Dagbok Oktober

English further down

Tisdag 18 oktober

Avgår idag från Navy Service i Port Saint Louise efter att det mesta är fixat.

Vi gick upp direkt på morgonen till Capitaineriet och bad flickan där ringa till Hyères eftersom vi hade sett att flygplatsen låg vid Hyères.
De hade en regatta så de hade inga lediga hamnplatser.
Björn ringde också till Bandol men de skulle ha 30 €/natt. Björn skickade då ett mail till Toulon och tackade ja till platsen där.
Jag fyllde vatten och samlade ihop skräpet och sedan sjöstuvade vi överallt.

Kl 13 gav vi oss iväg ut på böljan. Det var litet lagom vind.
Vi stuvade in fendrarna i babords bänk. När vi kommit utanför revet och svängt av litet så satte Björn segel.
Det blev litet lugnare gång i alla vågorna.
Vi gjorde 6-6,5 knop, alltså ung lika fort som med motor.
Vi passerade "Carro" där Björn Olsson och hans fru varit och badat.
Björn värmde Spagetti Carbonara och vi åt under gång.
Det blåste runt 10 m/s. Björn släppte ned dingen i vattnet och tog den på släp för den kastade fram och tillbaka där den hängde i dävertarna.
Det var väldigt pampigt när vi närmade oss Marseille. En Basilika uppe på berget och tjusiga byggnader.
Vi gick in i Gamla Hamnen och låg längs en flytbrygga på CNTL (Cercle Nautique et Touristique du Lacydon). 
Vi åt, och strax efter halv tio gick vi på promenad runt Gamla Hamnen. Det var ett väldigt folkliv, massor av folk på uteserveringarna. Folk satt och fiskade i mörkret i hamnen.
Det är mycket varmare här än i Port St. Louis.

 

Onsdag 19 oktober

 

Det var litet molnigt då och då under dagen men mestadels var det sol och varmt och skönt.
Efter frukost ringde Björn till North Sails angående en upprättstående latta som saknades i rullstoren.
De skulle leverera segel till en båt som låg på samma brygga så de kom och tittade efter en stund, och sedan kom de tillbaka vid 14.30-tiden med en latta, satte dit den och kollade så att det fungerade bra (10 Euro). Det var ju oerhört fin service och inte dyrt heller.
Hamnkapten tyckte att vi skulle flytta båten in i hörnet längs stenkajen vid restaurangen för att vara mer skyddade för Mistralen som skulle komma i morgon. Det gjorde att vi kom så nära kontoret att vi kunde koppla upp oss på internet direkt i båten.
På eftermiddagen  läste jag litet i Heinz Roegners bok "Den stora friheten", och sedan cyklade vi upp och handlade vid 18-tiden. Jag gick och duschade när vi kom tillbaka och Björn lagade middag, fläskkarré, potatis och lök.
Vi spelade Stefan Ljungkvist under kvällen och Björn jobbade med hemsidan på datorn. Det var bra att vi fick flytta in i hörnet så att vi var väl rustade för Mistralen som skulle komma nästa dag.
Det regnade litet på kvällen !!!!! Mycket ovanligt. Det knattrade riktigt hemtrevligt på kapellet.

 

Torsdag 20 oktober

Solen strålade från en klarblå himmel, men det blåste rejält. Mistralen var här.
Vi åt frukost och utnyttjade sedan tillfället att tom ha internet tillgängligt i båten. Björn arbetade med hemsidan mm och jag skrev på Tredje Dagboken. Vi höll på ända tills halv fyra-tiden och sedan cyklade vi iväg och letade oss upp till basilikan, "Notre Dame de la Garde", högst upp på berget. Det var häftiga backar, så det var ganska jobbigt uppför, men det var värt ansträngningen för det var en vidunderlig utsikt över Marseille och Freol islands. Basilikan var mycket vacker både utvändigt och invändigt. Det gick mycket lättare nedför berget. Vi cyklade via affären och handlade lite.
Vi var tillbaka vid båten strax före kl 20. Middagen bestod av fläskkotlett och stekt potatis och vi festade till med brylépudding till efterrätt. Det blåste betydligt mindre nu, men tidigare på dagen var det upp till 18 m/s och mycket mer i byarna. I morgon skall det bli svaga vindar, men vågorna är väl kvar efter Mistralen.

Fredag 21 oktober

Det var en härlig morgon, sol och blå himmel och väldigt svag vind. Vi gjorde färdigt för avfärd och 12.15 stack vi iväg. Det blåste ung 9-11 m/s, mer än väderprogrammen hade sagt. Vi kunde segla litet i början, men sedan blev det rak motvind och vi tog ner seglen och körde för motor. Utanför Cassis satte vi genuan igen och gick in närmare land, för det var ganska höga vågor där ute och litet skumpigt. Det var mindre sjö närmare land. Vi gjorde några slag och gick in mot La Ciotat och där gick vi längst bort i viken och ankrade utanför La Madrague vid fem-tiden. Vi åt middag strax före sju i en härlig solnedgång. På 5 min försvann hela solskivan. Vi hade utsikt över Saint-Cyr-les-Lecques. Vi somnade tidigt  för att kunna starta tidigt nästa morgon. Vi hade tillryggalagt 28,14 M totalt under dagen. Vi låg för ankar så det blev ingen hamnavgift.


Lördag 22 0ktober

Vi steg upp vid sex-tiden, åt frukost, sjöstuvade och gjorde klart för avfärd. Kl 7 var det fortfarande mörkt men det började ljusna litet i öster. Björn drog upp ankaret. Det var invigning, första gången med det nya ankarspelet. Vi gick kl 8. Havet var ganska lugnt till att börja med. vi hade kapellet uppe och körde med motor. Vid 10-tiden satte vi genuan, för det började bli större vågor och båten går lugnare med segel uppe. Vi höll oss ganska nära land där det gick mindre sjö. Det blåste upp till 15 m/s ung. Vinden varierade en del, det var mycket höga vågor. Vi fick kryssa en god bit förbi udden till halvön, som går ut söder om Toulon, för att kunna gå in i viken där vi med vinden i ryggen kunde segla förbi alla bojar som låg utlagda för krigsfartygen och in i Saint-Mandrier-sur-Mer mitt emot Toulon. Det var lite svårt att se bojarna i den grova sjön och det var nära at vi seglade rakt på en som låg ensam. Vi hade annars tänkt att gå bort till ön Porquerolles, 16 M längre österut, men vinden och vågorna var för jobbiga. Vi förtöjde kl 12.15. Härligt solsken och blå himmel. Vi åt litet lunch. Hamnkontoret var stängt för helgen. Vi cyklade iväg till den närmaste affären och sedan till den andra affären och till shipchandlern och köpte en ny kontakt till elsladden. Därefter cyklade vi runt hamnen till den andra sidan. Där var gulligt med många små restauranger med uteserveringar på kajen. Vi köpte ett par jordgubbsbakelser i ett boulangeri (2,50 Euro/st). Vi cyklade in på smågatorna och kom förbi en pizzabagare där vi köpte varsin vedugnsbakad pizza att ta med till båten (9,50 Euro/st). Vi har ännu inte betalt någon hamnavgift, vi får se hur det blir i morgon. Totalt gick vi 23,59 M idag.

Söndag 23 oktober

Solen sken härligt, det var litet molnigt först men snart blev det blå himmel. Jag satt och läste litet på morgonen. Vi åt frukost runt kl 09.30. Vi mätte vattentemperaturen vid frukost och den var 17 grader, och innetemperaturen på navigationsbordet i skuggan kl 11 var 18 grader. Björn kollade men hamnkontoret var inte bemannat idag heller. Jag satt och läste franska ett tag och Björn arbetade med hemsidan. Vid 14-tiden cyklade vi uppför berget (puh!!) till Port Pin Rolland för att se hurdant det var där, eftersom Wilfried hade satt en ring omkring den i "den tjocka boken". Kajer och uppställningsplatser hade man gjutit i helt slät betong. Mycket fint och lättstädat. Där låg massor av jättestora katamaraner och motorbåtar, många från London och många till salu. Vi cyklade på andra sidan berget när vi åkte tillbaka och där var nästan ännu mer uppför. När vi kom tillbaka stannade vi vid boulebanorna vid hamnen och tittade när de spelade. Vi drack kaffe när vi kom till båten. Jag läste litet. Fläskkotlett och potatis till middag och brylépudding till efterrätt. Stefan Ljungkvist underhöll oss. Jag ringde till CG. Dagen därpå betalade Björn en hamnavgift på 16 Euro för denna natten.

Måndag 24 oktober

Björn gick till Capitaineriet strax efter kl 8 och tog reda på vad det kostade att ligga en månad i Saint-Mandrier. Vi konstaterade att det var litet billigare i Toulon (Veille Darse), så Björn bestämde att gå dit. Vi slängde skräp, fyllde vatten, tömde gummibåten på luft, packade ihop den i sin väska och lade den på däck. Tio i tolv lämnade vi St-Mandrier och gick rätt över viken 3,06 M till Toulon. Det blåste mycket kraftigt. Vi avläste 19 m/s som mest, och det sköljde över ganska mycket. Överfarten gick på c:a 20-25 min, och sedan gick vi in i Old Port och letade efter tilläggsplats men det var svårt då det blåste så starkt och till sist anropade jag Capitaineriet på VHFen. De svarade att vi skulle lägga till vid tappstationen och komma in med papperen så skulle de visa oss var vi skulle ligga. Björn betalade hamnavgift till 1:a december, tot 508 €. 2 personer kom i en Ribbåt och visade var vi skulle ligga och hjälpte till att förtöja i fören och visade oss akterförtöjningarna. Vi lade oss med fören mot bryggan och med två akterförtöjningar att hämta upp från botten. Halv två var vi klara med förtöjningen. Vi åt litet lunch, stekt ägg och potatis. Vid 16-tiden började det att regna, så vi gick inte ut förrän vid 18-tiden då det var ett litet uppehåll. Vi letade reda på turistbyrån, men den var stängd sedan kl 18. Vi gick några gator och hittade ett jättestort shoppingcenter "Mayol". Vi gick in och tittade och där fanns bl.a. den största Carrefour vi har sett. Vi gick in och köpte lax där. På andra våningen fanns också Mc Donalds. Bra att veta för gratis WiFi. När vi kom ut vid 20-tiden regnade det igen.

Tisdag 25 oktober

Jag satt och läste från kl 8. När Björn vaknade vid 10-tiden åt vi frukost. Det vrålregnade hela natten och också på morgonen när vi vaknade och fram till 12.30 ung. Det hade regnat genom kapellduken så det var ganska blött i sittbrunnen.

VI gick upp till turistbyrån för att höra om flygbussar. Det gick inga, bara vanliga bussar, en vid 9-tiden och en vid 14-tiden, och resan skulle ta ung 45 min. Det passade alltså inte för flygplatsgaten stängde 14.45. Vi förhörde oss om taxi och det skulle kosta ung 45 Euro till flygplatsen. Den hjälpsamma mannen där beställde en taxi till kl 12 nästa morgon till den adressen jag hade letat upp. Han sade att adressen var solklar och absolut inte kunde missförstås. Jag lämnade mitt namn och franska mobilnummer och han ringde och beställde den till kl 12.

Björn brände ut en Stefan Ljungkvist-skiva till mig. Tack, tack !! Strax efter kl sex på kvällen cyklade vi iväg mot playan "Plage de Mourillon". Vi kom först till andra sidan av udden , där vi såg det fina monumentet till minne av u-båtsbesättningarna som omkommit i kriget. Där stod några personer och fiskade i mörkret. Därifrån cyklade vi ut till Plagen. Det var vackert där ute, kraftiga vågor som slog mot stranden. Vi cyklade sedan runt litet i stan, bl.a. var vi på "Place de la Liberté". Det märks att det börjar bli höst, platanträdens löv börjar bli bruna. Björn lagade Spagetti Carbonara när vi kom tillbaka till båten.

Onsdag 26 oktober. Hemresa

Solen sken härligt. Jag gjorde frukost och efteråt cyklade Björn bort och duschade. Jag diskade och gjorde klart min packning. När Björn kom tillbaka åkte jag och dushade. Massor med människor promenerade utefter kajen och satt på serveringarna i solen och folk stod i kö vid en fiskebåt för att köpa färsk fisk. Gummibåten, segelsäckarna, utombordsmotorn och allt annat löst sattes ned i båten. Winschen, radarskärmen och VHFen togs bort och sist fälldes cyklarna ihop och stuvades ner. Björn släppte ut mig genom grinden på bryggan så att jag skulle kunna vara på plats när taxin kom kl 12. Björn kom sedan 7-8 min efter kl 12. Taxin kostade 49 Euro. Vi betalade 37 Euro ur skeppskassan och jag betalade med glädje resten. Jag tror att det hade blivit litet körigt om vi inte hade tidsbeställt en taxi.

Jag checkade in min väska, sedan gick vi och fikade och därefter gick vi ut i solen tills kl 14 då vi kunde gå genom säkerhetskontrollen. Där blev Björn stoppad, han blev tvungen att gå ut igen för att checka in winschen. Det blev dyrt, 700 kr dvs 350 kr/resa. Han hann precis komma tillbaka innan gaten stängdes. De sade att winschen var för tung, men vi frågade i Stanstead och fick reda på att det stod i de allmänna bestämmelserna för flygtrafiken att alla "maskiner" skall checkas in, de kan innehålla olja etc. Vi fick ta ut våra väskor i London Stanstead och checka in dem på nytt. Planet gick 18.15 och vi var i Göteborg 25 min före ordinarie ankomsttid som var 21.05. Åsa och CG stod där i hallen och väntade. Det var litet disigt, hade regnat tidigare, blåste litet kallt och var c:a 10 grader varmt .

Nu låg båten i Toulon på azurkusten, Frankrikes riviera. En mycket trevlig resa genom en stor del av Europa.

English

Tuesday 18 / 10

At 1 PM we left Navy Service in Port Saint Louise after most things were fixed.

Some wind, we had and we stewed the fenders and when we had reached outside the reef Björn put up the sails.Everything went a little smoother in the waves. We made 6 to 6.5 knots, like the speed with motor. We passed ”Carro” where Björn and Ulla-Christina had been to take a bathe. Björn warmed up the Spaghetti Carbonara, left from yesterday, and we had some during the run.

We ad 20 knots wind. Björn let the dinghy into the water to make a smoother run.

The scenery was stunning when approching Marseille. A Basilica high up on the mountain and lovely buildings.

We went into the Old Harbour and had a moore at a pontoon at CNTL (Cercle Nautique et Touristique du Lacydon).

We had dinner and soon after 10 PM we had a walkabout in the Old Harbour. A lot of people were in the streets and in the street cafées and some were also fishing in the darkness.

Here it was much warmer than in Port Saint Louise.

Wednesday 19 /10

This day it was a little cloudy during the day but mostley sunny and warm.

After breakfast Björn had a phonecall to a representative for North Sails about one of the lattas that was missing. They were going to deliver a sail to another boat on the same bridge so they came and had a look. At 2.30 they came back, put in after cutting to the right size and checked that it was OK. Just 10 €. Good service and cheap too.

The harbour captain told us to move further in to the corner at the restaurant to be better protected against the Mistral coming tomorrow. This position was better for connection to internet in the boat.

In the afternoon I was reading the book written by Heinz Roegner ”The Big Freedom” and then at 6 we shopped . I had a doushe and Björn made a dinner, pork carré potatoes and onion. We played ”Stefan Ljungkquist” during the evening and Björn was working with the home page.

We had some rain in the night!!! Truly!!

Thursday 20 / 10

Sunny and no clouds, what did you expect?? ,,A very strong wind, the Mistral was here.

After breakfast we used the convenience having internet in the boat. Björn edited the home page and I wrote the third diary. We worked until 3.30 when we took the bikes and wen t all the way up to the Basilica, Nootre Dame de la Garde highest up on the mountain. We hard a hard work getting up there but it was worth it, a stunning view over Marseille and the Freol Islands. The Basilica was very beautiful inside and outside. Down the mountain it was easy. We visited the store and was back in the boat at 8. for dinner we had pork cotelette and fried potatoes and we even had a very good desert, Creme de Brulé.

Now the wind was very moderate but earlier up to 36 knots an more in top speed. Tomorrow the winds will be weak but the waves will remain after the Mistral.

Friday 21 / 10

A beautiful morning, sunny, blue sky and little wind. We started at 12 and had a wind of approximatily 18-22 knots, more than the forecast had said. In the beginning we could sail but then we got wind straight against. We took the sails in and started the motor. When we wore outside Cassis we set the genoa and went further onto shore, because there were much higher waves out there. We made some cruising and went to La Ciotat and into the furthermost place in the lagoon. We ancored outside La Madrague at 5. A big catamaran also came and had an ancor place nearby. We had dinner accompanied by a beautiful sunset. In five minutes the sun was down. We had a view at Saint-Cyr-les-Lecques. We had an early sleep to start early next morning. Now we had made 28.2 M this day. No harbour fee today.

Saturday 22 / 10

At six we had breakfast and made ready for depart at 7. It was still dark but soon getting lighter. Björn took the ancor up. First time for the new windlass. We had to run the motor at first and at 10 we put up the genoa. There was a little heavier sea and the boat is better with a staysail. At landside it was less waves. Up to 30 knots of wind we had and some very high waves. We had to cruise a long way out before we could turn and get up to the peninsula south of Toulon and get into the beach. Here we had the wind from behind and could sail between all very big bouyes designated for the big warships coming to The Big Marine Town Toulon. We had some difficulty to see the bouys in the heavy sea and nearly ran over one of them.We sailed into Saint Mandrier sur Mer on the peninsula opposite from Toulon and moored at 12.15. We had some lunch. Very good weather. Sunny and no clouds. Harbour office closed for weekend. We ran our bikes to two different shops and then to the shipchandler to get a new electric plug. On the other side of the marina beach there were some nice small restaurants with a service out on the kay. On the way back we bought a couple of strawberry cakes in a boulangerie (2.50 € each). We took off into the very small streets aside and found a pizza bakery where we bought two pizzas baked in an old oven heated by wooden logs (9.50 € each). Up to now we have not payed any harbour fee, we will see about tomorrow. Today we sailed 23.6 M.

Sunday 23 / 10

Sunny with some clouds but soon it became just blue sky. I was reading some in the morning. At breakfast at 9.30 we measured the water temperature, 17 degr. In the boat in shadow we had 18 degr. At 12. Björn checked the harbour office but it was closed also today. I was reading some french for a while and Björn edited the home page. At 2 we biked up over the mountain to the other marina Port Pin Rolland to check how it looked beacause Wilfried had put a ring around this harbour in the very thick book. The kayes were made of concrete, totally flat surfice. Easy to clean. There were a lot of very big catamaranes and very big motorboats, a lot of them from London and a lot of them for sale. On the way back we took another way but it was almost more steep up. Back in the marina we stayed for a while at the boule courses and whatched the games. Back in the boat we had coffey. Then I read some. Pork cotelette and potatoes for dinner and Créme de Brulée for desert. We were entertained by Stefan Ljungqvist. Next day Björn payed a fee for only one day, 16 €.

Monday 24 / 10

Björn went to the captainery after 8 and asked wat they charged for a month stay in Saint Mandriere. We saw that it was some cheaper in Toulon and Björn decided to go there. At 12 we ran out and went over the bight, 3 M to Toulon. A very strong wind in at starboard side. 38 knots at the most we could read and we had some water upon us. We went into the harbour and looked for a place but it was very hard in the strong wind and I called the capitainery on VHF and they said we should go to the fuel staition and come in with the papers. Then they could show us where to moore. Björn payed the fee until December 1, 508 €. Two guys came in a Rib and showed us the place and also helped with the lines. Half past one we were ready and could get a little lunch. Fried eggs and potatoes. It started raining so we waited to 6 until we got out into town. We found the Tourist Office but closed at 6. We went up some streets and found a huge shopping center ”Mayol”. There was the biggest Carrefour we ever saw. We bought some salmon. On second floor there was also a Mc Donalds. Good to know, free internet. Out again it was still raining.

Tuesday 25 / 10

I was reading when Björn got up and we had breakfast at 10. During the night and still it was raining like hell untill noon. In the cockpit it was wet, raining through the cover. In the tourist office we heard that there were no flight buses (navette). Only ordinary buses. One at 9 AM and one at 2 PM and it would take 45 min. The gate at the airport closed at 2.45 PM. A taxi would cost around 45 €. The servant ordered a taxi for us to noon next day.

For me Björn burned a record, Stefan Ljungqvist, for me. Many thanks!! Soon after six we biked on to the playa ”Plage de Mourillon”. At the site we saw the monument over the memory of the crews of the u-boats that were killed in the war. Some people were standing there fishing in the darkness. Grom there we went out to the Plage. Really beautiful out there. Heavy waves breaking on the shore. We had a tour around in the city, among other places ”Place de la Liberté”. The autumne is here, we can see it on the leaves of the Platan trees getting brown. Back in the boat Björn cooked Spaghetti Carbonara.

Wedesday 26 / 10

Wonderful sunny weather. After breakfast Björn had a dousch and I washed up the dishes. I packed my bags and then I had a dousch. There were a lot of people sitting at the kay or walking along in the sun and some were buying fish at a fishing boat. Everything loose were stewed under deck. Björn let me out through the gate so I could be there when the Taxi came. Björn then came and we payed 49 € for the ride to the airport. I checked in my trunk and we had a coffey. We had some time in the sun till 2 when we should go to the security. Björn was stopped and had to check in the winsch which he had to take home for repair. Expensive it became. 70 € for two flights. He managed to return just before the gate closed. They said that the winsch was too heavy but when we were at Stanstead we asked about it an they said that all mashines had to be checked in. In Stanstead we had to get our luggage and check it in again. We were in Gothenburg 25 min in advance at 9.05 and Åsa and CG were stan ding there waiting. The weater was a little cold in the wind, just 10 degr and it had been raining.

Now the boat was in Toulon on the Frensh Reviera, The ”Côte d´azure” It had been a very pleasant journey through a great part of Europe.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Gudrun Karlsson | Svar 06.12.2011 22.24

Det låter som ni hade det ganska bra där nere på Revieran. Ni gjorde en snygg
sorti från Frankrike,vad jag förstår. Synd bara det där med winschen, stackars er!

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen hemsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS