Dagbok Maj 2017

Jag åker ner till Korfu 4 Maj för att få båten iordning efter vinterns uppläggning på båtvarvet på Korfu. På flygplatsen hämtar jag ut en liten Peugeot bil som vi beställt via internet. Den behövs verkligen då varvet ligger lite avsides och jag behöver köpa en del saker till båten, bl a bottenfärg, som väger väldigt mycket. Dessutom skall jag hämta upp en besättningsman på flygfältet senare.

Min vän Ralph kommer ner den 12e och hjälper mig att ta båten ända upp till Rom i Italien.

Därefter måste jag åka hem och träffa hjärtläkaren och lämna lite prover som han skall bedöma.

Sedan, om jag blir godkänd av doktorn, skall Åsa och jag fortsätta att ta båten ända till kanalerna i Frankrike.

Det finns en del att göra med att få båten klar efter jag var nere i december och fixade med diverse saker som min vän Björn Olsson hade hjälpt till med att rädda undan från eventuellt inläckage i salongen. Jag har tidigare fått in lite regnvatten längst bak vid bokhyllan. Jag hade också täckt halva båten, från masten och bakåt med en presenning och hängt vattenflaskor som tyngder.

Allt verkar vara helt ok. Botten skall målas och propellern skrapas och skyddas med PropShield, en slags vax innehållande lanolin som havstulpanerna inte gillar. Jag har med framgång använt detta många år nu. inga tulpaner alls endast lite tunn beläggning och lite tunna trådar från alger.

Börjar med att peta bort några återstående havstulpaner som inte lossnade vid högtryckstvätten av skrovet.

Propellern gör jag ren med vinkelslipen. Kan inte ha  varken sidohandtaget eller skyddet för slipskivan på då det blir svårt att komma åt riktigt. Detta visar sig vara riskabelt och mycket riktigt skadar jag mig och får ett djupt sår över långfingrets knogled. AJDÅ....shit!!!

Måste vara mera försiktig. Lamellskivan gör ytterligare ett par små nagganden på ett par andra ställen men inget allvarligt. Knogen måste ses om. Dammet från denna slipning var inte bra för luftrören. Skulle haft andningsmask. Det blev ett par dagars irriterad andning. Men propellern blev ren o fin ... Nu behövde  jag bara värma burken med vaxet och PROPELLERN så klart. Kanonfint.

Bottenmålningen tog ett par dagar och blev bra. Nu kunde jag bara vänta på att Ralph skulle anlända.

Han kom på natten fem i tolv och jag var där och hämtade honom. Vi tog en sväng om stan och jag visade honom en del av det jag kände till om den vackra staden innan vi åkte till båten.

Vi hade nu ett par dagar kvar innan vi skulle sjösätta den 15e så vi fixade en del och Ralph putsade av bogen så den blev vit o fin.

Vi sjösatte den 15e och allt gick bra och inget inläckage.

Det var redan eftermiddag så vi beslöt att lägga oss på svaj för natten strax utanför runt hörnet.

Nästa dag gick vi upp till Gouvia, en stor marina en bit norr om Korfu town. Vi gick in i hamnen och fick en tillfällig plats för ett par timmar så vi kunde bunkra lite matvaror. Därefter fortsatte vi norrut till en stad som heter Kassiopi där vi fick en bra tilläggsplats. Här stannade vi över natten och gick ut och åt en bit. Det var en liten trevlig plats och vi gynnade ett särskilt café med vår närvaro.

Nästa dag gick vi iväg för att gå den lilla sträckan över till den sista Grekiska utposten västerut, den lilla ön Othoni.

Motvind, den lilla som var så det blev motor. LARM!!! Vad är det som larmar? Oljetrycket! Kolla oljenivån i motorn. Ingen olja på stickan. vad i .... Vi hällde på den lilla oljan jag hade, kanske bara styvt en liter. Fortfarande ingen nivå... TOMT !! Så kul.

Måste gå tillbaka till Kassiopi och få olja o kolla vad som hänt.

Väldigt lite vind, vad göra? Upp med gennakern, tur att vi hade lite medvind. Det tog ett par timmar att komma tillbaka. Tur i oturen att vi inte kommit längre.

Undersökningen gav efter mycket letande och start av motorn att det läckte från oljefiltret. Fram med nytt filter och det gamla bort. Det hade rostat sönder i kanten. Jag har ju haft en del läckage från färskvattenkylningen och detta har droppat på filtret.

Nytt filter på plats och ny olja införskaffad från macken med hjälp av taxi.

Nu var allt frid och fröjd. Bra oljetryck och inget läckage, skönt, puhhh.

Vi stannade till nästa dag och besökte ånyo "vårt" stamställe.

14 Maj

Nu startade vi vår resa mot Othoni och allt verkade bra. Motvind igen så klart, men inte så mycket, rätt lugnt.

Framme på Othoni kunde vi komma iland och fick en promenix över till den nya hamnen som vi inte visste fanns. Därefter fick vi en fika på ett litet ställe och fick reda på att Babas restaurang hade stängt igen för gott.

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS