Dagbok Januari 2012

Aeoliska öarna, Stromboli, Vulcano osv. De närmaste två heter Alicudi och Filicudi

English further down

1 - 2 Januari 2012
Avgår Palermo kl 10.20 för att tillryggalägga en längre distans.
Ca 120 M för motor, ingen vind alls. Allt går bra ända tills på morgonen vid femtiden ett fisknät stoppar all vidare framfart. Vad gör man i ett sånt läge? Det är bara att vänta och se om man kanske kan få lite vind åt rätt håll. Så småningom kommer en lite laber bris på 3-4 m/s. Hissa alla klutar. Sakta framåt. Men inte riktigt den kurs jag vill ha för att kunna nå Bagnara Calabra på Italiens fastland nära Messinasundet.
Väldigt sakta fortsätter resan iallafall åt någotsånär rätt håll.
Vinden mojnar fullständigt vid 10 tiden. Kommer ingen vart, seglen bara hänger där, sorgsna att inte få fånga den allra minsta lilla pust. Jag ligger nu ca 2,5 M NV om Bagnara. Då tänker jag att jag kanske kan dra båten med hjälp av gummibåten och aktersnurran. Blåser upp dingen, på med motorn. Det blir premiär för motorn, har aldrig varit startad förut. Inkörning av motorn måste göras för att den skall hålla länge, ja det blir nog bra med en lite lagom fart, några timmar. Men det visar sig att det går inte att få någon riktigt bra styrning på detta vis, dingen vill åt ett håll men båten åt ett annat. Glömde visst att lägga från autopiloten. Ok tillbaka upp i båten. Jag tror att det är bättre att sätta snurran direkt på båten. För detta ändamål hade jag tidigare tillverkat ett fäste att montera på badplattformen. På med fästet, på med motorn, dingen på släp. Gott 1,6 knop, åt rätt håll. Haleluja. Ca två timmar senare anländer Älvan med kapten till Bagnara sakta, sakta in i hamnen och si, där står en karl och visar att jag får en plats där inne. Jag måste slå ett extra slag runt för att komma in, backa är inte att tänka på. Anländer stilla och fint till bryggan och två karlar stoppar upp sju ton rörelseenergi innan bryggan får ta smällen. Skönt! Försöker med att, från Italienska ordboken inhämtad vokabulär, förklara att ett fiskeredskap fastnat i propellern, när han säger: Try english. Bra.
Frågar om det finns någon dykare i byn som kan fixa det och jovisst jag skall ringa honom. Underbart. Dykaren håller på med arbeten på sin båt som står på land så han kommer omgående och säger att han kan fixa det antingen kl 17 idag eller kl 8 imorgon. Vad skall du ha för detta? 150€ säger han. Det är bara att bita i det sura äpplet som man säger. Alternativet var inte så lockande, 16 grader i vattnet, lite kallt. Hade man stått ut att få loss alltihop innan man var tvingad att ge upp? Det visade sig vara ett stort knyte som slingrat sig runt propelleraxeln med kula och allt. Ingen fisk! Äpplet var surt. Testade att köra runt fram-back, allt verkade vara som vanligt igen. Tack!
Skall försöka komma vidare imorgon, tisdag, genom Messinasundet, det gäller att gå genom med strömmen annars kan det bli svårt att komma igenom inom rimlig tid. 4,5 tim efter högvatten i Gibraltar är det mest ström söderut. Åsa har försett mig med tidvattentabell för Gibraltar så det är bara att räkna. Hoppas jag minns rätt från utsjöskepparen då vi räknade på tidvatten. Kan nog starta ca 9 tiden, mest ström vid 14,30.
Godnatt.

3 Januari
Avgår från Bagnara Calabra kl 10.45
Ska idag ta oss till Reggio Calabria en bit ner i Messinasundet.
För att komma dit måste vi passera Messinasundets smalaste ställe där det kan vara ordentlig motström på flera knop. Har räknat ut att största sydliga ström infinner sig ca kl 14. Vi har en bit att gå fram till sundets början så jag tippar att det blir nog bra om vi går iväg vid 11 tiden.
Svag vind emot (naturligtvis) i början som växer till 10-11 m/s då vi skall börja genomfarten. Sätter genuan och kryssar först styrbord hän men ser att det blir mycket mindre vågor och vind på östra sidan. Väl kommen dit blev det betydligt beskedligare. Vi följde denna sidan ner mot den smalaste passagen och det gick mycket bra. Vi rundade detta horn, fortfarande med lagom bris, ca 7-8 m/s. Fortsättningen ner till Reggio Calabria var bara ett fint scenario. Snyggt.
Kom in i Reggio och blev anvisad plats längst ut. Det gick lite vågor från yttre hamnen som färjorna skapar vid in/utgående.
Avhjälper rycken i peken, som nu måste tjänstgöra som "pållare", med en kraftig lina på en ca 40 cm lång gummidämpare, en sådan där som man slingrar linan runt några varv, och fick en mycket behaglig dämpning av rycken. Kände faktiskt inte någonting av det som tidigare kändes mycket obehagligt varje gång linan stumt tog emot smällen. I aktern hade jag den sedvanliga grova trossen som man får hämta upp från sjöbottnen. Den ger aldrig några ryck. Nu kunde jag sova gott. Det blev toa och dusch, oh så skönt.
Besök i staden var nog bara att glömma. Det gick en motorväg på pelare alldeles bredvid hamnen. Det var en bra bit bort till stan och ingen lust att besöka den hade jag. Skulle dessutom upp tidigt för att fortsätta.

4 Januari
Gick upp kl 6 för att hinna äta frukost innan avresa. I dag skulle en längre etapp avverkas så det gällde att hänga i. Lämnade hamnen kl 7.15 för att gå ca 62 M till Porto delle Grazia på östra sidan av Italienska "tån". Det blev en händelsefattig resa som tur var, vi hade ju redan fått vår beskärda del av elände, fisknät i propellern och andra missöden.
Vi ankom Grazia när skymningen börjat och den var fullt utvecklad innan våra linor satt fast. Även här kom en glad hamnkapten ut och anvisade plats efter jag talat med honom på VHFen. Han talade skaplig engelska.
Han heter Josef men kallas PePe. Har blivit bundis med honom. Bjöd honom på en öl. Fick reda på att hamnen som är kommunal är gratis. Ok, ingen el men väl vatten. Är inte helt beroende av yttre el bara solen lyser.
Har frågat honom om det kan tänkas att lämna båten här för att åka hem ett slag och det går alldeles utmärkt sa han. Han frågade om det gällde fram till mars och jag sa att det gäller ett par månader åtminstone.
Får se hur det går om vi kan få tag på ett lågprisflyg inte alltför långt borta. Skulle vara skönt att få komma hem ett tag för att hämta lite nya krafter och inspiration samt inte minst nya pållare. Hoppas att SeaSea fortfarande har dessa till försäljning. Hade tänkt köpa nya innan avresan i juni men tyckte att de gamla nog kan tjänstgöra ett tag till.
Ligger här och ska reparera de gamla två. I Trapani fick jag av en slump tag på nya bronsbultar av samma dimension och köpte fyra stycken  för 5 €. Ekstocken i den ena pållaren gick itu, jag har limmat ihop med polyuretanlim, får se om det håller. Den tredje pållaren, komplett, gick i havet.
Det kan gå hårt till på havet men ännu hårdare i hamn vilket härmed har bevisats.
Har inte mer att rapportera just nu men hör av mig snart.

Björn

7 Januari
Kikar på FB och får en lektion om länkning av detta innehåll till FB av min fd lärare på Utsjöskepparen, Stina Jansson, Hon kan hon. Jag är inte så bra på detta med länkar men har nu med hennes hjälp fått till det. Tack Stina.
Har idag satt dit de två kavarvarande pållarna på båten, de som finns kvar av de i böljegången på Marettimo ,bortslitna. Att det kan bli sådana krafter .....sliter av två bultar av brons 14 mm grova. Och tre stycken pållare, sex bultar, bara helt av som om dom var avsågade. Se dagboken för 21 december. Hoppas de håller tätt nu genom däck med sealingen. Har i Trapani inköpt fyra nya 18 mm grova förtöjningslinor. Har också två 14 mm linor med Forsheda gummi dämpare, de största jag har sett i butik, ca 40-45 cm långa. En lång 30 m lina 14 mm samt två 30 m 12 mm från slussningen. Mina fina Dockline linor är nästan bara korta bitar kvar av för att inte tala om de gamla sköna polyestersilkelinorna. Små, små bitar.

Ska nu splitsa öglor på de nya 18 mm linorna.

Har idag fått förhandsinformation från Åsa om Ryan Air och dess flygning från Lamezia Terme. Ska bli kul och skönt att få komma hem ett tag. Får kolla in hur tågen/bussarna går, det blir ju en bit att åka till flyget.
Måste se till att få båten ordentligt förtöjd innan jag ger mig av.
Kan bli i slutet av nästa vecka.

Björn  __/) ☼

9 Januari
Nu har jag biljetterna hem . Fredag 13 Januari tar jag tåget i Roccella Ionica 06.55 och har ett byte innan nästa tåg anländer till Lamezia Terme ca 09.40. Då har jag gott om tid att checka in hos Ryanair. Flyget går till Stansted, London så jag får byta till annat flyg till Säve, Göteborg dit jag anländer ca 21.30. Åsa möter mig på Säve. Underbart, om det inte är otur att flyga fredag 13 . Jag är inte så skeptisk , 13 är ju mitt turnummer. Vi får se. Ha det så länge.
Björn

Porto delle Grazia, hamnen i Roccella Ionica. Här lämnar jag båten ett par månader

English

January1 – 2, sunday- monday

Leaving Palermo at 10.20 to go a looong distance. Appr. 120 M by motor, no wind at all. Everything is OK until at 5 AM when a fishing net makes it impossible to run by motor. What to do ??? Just to wait and see if there will be any wind to support. After some time there is a weak wind, maybe 6 knots. All sails up. Slowly forward. But not really the course I want to reach Bagnara Calabra on the mainland of Italy close to the Messina sound. Very slowly the voyage continues at least at a point nearby Bagnara. At 10 the wind calms down completely. Coming nowhere. The sails are just hanging very sadly not to be able to catch some wind, not the slightest one. My position is now 2.5 M NW of Bagnara. Maybe I can tow the boat with my dinghy and the utboard motor. Said and done. This will be the premiere trip for this motor, it has never been started. Well a slow speed will be OK for this first run some hours. But I can´t get the right course, the dinghy wants to go in one direction and the boat in another. Must have forgotten to put the autopilot off.  Back on the boat. Why not put the motor on the aft platform instead. The bracket into place, the motor on, the dinghy trailing. Well, 1.6 knots, on the right course. Halleluja!! Two hours later Älvan is arriving together with the captain to Bagnara, slowly into the harbour and, wove!!! There is a man standing, showing a place. I had to make an extra turn to get into position. Backing is not an option now. Arriving slowly and nice to the place designated and two men is stopping 7 tons of moving energy before the bridge had to take it. What a feeling! I´m trying with, from the Italian dictionary acquired vocabularies, explain that a fishing net is around my propeller, when he sais: Try english! Good! I ask if there is any diver around to fix the net and oh yes I will call him. Wonderful. The diver is working on his boat in the harbour and comes directly and says that he can fix it eigther today at 5 or 8 AM tomorrow. What do you charge for this job? 150 € he says. The alternative, doing it myself, is not a good option since it is only 16 degrees in the water. And it takes some time to get it loose. Would I be able to fix the thing without giving up? It showed beeing a big bundle around the propeller and it took some time for the diver to get it away. No fish!! I tested running the propeller forth and back and everything showed to be as usual. Thanks!!

Tomorrow, tuesday, I will try to continue through the sound of Messina. I have to go with the current. Going against takes too much time. 4.5 hours after high water in Gibraltar I have the current south going together with me. Åsa sent me a tide table for Gibraltar so I only have to count it out. I hope I will recall the knowledge I got from the course when we were counting on tides problems. Maybe starting at 9 will suite, most current at 2.30. From Bagnara is some distance to Messina. Good night.

January 3, tuesday

After some trouble finding a person to take the fee I left the harbour in Bagnara Calabra at 10.45.

Today I will go to Reggio Calabria some distance down in the Messina sound. To get there we have to go through the most narrow part of the Messina sound where you can have a very strong current against you, several knots if you go at a wrong time. I counted out the time for greatest current south in the sound and it will be at 2 PM. We have some distance to go to the entrance of the sound so I think it will be OK starting around 11 AM.
Weak wind against, of course, to start with and it increases to 20 – 22 knots when we reached the entrance. Taking out the genoa first cruising to starboard, but I can see that there is smaller waves on eastern side.
Getting there much more comfortable. Following this side down to the narrowest part was quite good. We rounded the cape, still with only 15 knots wind. The forthgoing down to Reggio was just a nice scenery. Good.
In the harbour I was showed to a place just inside the wavebreaker where it was some waves from the big ferries coming and going in the outer harbour.
My line to the bridge I had to change to a line with a rubber attenuator. Now I din´t feel any shocks from the line when it streched. In the aft I had to catch the thick line laying on the bottom, it never gives any shocks, it is like a spring.
Now I could get a good nights sleep. I had a very nice shower. Lovely. A visit in town, just to forget. A highway on high columns streched along the harbour. A long way to go over to city it was and I was not in the mood. Besides, I should be up to leave early.

January 4

Up at 6 for breakfast before departure. Today a long voyage was decided to be done.
At 7.15 I left for going 62 M to Porto delle Gratzie on the southeastern side, on the ”sole of the Italian boot”. Nothing special happened on this trip, many thanks for that. I think I have had my share of misfortune, fish net in the propeller, my bollards torn away, lines torn in pieces!
We got into Gratzia in twilight and it was dark before the lines were set. Even here a nice harbour captain came out, showed a birthing place after we had a little conversation on VHF. He was speaking english rather good.
His name is Josef, (Guiseppe in italian), he said but is called PePe. We had a couple of beers together. He said that the harbour is free of charge. OK, no electricity but water there is. I am not totally dependent of electricity if only the sun will shine. I asked him if it´s OK to go home for a while and, yes he said, and asked if I will return in March. I said that it will last for a couple of months at least. Will see if there is a chance to get a low price flight not too far away. Would be very nice to come home some time to get new strength and inspiration and not least get new bollards. I hope that SeaSea still have these for sale. In Trapani on Cicilia I got by chance new bronze bolts in the same dimension and bought four of them and payed 5 €. The wooden stock in one was split in two pieces, I glued it with polyurethane glue, will see if it will hold. The third bollard went into see, complete. Unluck that too.
Out at sea it can be very harsh but in a harbour it can be even worse, now confirmed.
Nothing more to report right now but will be in touch soon again
Björn.

Januari 7

I´m looking on FaceBook and gets a lesson about linking this text to FB from a teacher I had before. I had no skill in the technique with linking into this medium but now it works. Thanks Stina.

Today I put the two remaining bollards on the deck. I hope they will not be leaking water into the boat. In Trapani I also bought four new 18 mm thick mooring lines. I also have two 14 mm lines with these rubber attenuators. One long 30 meters 14 mm and two 30 meters 12 mm thick from the locks on the canals. My very fine blue Dockline lines are now just smaller pieces, not to mention the old nice polyester silk lines. Small pieces them too.

Today I had some info about Ryan Air and their flights from Lamezia Terme. Will be wonderful coming home for a while. I have to check how and when trains and buses are going, there is some travelling to do getting to the airport. Before I leave I also have to make the boat ready, put everything locked into the cabin and aft cabin. Also the mooring lines have to be properly fixed.

Home going might be end of next week.

Björn  __/) ☼



Januari 9

Now I have my tickets. On friday january 13 I take the train in Roccella Ionica at 6.55 AM having to change to another train arriving in Lamezia at 9.40. Then I will have much time for checking in to Ryan Air. The flight goes to Stanstead, London and I have to take another flight to Säve, Gothenburg where I will be at 9.30 PM. Åsa will meet me at Säve. Wonderful if there is no risk to fly on friday 13... I am not very skeptical.., 13 is my number of fortune. We will see.

Have a good time, I will!

Björn

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Gudrun & Lasse Karlsson | Svar 10.01.2012 22.24

Hej Björn! Det tycker jag du gör rätt i att komma hem till din kära hustru ett tag över dom värst kalla månaderna!Vi själva åker till Portugal för en tid, brrrr

Stina Jansson | Svar 07.01.2012 19.58

Nu tar jag adressen från det här inlägget och lägger på min FB, se hur det verkar

Stina Jansson | Svar 07.01.2012 19.57

När du har skrivit ett inlägg här, tryck på inlägget, länken blir synlig i adressfältet, kopiera adressen, lägg in i status på FB.

Stina Jansson | Svar 07.01.2012 10.15

Kunskaperna i tidvatten fungerar! Tips: Lägg en direktlänk till senaste dagboksanteckningen på Facebook, så läser man här, så slipper du skriva dubbla inlägg-

Björn 07.01.2012 19.45

Kul Stina att du läser min hemsida. Men jag förstår inte hur du menar, länk åt vilket håll ? Kan inte detta ännu, lär mig tack.E-mail till bhenriksson@yahoo.com

Lars åke | Svar 01.01.2012 18.51

Hej och GOTT NYTT år.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS