Dagbok Juni 2017

20/6

Vi, Lena (min syster), Björn och jag åkte från Landvetter på kvällen, och landade i Fiumicino vid 23-tiden på kvällen. Björn hade fixat en taxichaufför Gillasom stod och väntade på oss för transport till båten.

21-22/6

Vi försökte se så mycket som möjligt av den vackra staden Rom. Massor av upplevelser med allt från bussar så skrangliga att man borde ha delat ut njurbälten vid påstigning till högeffektiva tunnelbanor och tåg.  Vi såg Colosseum, Wiktor Emanuelmonumentet (i folkmun kallad lösgommen!), vi strosade på Piazza Navona och smakade på Roms bästa glass som var något utöver det vanliga! Jag är inte den största glassentusiasten, men detta var absolut något jag skulle kunna bli beroende av! Vi åt på ett mycket trevligt matställe där maten verkligen var av hög kvalitet. Vi hade mycket hjälp av tips från Rebecca, en Svensk-Italienska med rötter i Rom. Så TACK Rebecca för alla tips!!

Vi tänkte äta födelsedagsmiddag i Trastevere, för Lena fyllde år när vi åkte ner, men till sist tog orken slut. Vi får återkomma en annan gång till denna pärla av städer.

Vi firade i alla fall midsommar ordentligt i båten med matjessill, gräddfil och gräslök (som vi haft med hemifrån), färskpotatisen var köpt på plats.

Den 23:e var det dags för Lena att återvända till Svedala. TACK för några fina dagar syrran!!

24/6

Nu återupptar vi resan norrut med båten. Vi går förbi Civitavecchia i första etappen och stannar i Traiano. Nästa dag blir det ca 45 nm till ön Giglio, vilket tar drygt 8 timmar, men där fick vi inte komma in i hamnen, så vi låg i en vik över natten.

Dagen därpå går vi ca 10 timmar till ön Elba. Vi bestämde oss för en marina som heter Marciana Marina.

Den 27/6 Är det dags att gå över till Korsika. Det är ca 35 nm, och tar ca 8 timmar. Det är ganska mycket vågor men inte så mycket vind, det blir en väldigt guppig resa.

Nu får vi byta gästflaggan, den italienska åker ner och den franska åker upp.

28/6

Vi blir tvungna att stanna här några dagar på grund av vädret. I dag är det både regn, blåst och åska. Framemot kvällen tilltar vinden, ca 18 m/s i byarna. Det innebär också att temperaturen sjunker till närmare 25 grader C. Helt underbart jämfört med 38 i går!!

Jag städar båten invändigt och Björn fixar diverse på utsidan. Vi väntar på bättre väder, och under tiden lämnar vi tvätten och får den tillbaks ren och fin. Sängarna är nu renbäddade och det känns skönt. Storseglets fäst för att dra in seglet i masten har gått av, så efter mycket jobb så lyckas Björn få ut ordning på det, så det är i brukbart skick. Hoppas att det håller åtminstone till avmastningen i Port S:t Louise.

På lördagen den 1/7 så provianterar vi och steker pannkakor.