Dagbok Maj

Lördag 2 maj

Det förbereds för en rysk invasion av båtar! Det är en regatta, som heter Volvo Russian Cup. Det kommer ca 150 personer i en massa hyrbåtar. De ska alla få plats i Kalymnos lilla hamn! Hamnkaptenen (Janis, som vi inte har något gott öga till!) har fullt upp med att försöka förmå alla båtar att försvinna härifrån, så att kajen blir ledig till i morgon. Det är bara vi och en Schweizisk båt kvar nu. Vi kommer båda att ge oss av i morgon bitti. Det fina i kråksången är att alla 150 ryssar har beställt mat hos Stoukas!! Så vi håller tummarna för att allt kommer att funka bra, och att ryktet sprids att Stoukas är stället att gå till!!

Vi tänker dra oss tillbaka till Kos för några dagar.

Söndag 3 maj

Vi lämnar Kalymnos för att göra plats för de ryska seglarna. På vägen till Kos ser jag en sköldpadda!

Den är minst 60 cm i diameter, och simmar alldeles intill relingen på båten. Det är lycka! Tidigare är det bara Marie som sett en sköldpadda här nere. Det var första året när vi kom ner. Vi hämtade Marie och Pär på Kos, och gick upp mot Samos. På vägen upp satt Marie längst fram i fören, och plötsligt dök den upp framför henne! Vi andra hann inte reagera förrän den var borta. Det var ungefär så den här gången också, Björn hann inte se den.

Måndag 4 maj

Efter frukost o dusch, går vi ut ur hamnen och ställer kosan mot Nisiros, vulkanön. En fin ö, där vi tidigare har hyrt bil och åkt runt. Vi har varit nere och tittat på den delen av vulkanen som fortfarande puttrar och pyser.

Vi har fint seglingsväder. Hamnen är liten och mycket trevlig. Vill man ha el och/eller vatten så betalar men 5 €, annars är det gratis att ligga här.

Vi går till Taverna Saloniki och pratar lite med Björns kompisar, Viki och Antonis där. Sen tar vi en promenad och bara njuter av det vackra vädret. På kvällen äter vi på Salonikos, och tar farväl av vännerna där.

Tisdag 5 maj

Vi går tillbaks till Kos marina. Jag tillbringar överfarten i ruffen, för jag fick för mycket sol på mig igår, och är röd som en kräfta!

Onsdag 6 maj

Vädret är fantastiskt nu. Blå himmel överallt, svaga vindar och ca 24 grader på dagarna, och ca 18 grader på nätterna. Bättre kan det inte bli!

I dag hyr vi en bil, och åker runt lite överallt. Vi åker bl.a. till Kardamaina, där Björn också har kompisar att säga adjö till.

Kos är en mycket vacker ö med mycket grönska, men också höga berg, och man har en fantastisk utsikt när man kommer upp i bergen.

Vi passar på att handla en del tunga varor (som vatten t.ex.) när vi har bil, och kan köra ända fram till båten.

Torsdag 7 maj

Stor tvätt-dag. Både handtvätt och inlämnad tvätt har vi fått klart i dag.

Vi tar en promenad in till Kos stad och tillbaks på kvällen, då temperaturen var behagliga 25 grader.

Fredag 8 maj

Nu lämnar vi Kos för den här gången. Vi räknar med att gå tillbaks ytterligare en gång före dopet.

I dag är det mycket svaga vindar, det är skönt att komma ut på vattnet och få lite fartvind i håret!

Vi återvänder till Kalymnos. På bryggan står Tapio och Ulla och tar emot!! Så kul att ses igen!

Första anhalt efter att båten är ordentligt tillagd, är förstås Stoukas. Där är man i full färd med att göra bordsdekorationer, en glasbehållare med ljus i och försedd med tyll i två färger längst ned, mycket vackert. Jag går och hämtar bebisarna, som tillbringat de sista 3 veckorna i vår ugn i båten. Det bedömde vi som den säkraste platsen! Maria blir jätteglad när hon får alla bebisarna! Vi packar upp allihop och lägger dem på en bricka, för att se om alla är OK. Det är ca 7-8 stycken som inte har klarat hanteringen på flyget, men resten är förvånansvärt oförstörda. Härligt! Maria får hjälp med biltransport hem för att lämna brickan på ett säkert ställe.

När vi är klara hos Stoukas, går vi till Tipi (betyder liten fågel på finska, de har också en jättesöt liten fågel i fören ), Ulla och Tapios båt. Där blir vi sittande till framemot 8-tiden på kvällen, då det börjar blåsa en del. Vi säger god natt och går över till Älvan och kollar så alla rep och ankare är säkra. Det blir en tidvis blåsig natt, men vi ligger tryggt förankrade.

Lördag 9 maj

Åter en härlig kväll i sällskap med Ulla och Tapio!

Söndag 10 maj

Vi går till Stoukas på kvällen. Maria och jag hjälps åt att vika servetter till dopet.

Vi träffar ett par från Lund, Diddi och Lars. Härlig bekantskap!

Måndag 11 maj

Det är många båtar som har tänkt gå iväg härifrån på förmiddagen. De blir liggande i avvaktan på en tysk, som trasslat in sitt ankare i någon annans. Efter ca 1 timme, med assistans av en kille som dyker i ifrån en av de andra båtarna, så kommer de till sist loss! Därefter lättar båtarna en efter en och går iväg som på ett pärlband.

På kvällen börjar det blåsa en kraftig sidvind. Därefter kommer åska och regn, men det drar snart förbi. Vi håller tummarna för att vårt ankare ska hålla, Man vill ju inte gå ut och ankra om i värsta blåsten.

Tisdag 12 maj

På förmiddagen kommer en åskfront över oss igen. Blixt och dunder, regn och kraftig blåst. Vårt ankare klarade sig i går, men nu får vi hålla båten på plats med hjälp av motorn. När åskvädret är förbi går vi ut och ankrar om. Nu har vi ca 60 meter kätting + lina ute i vattnet, och det känns stabilt och bra.

Eftermiddagen blir stilla och lugn, och vi passar på att genomföra en hårklippning på kaptenen. Nu är han stilig karl igen!

Kvällen är kall, och vi kör värmaren i båten!

Lördag 16 maj

Det har inte hänt så mycket på några dagar. Jag har lyckats baka någon sorts bullar, med hyfsad framgång. Något degiga på undersidan. Det är svårt att få jämn värme i ugnen.

Vi har bestämt oss för att stanna här fram till dopet, och inte gå en tur till Kos igen, som vi först tänkte.

Ibland är hamnen nästan full av båtar, för att nästa dag vara nästan tom. De flesta kommer i charterbåtar, och man kan få se en del dråpliga tilläggningar och avfärder.

Vädret är hyfsat. Vi har inte haft något mer regn. På dagarna kommer temperaturen kanske upp till 22 – 24 grader, men det är svalt i vinden. På nätterna sätter vi alltid upp kapellet, både för kylan och för myggen. Den värsta myggplågan har inte startat än, men jag är väldigt glad för mitt myggnät, vilket gör att jag känner mig säker hela natten. Oftast sitter de små jäklarna och ruvar någonstans och anfaller framemot småtimmarna, när man är helt ”off guard”! Så med mitt myggnät så finns det bara en person att anfalla, nämligen kaptenen! Men han tar det med jämnmod!

Söndag 17 maj

Vasilis har brutit tån! Han kom körandes på motorcykeln, när bilen framför honom plötsligt tvärnitade. Vasilis hamnade precis i en vattenpöl, så motorcykeln planade och välte över honom. Det var väl i och för sig tur att det inte blev värre, men timingen är usel med det förestående dopet på lördag.

Måndag 18 maj

På morgonen bestämde vi oss för att ge oss iväg till Kos, trots att vi sa till Maria i går att vi stannar till dopet. Sanningen är att vi är uttråkade på att bara ligga still och inget ha att göra. Vi går tillbaks på torsdag, så vi kommer ändå att vara på plats i god tid för dopet.

När vi hade gått ca ¾-dels väg, så började motorn larma! För varmt! Kylvattnet hade försvunnit, så vi fick stoppa motorn, och fylla på. Som tur var så fanns det inga andra båtar i närheten. Vi hade ingen vind, så seglen var inte till någon nytta. Innan vi var framme, så fick vi upprepa manövern en gång till. Björn får undersöka problemet när motorn är kall i morgon.

Tisdag 19 maj

Det visade sig att problemet med kylvattnet var större än vi (= Björn!) trodde. Det var dels ena änden på ett kopparrör (med en massa smårör inuti) som hade skador i ena änden, och dels en stor svart bälg, som ser ut som en krökt rörbit fast av gummi, som hade en lång spricka.

Vi får besked i morgon, ifall det går att få tag på reservdelar eller inte.

Plötsligt slog värmen till!

Vi har haft över 35 grader i skuggan i dag! Nu är klockan 19:00 och vi har 32 grader i sittbrunnen! Pust och stön! Om det blir lite svalare när solen går ner om nån timme, så tar vi kanske en promenad in till stan.

Det blev riktigt skönt när solen gick ner, och promenaden var härlig!

Onsdag 20 maj

Vi har fått besked om att delen som vi behöver mest (gummigrejen) finns i Aten, och kommer hit med färjan i morgon vid 11-tiden. Hoppas beskedet håller vad det lovar, vi måste vara tillbaka i Kalymnos senast på fredag.

Björn har varit och handlat, och fått tag på jordgubbar, så nu blir det fest!

Torsdag 21 maj

Jaaa! Det funkar!! Vi kan köra motorn igen, efter det att kapten lagt vantarna på en ny gummigrej, och monterat den efter konstens alla regler (eller i alla fall efter Kaptenens egna regler!). Kopparröret fixades tydligen med nån McGyver-grej, för allt funkar som det ska nu. Så nu kommer vi i tid till dopet!

Vi har fått flytta båten en brygga längre in i dag, för det kommer 90 (!!) charterbåtar i morgon, och man vill ha dem samlade på ett visst sätt. Men vi blir kvar i marinan till i morgon fm.

För att fira att reservdelen passade, så ska vi gå till Tony´s och käka pizza i kväll!

Fredag 22 maj

Vi vinkar adjö till Kos, med vetskapen om att vi inte kommer tillbaks den här vägen någon mer gång. Förhoppningsvis kommer vi däremot tillbaks på ”vanligt” sätt, som alla andra turister.

När vi kommer tillbaka i Kalymnos, så träffar vi Jurki, som vi inte sett sen förra året. Han har varit i Finland sen förra hösten pga hälsoproblem, men är nu tillbaka, och ser friskare ut än på länge.

På kvällen hjälper Björn till att flytta ut bord och stolar, det krävs en hel del för 150 gäster.

Lördag 23 maj

Vi startar redan kl 7 på morgonen med att göra utsmyckningar och iordningställa allt som går.

Maria har förberett massor av detaljer, som vackra bordsdekorationer, godis av olika slag till alla barn, såpbubblor, bokstäver (DIMITRA) som skall sitta över ingången till tavernan, tyll i massor i rosa och vitt, blommor, stolsöverdrag, dukar, löpare mm mm. Vi hjälps åt i några timmar, och resultatet blir väldigt fint. Sen ger sig Maria iväg till frissan, och vi andra fortsätter att piffa här och var. Klockan 10 går jag tillbaks till båten och Björn och jag äter frukost.

Klockan 14:30 kommer ett holländskt par, som bor här på ön, och hämtar oss. Vi åker upp till kyrkan, där Maria också har varit och piffat till det med tyll och blommor.

Själva dopakten är förstås helt obegriplig för oss som inte kan grekiska. Men prästen har MYCKET att säga, många böner att läsa och rökelse att vifta med. Folk sitter, står eller går omkring och det hela är typiskt grekiskt kaos från vårt perspektiv. Dimitra har en mycket vacker vit klänning med stora rosapplikationer i nederkant. När man väl är framme vid själva dopritualen, så har hon tröttnat lite. Hon kläs av och prästen får ett plastskynke på sig. Därefter doppas hon ner i dopfunten helt och hållet, huvud och allt. Detta sker 3 gånger, och vi kan alla höra att hon är förbaskat arg nu!! Jag tror aldrig att hon förlåter den prästen!!

När all badande var klart, så fick hon på sig en annan vacker vit klänning med tillhörande

spetsmössa.

När slutligen hela akten var över, så började folk applådera!! Här i Grekland är inget som man förväntar sig!

Vi åkte tillbaks ner till hamnen med våra holländska vänner, och på vägen ner stannade de vid ett litet museum, där man kunde se hur folk hade det här på Kalymnos förr i tiden. Det var väldigt intressant att få veta lite mer.

När klockan närmade sig 19 gick vi till tavernan igen. 19:30 skulle festen börja, och vi hade några få uppgifter att utföra innan det hela startade. Vi satt vid ett bord med engelsktalande personer runt om oss. Vi åt och drack och hade det väldigt trevligt. Sedan började musiken spela, och många dansade grekiska danser. Det höll på hela kvällen med en helt underbar atmosfär av grekiskt gemyt. Barn, unga och gamla, alla stojade och levde loppan! Många damer kom till mig och berömde de små bebisarna som låg på varje tallrik. En engelsk dam skulle ta med dem hem till London, låta dem torka och ha dem i julgranen till jul! En av Marias kompisar fick ha tolkhjälp från Maria för att säga hur vackra de var! Det var kul att de blev så uppskattade!

Jag drog mig tillbaks till båten vid halvettiden på natten, Björn fortsatte festandet till dess att alla gått hem, och sen hjälpte han till med bord och stolar som skulle flyttas tillbaks till grannens taverna. Han kom tillbaks till båten omkring halvfem – fem på morgonen.

Maria och Vasilis kan vara mycket nöjda med hur allting avlöpte, och denna jättestora fest kommer nog att talas om både länge och väl inte bara i Kalymnos.

Söndag 24 maj

Jag var uppe vid 7-tiden för att hjälpa till att städa och ställa iordning, men ingen hade ännu kommit till Stoukas. Jag var där igen vid 8.30, men det var ännu inget liv i tavernan, så jag gick tillbaks till båten igen. Vi åt frukost i lugn och ro, och gick till tavernan efter det, då var det några som hade kommit, men de var alla jättetrötta. Inte så konstigt efter ett sånt kalas.

På kvällen tog vi farväl av alla på Stoukas. Det är sorgligt att behöva åka, men det finns ju alltid möjlighet att sätta sig på ett flygplan och komma hit även utan båt. Då har vi fått ett löfte av Maria, att vi har fritt husrum när som helst! Så vi säger på återseende!

Måndag 25 maj

Tack för den här tiden kära Kalymnos-bor, och speciellt då Popi, Maria, Vasilis, Dimitra och Pantelis. Ni är många fler som har förgyllt vår tillvaro här under några år, men jag kan inte räkna upp alla. Här fann vi själva själen och hjärtat av Grekland. En fantastisk gästfrihet och omtanke i allt. Ni finns för alltid i våra hjärtan. Vi önskar er alla allt gott i framtiden, och vi lovar att komma tillbaks så småningom på annat sätt än sjövägen.

Klockan 12 stävar vi ut från hamnen. Målet är Leros, som ligger ca 4 timmars segling härifrån. Vi får både vind och vågor, men mest vågor. Jag kan säga att när en segelbåt som normalt gör 6 knop en bra dag, gör 8,9 knop i surfvågorna, då går det fort!! Vi kommer till Leros på 3 timmar! Det var mycket skönt att komma in i den lugna hamnen. Och som grädde på moset så fann vi Ulla och Tapio här!

Vi fick en mycket trevlig kväll i goda vänners lag. Det var precis vad vi behövde efter att ha lämnat våra Grekiska älsklingar. Tack Ulla och tack Tapio, ni tillför oss energi och glädje!

Tisdag 26 maj

Ett åskväder drar in över oss på kvällskvisten. Det håller i sig väldigt länge, men det märkliga är att det blixtrar i ett kör, men vi hör inga knallar. Ser mycket märkligt ut. Det drar sig bort men kommer sen tillbaks igen. Regnet som följer håller på flera timmar under natten. På morgonen när jag vaknar, kan jag inte se ut genom takluckan, för den är helt täckt av sand! Röd sand från Sahara är det, som har transporterats så långt med vindarna. Det är full fart i marinan hela förmiddagen, för alla måste spola rent sina båtar.

Onsdag 27 maj

Dagen passerar utan att vi gör ett vettigt handtag! Så skönt att bara slöa när man känner för det! Så är det att vara pensionär!

Torsdag 28 maj

I dag har vi hyrt en bil, och sett oss omkring på ön. Vi var bland annat upp på ett stort kastell. Mycket imponerande utsikt över hela ön. På vägen därifrån passerade vi flygfältet, och träffade på Stella! Det blev stora famnen förstås! Vi ska prata närmare i telefon, eventuellt kommer Stella och Tassos hit en sväng på söndag.

När vi kommit tillbaks till båten och fått lite mat i oss, så kommer Ulla o Tapio över med världens smaskigaste bakelser! Så det blir fika och förstås en riktigt go kväll igen med dessa härliga kompisar, som vi löser all världens problem tillsammans med. Ett gott skratt förlänger livet sägs det, i så fall har vi nu lagt flera år till vår livstid!

Fredag 29 maj

Innan vi åker och lämnar tillbaks bilen, så hinner vi med en sväng till den allra sydligaste delen av Leros. Det är väldigt vackert och grönt på den här ön, och vi ser mängder av blommande buskar och träd.

När vi kommer till båten igen, så är det dags för tvätt. Det gäller att passa på när man har tillgång till bra tvättmöjligheter.

Lördag 30 maj

Jag bakar en tigerkaka, men glömmer bakpulvret! Det blev faktiskt en hyfsad kaka i alla fall, så den hade nog blivit helt fantastisk med bakpulver!

På eftermiddagen fikar vi tillsammans med Ulla och Tapio, de sa också att kakan var helt OK. Vet inte om det var för att glädja mig, men det funkade i så fall!

Söndag 31 maj

Vi hade tänkt ge oss iväg i dag, men väntar till i morgon. Det har blåst rätt mycket några dagar, så risk finns för att det är en väldans massa vågor där ute i dag. Siktar på att ge oss iväg tidigt i morgon bitti, och gå ca 50 nm till Amorgos.

Vi har fyllt vatten både i båten och på några dunkar, så vi lär inte bli utan det på ett bra tag nu. Motorn är kollad, olja påfylld och vi (läs; kapten!) har rätt bra koll på läget.

Ett sista snack med våra kompisar, sen dusch och marsch i säng.