Dagbok Oktober - December

English further down

Tisdag 18 oktober

Avgår idag från Navy Service i Port Saint Louise efter att det mesta är fixat.

Vi gick upp direkt på morgonen till Capitaineriet och bad flickan där ringa till Hyères eftersom vi hade sett att flygplatsen låg vid Hyères.
De hade en regatta så de hade inga lediga hamnplatser.
Björn ringde också till Bandol men de skulle ha 30 €/natt. Björn skickade då ett mail till Toulon och tackade ja till platsen där.
Jag fyllde vatten och samlade ihop skräpet och sedan sjöstuvade vi överallt.

Kl 13 gav vi oss iväg ut på böljan. Det var litet lagom vind.
Vi stuvade in fendrarna i babords bänk. När vi kommit utanför revet och svängt av litet så satte Björn segel.
Det blev litet lugnare gång i alla vågorna.
Vi gjorde 6-6,5 knop, alltså ung lika fort som med motor.
Vi passerade "Carro" där Björn Olsson och hans fru varit och badat.
Björn värmde Spagetti Carbonara och vi åt under gång.
Det blåste runt 10 m/s. Björn släppte ned dingen i vattnet och tog den på släp för den kastade fram och tillbaka där den hängde i dävertarna.
Det var väldigt pampigt när vi närmade oss Marseille. En Basilika uppe på berget och tjusiga byggnader.
Vi gick in i Gamla Hamnen och låg längs en flytbrygga på CNTL (Cercle Nautique et Touristique du Lacydon). 
Vi åt, och strax efter halv tio gick vi på promenad runt Gamla Hamnen. Det var ett väldigt folkliv, massor av folk på uteserveringarna. Folk satt och fiskade i mörkret i hamnen.
Det är mycket varmare här än i Port St. Louis.

 

Onsdag 19 oktober

 

Det var litet molnigt då och då under dagen men mestadels var det sol och varmt och skönt.
Efter frukost ringde Björn till North Sails angående en upprättstående latta som saknades i rullstoren.
De skulle leverera segel till en båt som låg på samma brygga så de kom och tittade efter en stund, och sedan kom de tillbaka vid 14.30-tiden med en latta, satte dit den och kollade så att det fungerade bra (10 Euro). Det var ju oerhört fin service och inte dyrt heller.
Hamnkapten tyckte att vi skulle flytta båten in i hörnet längs stenkajen vid restaurangen för att vara mer skyddade för Mistralen som skulle komma i morgon. Det gjorde att vi kom så nära kontoret att vi kunde koppla upp oss på internet direkt i båten.
På eftermiddagen  läste jag litet i Heinz Roegners bok "Den stora friheten", och sedan cyklade vi upp och handlade vid 18-tiden. Jag gick och duschade när vi kom tillbaka och Björn lagade middag, fläskkarré, potatis och lök.
Vi spelade Stefan Ljungkvist under kvällen och Björn jobbade med hemsidan på datorn. Det var bra att vi fick flytta in i hörnet så att vi var väl rustade för Mistralen som skulle komma nästa dag.
Det regnade litet på kvällen !!!!! Mycket ovanligt. Det knattrade riktigt hemtrevligt på kapellet.

 

Torsdag 20 oktober

Solen strålade från en klarblå himmel, men det blåste rejält. Mistralen var här.
Vi åt frukost och utnyttjade sedan tillfället att tom ha internet tillgängligt i båten. Björn arbetade med hemsidan mm och jag skrev på Tredje Dagboken. Vi höll på ända tills halv fyra-tiden och sedan cyklade vi iväg och letade oss upp till basilikan, "Notre Dame de la Garde", högst upp på berget. Det var häftiga backar, så det var ganska jobbigt uppför, men det var värt ansträngningen för det var en vidunderlig utsikt över Marseille och Freol islands. Basilikan var mycket vacker både utvändigt och invändigt. Det gick mycket lättare nedför berget. Vi cyklade via affären och handlade lite.
Vi var tillbaka vid båten strax före kl 20. Middagen bestod av fläskkotlett och stekt potatis och vi festade till med brylépudding till efterrätt. Det blåste betydligt mindre nu, men tidigare på dagen var det upp till 18 m/s och mycket mer i byarna. I morgon skall det bli svaga vindar, men vågorna är väl kvar efter Mistralen.

Fredag 21 oktober

Det var en härlig morgon, sol och blå himmel och väldigt svag vind. Vi gjorde färdigt för avfärd och 12.15 stack vi iväg. Det blåste ung 9-11 m/s, mer än väderprogrammen hade sagt. Vi kunde segla litet i början, men sedan blev det rak motvind och vi tog ner seglen och körde för motor. Utanför Cassis satte vi genuan igen och gick in närmare land, för det var ganska höga vågor där ute och litet skumpigt. Det var mindre sjö närmare land. Vi gjorde några slag och gick in mot La Ciotat och där gick vi längst bort i viken och ankrade utanför La Madrague vid fem-tiden. Vi åt middag strax före sju i en härlig solnedgång. På 5 min försvann hela solskivan. Vi hade utsikt över Saint-Cyr-les-Lecques. Vi somnade tidigt  för att kunna starta tidigt nästa morgon. Vi hade tillryggalagt 28,14 M totalt under dagen. Vi låg för ankar så det blev ingen hamnavgift.


Lördag 22 0ktober

Vi steg upp vid sex-tiden, åt frukost, sjöstuvade och gjorde klart för avfärd. Kl 7 var det fortfarande mörkt men det började ljusna litet i öster. Björn drog upp ankaret. Det var invigning, första gången med det nya ankarspelet. Vi gick kl 8. Havet var ganska lugnt till att börja med. vi hade kapellet uppe och körde med motor. Vid 10-tiden satte vi genuan, för det började bli större vågor och båten går lugnare med segel uppe. Vi höll oss ganska nära land där det gick mindre sjö. Det blåste upp till 15 m/s ung. Vinden varierade en del, det var mycket höga vågor. Vi fick kryssa en god bit förbi udden till halvön, som går ut söder om Toulon, för att kunna gå in i viken där vi med vinden i ryggen kunde segla förbi alla bojar som låg utlagda för krigsfartygen och in i Saint-Mandrier-sur-Mer mitt emot Toulon. Det var lite svårt att se bojarna i den grova sjön och det var nära at vi seglade rakt på en som låg ensam. Vi hade annars tänkt att gå bort till ön Porquerolles, 16 M längre österut, men vinden och vågorna var för jobbiga. Vi förtöjde kl 12.15. Härligt solsken och blå himmel. Vi åt litet lunch. Hamnkontoret var stängt för helgen. Vi cyklade iväg till den närmaste affären och sedan till den andra affären och till shipchandlern och köpte en ny kontakt till elsladden. Därefter cyklade vi runt hamnen till den andra sidan. Där var gulligt med många små restauranger med uteserveringar på kajen. Vi köpte ett par jordgubbsbakelser i ett boulangeri (2,50 Euro/st). Vi cyklade in på smågatorna och kom förbi en pizzabagare där vi köpte varsin vedugnsbakad pizza att ta med till båten (9,50 Euro/st). Vi har ännu inte betalt någon hamnavgift, vi får se hur det blir i morgon. Totalt gick vi 23,59 M idag.

Söndag 23 oktober

Solen sken härligt, det var litet molnigt först men snart blev det blå himmel. Jag satt och läste litet på morgonen. Vi åt frukost runt kl 09.30. Vi mätte vattentemperaturen vid frukost och den var 17 grader, och innetemperaturen på navigationsbordet i skuggan kl 11 var 18 grader. Björn kollade men hamnkontoret var inte bemannat idag heller. Jag satt och läste franska ett tag och Björn arbetade med hemsidan. Vid 14-tiden cyklade vi uppför berget (puh!!) till Port Pin Rolland för att se hurdant det var där, eftersom Wilfried hade satt en ring omkring den i "den tjocka boken". Kajer och uppställningsplatser hade man gjutit i helt slät betong. Mycket fint och lättstädat. Där låg massor av jättestora katamaraner och motorbåtar, många från London och många till salu. Vi cyklade på andra sidan berget när vi åkte tillbaka och där var nästan ännu mer uppför. När vi kom tillbaka stannade vi vid boulebanorna vid hamnen och tittade när de spelade. Vi drack kaffe när vi kom till båten. Jag läste litet. Fläskkotlett och potatis till middag och brylépudding till efterrätt. Stefan Ljungkvist underhöll oss. Jag ringde till CG. Dagen därpå betalade Björn en hamnavgift på 16 Euro för denna natten.

Måndag 24 oktober

Björn gick till Capitaineriet strax efter kl 8 och tog reda på vad det kostade att ligga en månad i Saint-Mandrier. Vi konstaterade att det var litet billigare i Toulon (Veille Darse), så Björn bestämde att gå dit. Vi slängde skräp, fyllde vatten, tömde gummibåten på luft, packade ihop den i sin väska och lade den på däck. Tio i tolv lämnade vi St-Mandrier och gick rätt över viken 3,06 M till Toulon. Det blåste mycket kraftigt. Vi avläste 19 m/s som mest, och det sköljde över ganska mycket. Överfarten gick på c:a 20-25 min, och sedan gick vi in i Old Port och letade efter tilläggsplats men det var svårt då det blåste så starkt och till sist anropade jag Capitaineriet på VHFen. De svarade att vi skulle lägga till vid tappstationen och komma in med papperen så skulle de visa oss var vi skulle ligga. Björn betalade hamnavgift till 1:a december, tot 508 €. 2 personer kom i en Ribbåt och visade var vi skulle ligga och hjälpte till att förtöja i fören och visade oss akterförtöjningarna. Vi lade oss med fören mot bryggan och med två akterförtöjningar att hämta upp från botten. Halv två var vi klara med förtöjningen. Vi åt litet lunch, stekt ägg och potatis. Vid 16-tiden började det att regna, så vi gick inte ut förrän vid 18-tiden då det var ett litet uppehåll. Vi letade reda på turistbyrån, men den var stängd sedan kl 18. Vi gick några gator och hittade ett jättestort shoppingcenter "Mayol". Vi gick in och tittade och där fanns bl.a. den största Carrefour vi har sett. Vi gick in och köpte lax där. På andra våningen fanns också Mc Donalds. Bra att veta för gratis WiFi. När vi kom ut vid 20-tiden regnade det igen.

Tisdag 25 oktober

Jag satt och läste från kl 8. När Björn vaknade vid 10-tiden åt vi frukost. Det vrålregnade hela natten och också på morgonen när vi vaknade och fram till 12.30 ung. Det hade regnat genom kapellduken så det var ganska blött i sittbrunnen.

VI gick upp till turistbyrån för att höra om flygbussar. Det gick inga, bara vanliga bussar, en vid 9-tiden och en vid 14-tiden, och resan skulle ta ung 45 min. Det passade alltså inte för flygplatsgaten stängde 14.45. Vi förhörde oss om taxi och det skulle kosta ung 45 Euro till flygplatsen. Den hjälpsamma mannen där beställde en taxi till kl 12 nästa morgon till den adressen jag hade letat upp. Han sade att adressen var solklar och absolut inte kunde missförstås. Jag lämnade mitt namn och franska mobilnummer och han ringde och beställde den till kl 12.

Björn brände ut en Stefan Ljungkvist-skiva till mig. Tack, tack !! Strax efter kl sex på kvällen cyklade vi iväg mot playan "Plage de Mourillon". Vi kom först till andra sidan av udden , där vi såg det fina monumentet till minne av u-båtsbesättningarna som omkommit i kriget. Där stod några personer och fiskade i mörkret. Därifrån cyklade vi ut till Plagen. Det var vackert där ute, kraftiga vågor som slog mot stranden. Vi cyklade sedan runt litet i stan, bl.a. var vi på "Place de la Liberté". Det märks att det börjar bli höst, platanträdens löv börjar bli bruna. Björn lagade Spagetti Carbonara när vi kom tillbaka till båten.

Onsdag 26 oktober. Hemresa

Solen sken härligt. Jag gjorde frukost och efteråt cyklade Björn bort och duschade. Jag diskade och gjorde klart min packning. När Björn kom tillbaka åkte jag och dushade. Massor med människor promenerade utefter kajen och satt på serveringarna i solen och folk stod i kö vid en fiskebåt för att köpa färsk fisk. Gummibåten, segelsäckarna, utombordsmotorn och allt annat löst sattes ned i båten. Winschen, radarskärmen och VHFen togs bort och sist fälldes cyklarna ihop och stuvades ner. Björn släppte ut mig genom grinden på bryggan så att jag skulle kunna vara på plats när taxin kom kl 12. Björn kom sedan 7-8 min efter kl 12. Taxin kostade 49 Euro. Vi betalade 37 Euro ur skeppskassan och jag betalade med glädje resten. Jag tror att det hade blivit litet körigt om vi inte hade tidsbeställt en taxi.

Jag checkade in min väska, sedan gick vi och fikade och därefter gick vi ut i solen tills kl 14 då vi kunde gå genom säkerhetskontrollen. Där blev Björn stoppad, han blev tvungen att gå ut igen för att checka in winschen. Det blev dyrt, 700 kr dvs 350 kr/resa. Han hann precis komma tillbaka innan gaten stängdes. De sade att winschen var för tung, men vi frågade i Stanstead och fick reda på att det stod i de allmänna bestämmelserna för flygtrafiken att alla "maskiner" skall checkas in, de kan innehålla olja etc. Vi fick ta ut våra väskor i London Stanstead och checka in dem på nytt. Planet gick 18.15 och vi var i Göteborg 25 min före ordinarie ankomsttid som var 21.05. Åsa och CG stod där i hallen och väntade. Det var litet disigt, hade regnat tidigare, blåste litet kallt och var c:a 10 grader varmt .

Nu låg båten i Toulon på azurkusten, Frankrikes riviera. En mycket trevlig resa genom en stor del av Europa.

                              ********************

November 2011



Är hemma ett slag till 24 nov. Har betalat hamnavgift till 1 dec.

När jag kommer ner skall jag först fixa ett nytt rostfritt rör att hålla upp peket. Ändbeslagen måste kapas bort och sedan svetsas fast på det nya röret. Det var lite krokigt när jag stack hemifrån (dumt att inte fixa det innan) och gav med sig då jag ankrade. Två stora 16 kg ankare på peket. Stora krafter då man skall lyfta ankaret ur sitt grepp i bottnen. 

Styr sedan kosan österut för att gå ner till Korsica till att börja med
.

Tjing   _/)/) _(\((\_
 
Tillbaka i båten 24 November

Fixar ett nytt stag till peken, starkare än det förra, grövre ytterdimension och även grövre godstjocklek. Det skall hålla så länge jag inte kör emot något. 127 € gick det kalaset på men det var det värt.
Har under resterande dagar av november fixat diverse saker och kollat över motor och andra diversiteter.
Känner mig mogen att fortsätta. Får se om vädret är lämpligt framöver.

Godnatt

December.  Toulon i Julpyntning

                                   Toulon stad


1 December

I dag skulle jag ha lämnat Toulon.
Blev inte så för jag tittade på en gribfil som sa att det skulle inte bli någon vind att tala om förrän lördag. Ok
Då väntar jag ett tag till. 

2 December

Kan väl alltid fixa lite mera på båten.
Kan väl alltid kolla lite mera på stan, och dessutom tvätta kläder, lakan, örngott, handdukar mm. Det blev ju ett par extra lakan och påslakan efter mina medpassagerare Lars och Marita.
Det blev två åtta kilos maskiner och tjugo minuter torktumling för varje. 12 € kostade det kalaset. Och sedan var det ju lite väntetid så det blev ett par vänteöl på haket på andra sidan gatan. Mycket lägligt placerat skulle jag vilja säga. Kom i slang med ett par fransoser och bartendern medan jag väntade på maskinerna och blev bjuden på en öl till av ena fransosen. Här nere har man seden att kyssa på kind så han fick en på kind.
Nåväl, tillbaka i båten blev det till att försöka hänga upp en del saker som inte hann bli riktigt torra. Men det gick - på med värmen. Det torkade bra under kvällen.

3 December
I dag blir det av att sticka iväg, men det blåser ju ganska bra redan nu på förmiddagen. Är det fel på gributsikterna. Dom brukar ju vara så exakta.
Nåväl det skall inte bli mera än 6-8 m/s och dessutom i ryggen.
Vid 13 tiden släppte jag förtöjningarna och gick bort till bryggan där man tankar för jag skulle lämna tillbaka kortet som jag lånat för att kunna komma in från esplanaden utefter hamnen och ut på bryggan till båten. Där var en grind.
Jag kom in till Capitaineriet och skulle lämna kortet då han sa att jag hade väl lämnat depositon på 15 € också. Visst ja, sa jag när jag erinrat mig att jag hade betalat för kortet. Då började spelet. Man har en kartong med kuvert där man lägger dessa depositioner i och den som tar emot skriver sin signatur och sätter i två häftklammer. Inget av detta var gjort. Kuvertet fanns med kortnumret påskrivet, ingen signatur, inga häftklammer och heller inga pengar. Mycket konstigt sa dom och jag också. Jag insåg att det kunde ta lång tid att göra närmare efterforskning i saken så jag backade och sa att det fick vara. Jag skulle ju till Korsika. Jädrans Capitainer. Någon gjorde sig en hacka.

Jag kom iväg och seglade med god vind ut och tog in den nya kursen direkt mot södra Korsika. Allteftersom blev vinden bara starkare och våghöjden ökade mer och mer tills jag insåg att det skulle aldrig gå att under de närmaste 24 timmarna orka sitta vid i detta vridande,dansande helvete. 
Mistralen måste ha inträtt en dag tidigare än sagt. Den skulle inte starta förrän söndag och då skulle jag redan vara på Korsika. När jag insåg omöjligheten att fortsätta denna dansanta tillställning var det bara att försöka komma norrut till närmaste ö för att få lite lä och skydd mot dessa vidrigheter.

Tack vare ett bra sjökortsprogram i en bra men gammal dator och en bra radar, lyckades jag i svarta natten ta mig tillbaka till kusten och förhoppningsvis sjölä. Jag hittade en liten fin ankringsvik som fick stifta närmare bekantskap med mitt huvudankare. Förunderligt stilla i all denna oredlighet. Pust.

Lämnade detta paradis, visade sig vara ett naturskyddsområde runt hela ön, och styrde kosan mot en hamn för att stanna tills Mistralen var över för denna gång.

Hittade en hamn rakt norrut, Bormes les Mimosas, en privat klubb som är i yppersta klass.

Har nu varit här från söndag till onsdag och räknar med att kunna lämna hamnen torsdag em för att segla mot Korsika, Ajaccio, ungefär mitt på västra sidan. Får se hur detta kommer att avlöpa.

Hoppas på goda vindar och en förlåtande Poseidon.
Björn
Kolla in min bloggsida också

8-9 December
Nu var vindarna nådigare, och Björn har gått från Franska fastlandet till Korsika, närmare bestämt till en ankarvik i närheten av Ajaccio. Ankomst 9/12.

10 December 
Dagen ägnades åt att utforska staden, men hamnavgiften var hög, så färden går vidare.

11 December
Nu ligger Älvan i en ankarvik ca 10 nm ifrån Bonifacio. I morgon blir det en närmare titt på den sydligaste och vackraste staden (enl. turistbrochyrer) på Korsika. Sen väntar Sardiniens östra kust.

13 December
Italien är siktat! Nu är det italienska språkkunskaper som gäller  så ring Angela om det kör ihop sig! 

14 December
La Caletta blir natthamn för Björn och Älvan. 
I morgon går färden vidare till Santa Maria di Navarrese vid Smaragdkusten (smaragdgrönt vatten, kritvita stränder, klippor, korkträd och vingårdar. Sardiniens svar på Franska rivieran!). Där blir det stopp några dagar, för det väntas oväder. Det kanske inte gör så mycket att du måste stanna just här, Björn! 

15 December
Har kommit till Santa Maria Navarrese.
En mycket fin hamn med ett mycket trevligt bemötande av hamnbefälet som också behärskade engelska språket.
Allt tip top.

17 December
Har hyrt en liten Fiat 500 2 dar for att titta lite pa Sardinien. Just nu pa ett Internetcafe, darav den daliga svenskan. Skall ata lite innan jag fortsatter resan.
Imorgon skall jag lamna bilen om jag inte bestammer mig for att ha den en dag till.
Jo, det blev en dag till. Har nu sett södra delen av Sardinien, både öst- och västkusten och sovit två nätter på Bed & Breakfast. Fick stifta närmare bekantskap med Oristano på västkusten, Cagliary och Villasimius på sydkusten och Arbatax strax nedanför Santa Maria Navarrese där jag hade båten.
En sammanfattning är att det är ett vilt och vackert landskap, långt från våra hemtama, men också vackra, synintryck.

19 December
Reser vidare till Porto Corallo där jag kunde ligga gratis, men utan el och vatten, helt OK, självförsörjande som man är.
Cyklade 7 km till "närliggande" samhälle för att handla div förnödenheter. Cyklade omkull inne i samhället och slet bort skinnet från sidan på höger tumme. Fick på ett café lite sårrengöring och plåster samt en espresso och en birra lokale i väntan på att dom skulle öppna supermercaton igen kl 16.30. Dom har ett mycket gott öl på Sardinien som heter Ichnusa. Köpte ett helt lock 33cl i Oristano vid bilutflykten.

21 December 
Avgår Porto Corallo för att segla hela vägen över till Cicilien
men hinner inte mer än ca tre M då Kustbevakningen, Guardia Costiera, kommer ut och undrar vart jag skall resa. De förstår inte att jag skall till ön Marettimo som ligger en liten bit från Cicilien och jag förstår inte att dom menar att dom vill prata med mig på kanal 10 på VHFen. Dom visar mig 10 fingrar och jag tror att dom menar att det kommer att blåsa 10 beaufort. Det blåser ordentligt redan nu, perfekt för min överresa, så det blir lite besvärligt att ta mig tillbaka. Jag vänder tillbaka till Porto Corallo där jag sedan får reda på att dom har skjutövning norröver. Men jag skulle ju ostsydost till Cicilien och hade inte kommit i närheten av deras övningar. Kl 13 sa dom att det var klart att ge sig av. Kl 13.20 Kom jag iväg med NV vind.
Efter 148 M når jag nästa dag fram till Scala Nuovo på ön Marettimo. Det hissar ordentligt så jag var glad att kunna gå in här och få lite lugn.
FEL, FEL, FEL. Det visar sig vid tilläggning att det finns inget skydd för dessa vågor utan de går runt knuten, vågbrytaren, och slungar båten framåt-bakåt alldeles våldsamt. Vill inte tillbaka ut i dessa vågor utan försöker att mildra denna fram-och-tillbaka-ritt genom att sätta på gummiavfjädringar på linorna.
Vad hjälpte detta? Inte mycket. Natten igenom var jag vaken och lyssnade till när linorna brast en efter en. Ut och byta lina. Inte nog med detta, mina pållare på båten slets också utav. Tre st, båda fram och en bak. Dom satt ändå fast genom däcket med vardera två 14 mm grova bronsbultar. Fick binda en tross i peket fram, den höll. Men den bakre av deras trossar, grova saker, gick utav. Jag hade gott om linor av olika längd och grovlek som tur var. Det var ett mardrömsscenario.

24 December, Julafton
Avgår från denna fasansfulla hamn 10.55 och ankommer Trapani 14.30 där jag hittar en plats hos Lega Navale Italiano och kan fira julen i lugn och ro.
Här blir jag kvar i 5 dygn och anskaffar nya bultar till mina pållare. En pållare försvann i havet. Får skaffa en ny hemma hos SeaSea, dom har just denna typ.

29 December
Avgår Trapani för att efter 34 M anlända till Terrasini, en liten fiskehamn utan några sevärdheter. Inte för segelbåtar. Fastnar i dyn men kommer loss. OK ligger för natten. Ingen vill ha betalt så jag avgår.

30 December
Avgår från Terrasini och ankommer Palermo 13.30. Bara 22 M.

31 December
I Palermo fick jag fira NYÅR. Nyårsafton smällde det så man trodde hela maffian var ute och sköt vilt omkring sig. Men det var inte så farligt som det lät. Var i stan och skulle hitta ett supermercato hade jag tänkt, det blev en liten butik men dom hade nästan allt. På denna gata, och i hela dess längd, ca 200 m var det bara försäljningsstånd med allt som man kan tänkas behöva. Köpte lite här också. Var tillbaka i båten med dessa varor och tog en ny runda och fick köpt både fisk och elefantöron, såna där stora tunna köttskivor och ytterligare förnödenheter. Måste ladda för nästa lååånga etapp. Tänker gå hela resten av norra sidan av Cicilien till Bagnara på fastlandet.

2011 är till ända, slut, fini.

Palermo, Nyårsafton, stormarknad. Här fanns allt, en gata upp och en annan gata ner, säkert 400 meter

English

Tuesday 18 / 10  Text written by Marita

At 1 PM we left Navy Service in Port Saint Louise after most things were fixed.

Some wind, we had and we stewed the fenders and when we had reached outside the reef Björn put up the sails.Everything went a little smoother in the waves. We made 6 to 6.5 knots, like the speed with motor. We passed ”Carro” where Björn and Ulla-Christina had been to take a bathe. Björn warmed up the Spaghetti Carbonara, left from yesterday, and we had some during the run.

We ad 20 knots wind. Björn let the dinghy into the water to make a smoother run.

The scenery was stunning when approching Marseille. A Basilica high up on the mountain and lovely buildings.

We went into the Old Harbour and had a moore at a pontoon at CNTL (Cercle Nautique et Touristique du Lacydon).

We had dinner and soon after 10 PM we had a walkabout in the Old Harbour. A lot of people were in the streets and in the street cafées and some were also fishing in the darkness.

Here it was much warmer than in Port Saint Louise.

Wednesday 19 /10

This day it was a little cloudy during the day but mostley sunny and warm.

After breakfast Björn had a phonecall to a representative for North Sails about one of the lattas that was missing. They were going to deliver a sail to another boat on the same bridge so they came and had a look. At 2.30 they came back, put in after cutting to the right size and checked that it was OK. Just 10 €. Good service and cheap too.

The harbour captain told us to move further in to the corner at the restaurant to be better protected against the Mistral coming tomorrow. This position was better for connection to internet in the boat.

In the afternoon I was reading the book written by Heinz Roegner ”The Big Freedom” and then at 6 we shopped . I had a doushe and Björn made a dinner, pork carré potatoes and onion. We played ”Stefan Ljungkquist” during the evening and Björn was working with the home page.

We had some rain in the night!!! Truly!!

Thursday 20 / 10

Sunny and no clouds, what did you expect?? ,,A very strong wind, the Mistral was here.

After breakfast we used the convenience having internet in the boat. Björn edited the home page and I wrote the third diary. We worked until 3.30 when we took the bikes and wen t all the way up to the Basilica, Nootre Dame de la Garde highest up on the mountain. We hard a hard work getting up there but it was worth it, a stunning view over Marseille and the Freol Islands. The Basilica was very beautiful inside and outside. Down the mountain it was easy. We visited the store and was back in the boat at 8. for dinner we had pork cotelette and fried potatoes and we even had a very good desert, Creme de Brulé.

Now the wind was very moderate but earlier up to 36 knots an more in top speed. Tomorrow the winds will be weak but the waves will remain after the Mistral.

Friday 21 / 10

A beautiful morning, sunny, blue sky and little wind. We started at 12 and had a wind of approximatily 18-22 knots, more than the forecast had said. In the beginning we could sail but then we got wind straight against. We took the sails in and started the motor. When we wore outside Cassis we set the genoa and went further onto shore, because there were much higher waves out there. We made some cruising and went to La Ciotat and into the furthermost place in the lagoon. We ancored outside La Madrague at 5. A big catamaran also came and had an ancor place nearby. We had dinner accompanied by a beautiful sunset. In five minutes the sun was down. We had a view at Saint-Cyr-les-Lecques. We had an early sleep to start early next morning. Now we had made 28.2 M this day. No harbour fee today.

Saturday 22 / 10

At six we had breakfast and made ready for depart at 7. It was still dark but soon getting lighter. Björn took the ancor up. First time for the new windlass. We had to run the motor at first and at 10 we put up the genoa. There was a little heavier sea and the boat is better with a staysail. At landside it was less waves. Up to 30 knots of wind we had and some very high waves. We had to cruise a long way out before we could turn and get up to the peninsula south of Toulon and get into the beach. Here we had the wind from behind and could sail between all very big bouyes designated for the big warships coming to The Big Marine Town Toulon. We had some difficulty to see the bouys in the heavy sea and nearly ran over one of them.We sailed into Saint Mandrier sur Mer on the peninsula opposite from Toulon and moored at 12.15. We had some lunch. Very good weather. Sunny and no clouds. Harbour office closed for weekend. We ran our bikes to two different shops and then to the shipchandler to get a new electric plug. On the other side of the marina beach there were some nice small restaurants with a service out on the kay. On the way back we bought a couple of strawberry cakes in a boulangerie (2.50 € each). We took off into the very small streets aside and found a pizza bakery where we bought two pizzas baked in an old oven heated by wooden logs (9.50 € each). Up to now we have not payed any harbour fee, we will see about tomorrow. Today we sailed 23.6 M.

Sunday 23 / 10

Sunny with some clouds but soon it became just blue sky. I was reading some in the morning. At breakfast at 9.30 we measured the water temperature, 17 degr. In the boat in shadow we had 18 degr. At 12. Björn checked the harbour office but it was closed also today. I was reading some french for a while and Björn edited the home page. At 2 we biked up over the mountain to the other marina Port Pin Rolland to check how it looked beacause Wilfried had put a ring around this harbour in the very thick book. The kayes were made of concrete, totally flat surfice. Easy to clean. There were a lot of very big catamaranes and very big motorboats, a lot of them from London and a lot of them for sale. On the way back we took another way but it was almost more steep up. Back in the marina we stayed for a while at the boule courses and whatched the games. Back in the boat we had coffey. Then I read some. Pork cotelette and potatoes for dinner and Créme de Brulée for desert. We were entertained by Stefan Ljungqvist. Next day Björn payed a fee for only one day, 16 €.

Monday 24 / 10

Björn went to the captainery after 8 and asked wat they charged for a month stay in Saint Mandriere. We saw that it was some cheaper in Toulon and Björn decided to go there. At 12 we ran out and went over the bight, 3 M to Toulon. A very strong wind in at starboard side. 38 knots at the most we could read and we had some water upon us. We went into the harbour and looked for a place but it was very hard in the strong wind and I called the capitainery on VHF and they said we should go to the fuel staition and come in with the papers. Then they could show us where to moore. Björn payed the fee until December 1, 508 €. Two guys came in a Rib and showed us the place and also helped with the lines. Half past one we were ready and could get a little lunch. Fried eggs and potatoes. It started raining so we waited to 6 until we got out into town. We found the Tourist Office but closed at 6. We went up some streets and found a huge shopping center ”Mayol”. There was the biggest Carrefour we ever saw. We bought some salmon. On second floor there was also a Mc Donalds. Good to know, free internet. Out again it was still raining.

Tuesday 25 / 10

I was reading when Björn got up and we had breakfast at 10. During the night and still it was raining like hell untill noon. In the cockpit it was wet, raining through the cover. In the tourist office we heard that there were no flight buses (navette). Only ordinary buses. One at 9 AM and one at 2 PM and it would take 45 min. The gate at the airport closed at 2.45 PM. A taxi would cost around 45 €. The servant ordered a taxi for us to noon next day.

For me Björn burned a record, Stefan Ljungqvist, for me. Many thanks!! Soon after six we biked on to the playa ”Plage de Mourillon”. At the site we saw the monument over the memory of the crews of the u-boats that were killed in the war. Some people were standing there fishing in the darkness. Grom there we went out to the Plage. Really beautiful out there. Heavy waves breaking on the shore. We had a tour around in the city, among other places ”Place de la Liberté”. The autumne is here, we can see it on the leaves of the Platan trees getting brown. Back in the boat Björn cooked Spaghetti Carbonara.

Wedesday 26 / 10

Wonderful sunny weather. After breakfast Björn had a shower and I washed up the dishes. I packed my bags and then I had a shower as well. There were a lot of people sitting at the quay or walking along in the sun and some were buying fish at a fishing boat. Everything loose were stewed under deck. Björn let me out through the gate so I could be there when the Taxi came. Björn then came and we payed 49 € for the ride to the airport. I checked in my trunk and we had a coffey. We had some time in the sun till 2 when we should go to the security. Björn was stopped and had to check in the winsch which he had to take home for repair. Expensive it became. 70 € for two flights. He managed to return just before the gate closed. They said that the winsch was too heavy but when we were at Stanstead we asked about it an they said that all machines had to be checked in. In Stanstead we had to get our luggage and check it in again. We were in Gothenburg 25 min in advance at 9.05 and Åsa and CG were standing there waiting. The weater was a little cold in the wind, just 10 degr and it had been raining.

Now the boat was in Toulon on the Frensh Reviera, The ”Côte d´azure” It had been a very pleasant journey through a great part of Europe.

                                         ****************


Is home for a while til November 24. Harbour fee payed for til December 1.

Back there again I must get a new stainless pipe to support the peeke. The ends have to be cut off and welded on to the new pipe. The old one was a little bent when I went off (stupid not to fix it before) and now it could not withstand the force when the ancor was taken up. Two 16 kg ancors on the peeke. Big forces when lifting the ancor from the grip in the seabed.

Will see the Corsica east coast to begin with.

Tjing. _/)_/)_(\((\_


Back in the boat November 24

Fixing a new stay for the peeke, stronger than the former, larger outer dimension and even thicker goods. It will take the forces as long as I don´t hit something. 127 € it cost but worth every cent. Has been fixing some things during the last days of Novenber and checked the motor and other things. Feeling ready to continue. Will see if the weather is suitable for next step.

Good night.

                                 *****************



                                   
                                                      Palermo stad

December 1, thursday

Today I should have left Toulon.

This did not happen because I watched a gribfile that told me that there wouldn´t be any wind until saturday. OK I´ll stay for a while.


December 2, friday

I can fix some more things on the boat. Can also have a better look at the town. I can wash the laundry: clothes, sheets, pillowcases, towels and more. I have an extra pair of sheets and quilt covers after my two guests Lars and Marita.

It came up with two eight kg machines and 20 min tumble for each. It cost me 12 €. It also had to be some waiting time and also a couple of waiting beers in the bar across the street. Very well situated this bar was I would say. I had a nice conversation with two frenshmen and the bartender while wating for my laundry to finish. One of the frensh guys offered me a free beer. Down here it is a custom to kiss on the cheek so he got one. 

Back in the boat I had to hang up some things that were not really dry. Somehow I managed to hang em up - and starting the heater!! It´s a WEBASTO air heater and I call it Vedbastu. This is swedish for "wooden heated sauna". It dried during the evening. Wonderful!!



December 3, saturday

Today I will leave, but it is blowing rather good already in the morning. Is there a faulty in the grib forecasts? They use to be very reliable.well it won´t be more than 12 to 16 knots and also from behind.

At one I loosened my lines and went over to the harbour office to return the plastic card I had to get in and out on the bridge. In the capitaineria they said that I had payed for the card and yes I recalled that I had payed 15 €. Now the play started. In a box they have the envelopes they put the money in, writing the card number, the signature and put two staples in. Neighter of this was done. The envelope was there with the card number but no signature and no staples and also no money. Very peculiar they said and me too. I reallized that this could take long time to make a closer research in this matter so I backed and said that it had to bee. I was going to Corsica. Damned Capitainer. Someone maybe had a thrill. 

I went away and had very good winds out and set the new course directly to Corsica, the southern part. The wind increased more and more and so did the wave hight. Until I reallized that it would never work that during the following 24 hours be able to sit by in this turning, dancing hell. The Mistral must have come one day earlier than said. It should not start until sunday and then I would already be on Corsica. When I saw the impossibility to go on in this dancing show I just had to try getting north to nearest island to get some lee and shelter against theese obscenities. 

Thanks to a good seachart program in a good but old computer and also a radar I managed in this black night to get back to the coast and hopefully some shelter. I found a little nice bay which had to get more acquainted by my ancor. Wonderfully peaceful in all this mess. Puh!!
I left this paradise, it showed to be a nature conservation area around the island, and set the course on a harbour to stay in til the Mistral ended.
I found one straight north, Bormes les Mimosas, a private club in an excellent class.
 



December 4 - 7, sunday - wednesday

Have now been here from sunday to wednesday and has got a new stand to support the poles for radar and solarcells sideways. It broke in one end on the wirling scenes of Poseidon. 
I think I can leave on thursday afternoon to sail down to Corsica, Ajaccio, about middle on west coast. We´ll see how this will end.

Hoping for good winds and a forgiving Poseidon.

Björn

Check my blog too!


Now Björn has no internet connection and Åsa is writing.

December 8-9, thursday, friday

Now the winds were more gracious, and Björn has sailed from the French mainland to Corsica and a little bay in the proximity of Ajaccio to cast the ancor.


December 10, saturday

This day, after going into Ajaccio, was dedicated to check out the city, but the harbour fee was high so after a trip to town the trip had to go on.



December 11, sunday to monday 12

Now Älvan is in another bay on ancor appr. 10 M from Bonifacio. Tomorrow the most southern and most beautiful city (according to tourist broshures) on Corsica will be seen closer. Then the eastern coast of Sardinia will be found.



December 13, tuesday

Italy in sight! Now there is knowledge in Italian language taken into account. Call Angela if its getting hard!



December 14, wednesday

La Caletta is next stop for Björn and Älvan.
Tomorrow it will be Santa Maria di Navarrese at the emerald coast (emerald green waters, white shores, cliffs, cork trees and wineyards. The Sardinian answere to the French Riviera!). Here he will stay for some days cause bad weather is coming. Maybe it´s OK to stay right here, Björn!

December 15, thursday

Now in Santa Maria di Navarrese

A very fine harbour and a very nice responce from the harbour officers who also were speaking english very good. Everything tip top.  

December 17, saturday

I have now rented a little Fiat 500 for two days just to explore some of the inner areas of Sardinia. Right now in an internet café in Cagliary. Will have something to eat before I continue. It´s just that I can´t get anythig to eat before 7 or 8 PM. It´s closed until then. They have such bad habits down here, eating in the night!!
Tomorrow I have to return the car if I don´t decide to rent it one day extra.
 


Yes, I´ll keep the car one day moore. Now I´ve seen southern part of Sardinia, both east-and west coast and have slept two nights in B&B. I had a closer look at Oristano on the west coast, Cagliary and Villasimius on the south coast and Arbatax close south to Santa Maria di Navarrese where the boat is moored.

A summary of this tour is that it is a wild, beautiful scenery, way off our tame at home but also beautiful, sights.



December 19 - 20, monday, tuesday

Leaving for Porto Corallo where I could stay for free but without electricity and water, quite OK, I have my own. I took a trip to the ”nearby” town with my bike, 7 km, to get some food. Ran overturn in the city and had my skin torn away on my right hand thumb. In a café, waiting for the supermarket to open 4.30, I got some care from the waitress and got both wound cleaning fluid and adhesive plasters and also a ”birra lokale”. Perfect!! In Sardinia, or as they spell it in italia, Sardegna, they have a very good beer, Ichnusa, and I bought a whole case with this beer, 33 cl, in Oristano on my trip around with the little Fiat. 

December 21, wedesday

Leaving Porto Corallo to sail all the way to Cicily but has only sailed three M when the coast guard, Guardia Costiera, comes up to me asking where I am going. I shout to them- Marettimo!! which is situated just 10 M before Cicily but they don´t understand and I don´t understand that they want to talk with me on channel 10 on VHF. They show me 10 fingers and I think that they mean that it´s going to blow 10 beaufort which is a very strong gale. It´s already blowing a lot now, perfect for my travel, so I have some job to return to the harbour. In the harbour I later am told by one of these guys on the coast guard ship that it´s going to be a shooting exercise out there north. But I was going east south east, ESE, to Cicily and had not come close at all to their shooting area. At 1 PM they said that now I could go. At 1.20 I started again with NW wind. After 148 M I reach the harbour Scalo Nuovo on the island Marettimo. It is just beginning to get dark and is a very high sea, at least 4 meters, and I´m happy to maybe get some rest. 

Wrong!!!! It shows that there is no shelter for these waves, they are going around the peer, the wave breaker, and my boat is forced forward- backward 3 – 4 meters, quite violently. I don´t want to go back out in these high waves, it´s dark now, but tries to decrease the back and forth movement by puttin some rubber feathers on the lines.

This was not very helpful. All night I was awake listening to the lines breaking one by one. Out and change the line. This was not the only thing that happened. Three of my bollards were also torn away, both in the front and one in the aft. They were set fast with two 14 mm thick bronze screws each. Afterwords when i could study them it looked as they were cut off by a saw. I got one of their thick ropes to bind up in the peke. But the other of their thick ropes that was in the aft broke. It was very old. I was lucky to have a lot of lines in different lenghts and sizes. They broke one by one. This was a mare dream scenario.  


December 24, saturday, xmas eve

Leaving this dreadful harbour at 10.55 and arrive in Trapani on Cicily at 2.30 PM after only 10 M in a good winds sailing. I find a birthing place at Lega Navale Italiana and can celebrate my Christmas in a calm, peaceful place.

Here I stay for 5 days and gets new screws for my bollards. One of them disappeared in the sea. Will get a new one when I come home. Cannot find something like this down here. Seasea at home has this type of bollards. I also got an internet key and an Italian cellphone simcard. Now I´m equipped again.


December 29, thursday

From Trapani to Terrasini it is 34 M but this place is just a little fishing harbour. Nothing important to see there. I got stuck in the harbour at the bridge but got loose again fairly easy. Not a harbour for sailors. No pay. 


December 30, friday

Leaving Terrasini and arriving Palermo at 1.30 PM. Just 22 M.

December 31, saturday, New Years Eve

In Palermo on New Years Eve. It was banging so you could think that the whole Maffia were out shooting wildley around. But it was not that dangerous. I went up to the town looking for a supermercato. No supermercato. Just a little store but they had almost everything I wanted. In this street and one more, around 200 meters each, there were sales stands with everything you need. I bought some here too. After unloding these wares in the boat I made one more round and got both fish and elephant ears, these big, thin meat slices, and some more supplies. Must charge for the next very long step. I´m going to sail the whole north side of Cicily up to Bagnara on the main land of Italy, close to the Messina sound. All night it takes.

2011 is ended, finished, fini!


Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Gudrun Karlsson | Svar 06.12.2011 22.24

Det låter som ni hade det ganska bra där nere på Revieran. Ni gjorde en snygg
sorti från Frankrike,vad jag förstår. Synd bara det där med winschen, stackars er!

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.09 | 01:57

Hi again. Yeah we are ok. Hope you are as well. We and our boat is now back in Sweden. We want to sell but it can be hard, may be in springtime. Stay well you b

...
09.09 | 20:24

Hi Bjorn

Micheal and Elaine from (Aus registered) ISOBAR 1013 here, we spent some time on Amorgos with you. I trust you are well. where are you now. Cheers M&E

...
10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS