Dagbok Mars - Maj 2012

English further down

20 Mars
Har nu varit hemma ett tag, ja det blev faktiskt nästan två månader, och kom tillbaka ner 5 Mars. Underbart skönt trots kylan hemma. Ja det är faktiskt mycket kallare att sitta i en båt i tio grader + utan möjlighet att ladda batterierna annat än genom att köra motorn. Det blir dyr uppvärmning. Hemma tar man kylan på ett helt annat sätt och kan komma in i ett ombonat och varmt hus. Ja sanningen att säga så blev vi faktiskt tvungna att köra elvärmaren lite också. Dom kör inte ut så mycket värme, Riksbyggen, när det skiftar i utetempe så hänger inte regleringen med.
Nu har jag det ganska skönt här nere i Roccella Ionica. Ca 22 grader på dagen men nattetid sjunker den ner till ca 8 grader. Hemma ligger tempen på ca 5+.
Har sedan jag kom ner fixat en del saker i och på båten. Bland annat har jag bytt ut belysningar till LED-lampor som inte drar så mycket ström. Har fixat till nya pållare så nu är det komplett igen. Köpte med mig 2 kompletta hemifrån. Idag har jag fortsatt att "sandpappra" däcket, började igår, och lagt på Golden Teak Sealer för att hålla däcket snyggt med en look av ny teak. Varken jag eller Åsa tycker det är snyggt med den grå färgen som teaken får obehandlad. I morgon tar jag sista biten av däcket. Sedan skall jag även behandla grabbräckena av teak. Sittbrunnsteaken får väl vänta ett litet tag.
Skall fixa roderlägesgivaren och så skall jag .....
Ja en sak i taget. Måste ju också hålla kontakten med det sociala, FB och mail t ex.
Det kommer mera!!

28 Mars onsdag

Idag var jag uppe på berget för att kika på borgen med mera men när jag kom dit upp blev jag bortmotad och fick inte ens ta ett par foton. En man visade med armarna korsade vid handlederna att jag skulle bli arresterad om jag inte försvann därifrån. Dom håller på att renovera det hela men att det skulle vara så farligt att vara där... Ok, dom har väl blivit tillsagda att inte låta någon komma dit. Så var det med den utsikten häruppifrån det höga berget. God motion fick jag i alla fall. Lite video fick jag taget på vägen dit upp. Drack en stor kopp kaffe utanför ett kafé efter bergsbestigningen. Har inte gjort så många knop annars idag. Handlade lite nödvändigheter i eftermiddag.
Solen är redan mycket högre nu än då jag kom ner 5 Mars. Vid 5 var det så gott som mörkt då, men nu står solen fortfarande en bra bit uppe på himlen vid 5-tiden. Det blir bara bättre!!
Har fortfarande ett par tre saker som kan fixas innan jag fortsätter mot Grekiska arkipelagen. Däcket har fått ett andra lager av förseglingsvätska nu, solen tar nog styggt på allting här nere. Måste försöka hålla träet i ordning. Plasten oxiderar fort i solen så det är underhåll som gäller.
Nu räknar Åsa och jag ner dagarna tills hon kommer ner 8 Maj. Arraxos på nordvästra hörnet av Pelopponesos flyger Ryan Air till. Skall bli roligt att ses igen. Synd bara att hon måste hem igen lite senare. Vi får ta ett år i taget och nu är det sista året kvar "bara".
Min Internetanslutning går ut 29 Mars så jag vet inte när jag kan fortsätta skriva om mina fortsatta äventyr men jag får jobba på det.
Ha det så länge och lev väl.
Björn



Påskafton 8 April

Sitter här ensam och försöker fira påsk på något sätt!!? 
Har i alla fall fixat lite "påskmat". Hade lite anjovis och matjesfiléer kvar i kylen, varken Lars eller Marita, mina slussningskompisar, var intresserade av dessa dyrgripar tack och lov!!! Så nu fick jag avnjuta dessa läckerheter till slut. Kokta ägg, (perfekt kokta enlig Åsas recept, lite löst längst inne i gulan) lite potatis, fräst röd- och gul lök, men inte gräslök eller gräddfil!! Det gäller att vara flexibel i alla lägen, italienskt rödvin till detta så fick jag åtminstone föreställa mig att detta var påskafton.

Installerade igår en separator i bränslesystemet. Ska ta bort vatten, bakterier och annat som inte har där att göra. Ska ge längre bytesintervall för förfiltret. Man tappar av separatorn då och då.
Köpte även en givare att skruva in i sidan en bit upp från botten som talar om ifall det finns vatten att tappa av. Bra!!! Bara det att givaren läcker Diesel / Luft.  Måste få den tät. Inte lätt att få den utbytt mot en annan när man inte är på hemmaplan. Har tagit isär den och limmat. Får se om det lyckas få den  tät. Fick skruva in en medlevererad plugg i stället så länge.

Installerade även en elektrisk pump för utsugning av skräp och vatten ur tanken via en separat ledning som mynnar i en fördjupning i botten av tanken. Det fanns en manuell pump för detta ändamål förut men den var helt kass. Nu funkar det perfekt. Har fått ut en hel del gammalt vatten och gegga. Det är problem med nutida diesel bränsle. Man kan få in vad skit som helst i systemet. Tankar man bränsle som man hämtat på tappstation i stan så kan man vara ganska säker på att få raps-inblandning. Rena mumman för bakterierna i tanken på en båt, segelbåt speciellt, då man inte använder motorn så mycket. Lite kondensvatten som man alltid får i tanken så är det rena julafton för dessa bakterier. Måste suga ofta. Separatorn kommer säkert att avhjälpa en del problem med vatten o annat. Framtiden får visa hur väl detta kommer att avlöpa. Jag har stora förhoppningar om ett betydligt längre bytesintervall vad avser förfiltret. Kanske även finfiltret.

Har tidigare installerat en elektrisk pump i bränsleledningen. Denna underlättar otroligt vid byte av filter då man bara startar pumpen och fyller upp förfilter och finfilter. Det ar bara att avlufta i tur och ordning förfilter, manuella pumpen, finfiltret så är det fullt system igen. Lätt som en plätt eller som fransmännen säger: Facile comme bon jour!!
Fortsätter ett tag att fixa lite små detaljer på båten innan avresa till Crotone där jag tänker fylla upp tanken med, förhoppningsfullt, rent bränsle innan jag fortsätter rakt över Tarranto-bukten till Santa Maria di Leuca. Därefter blir det den lilla ön Otoni som första kontakt med Grekland.
Tror att jag blir kvar i denna gratishamn ett litet tag till innan avresa. Återkommer senare med detaljer. Jag har mer att fixa.
Ha det och lev väl alla vänner.

18 april

Har nu servat allt på motorn med filter och oljebyte. Det blev nytt förfilter, nytt finfilter, nytt oljefilter och ny olja. Nu spinner motorn fint igen.
Jag har också sugit ut en hel del bränsle ur tanken och ställt flaskorna till att sedimentera. På så sätt kan jag hälla tillbaka det mesta i tanken igen.


Tisdag 23 april

Har nu lämnat Roccella Ionica och Porto delle Grazie.
Skönt att slippa ligga kvar längre för det har blivit ganska träligt nu på slutet, kanske för att jag sett fram emot att få resa vidare för att hämta upp Åsa i Patras Arraxos på Peloponnesos 8 maj.

Det var väldigt lite vind på vägen till Crotone dit jag nu kommit, det var 63 M så det var bara att köra motor, men lite hjälp hade jag av genuan, gjorde en knop mera tidvis. Kom hit kl 19 och fick en bra plats bredvid en stor Holländsk stålbåt. Lite senare kom en Slovensk båt och la sig på andra sidan. 
Alla pratar engelska och tyska. De håller på att förnya hamnen så det finns ingen riktig elanslutning utan dom fick dra en kabel från Capitaineriet, flera båtar på liten matning. Duger bara till laddning av batterierna.

Idag 24 april kom i väldigt hård ( ca 13-15 m/s ) sidvind ytterligare två båtar, en stor chartrad båt från Atén och en med EU-flagga med infälld liten Tysk flagga I aktern och en stor Holländs flagga i masten. Får kolla upp deras nationella sammansättning imorgon. Tjejen på Atén-båten har jobbat I Sverige dels I Stockholmstrakten men också på Najadvarvet.
Det var väldigt svårt att få in båtarna I den starka sidvinden. Det ligger grova linor, förankrade i någon bojsten, dragna in till kajen. Dessa skall användas till förtöjningen i aktern eller fören. Fick hjälpa Atén-mannen att dra upp aktern på deras stora båt mot vinden. Hårt jobb.

Skall få tanka diesel imorgon förmiddag och sedan stannar jag nog till torsdag.
Var inne i staden idag och gick upp och tittade på den stora fästningen som finns här. Vissa delar håller man på att renovera men det gick bra att komma in och kika runt. Intressant var det.
Köpte en fiskfilé i hamnen på väg tillbaka till båten. Eftersom jag har väldigt lite gas kvar i flaskan så lämnade jag den till en man som skulle fylla den. Ingen gas och jag skulle laga till fisken. Jag tog fram grillen och stekte fisken och lite kall kokt potatis. Under tiden kom han tillbaka med flaskan och sa att det gick inte att fylla för det var inte samma system. Det kunde jag ha talat om för honom men på en del ställen fyller dom ändå på något sätt. Trodde att han kunde detta. Det slutade med att jag köpte en 3-kilos campinggasflaska med regulator för 90 €. Vet inte om det var dyrt men nu är man garderad. Hörde att det inte är samma standard i Grekland som i Italien så varför köpa Italiensk flaska när jag inte blir kvar här så länge till. Campinggas kan man köpa lite varstans och det är samma standard. Får se om jag köper en Grekisk flaska, vi blir ju där ett bra tag. Billigare att fylla än campinggasen.

Fredag 27 april

Lämnade Crotone kl 06 för resa till Santa Maria di Leuca längst ner på “klacken”. 73 M och jag ankom kl 19.50
Här är verkligen underbart. Varmt!! 17° I vattnet och det känns på aftonen, ingen kyla! Gôtt. Staden är full av grandiosa villor, en fin strandpromenad, ett mycket hjärtligt folk och så förstås Mussolinis trappa. Den finns strax till vänster om det mäktiga fyrtornet.

Lördag 28 april

Försökte handla lite matvaror idag men när  jag väl hittade en affär (supermercato), efter att ha cyklat runt på så gott som alla gator och varit högst upp där stan slutar, så var den naturligtvis stängd. Lördag, inget öppethållande på eftermiddagen. Får se om de öppnar i morgon en stund, Söndag, Domenica, men det tror jag inte. Sista chansen på måndag morgon för då reser jag vidare till närmaste Grekiska ön som heter Othoni. På en taverna där skall det finnas en karl som talar svenska, Babis tror jag han heter eller kallas. Kanske får jag träffa honom.
Denna helgen har man stor sammankomst av motorcyklar. Det är Moto Guzzi ägare från hela Italien, Grekland och Malta. Jag har också sett några andra märken som BMW, Honda, Ducati och någon till. Men det är MotoGuzzi som räknas här nu i helgen. Förra året hade MotoGuzzi 90 års jubiléum. 1921 startades tillverkningen. Köpte ett MotoGuzzi jubiléumsvykort som jag skall sända till min f.d. arbetskamrat som är så förtjust i detta märke, han har en MotoGuzzi cykel själv.
Jättetrevligt var det att gå omkring bland alla uppställda motorcyklarna, ta lite kort på dom och snacka lite med några. Jag fick ett visitkort av en kille som hade en helt underbar hoj. Han fick mitt kort också. En annan trevlig kille med tjej var Malteser. Jag fick broshyrer om Malta av dem. Grekiska representanter fick jag också ett snack med. Mera broshyrer o klistermärken, MotoGuzzi så klart.
I kväll kl 23 skall man ha en konsert med berömda aktörer. Skall gå bort och kolla in dom.

Nu har jag kollat in dom, inget i min smak, en massa oväsen, höll mig en bit ifrån. Jag som älskar det mesta i musikväg! Åt en Panini med kôrv, senap och pommes. Drack en öl, Corona Extra, till det.

Söndag 29 april

Hade tänkt segla vidare idag men nästan inga vindar, så det får bli måndag då det blir ganska bra nordliga vindar. Ska kolla om det är öppet i affären. Mera koll på motorcyklarna blir det senare.

Måndag 30 april

Idag blir det resa av till Othoni.
Har slut på mitt internet abonnemang fr o m nu. Skaffar nytt i Grekland så jag kan skriva mera.
En tur till affären först innan avresa.

***************************

En otroligt fin motorcykel hade den här mannen, Franco,Italienare







Paxos norra udde, Lakka


1/5 Ank. Gouvia, jättestor hamn. En massa uthyrningssegelbåtar ligger här över vintern och får nu en ansiktslyftning inför uthyrningssäsongen. Mycket dyr hamn, 45,51 € per dag!!

2/5 Ankomst Korfu. 
Lade till vid en otroligt sliten betongkaj i gamla hamnen, inte underhållen sedan 1920-talet. Här låg en svensk segelbåt på obestämd tid. GRATIS! naturligtvis, ej ström eller vatten. OK!

4/5 Paxos norra udde. Ankrar i en underbart vacker lagun, turkosskimrande vatten. Se bilden ovan.

5/5 Ankommer Preveza för att hälsa på hos SXKs ombud här nere, Ingegerd och Stig men får reda på att de inte längre är kvar där då ett företag köpt marken och bryggorna.
Nåväl, fick tankat av en liten minitankbil som körde ut på bryggan. Ej el o vatten, gratis. Här låg två svenska båtar som jag hälsade på hos.

6/5 Lämnade Preveza och styrde kosan mot Lefkas. I kanalen skall man passera en bro, men denna var borttagen för att ersättas av en ny så istället hade man lagt dit en bilfärja. Denna svängde undan så man kunde passera men bara mycket sällan. Kl 10.30 och 12.00  fick jag reda på att den skulle öppna så jag fick bråttom att komma dit till kl 12. Hann precis innan. Vid passagen av färjan fick man gå fort förbi då färjan låg med bogpropellern igång och sprutade en stark ström av vatten sidledes. Gick ej att mötas där.
Tankade vatten vid kajen. Fick hjälp med att koppla på en lång slang från tankstationen. Det var en tysk som hade en lång slang och en svensk som kopplade på hans slang och sedan fick jag chansen att koppla på hans slang, snacka om tur, just som jag anlände. Gick sedan vidare genom den smala kanalen förbi Lefkas och hamnade så småningom i en liten ankarvik som heter Kolpos Dhioni. Lugnt och fint. Kolpos betyder vik.

7/5 Seglade vidare till en liten fiskehamn på nordsidan av Peloponnesos, Kato Akhaia, för att nästa dag hämta Åsa på flygplatsen Patras Araxos dit hon kom med RyanAir kl 11.50. Det var grunt i inloppet, fastnade vid första försöket men backade lite och höll mera till höger och kunde svänga in och stack in nosen vid en otroligt skranglig brygga. Jag trodde den var helt övergiven. OK bara för natten. Höll på att trampa igenom en halvrutten läm som låg över ett par järnrör. Livsfarlig "brygga". Gick in i byn till en av alla dessa "Tavernor" och fick tre små fiskar, fulla med ben såklart, frityrstekta, med en grekisk sallad till och en stor öl. 19€! LITE väl dyrt för detta spartanska matställes knappt befintliga kokkonst. Knaprade i mig dessa små fiskar och blev skapligt mätt i alla fall. 
Medan jag var och åt hade en liten fiskebåt lagt till vid denna anskrämliga brygga som jag betraktade som min. Det var en fiskare som hade en av alla dessa fiskodlingar som finns överallt. Han sa att det var OK att jag låg kvar, han fick plats ändå. Gôtt. Han sa att han skulle beställa en taxi åt mig till kl 10 nästa dag, helsjysst. Fin kille.

8/5 Taxin kom prick kl 10 och jag andades ut. Inga problem där inte! Ca 35 minuter senare var jag vid flygplatsen. Fullt av folk, mest tyskar, som skulle hem igen efter en vistelse i dessa avkrokar. TUI stod för chartern. 
Ryan ankom som vanligt right on time! Åsa kom också med som tur var. Härligt. Vi tog en taxi tillbaka till samhället där båten låg men hade lite svårt att tala om vad det heter. Fick visa vägen dit. Kom så småningom tillbaka till båten, skönt.
Vi installerade Åsa och all packning och avgick till Patras, Greklands tredje största stad.
Nu började problemen!
Gick upp till Port Authority där man ville veta varför ingen inklarering gjorts tidigare. Försökte förklara att ingen ville göra detta i Gouvia när jag var där. Skyll er själva tänkte jag. Fick betala 15€ och måste dessutom skaffa ett papper för att få ett fyrsidigt dokument där alla ankomster måste anges och stämplas på alla öar där det fanns dessa överheter. För att få detta dokument blev vi först tvungna att leta oss fram till en byrå, TULLKAMMARE eller nåt, med hjälp av en felaktig adress. Gatan upp och gatan ner, ja vi hittade i alla fall rätt gata, men numret stämde inte alls!
Nummer 9 visade sig i st vara 129 eller nåt liknande. Vi traskade fram och åter och frågade flera personer. Bra att så många greker talar engelska. Hittade rätt till slut, så jobbigt! Betalade en ny avgift, nästan 15€, och fick ett papper som behövdes för att få dokumentet som skall stämplas i alla hamnar på alla öar. Tillbaka till Port Authority och fick slutligen ut detta. Byråkrati!! Hur skall dom alla annars ha jobb om det sköttes med dator. Dom är väldigt rädda om detta förfarande annars blir dom arbetslösa. Stämplar är heliga i detta land!!!!!
Dom måste också ha reda på vilken hamn man ska anlöpa vid avgång. Vadå??? Vet vi väl inte nu. Visar sig när vi skall iväg vart vindarna för oss. Detta kan dom inte förstå och inte acceptera. Måste ange ny hamn att gå till. OK, ny hamn är en liten ankringsbukt på en viss ö. Jaha, men ni måste uppsöka en Port Authority där i så fall. Va!!! Var finns den? Ni får fråga. Självklart!! Vi måste fråga någon icke existerande om det finns en hamnmyndighet. Dom e gulliga. Vi får fortsätta som vi behagar och ge fullständigt f-n i dessa begär för det är inte möjligt att tillmötesgå deras fordringar. Som sagt dom är rädda om sina jobb för vad skulle hända om de inte längre behövdes.

12/5 Lämnade vi Patras efter att ha varit uppe hos hamnmyndigheten och fått ändrat avresedatum, ja det måste ny stämpel till för att allt skall klaffa i deras system. Kopior måste tas på allt.
Vi kom fram till en liten fin vik där vi ankrade för natten. Lugnt o fint.

13/5 Anlöpte en annan vik, Korfos där vi först försökte ankra men fick inget fäste och det var många båtar och lite utrymme så vi gick in till en Taverna och fick en akterlina istället. Vi hade redan ätit middag ombord men tyckte det skulle vara gott att få något att äta som efterrätt. Vi fick till slut en god glass "Special så klart" i skål med frappe till Åsa och öl till mig.

14/5 Åt frukost hos den nästan engelsktalande damen på Tavernan. Beställde the med toast och en färsk juice till mig.
Vatten, toast och två!! juice kom fram men inget the. Fick be om detta igen. Blev bra omsider. 
Avgick till Nisos Aigina dit vi anlände 13.30, bara 15 M. Hit kommer en massa Athenare och andra turister på besök med snabba färjor så det är ganska mycket folk här. 
Nya problem med hamnens myndigheter men först dagen efter för när jag väl hittade dit satt en man och nästan skrek med hög stämma " i morgon kl 9"! OK
Var bort till supermarketen som hade stängt en halv timma innan vi kom, kl 14.30! Kom igen imorgon. Manjana, manjana. 
Köpte lite frukt o grönsaker hos en kvinna vid en båt i hamnen. En honungsmelon, tomater, gurka, blomkål, bigarråer och jordgubbar. Smaskens. 
Hamnen var inte den bekvämaste då det gick en massa färjor hela tiden, även en bärplansbåt och alla ställde till med sjögång i hamnen. Det var nästan så man blev sjösjuk. 

15/5 Bestämde att vi skulle stanna ytterligare en dag här, trots sjögången. Fick handlat en del i supermarketen men diskborstarna var slut. Natta. Jag tog en sen runda och fick köpt en T-skirt. Åsa slappade efter en ansträngande dag.
En eskader med 12 båtar äntrade hamnen som snabbt blev överfull. Eskaderledarna hamnade bredvid oss. Kiwis! Kul. Dom var trevliga, fick låna vår handburna VHF då en av båtarnas radio var kass. De jobbade med detta under sommaren.

16/5 Lämnade Aigina för att segla till Nisos Kea. Nordliga vindar vid avgång. Växlade till sydvindar då vi kom till södra sidan av ön. Lite vind, stora vågor, trasigt i allmänhet. Fick så småningom bättre vind men mycket vrid, tråkig sjö, korssjö. Hjälpte till med motor, mycket bättre.
Ändrade vår destination till Lavrion på Grekiska fastlandets östra sida i stället. Hittade en plats som tillhör en av seglarklubbens medlemmar. Får låna platsen. Inga problem.
Detta är en av två hamnar som användes vid OS 2004. Den andra, större, nybyggd till OS, är Olympia. Dyr!!! Har inte råd med såna utsvävningar. Får dusha i egen sittbrunn!
Åsa lagade till en jättegod lasagne med färska plattor som jag inhandlat i Roccella, Italia, tidigare. Smaskens. Nu mår vi fint. Har mat i tre dagar till.
Skall fortsätta till Nisos Kea imorgon har vi tänkt. En dag senare än vad grekiska myndigheter har i sina papper. Undrar hur detta kommer att sluta.

 18/5 Vi hittade till slut både toa och dusch. Ok, långt ifrån bästa standard, duschslangen gick det hål på. Toan utan sittring. Vattnet från duscharna rinner in i toautrymmena. Men nästan 20 € tog dom per dag. Dom borde skämmas. Fick så småningom elanslutning, får se om det fortfarande går att tanka vatten innan avresa. Inget är riktigt säkert.
Det blev ingen avresa torsdag för det skulle blåsa torsdag och fredag, så det blir lördag i stället. Skall bli bra nordlig halvvind så vi får utnyttja detta och ta oss så långt som möjligt. Får väl se vilken ö det blir. Skönt att ta en dag i sänder och se vart kosan ställs.

19/5 Har idag seglat från Lavrion, passerat Kea och istället hamnat på Nisos Kithnos östra sida i en underbar liten vik med en jättefin by med vita hus och blå dörrar och fönster. Ja det finns utbrytare också här! Två av husen har sina dörrar och fönster rödmålade! Vad säger resten av befolkningen om detta tilltag?
Uppefter sluttningen finns en hetvattenkälla. Det ryker lite däruppe. Har kollat in vattnet, ca 40 grader varmt, kommer rinnande i en kanal mellan husen och rinner ut i havet. Hälsosamt bad sa Gullan, på en av de två andra svenska båtarna här. Borde kanske testa detta. Här har vi äntligen kommit ifrån dessa besvärliga myndighetsutövningar. Ett enkelt papper att fylla i med båtdata och namn. Lämnas på expeditionen och betala hamnavgiften. Det är allt. Inga stämplar i våra papper. Första dagen 14,96 € inkl. el o vatten. Stannar man blir det billigare per dag. Här finns en liten ”supermarket” och flera tavernor och hotell med varmbad.

20/5 Söndag. Inget vatten i kranen!! Vadå, det funkade ju igår. Så plötsligt. Rev isär vattenpumpens tryckstyrning eftersom jag konstaterat att det var inget fel på matningsströmmen. Jodå, mikrobrytaren som sitter i den var plötsligt kass. Vad göra? Drog en ny kabel från pumpen till en kontakt (brytare) som man kan sätta på för att få pumpen att jobba. Manuell styrning. Fick inte pumpen tät efter isärtagningen. Kan kanske få den tät med silikongummi? OK kolla om det finns någon ny att köpa i denna lilla håla. (Läs Kithnos). Fanns ingen. Men på Siros finns det fick jag reda på. Bra, mot Siros, vi ska ju ändå åt det hållet. 
Nu kommen till Siros hittade vi gratishamnen längst in. Den är inte färdigbyggd ännu. En grekisk karl försökte hjälpa oss att lägga till men jag vägrade att låta honom ta över MIN tilläggning. Han såg förfärligt sliten och tilltufsad ut och helt tandlös och enarmad, hade en protesarm, 57 år. Ja han var faktiskt ganska trevlig att prata med om man bortser från  hans yttre anblick. Fick reda på en hel del om denna ort och var man kan få tag på lite av varje, t ex pentrypump. Men det är söndag. Men imorgon så!
 

***********************************

                                                        Siros, Ermoupolis
21/5 Fick tag på en annan pentrypump (begagnad) för 75 € hos en otroligt välsorterad chandler bara ett par hundra meter från hamnen. Cyklade bort till staden  för att posta vykort och försöka få tag på en elektrisk switch som sitter på spisen och skall ge gnista för att tända gasen. Fick faktiskt tag på denna lilla tingest hos en el och elektronik affär. bara med den skillnaden att den är inte återfjädrande så man måste stänga av den efter man fått eld. Får väl gå, bättre än att använda gaständare. Vi skyndade oss att komma iväg mot nya erfarenheter och nya hamnar i denna del av cykladerna. Paros var målet och Naousa på norra sidan. Ytterligare en hamn som inte är färdigställd. ingen el eller vatten. Får se imorgon om någon skall ha betalt. Liten supermarket och bageriet fick besök. Installerade den "nya" pumpen och sim-sala-bim, vattnet forsade och Åsa kunde tvätta håret igen. Fantastiskt vad man vänjer sig vid så enkla saker som rinnande vatten i båten och hur strandsatt man känner sig när det inte fungerar. Idag har det varit ett töcken på himlen hela dagen och solen har inte kunnat bryta igenom riktigt men det har inte varit kallt. Underbart att kunna uppehålla sig i dessa trakter vid denna tiden på året. Jag känner mig riktigt privilegierad. Att äntligen få uppleva detta som jag bara kunnat drömma om tidigare, att med egen båt kunna susa omkring i MEDELHAVET. Fantastiskt, Nu är det bara ca 100 M kvar till KOS och våra vänners ankomst, om 9 dagar.

English

March 20

I have been home for a while, yes, nearly two months it was, and came back March 5. Wonderful it was to be home despite the coldness. It is a fact that it is much colder sitting in a boat in 10 degrees whithout possibility to charge the batteries other than by running the motor. Very expensive heating. No electricity in the harbour. At home you can take the coldness differently, beeing able to come into a warm and cosy flat. Well, to tell the truth we had to run the electric heater some also. The house owner does not put out too much heat and when outdoor temperature changes a lot the controller can´t keep up.
Now I am very comfortable down here in Roccella Ionica.
20 to 22 degrees in daytime but decreases to ca 8 at night. At home it is ca +5 degrees.
Since I returned I have been fixing some things in the boat and outside. Some electric lights have been exchanged to LED lights. Not so much electricity consuming. I have also
put on two new bollards so now it is compleete again. I took two new with me from home. You can´t get the same down here.
Today I have continued sanding the deck, started yesterday, and have put on Golden Teak Sealer to maintain the very beautiful teak lustre. Åsa and I don´t like the gray color the teak gets when unmaintained. Tomorrow I will finish the rest of the deck. After that I will maintain the handlebars, also teak.
The teak in the cockpit will have to remain for a while
I also have to fix the rudder shaft position sensor and also I have to......
OK one thing at a time. The social network must also be treated, FaceBook and mail for instance.
There will be more to come!!


 March 28, wednesday

Today Iwas up on the mountain to look at the castle and more but up there I was chased away and could not even take a couple of pics. A man showed me whith his armes crossed at his wrists that I would be arrested if I didn´t disappeare. They are renovating the whole thing but why so dangerous being there... Ok, they may have been told not to let anyone into the area. So much about that view from up here this high mountain. A god work out I had at least. Some video I got on my way up. Had a big cup of coffey in a Café after the rock-climbing.

Else, I have had a day off today so to say. Did some shopping in the afternoon.

The sun is already much higher on the sky now than it was when I came back from home March 5. At 5 PM it was almost dark at that time but now it is still rather high at 5. Its only getting better!!

Still I have a couple- or three things to fix before I continue to the Greek archipelago. The deck has now got a second layer with this sealer fluid, the sun is not forgiving down here. The hull, of polyester, is fast oxidizing from the sun so maintenance is what it is about.

Now Åsa and I are counting down the days remaining til she is coming down at May 8. The airport is on northwest corner of Pelopponesos, Arraxos it is. Ryan Air is flying there. Will be very good to see her again. Sad that she has to leave so soon. Only 10 weeks. We have to take one year at a time til she stops working. Now it is ”only” one more year.

My Internet connection is ending now, March 29 and for the moment I don´t know when I can continue this writing about my continuing adventures but I have to work on that.

Until then, have a great time and live well!!

                            ****************

Easter Eve Saturday April 8

Alone, trying to have an Easter celebration somehow!!?
Some Easter dinner I have fixed at least. I had some anchovies and pickled herring  left in the fridge, neighter Lars nor Marita, my friends from the canals, were interested in these delicate treasures, thankfully!!! Now they were mine! Boiled eggs, (perfectly cooked should Åsa say, just a little soft in the middle of the yellow), some kooked potatoes, fried red and yellow onions but no chives or sour crème! It counts to be flexible in all situations, Italian red wine together with this and I could at least imagine this was Easter Eve.

Yesterday I installed a separator in the fuel line. Is supposed to take away 99.5 % of the water and bacterias and other not belonging particles. Extended changing interval for the first ordinary filter. The separator has to be drained with a bottom valve now and then. I also bought a water sensor to be screwed in on side a bit up from the bottom. It will tell when to drain. Very good!!! Just that the sensor is leaking fuel out - and air in. Has to be tightened. Not easy to get it exchanged when not beeing at home. I disassembled it and made it clean with acetone and glued it. Will it be tight? I hope so.

I also installed an electric pump to suck out dirt and water from the bottom of the fuel tank via a separate copper pipe leading into a cavity in the bottom. When I bought the boat there was a manual pump but it was useless. Now it is perfect. A lot of water and sludge is out now. If you don´t get the right fuel you might have problems. Taking fuel from a station in town you can get it mixed up with rapeseed oil. This is yummy for the bacterias in the tank of a boat, especially for a sail yacht not motoring so much. Some condenced water, always beeing in a tank, and the bacterias have a Christmas Eve. Have to drain often. This separator will certainly help from getting too much trouble with water and other shit. Future will tell how efficient it will be. I have big hopes for a much longer service interval for the filters.

Earlier I installed an electric pump in the fuel line. This one (the same type as for the sludge water) makes the filter exchanging job very easy. When new filters are in, just start the pump and bleed the air in right order. Separator, forefilter, manual pump and fine filter. Easy as pie, or as the french say: Facile comme bon jour!!
Will continue fixing some small details on the boat before I leave for Crotone where I fill up my fuel  tank with hopefully clean fuel. Then I continue straight over the Tarranto bight to Santa Maria di Leuca. After that the little island Otoni will be first contact with Greece.
I think I will stay here in this free harbour for some time before departure. More details to come. There is more to fix.
Have a good time and live well all friends.

April 18

Now the motor has got its service. New filters and new oil. Spinning like a cat now.
I also have pumped out some fuel from the tank into some bottles for sedimentation. Most of it can be put back in the tank. The rest is bacteria and water.


Monday april 23

Now I have left Roccella Ionica and Porto delle Grazie.
It was rather dull at the end, maybe because I´ve been waiting so long to continue my voyage and get Åsa on board. She will come to Patras Araxos on Peloponnesos May 8 with Ryan Air. I look forward to this moment, travelling and beeing alone isn´t fun at all.
 

Tuesday april 24

Very little wind on the way to Crotone where I am now. 63 M motorizing. Not fun at all. Some help from the genoa I had and it made one knot more now and then. At 7 PM, I went into the harbour and got a birth beside a Dutch steel yacht. A little later a Slovenian boat came up on my side. Everyone talkes english and german. There is no real electric connection because they are renewing the whole system. They had to lay out a cable all the way from the capitaineria, several boats on this tiny service cable. It will only be suitable for charging batteries.
Today two more boats came, in hard (26 to 30 knots) wind, one very big chartered from Athens and one with an EU flag with a little German flag up in one corner in the aft and one big Dutch flag up in the mast, (have to check their nations tomorrow), to moore with the wind from aside. Very hard to get the boats up against the sidewind and I had to help the man on the big boat from Athens. A hard job. The girl on the Greek boat has been working a lot in Stockholm, Sweden and also at the Najad warf in Orust. There are laid mooring lines from the cay set fast on some stone far out aft.
Will bunker diesel tomorrow and I think I will stay until thursday.
Was in to town today and had a look at the big fort up there. Some parts they are repairing but it was OK to come in and look around. Interresting it was.
On the way back I bought a filét of some fish. As I´m almost out of gas there was a man coming to take my bottle for refilling. No gas and the fish had to be prepared. The grill up and running. The fish and some cooked, cold potatoes was steaked and now when I had heat I could also steak my minced meat and make some hamburgers. Meanwhile the gas-man came back and told me that he could not fill because the standard on my bottle was not the same as the Italian. That I could have told him, but in some places they can fill in some way still. I thought he could. It ended with me buying a three kilos campinggas bottle with regulator for 90 €. I don´t know if it was expensive but now we are guarded.
I heard that it is not the same standard in Greece and Italy so why buy an Italian. I will be most in Greece. Camping-gas you can buy here and there. Will see if I buy a Greek bottle later, will be there for some time. Cheaper to refill than the camping-gas.

Friday April 27

At 6AM I leftCrotone to get to Santa Maria di Leuca down at the bottom of the “heal”. This ride was a long trip, 73 M and I arrived at 7.50 PM.
Here it is really wonderful. Warm!!  17 °C in the water and you can feel it in the evening, no coldness! Very good!  The town is full with grandiose villas, a fine boardwalk, a heartfelt folk and of course the Mussolini stairs situated a little left from the powerful lighthouse.

Saturday April 28

Tried to get some food today but when I at last found one, after having biked around almost all streets and had been highest up where the town ends, it was closed. Last chance getting some will be on monday morning, they open at 7, then I´m off to get to the nearest Greek island, Othoni. In one of the tavernas there is a guy who can talk Swedish, Babis I think he is called. Maybe I can see him for a chat and some food.
This weekend there is a big event for motorbikers. It´s the MotoGuzzi World Club having a meeting here and there are MotoGuzzi owners from all Italy, Greece and Malta here. I also saw some other brands like BMW, Honda, Ducati and one more. Only one of the kind. But it is MotoGuzzi that counts this weekend. Last year MotoGuzzi had a 90 year anniversary. 1921 they started the manufacturing. It was very nice to look at all these beauties, take some pics and chat a little with some of them. I got a business card from a guy who had a wonderful bike and he got mine. Another guy and his woman were from Malta and I got some brochures about Malta. Also the Greek representative I had a chat with and got 5 MotoGuzzi stickers and more brochures. Tonight at 11 they will have a concert with some famous players. I have to go there and check them out.

Now I´ve heard them and their music isn´t my favorite. A lot of noice, I had to stand in a distance. I love most music but this, no! I had a Panini with a sausage and mustard and some french fries. Had a beer, Corona Extra, also.

Sunday April 29

Had intension to sail away today but almost no winds so it will be monday with some more, northerly, winds. More checking on the motorbikes later.

Monday April 30

Today I leave Leuca and go to Othoni.
My internet is down from now. Will get another in Greece so I can continue writing.
A trip to the store first before departure.

Live well and have a good life my friends.

                                  *************

The harbour, Hamnen i Aigina


   
GREECE

1/5 Arriving to Gouvia, north of Korfu town. Big harbour. A lot of charter yachts lying here for the
winter period, now getting prepaired for renting. Very expensive harbour, € 45.51 per day.

2/5 Arriving to Korfu town.
Lying at an unbeleavably bad concrete quay in the old harbour, not maintained since the 1920ies. A swedish yacht is lying here indefinitely. FREE! Of cource, no electricity or water. OK!

4/5 Paxos island, north cape. Ancoring in a wonderful lagoon, turquoise water.

5/5 Coming to Preveza to see the representatives for the swedish cruising club down here, Ingegerd and Stig but am told that they are not here any longer as a company bought bridges and land.
Well, from a minitanker I got fuel at least. No water, no electrics, free of charge.
Two swedish boats lying here, and I had a chat with them.

6/5 Left Preveza and hit the Island Lefkas. In the canal you have to pass a brige but this was taken away to be replaced by a new one. Instead there was a car ferry that was turning aside to let boats pass but not very often. 10.30 and 12.00 I learnt from one of the swedes so I was in a real hurry to get there in time at 12. I managed precisely on time. When passing the ferry I had to go very fast as it was a very strong current from the ferrys bow thruster. No meeting possible.
Got water at the quay. Got some help from a german and a swedish boat to get a very long hose from the gas station. They were also bunkering water. What a luck, just as I arrived. Went on through the very narrow canal and later I got to a little ancor bay, Kolpos Dhioni. Calm and nice.

7/5 Left this nice bay to sail to a very little fishing harbour on the north side of Peloponnesos, Kato Akhaia. Next day I should meet Åsa on the airport Patras Araxos where she was arriving with RyanAir at 11.50. The inlet to the harbour was very shallow so I got stuck at first, had to back up a bit and held more to the right side and could turn into the inner harbour. Got a place at a very bad “bridge”. Thought it was abandoned. OK just for the night. I almost stepped through a plate, half rutten lying over a couple of iron pipes. Lethal it was. I went into the small village to one of all these Tavernas and had three small fishes, full of bones of cource, deep-fried and a greek salad and a big beer. € 19! Too much. I think I made his whole weeks income. Got at least resonably satisfied. While I had my dinner a little fishin boat had arrived to this very bad bridge that I reckoned was mine. It was a fisherman who had one of all these fishfarms lying around everywhere. He said it was ok with me lying there, he had space enough. GOOD! He said he could order a taxi for me next morning at 10. Nice guy.

8/5 The taxi arrived at ten sharp and I was happy. No problem there. Approximately 35 minutes later I was at the airport. A lot of people, most germans, going home after a staying in this backwater. TUI had the charter. Ryan arrived as usual on time! Åsa was luckily on it. Wonderful. We took a taxi back to the village but it was difficult to tell the name of this place. Had to show the way. Returned to the boat at last. Very good.
We installed Åsa and all packing and left for Patras, third biggest town in Greece.
Now the difficulties started!
I went up to the Port Authorities and they wanted to know why there was no earlier checking in. Tried to declare that noone in Gouvia was interrested to make this clearance. Help yourself I thought. Had to pay € 15 and also had to get a paper from someone else to get a four-page dokument where all arrivings into every island had to be declared and stamped by these authorities. To get this paper we had to find the way to an agency, a custom chamber or something similar, with the help from a wrong address. Thanks a lot! Isn´t it difficult enough yet? Street up and down, yes we found the right street but the number was wrong. Instead of number 9 it showed to be 129 or so. We had to ask a lot of greek people. Very good that so many people in greece are talking english. At last we found it. On the door it said number 9!!! Some characters were missing! Had to pay another fee, almost € 15, and got a paper needed to get the dokument that has to be stamped in every harbour on every islands. Back in Port Authorities we finally got this dokument. Bureaucracy!! How on earth could they all have a job if it was made by computers. They must be very anxious about this system to persist, otherwise a lot of people will get out of work. And stamps are religion in this country!!!!
They also have to be informed  about which harbour will be next stop! What??? Don´t know now, will be where the winds will get us. This they can´t understand and accept, or maybe they just don´t want to. Have to declare new port of arrival. Ok, new harbour is a little ancor bay on a certain island. Aha, but you have to seek a Port Authority there in that case. What??? Where is that? You have to ask! - - - Of course!! We have to ask someone not existing person if there is a Port Authority. They are cute!!! We must go on as we want and don´t give a shit about these their desires because it´s not possible to make it as they want us to do. Like I said, they are anxious about their jobs because what will happen if they no longer are needed.
 

12/5 We left Patras after a visit to the Authority to get the date for departure changed, yes it has to be a new stamp, otherwise their whole system breaks down. And copies has to be made on everything.
We arrived to a small ancor bay where we stayed for the night, nice and easy.

13/5 In another bay, Korfos, we tried to ancor but got no holding, a lot of boats and little space so we went to a taverna and got a mooring line in the aft. We already had  our dinner at sea but a desert was not wrong. At last we got a very good icecreame in a bowl, “Special of cource” with frappe for Åsa and a beer for me.

14/5 In the taverna with the almost english speaking lady we had our breakfast. We ordered tea, toast and a fresh juice for me. Water, toast and two! juice was placed on the table but no tea. Had to ask for it again. Ok in the end.
Went off to Nisos Aigina where we arrived at 1.30 PM, just 15 Miles. A lot of people come here from Athens and also tourists with the fast ferries so it is rather crowded.
New problems with the Authorities but first next day because when I at last found the office and entered a man sat there and almost shouted “ tomorrow at 9 !” Went over to the supermarket, closed half an hour before we came at 2.30 PM. Come back tomorrow. Manjana, manjana.
We bought some fruit and vegetables from a woman in a stand at a boat in the harbour. One honey melon, tomatoes, cucumber, cauliflower, sweet cherries and strawberries. Yummy.
The harbour was uncomfortable because a lot of ferries coming and going all the time and also hydrofoils and on top of that some wind which all made a lot of waves that bounced on the stone quay and made the boats rocking like !!!!! Made us almost seasick.

15/5 Decided to stay one more day in spite of the waves. Got some shopping from the supermarket but the dishing brushes were ended. Later I went for a walkabout and bought a T-shirt. Åsa had a cosy evening after a hard day.
A fleet of 12 boats entered the harbour which immediately became overcrowded. The leader was beside us. Kiwis! Funny. Nice people. They borrowed our handheld VHF as one of the boats radio was out of function. They had this work during the summer.

16/5 Left Aigina for sailing to Nisos Kea. Northerly winds at departure. Changing to southerly when coming to the other side of the island. Little wind, high waves, bad sea. After some time we got more wind but twisting a lot, crossing sea. Bad. Had to get some help from the iron genua. Much better.
Changed our destination to Lavrion on the estern mainland instead. Found a place belonging to one of the members of the sailing club. No problem. This is one of the two harbours used during the sailings in the Olympic Games 2004. The other one, bigger, new built for OG, is Olympia harbour. Expensive!!! Have no money for such exsesses. Will have a shower in my own cockpit!
Åsa made a very good lasagna with fresh plates that I bought in Roccella, Italia, earlier. Yummy. Now is everything on top. Dinner for three more days.
Will continue to Nisos Kea tomorrow we say. One day later than is printed in the papers of the greek authorities. How will this end??

18/5 At last we found both toilets and showers. Ok, not the best standard, the shower hose broke immediately, a big hole. No toilet ring to sit on! I hate sitting on the ceramic, cooold. The water from the showers rinning into the toilet compartment, wet all over. But they charged us almost € 20 per day! They should be ashamed!

No departure thursday cause it will blow a lot thursday and friday, so it will be on saturday instead. We will have halfwind so we have to take advantage of this and go as far as possible. What island it will be is written in the stars. It´s good taking one day at a time and see where we will end up.

19/5 Today we have sailed from Lavrion, passed Kea and instead ended up at Nisos Kithnos east side in a wonderful small bay with a very fine village with white houses and blue doors and windows. Yes, evn in this place there are some people doing their own way. Two houses have red doors and windows. What is the opinion from the rest of the inhabitants about this action?
Up the slope there is a hot water well. Some smoke is seen from a distance. Checked the water, some 40 degrees C rinning in a canal between the houses and ending in the sea. Healthy bath says Gullan, a woman from one of the other two swedish yachts lying here. Maybe should we test? 
Now, at last, we have left these dreadful actions from the authorities. A simple paper to fill in with the name and yacht data. To leave at the office and pay the fee. That´s all. No stamps in our papers. First day € 14.96 including electricity and water. Next coming days cheaper. Here they have a little “supermarket” and several tavernas and hotel with hot water bath.

20/5 Sunday. No water in the tap!! What, yesterday it worked. So suddenly. Disassembled the pressure contact after checking that there is power supply. Oh yes, the micro breaker is out of order. What to do? A new cable installed between the pump and a manual switch to get the pump in action. The pump was leaking after being disassembled. Can maybe fix that with silicone rubber? Well, check if there is a new pump to buy in this small outback. (Read Kithnos). No chance. But in Liros they have! Good, we are heading that way anyhow.
Now in Liros, Ermoupolis, we found the free of charge harbour . It´s not ready built yet. A greek man tried to help us to moore but I refused letting him take over MY mooring. He looked dreadfully torn and worn out with long hair and totally toothless and one armed, had a prosthetic arm, 57 years old.
Well, he was nice to talk to if you just ignore his appearance. Got to know quite a lot about this town and where to find this and that, for example a pentry pump. But it´s sunday. OK, tomorrow!!


Paros, Naousa  

21/5 Another pentry pump, (used) for € 75, I found in an unbeleivably well assorted chandler shop just a couple of hundred metres from the harbor. Went to the town to mail some cards and try o get an electric switch for the gas stove. Its purpose is to ignit the gas burner. And -WOW I found one in an electric and electronic shop. 
We made a fast departure towards new experiances and new harbours in this part of the Cyclades. Paros was our destination and Naousa on the north side. One more harbour that was not finished and therefore no electricity and also no water. Maybe free. Will see tomorrow if there is someone to get a fee. A small supermarket and a bakery had a visit. I installed the ”new” pump and sim-sala-bim, the water flushing and Åsa could wash her hair again. Amazing how fast you get used to simple things as running water in the boat and how bad it feels when you´re out of it.
Today it was ”dizzy” on the sky all day and the sun wasn´t quite able to break through but it´s not cold. Wonderful to be in these waters this time of the year. I feel quite priviliged. At last be able to live this life that i have only been able to dream about, with my own boat swaying around in the MEDITERRANEANS. Fantastic, now it´s only 100 miles to KOS and the meeting with our friends in 9 days.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Angela | Svar 04.03.2012 03.53

Ha en bra resa tillbaka till l`Italia...

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.09 | 01:57

Hi again. Yeah we are ok. Hope you are as well. We and our boat is now back in Sweden. We want to sell but it can be hard, may be in springtime. Stay well you b

...
09.09 | 20:24

Hi Bjorn

Micheal and Elaine from (Aus registered) ISOBAR 1013 here, we spent some time on Amorgos with you. I trust you are well. where are you now. Cheers M&E

...
10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS