Dagbok December

Toulon i Julpyntning

English further down

1 December                                                     Toulon stad

I dag skulle jag ha lämnat Toulon.
Blev inte så för jag tittade på en gribfil som sa att det skulle inte bli någon vind att tala om förrän lördag. Ok
Då väntar jag ett tag till.

2 December

Kan väl alltid fixa lite mera på båten.
Kan väl alltid kolla lite mera på stan, och dessutom tvätta kläder, lakan, örngott, handdukar mm. Det blev ju ett par extra lakan och påslakan efter mina medpassagerare Lars och Marita.
Det blev två åtta kilos maskiner och tjugo minuter torktumling för varje. 12 € kostade det kalaset. Och sedan var det ju lite väntetid så det blev ett par vänteöl på haket på andra sidan gatan. Mycket lägligt placerat skulle jag vilja säga. Kom i slang med ett par fransoser och bartendern medan jag väntade på maskinerna och blev bjuden på en öl till av ena fransosen. Här nere har man seden att kyssa på kind så han fick en på kind.
Nåväl, tillbaka i båten blev det till att försöka hänga upp en del saker som inte hann bli riktigt torra. Men det gick - på med värmen. Det torkade bra under kvällen.

3 December
I dag blir det av att sticka iväg, men det blåser ju ganska bra redan nu på förmiddagen. Är det fel på gributsikterna. Dom brukar ju vara så exakta.
Nåväl det skall inte bli mera än 6-8 m/s och dessutom i ryggen.
Vid 13 tiden släppte jag förtöjningarna och gick bort till bryggan där man tankar för jag skulle lämna tillbaka kortet som jag lånat för att kunna komma in från esplanaden utefter hamnen och ut på bryggan till båten. Där var en grind.
Jag kom in till Capitaineriet och skulle lämna kortet då han sa att jag hade väl lämnat depositon på 15 € också. Visst ja, sa jag när jag erinrat mig att jag hade betalat för kortet. Då började spelet. Man har en kartong med kuvert där man lägger dessa depositioner i och den som tar emot skriver sin signatur och sätter i två häftklammer. Inget av detta var gjort. Kuvertet fanns med kortnumret påskrivet, ingen signatur, inga häftklammer och heller inga pengar. Mycket konstigt sa dom och jag också. Jag insåg att det kunde ta lång tid att göra närmare efterforskning i saken så jag backade och sa att det fick vara. Jag skulle ju till Korsika. Jädrans Capitainer. Någon gjorde sig en hacka.

Jag kom iväg och seglade med god vind ut och tog in den nya kursen direkt mot södra Korsika. Allteftersom blev vinden bara starkare och våghöjden ökade mer och mer tills jag insåg att det skulle aldrig gå att under de närmaste 24 timmarna orka sitta vid i detta vridande,dansande helvete.
Mistralen måste ha inträtt en dag tidigare än sagt. Den skulle inte starta förrän söndag och då skulle jag redan vara på Korsika. När jag insåg omöjligheten att fortsätta denna dansanta tillställning var det bara att försöka komma norrut till närmaste ö för att få lite lä och skydd mot dessa vidrigheter.

Tack vare ett bra sjökortsprogram i en bra men gammal dator och en bra radar, lyckades jag i svarta natten ta mig tillbaka till kusten och förhoppningsvis sjölä. Jag hittade en liten fin ankringsvik som fick stifta närmare bekantskap med mitt huvudankare. Förunderligt stilla i all denna oredlighet. Pust.

Lämnade detta paradis, visade sig vara ett naturskyddsområde runt hela ön, och styrde kosan mot en hamn för att stanna tills Mistralen var över för denna gång.

Hittade en hamn rakt norrut, Bormes les Mimosas, en privat klubb som är i yppersta klass.

Har nu varit här från söndag till onsdag och räknar med att kunna lämna hamnen torsdag em för att segla mot Korsika, Ajaccio, ungefär mitt på västra sidan. Får se hur detta kommer att avlöpa.

Hoppas på goda vindar och en förlåtande Poseidon.
Björn
Kolla in min bloggsida också

8-9 December
Nu var vindarna nådigare, och Björn har gått från Franska fastlandet till Korsika, närmare bestämt till en ankarvik i närheten av Ajaccio. Ankomst 9/12.

10 December
Dagen ägnades åt att utforska staden, men hamnavgiften var hög, så färden går vidare.

11 December
Nu ligger Älvan i en ankarvik ca 10 nm ifrån Bonifacio. I morgon blir det en närmare titt på den sydligaste och vackraste staden (enl. turistbrochyrer) på Korsika. Sen väntar Sardiniens östra kust.

13 December
Italien är siktat! Nu är det italienska språkkunskaper som gäller  så ring Angela om det kör ihop sig!

14 December
La Caletta blir natthamn för Björn och Älvan.
I morgon går färden vidare till Santa Maria di Navarrese vid Smaragdkusten (smaragdgrönt vatten, kritvita stränder, klippor, korkträd och vingårdar. Sardiniens svar på Franska rivieran!). Där blir det stopp några dagar, för det väntas oväder. Det kanske inte gör så mycket att du måste stanna just här, Björn!

15 December
Har kommit till Santa Maria Navarrese.
En mycket fin hamn med ett mycket trevligt bemötande av hamnbefälet som också behärskade engelska språket.
Allt tip top.

17 December
Har hyrt en liten Fiat 500 2 dar for att titta lite pa Sardinien. Just nu pa ett Internetcafe, darav den daliga svenskan. Skall ata lite innan jag fortsatter resan.
Imorgon skall jag lamna bilen om jag inte bestammer mig for att ha den en dag till.
Jo, det blev en dag till. Har nu sett södra delen av Sardinien, både öst- och västkusten och sovit två nätter på Bed & Breakfast. Fick stifta närmare bekantskap med Oristano på västkusten, Cagliary och Villasimius på sydkusten och Arbatax strax nedanför Santa Maria Navarrese där jag hade båten.
En sammanfattning är att det är ett vilt och vackert landskap, långt från våra hemtama, men också vackra, synintryck.

19 December
Reser vidare till Porto Corallo där jag kunde ligga gratis, men utan el och vatten, helt OK, självförsörjande som man är.
Cyklade 7 km till "närliggande" samhälle för att handla div förnödenheter. Cyklade omkull inne i samhället och slet bort skinnet från sidan på höger tumme. Fick på ett café lite sårrengöring och plåster samt en espresso och en birra lokale i väntan på att dom skulle öppna supermercaton igen kl 16.30. Dom har ett mycket gott öl på Sardinien som heter Ichnusa. Köpte ett helt lock 33cl i Oristano vid bilutflykten.

21 December
Avgår Porto Corallo för att segla hela vägen över till Cicilien
men hinner inte mer än ca tre M då Kustbevakningen, Guardia Costiera, kommer ut och undrar vart jag skall resa. De förstår inte att jag skall till ön Marettimo som ligger en liten bit från Cicilien och jag förstår inte att dom menar att dom vill prata med mig på kanal 10 på VHFen. Dom visar mig 10 fingrar och jag tror att dom menar att det kommer att blåsa 10 beaufort. Det blåser ordentligt redan nu, perfekt för min överresa, så det blir lite besvärligt att ta mig tillbaka. Jag vänder tillbaka till Porto Corallo där jag sedan får reda på att dom har skjutövning norröver. Men jag skulle ju ostsydost till Cicilien och hade inte kommit i närheten av deras övningar. Kl 13 sa dom att det var klart att ge sig av. Kl 13.20 Kom jag iväg med NV vind.
Efter 148 M når jag nästa dag fram till Scala Nuovo på ön Marettimo. Det hissar ordentligt så jag var glad att kunna gå in här och få lite lugn.
FEL, FEL, FEL. Det visar sig vid tilläggning att det finns inget skydd för dessa vågor utan de går runt knuten, vågbrytaren, och slungar båten framåt-bakåt alldeles våldsamt. Vill inte tillbaka ut i dessa vågor utan försöker att mildra denna fram-och-tillbaka-ritt genom att sätta på gummiavfjädringar på linorna.
Vad hjälpte detta? Inte mycket. Natten igenom var jag vaken och lyssnade till när linorna brast en efter en. Ut och byta lina. Inte nog med detta, mina pållare på båten slets också utav. Tre st, båda fram och en bak. Dom satt ändå fast genom däcket med vardera två 14 mm grova bronsbultar. Fick binda en tross i peket fram, den höll. Men den bakre av deras trossar, grova saker, gick utav. Jag hade gott om linor av olika längd och grovlek som tur var. Det var ett mardrömsscenario.

24 December, Julafton
Avgår från denna fasansfulla hamn 10.55 och ankommer Trapani 14.30 där jag hittar en plats hos Lega Navale Italiano och kan fira julen i lugn och ro.
Här blir jag kvar i 5 dygn och anskaffar nya bultar till mina pållare. En pållare försvann i havet. Får skaffa en ny hemma hos SeaSea, dom har just denna typ.

29 December
Avgår Trapani för att efter 34 M anlända till Terrasini, en liten fiskehamn utan några sevärdheter. Inte för segelbåtar. Fastnar i dyn men kommer loss. OK ligger för natten. Ingen vill ha betalt så jag avgår.

30 December
Avgår från Terrasini och ankommer Palermo 13.30. Bara 22 M.

31 December
I Palermo fick jag fira NYÅR. Nyårsafton smällde det så man trodde hela maffian var ute och sköt vilt omkring sig. Men det var inte så farligt som det lät. Var i stan och skulle hitta ett supermercato hade jag tänkt, det blev en liten butik men dom hade nästan allt. På denna gata, och i hela dess längd, ca 200 m var det bara försäljningsstånd med allt som man kan tänkas behöva. Köpte lite här också. Var tillbaka i båten med dessa varor och tog en ny runda och fick köpt både fisk och elefantöron, såna där stora tunna köttskivor och ytterligare förnödenheter. Måste ladda för nästa lååånga etapp. Tänker gå hela resten av norra sidan av Cicilien till Bagnara på fastlandet.

2011 är till ända, slut, fini.

Palermo, Nyårsafton, stormarknad. Här fanns allt, en gata upp och en annan gata ner, säkert 400 meter

English

Palermo stad

December 1, thursday

Today I should have left Toulon.

This did not happen because I watched a gribfile that told me that there wouldn´t be any wind until saturday. OK I´ll stay for a while.

December 2, friday

I can fix some more things on the boat. Can also have a better look at the town. I can wash the laundry: clothes, sheets, pillowcases, towels and more. I have an extra pair of sheets and quilt covers after my two guests Lars and Marita.

It came up with two eight kg machines and 20 min tumble for each. It cost me 12 €. It also had to be some waiting time and also a couple of waiting beers in the bar across the street. Very well situated this bar was I would say. I had a nice conversation with two frenshmen and the bartender while wating for my laundry to finish. One of the frensh guys offered me a free beer. Down here it is a custom to kiss on the cheek so he got one.

Back in the boat I had to hang up some things that were not really dry. Somehow I managed to hang em up - and starting the heater!! It´s a WEBASTO air heater and I call it Vedbastu. This is swedish for "wooden heated sauna". It dried during the evening. Wonderful!!

December 3, saturday

Today I will leave, but it is blowing rather good already in the morning. Is there a faulty in the grib forecasts? They use to be very reliable.well it won´t be more than 12 to 16 knots and also from behind.

At one I loosened my lines and went over to the harbour office to return the plastic card I had to get in and out on the bridge. In the capitaineria they said that I had payed for the card and yes I recalled that I had payed 15 €. Now the play started. In a box they have the envelopes they put the money in, writing the card number, the signature and put two staples in. Neighter of this was done. The envelope was there with the card number but no signature and no staples and also no money. Very peculiar they said and me too. I reallized that this could take long time to make a closer research in this matter so I backed and said that it had to bee. I was going to Corsica. Damned Capitainer. Someone maybe had a thrill.

I went away and had very good winds out and set the new course directly to Corsica, the southern part. The wind increased more and more and so did the wave hight. Until I reallized that it would never work that during the following 24 hours be able to sit by in this turning, dancing hell. The Mistral must have come one day earlier than said. It should not start until sunday and then I would already be on Corsica. When I saw the impossibility to go on in this dancing show I just had to try getting north to nearest island to get some lee and shelter against theese obscenities.

Thanks to a good seachart program in a good but old computer and also a radar I managed in this black night to get back to the coast and hopefully some shelter. I found a little nice bay which had to get more acquainted by my ancor. Wonderfully peaceful in all this mess. Puh!!
I left this paradise, it showed to be a nature conservation area around the island, and set the course on a harbour to stay in til the Mistral ended.
I found one straight north, Bormes les Mimosas, a private club in an excellent class.

December 4 - 7, sunday - wednesday

Have now been here from sunday to wednesday and has got a new stand to support the poles for radar and solarcells sideways. It broke in one end on the wirling scenes of Poseidon.
I think I can leave on thursday afternoon to sail down to Corsica, Ajaccio, about middle on west coast. We´ll see how this will end.

Hoping for good winds and a forgiving Poseidon.

Björn

Check my blog too!

Now Björn has no internet connection and Åsa is writing.

December 8-9, thursday, friday

Now the winds were more gracious, and Björn has sailed from the French mainland to Corsica and a little bay in the proximity of Ajaccio to cast the ancor.

December 10, saturday

This day, after going into Ajaccio, was dedicated to check out the city, but the harbour fee was high so after a trip to town the trip had to go on.

December 11, sunday to monday 12

Now Älvan is in another bay on ancor appr. 10 M from Bonifacio. Tomorrow the most southern and most beautiful city (according to tourist broshures) on Corsica will be seen closer. Then the eastern coast of Sardinia will be found.

December 13, tuesday

Italy in sight! Now there is knowledge in Italian language taken into account. Call Angela if its getting hard!

December 14, wednesday

La Caletta is next stop for Björn and Älvan.
Tomorrow it will be Santa Maria di Navarrese at the emerald coast (emerald green waters, white shores, cliffs, cork trees and wineyards. The Sardinian answere to the French Riviera!). Here he will stay for some days cause bad weather is coming. Maybe it´s OK to stay right here, Björn!

December 15, thursday

Now in Santa Maria di Navarrese

A very fine harbour and a very nice responce from the harbour officers who also were speaking english very good. Everything tip top.

December 17, saturday

I have now rented a little Fiat 500 for two days just to explore some of the inner areas of Sardinia. Right now in an internet café in Cagliary. Will have something to eat before I continue. It´s just that I can´t get anythig to eat before 7 or 8 PM. It´s closed until then. They have such bad habits down here, eating in the night!!
Tomorrow I have to return the car if I don´t decide to rent it one day extra.

Yes, I´ll keep the car one day moore. Now I´ve seen southern part of Sardinia, both east-and west coast and have slept two nights in B&B. I had a closer look at Oristano on the west coast, Cagliary and Villasimius on the south coast and Arbatax close south to Santa Maria di Navarrese where the boat is moored.

A summary of this tour is that it is a wild, beautiful scenery, way off our tame at home but also beautiful, sights.

December 19 - 20, monday, tuesday

Leaving for Porto Corallo where I could stay for free but without electricity and water, quite OK, I have my own. I took a trip to the ”nearby” town with my bike, 7 km, to get some food. Ran overturn in the city and had my skin torn away on my right hand thumb. In a café, waiting for the supermarket to open 4.30, I got some care from the waitress and got both wound cleaning fluid and adhesive plasters and also a ”birra lokale”. Perfect!! In Sardinia, or as they spell it in italia, Sardegna, they have a very good beer, Ichnusa, and I bought a whole case with this beer, 33 cl, in Oristano on my trip around with the little Fiat.

December 21, wedesday

Leaving Porto Corallo to sail all the way to Cicily but has only sailed three M when the coast guard, Guardia Costiera, comes up to me asking where I am going. I shout to them- Marettimo!! which is situated just 10 M before Cicily but they don´t understand and I don´t understand that they want to talk with me on channel 10 on VHF. They show me 10 fingers and I think that they mean that it´s going to blow 10 beaufort which is a very strong gale. It´s already blowing a lot now, perfect for my travel, so I have some job to return to the harbour. In the harbour I later am told by one of these guys on the coast guard ship that it´s going to be a shooting exercise out there north. But I was going east south east, ESE, to Cicily and had not come close at all to their shooting area. At 1 PM they said that now I could go. At 1.20 I started again with NW wind. After 148 M I reach the harbour Scalo Nuovo on the island Marettimo. It is just beginning to get dark and is a very high sea, at least 4 meters, and I´m happy to maybe get some rest.

Wrong!!!! It shows that there is no shelter for these waves, they are going around the peer, the wave breaker, and my boat is forced forward- backward 3 – 4 meters, quite violently. I don´t want to go back out in these high waves, it´s dark now, but tries to decrease the back and forth movement by puttin some rubber feathers on the lines.

This was not very helpful. All night I was awake listening to the lines breaking one by one. Out and change the line. This was not the only thing that happened. Three of my bollards were also torn away, both in the front and one in the aft. They were set fast with two 14 mm thick bronze screws each. Afterwords when i could study them it looked as they were cut off by a saw. I got one of their thick ropes to bind up in the peke. But the other of their thick ropes that was in the aft broke. It was very old. I was lucky to have a lot of lines in different lenghts and sizes. They broke one by one. This was a mare dream scenario.

December 24, saturday, xmas eve

Leaving this dreadful harbour at 10.55 and arrive in Trapani on Cicily at 2.30 PM after only 10 M in a good winds sailing. I find a birthing place at Lega Navale Italiana and can celebrate my Christmas in a calm, peaceful place.

Here I stay for 5 days and gets new screws for my bollards. One of them disappeared in the sea. Will get a new one when I come home. Cannot find something like this down here. Seasea at home has this type of bollards. I also got an internet key and an Italian cellphone simcard. Now I´m equipped again.

December 29, thursday

From Trapani to Terrasini it is 34 M but this place is just a little fishing harbour. Nothing important to see there. I got stuck in the harbour at the bridge but got loose again fairly easy. Not a harbour for sailors. No pay.

December 30, friday

Leaving Terrasini and arriving Palermo at 1.30 PM. Just 22 M.

December 31, saturday, New Years Eve

In Palermo on New Years Eve. It was banging so you could think that the whole Maffia were out shooting wildley around. But it was not that dangerous. I went up to the town looking for a supermercato. No supermercato. Just a little store but they had almost everything I wanted. In this street and one more, around 200 meters each, there were sales stands with everything you need. I bought some here too. After unloding these wares in the boat I made one more round and got both fish and elephant ears, these big, thin meat slices, and some more supplies. Must charge for the next very long step. I´m going to sail the whole north side of Cicily up to Bagnara on the main land of Italy, close to the Messina sound. All night it takes.

2011 is ended, finished, fini!