Dagbok Maj 2017

Kassiopi på Korfu. Gick tillbaka hit o köpte olja

Jag åker ner till Korfu 4 Maj för att få båten iordning efter vinterns uppläggning på båtvarvet på Korfu. På flygplatsen hämtar jag ut en liten Peugeot bil som vi beställt via internet. Den behövs verkligen då varvet ligger lite avsides och jag behöver köpa en del saker till båten, bl a bottenfärg, som väger väldigt mycket. Dessutom skall jag hämta upp en besättningsman på flygfältet senare.

Min vän Ralph kommer ner den 12e och hjälper mig att ta båten ända upp till Rom i Italien.

Därefter måste jag åka hem och träffa hjärtläkaren och lämna lite prover som han skall bedöma.

Sedan, om jag blir godkänd av doktorn, skall Åsa och jag fortsätta att ta båten ända till kanalerna i Frankrike.

Det finns en del att göra med att få båten klar efter jag var nere i december och fixade med diverse saker som min vän Björn Olsson hade hjälpt till med att rädda undan från eventuellt inläckage i salongen. Jag har tidigare fått in lite regnvatten längst bak vid bokhyllan. Jag hade också täckt halva båten, från masten och bakåt med en presenning och hängt vattenflaskor som tyngder.

Allt verkar vara helt ok. Botten skall målas och propellern skrapas och skyddas med PropShield, en slags vax innehållande lanolin som havstulpanerna inte gillar. Jag har med framgång använt detta många år nu. inga tulpaner alls endast lite tunn beläggning och lite tunna trådar från alger.

Börjar med att peta bort några återstående havstulpaner som inte lossnade vid högtryckstvätten av skrovet.

Propellern gör jag ren med vinkelslipen. Kan inte ha  varken sidohandtaget eller skyddet för slipskivan på då det blir svårt att komma åt riktigt. Detta visar sig vara riskabelt och mycket riktigt skadar jag mig och får ett djupt sår över långfingrets knogled. AJDÅ....shit!!!

Måste vara mera försiktig. Lamellskivan gör ytterligare ett par små nagganden på ett par andra ställen men inget allvarligt. Knogen måste ses om. Dammet från denna slipning var inte bra för luftrören. Skulle haft andningsmask. Det blev ett par dagars irriterad andning. Men propellern blev ren o fin ... Nu behövde  jag bara värma burken med vaxet och PROPELLERN så klart. Kanonfint.

Bottenmålningen tog ett par dagar och blev bra. Nu kunde jag bara vänta på att Ralph skulle anlända.

Han kom på natten fem i tolv och jag var där och hämtade honom. Vi tog en sväng om stan och jag visade honom en del av det jag kände till om den vackra staden innan vi åkte till båten.

Vi hade nu ett par dagar kvar innan vi skulle sjösätta den 15e så vi fixade en del och Ralph putsade av bogen så den blev vit o fin.

15 Maj

Vi sjösatte den 15e och allt gick bra och inget inläckage.

Det var redan eftermiddag så vi beslöt att lägga oss på svaj för natten strax utanför runt hörnet.

Nästa dag gick vi upp till Gouvia, en stor marina en bit norr om Korfu town. Vi gick in i hamnen och fick en tillfällig plats för ett par timmar så vi kunde bunkra lite matvaror. Därefter fortsatte vi norrut till en stad som heter Kassiopi där vi fick en bra tilläggsplats. Här stannade vi över natten och gick ut och åt en bit. Det var en liten trevlig plats och vi gynnade ett särskilt café med vår närvaro.

Nästa dag gick vi iväg för att gå den lilla sträckan över till den sista Grekiska utposten västerut, den lilla ön Othoni.

Motvind, den lilla som var så det blev motor. LARM!!! Vad är det som larmar? Oljetrycket! Kolla oljenivån i motorn. Ingen olja på stickan. vad i .... Vi hällde på den lilla oljan jag hade, kanske bara styvt en liter. Fortfarande ingen nivå... TOMT !! Så kul.

Måste gå tillbaka till Kassiopi och få olja o kolla vad som hänt.

Väldigt lite vind, vad göra? Upp med gennakern, tur att vi hade lite medvind. Det tog ett par timmar att komma tillbaka. Tur i oturen att vi inte kommit längre.

Undersökningen gav efter mycket letande och start av motorn att det läckte från oljefiltret. Fram med nytt filter och det gamla bort. Det hade rostat sönder i kanten. Jag har ju haft en del läckage från färskvattenkylningen och detta har droppat på filtret.

Nytt filter på plats och ny olja införskaffad från macken med hjälp av taxi.

Nu var allt frid och fröjd. Bra oljetryck och inget läckage, skönt, puhhh.

Vi stannade till nästa dag och besökte ånyo "vårt" stamställe.

19 Maj

Nu startade vi vår resa mot Othoni och allt verkade bra. Motvind igen så klart, men inte så mycket, rätt lugnt.

Framme på Othoni kunde vi komma iland och fick en promenix över till den nya hamnen som vi inte visste fanns. Därefter fick vi en fika på ett litet ställe och fick reda på att Babas restaurang hade stängt igen för gott.

 20 Maj

Vi lämnar Othoni för att gå till Santa Maria di Leuca. Svag motvind betyder motorgång. 49 M.

Väl framme letar vi efter en plats och blir anvisad en av en kille på bryggan. Vi gör stan och jag berättar hur det var sist jag var här med Motoguzzi motorcykelträff och spelkväll borta vid Mussolinis trappa. Vi går en lång bit utefter havet och upp bakom på höjderna innan vi återvänder till båten. Vi gick ut och åt mat på ett dyrt ställe lite senare.

21Maj 

Vi startar på morgonen i fin vind som lite senare ökar och bär lite emot så vi tar hjälp av motorn. Ingen trevlig översegling till Crotone. 73 M.  Väl framme har vi ingen lust att lämna hamnen. Jag får lite rabatt på hamnavgiften av en trevlig Italienare som inte pratar annat språk. Men vi enades ändå och sjöng "O sole mio" tillsammans. Vår dinge har gått upp i limningen och det finns ingen som kan laga den så vi fraktar bort den. Vi stannar ett par dagar till.

24 Maj

Vi lämnar Crotone och går mot Rochella Ionica och Porto delle Grazie, 63 M bort. Här låg jag gratis nästan 4 månader senast jag var här 2012. Hamnen var under ombyggnad och reparation men nu var den färdig med nya kajer med rör för el, vatten och avloppssugning. Vi måste gå upp och betala hos Kustbevakningen.

 25 Maj

Vi går nu vidare till Reggio di Calabria i Messinasundet, 62 M bort. Här är det dyrt, 55 € per natt i hamnen. Här huserar en äldre Italienare som har en taxibil med skuffen full av diverse varor som öl, korv och ost bl a. Jag köpte en kartong öl och korv och Ralph köpte en ost, utan smak. Den var nog avsedd att lägga på att gratinera med. Han körde oss gratis till en restaurang där vi åt god pizza. Han tog upp beställning på att leverera färska frallor till morgonfikat. Han kom med varma croisonter.

26 Maj

 gick vi iväg för att gå genom Messinasundet och vidare upp till Stromboli som är en ö med verksam vulkan som sprutar eld. 47 M dit upp. Vi såg lite rök som lämnade toppen av ön när vi närmade oss. Om man kommer på natten kan man se eldspruten. Vi försökte hitta en bra ankringsplats men hittade bara en dålig. OK bara för natten så... Inte en chans att landstiga någonstans men vad skulle vi se där ? troligen inte något speciellt och upp till toppen går vi iallafall inte. Vi tar det lilla lugna, käkar lite gott och inväntar natten.

27 Maj

Cetraro kan vara nästa ankomsthamn med lagom avstånd, 55 M åt NNO. Lite vind, hjälp med motor. Framme kl 18. Allt väl. Hamnavgift 35€. Vi stack iväg nästa dag söderut för att komma upp till det gamla Cetraro som ligger mycket högt uppe på ett berg. Jobbigt att komma upp men mycket sevärt. 

29 Maj

Vi lämnar Cetraro och går vidare 40 M till Camerota. Här får vi betala 50€ per natt. Inget intresse att se denna håla sä vi bara slappar.

30 Maj

Vi står på norrut mot Rom och hamnar efter 55 M i Salerno. Vi går in i den privata yachtklubbens hamn och får betala 100 €. Utpressning, inte ens ett kvitto.

Ralph ville absolut kika på ruinerna i Pompeius så vi tog tåget dit. Efter att vi gått en bra bit och kanske sett det mesta av staden hade han fått nog och vi gick ut och ner i den bebodda staden och åt lite mat innan vi tog tåget tillbaka.

 Nere i hamnen drack vi lite kaffe hos en trevlig donna i receptionen. 

                                                ____________________________

Överst Maj 2017

 

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.09 | 01:57

Hi again. Yeah we are ok. Hope you are as well. We and our boat is now back in Sweden. We want to sell but it can be hard, may be in springtime. Stay well you b

...
09.09 | 20:24

Hi Bjorn

Micheal and Elaine from (Aus registered) ISOBAR 1013 here, we spent some time on Amorgos with you. I trust you are well. where are you now. Cheers M&E

...
10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS