Dagbok April

Fest hemma hos Stella o Tasos

Onsdag 15 april

Vi åkte hemifrån kl 05.00. Hämtade Malin, som fick äran att gå upp i ottan (puss!) och som sedan körde hem bilen från Landvetter.

Byte av plan i Köpenhamn. Där hittade vi vår gate, och fick i oss lite frukost i närheten, eftersom det var god tid kvar.

När det var dags att borda planet gick vi till gaten, varpå vi hörde en röst i högtalaren; ”Herr och fru Henriksson till informationen”!! Panik!! Galen Vad händer? Det visade sig att numret på gaten hade ändrats efter vår incheckning dagen innan. Så det var bara att rusa från ena änden av terminalen till den andra, och med andan i halsen konstatera att ALLA andra hade gått på planet och satt bara och väntade på oss! Pinsamt! Rodnar

Nåväl, så småningom kom vi då fram till Aten. Vi gick till bagagebandet för att vänta på våra 2 incheckade väskor. Först av alla kom vår första väska, kanonbra tänkte vi, då är vi snart klara här. Sen kom ingenting, sen kom ingenting, sen efter en bra stund kom alla andra resenärers väskor. Dvs alla väskor utom vår 2:a! Efter lång väntan, fick vi gå och anmäla vår försvunna väska som saknad. Jag var bedrövad, Ledsenför i den försvunna väskan låg bl.a. 193 bebisar gjorda i sugarpaste, som Maria skulle ha till Dimitras dop. Vi lämnade flera telefonnummer till tjejen som tog emot anmälan. Både vårt eget, Marias på Kalymnos och Stellas på Leros. Sen gick vi till hotellet (som ligger 25 meter från flygplatsbyggnaden) och checkade in. Vårt flyg till Leros skulle inte gå förrän nästa morgon.

När vi käkat middag, och kom upp på rummet igen, så ringde Maria och berättade att man ringt henne från flygplatsen i Aten! De hade hittat vår försvunna väska! Varför de inte ringde direkt till oss, är en gåta, men vi skyndade oss över till flygplatsen, och fick vår efterlängtade väska direkt! Sen kunde vi pusta ut, {#smileys123.tonqueout}och ringa Maria tillbaka och meddela att bebisarna var räddade!

Torsdag 16 april

Planet från Aten till Leros går redan 06:40, så vi landar på Leros 07:40. Stella möter oss förstås! Härligt att ses igen! Vi frågar och berättar om vad som hänt sen i höstas.

Proviantering är ett måste på väg till båten, och sen får vi återse vår kära Älvan där hon står i solskenet! Hon är vacker men ser lite tilltufsad och övergiven ut efter vintern som gått. Vi hissar upp alla våra matvaror och resväskor med hjälp av ett rep. Sen börjar inflyttningen med att koppla el och vatten, städa, städa, städa. Mitt i verksamheten hör vi någon som ropar ”Hej!” Det är Tapio, vår vän sen tidigare. Han såg att vi hade kommit, och hälsade oss välkomna. Vi bestämde direkt att han skulle ta med sig Ulla och komma hit framåt kvällen.

Det blev en mycket trevlig kväll, med många skratt och prat om vad som hänt sen sist, och även tal om framtidsplanerna den här säsongen.

Fredag 17 april

Dagen har gått åt till hårt arbete. Björn har ägnat sig åt utsidan av båten, och jag åt insidan. Efter middagen kom vi att prata om telefonen. Den är väl på? Oj, vi glömde att sätta på den efter landningen på Leros i går! Vi startar den, och får en massa SMS som ligger och väntar! Mina stackars töser har varit oroliga för oss (med tanke på vad som hände förra året så är det ju inte så konstigt!) Vi lovade ju att höra av oss när vi kommit fram till båten! Förlåt, förlåt, förlåt!

Nu har vi skickat både SMS och mail, så nu är allt lugnt.

Vi har en otroligt dålig internetförbindelse via wifi, så det var rena turen att vi fick iväg något alls på datorn.

Lördag 18 april

Vi vaknar till en ny strålande dag. Sol och blå himmel så långt ögat når. Det har varit ca 20 – 22 grader på dagarna, och ca 14 grader på nätterna. Perfekt! Vi har värmare i båten, så det är inget problem på nätterna.

Eftersom det är lördag, så har Björn cyklat till affären för att fylla på proviant. Affärerna ligger lite längre bort här än på Kalymnos, där man har hela byn framför stäven. Men med cykel är det inget problem. Metoden att hissa upp allting i båten med hjälp av rep, funkar väldigt bra.

Resten av dagen ägnas åt fortsatt rengöring invändigt och slipning och målning utvändigt. Vi är rejält trötta när solen går ner och vi får sätta oss och ta det lugnt.

Söndag 19 april

I dag fyller Anna-Sofia år! GRATTIS på födelsedagen!

Vi har skickat ett SMS i brist på internetkontakt. Wifi funkar inget vidare här i hamnen. Vi lär inte få någon vettig kontakt med nätet förrän vi kommer till Kalymnos.

Dagen ägnas åt bottenmålning för Björns del, fortsatt rengöring invändigt för min del. Det är skönt att veta att allt är i ordning innan båten läggs i vattnet. Det som återstår innan sjösättning, när bottenmålningen är gjord, är främst själva skrovet som ska putsas. Jag hoppas att Björn orkar med det också, för jag är inte mycket att ha till hjälp vad gäller putsning och målning. Mina axlar säger ifrån bara jag tar i en putstrasa!

Måndag 20 april

Nu har vi 2 dagar kvar till sjösättning. Det är dags för bottenmålning. Återigen blir det Björns uppgift, medan jag fortsätter att städa uppe i båten. Jag tvättar alla fönster, både ut- och insida. Blir fint. Vi fixar och donar med vår kära lilla båt, så hon blir så fin, så fin.

Kvällen tillbringar vi i Ulla och Tapios båt. Som vanligt mycket trevligt, med goda skratt hos goa vänner.

Tisdag 21 april

I natt har det varit kallare än tidigare, men vi vaknar upp till en strålande vacker dag. Vi har beställt en ställning till i dag, så att vi (läs; Björn!) kommer åt att putsa skrovet. Det blir huvuduppgiften i dag. Dessutom måste vi lägga på en sorts massa, som liknar stearin, på både huvudpropellern och bogpropellern. För att kunna använd den här massan, måste den värmas upp så den blir flytande. Dessutom måste propellern värmas, så att massan inte stelnar för fort. Jag håller på och försöker få massan flytande med hjälp av en kastrull med varmt vatten och ett par plastpåsar.

Jag har fått gratulationer på min födelsedag från flera håll. Tack alla mina vänner! Hjärta

Det är lite tråkigt att inte kunna komma ut på nätet en sån här dag, men det blir väl desto trevligare när vi väl har fått en Vodafone-pinne.

Vi har blivit bjudna på familjemiddag hos Stella och Tasos på söndag! Det ser vi fram emot. Då får vi tillfälle att träffa hela Stellas härliga familj en gång till.

Onsdag 22 april

I dag blir det sjösättning. Allt är färdigt, och Älvan längtar efter lite vatten under kölen nu! Vi har tur och får en plats vid samma brygga som Ulla och Tapio.

Jag har åkt på en förkylning, förmodligen från flygresan. Lite segt är det, men jag repar mig nog snart.

Det är väldigt kallt på nätterna nu, ca 11 – 12 grader. Det är ju en välsignelse med värmaren i båten!!

På dagarna värmer solen fortfarande från en klarblå himmel, så vi ska inte klaga.

Torsdag 23 april

Det har blåst rejält under natten, men vinden har avtagit något under dagen.

Vi äter jordgubbar här nästan varje dag, det känns som midsommar! I dag fick vi tag på lite djupfryst fisk, men den var ingen höjdare.

Jag ligger mest under en filt och stånkar över min förkylning, men nu har jag gett mig tusan på att den ska försvinna, så vi får väl se hur det går med den saken i morgon.

Fredag 24 april

Vinden har avtagit, och det är lite varmare i luften. Vi ska passa på att sätta upp gennackern (=seglet längst fram) i dag när det inte blåser. För övrigt pillar vi med diverse som ska funka sen under sommaren.

Lördag 25 april

Det är mulet och ca 18 grader i dag. Svaga vindar. Jag har tvättat lite, man får passa på när man är i en sån här hamn där det finns möjlighet. Har också lyckats sno ihop en citronkaka. Det är förstås bra att köra ugnen när man har tvätt som ska torka. Förkylningen vill inte ge sig, hoppas på bättre tider.

I kväll kommer Ulla och Tapio över en stund. Det blir ju sista kvällen vi ses på ganska länge. Vi käkar citronkaka med jordgubbar och grädde. Senare på kvällen koncentrerar vi oss på vin i stället. Som vanligt en härlig kväll. Tack för att ni är våra vänner.

Söndag 26 april

Stella kommer och hämtar oss vid båten, och vi får en mycket trevlig dag tillsammans med hela familjen. Det är både mamma och pappa, syskon, svägerskor, svågrar, barn, kusiner och jag vet inte vad! Vi får också träffa Margareta och Bo, ett svenskt par som har hus här på Leros, och som vi träffade förra påsken. Stella har kommit ihåg min födelsedag, så det blir både skönsång, tårta och present!! Det rörde mitt hjärta, Stella. Tusen tack!

Så var vi då till sist tvungna att säga farväl till Stella och Tasos. Tack för att vi har fått vara en del av ert liv under en tid. HjärtaHjärtaVi önskar er all lycka i framtiden, och räkna med att vi kommer och hälsar på som ”vanliga” turister i framtiden.

Måndag 27 april

Dags för avfärd från Leros. Vi säger på återseende till våra goda vänner Ulla och Tapio. Tack för alla trevliga vinkvällar, med goda skratt och även djupa diskussioner. Ler stortVi är säkra på att vi ses igen, kanske i Grekland, eller möjligtvis i Italien, eller varför inte i de Franska kanalerna. Om inte, så ses vi nog på Hangö så småningom! Lev väl och ta hand om varandra.

Vi går ut från hamnen på Leros och startar vår färd mot Kalymnos. Efter en liten bit börjar ett larm att tjuta! Gråter Vad är det för fel?? Jo, motorn blir för varm! Öppna luckorna och kolla! Det går åt nästan 3 liter vatten innan motorutrymmet är påfyllt. Prövar igen att starta…..  Jo, nu är allt frid och fröjd!

Vi kommer till Kalymnos på eftermiddagen. Vindarna är svaga på vägen hit, jag ligger mest nere i sängen och hostar, så Björn får klara sig själv på kommandobryggan. Vilket han givetvis gör galant! När vi kommer fram och ska lägga till får jag i alla fall göra en insats, och styra båten medan han lägger ankare och förtöjer vid bryggan.

Min förkylning har inte alls blivit bättre, tvärtom, näsan rinner som ett vattenfall, och snart hostar jag väl lungorna ur mig! Det är jäkligt irriterande! Jag vill ju så gärna träffa Maria och hela familjen, särskilt lilla Dimitra, men jag får nog hålla mig därifrån ett par dagar till. Den här förkylningen vill jag inte ge bort till någon, allra minst mina vänner.

Björn fixar med ström, handlar och går till Stoukas och talar om att vi är här. Han går också till apoteket och handlar lite mer medicin till mig. Så nu var det väl fasen om baseluskerna inte får ge med sig i alla fall!

Tisdag 28 april

Björn går till Vodafone och får ett telefonnummer, som han tar med sig till port Police, som de använder för att ringa och fråga om vilket papper Vodafone vill ha för att kunna fixa en datorsticka till oss!!! Sen går han tillbaks till Vodafone där han får visa pass och körkort (!) för att få sin datorsticka. Sen tar det bara ett par timmar innan det hela fungerar! "the Greek way!"

Nu har vi äntligen kontakt med omvärlden igen! Härligt! Gilla

Tack alla mina vänner som har gratulerat mig på födelsedagen, jag hade ju ingen kontakt med nätet då, men det var roligt att se alla hälsningar i efterskott! Hjärta

Jag mår faktiskt mycket bättre i dag, och vi har blivit bjudna på lunch hos Stoukas. Det är bara Popi (mamman) och Pantelis som är där. Vi äter gott, som alltid och är glada att träffas igen.

Onsdag 29 april

I dag träffar vi Maria för första gången i år! Så härligt att ses igen! Dimitra är hemma, och Maria ger sig av hemåt efter en stund. Vi har bestämt att vi ska tillbringa fredagen tillsammans hemma hos henne. Då ska vi göra iordning dop-presenterna, med bebisar och allt. Jag lämnade en del kläder till henne i dag, som jag fått från Caritha och Caroline. De blev MYCKET uppskattade!

Vi går tillbaks till båten ganska tidigt, nu verkar det som om det är Björns tur att ta över min förkylning. Sorgligt men sant! Nu är vi lite förberedda med mediciner i alla fall, så vi ska försöka ”mota Olle i grind” så att säga. Jag hoppas verkligen att Björn klarar sig bättre än mig, annars är det bara att ställa in sig på ytterligare ca 10 dagars snorande och hostande. Med lite tur så slipper han kanske få feber i alla fall.

Torsdag 30 april – Fredag 1 maj

Björn mår hyfsat, eller håller skenet uppe i alla fall. Ingen feber, det är bra. Vi tar det lugnt ett par dagar.

Stella bjuder på underbar mat