Dagbok augusti 2014

I båten igen

Tisdag 12

Efter att Björn har varit hemma ca 3 veckor i juli, och återvänt till båten, åker jag ner till honom igen.

Jag får skjuts av Malin till Landvetter kl 5 på morgonen!

Anländer till Samos vid halv elva-tiden lokal tid. Björn har gått upp från Kalymnos för att möta mig.

Jag köper några t-tröjor av en dam som jag känner sedan tidigare (det är stor efterfrågan på t-tröjor från Samos!). De är beställda av Marias syster Nomiki, som också har en taverna på Kalymnos.

Därefter sätter jag mig på en taverna vid kajen och inväntar min Kapten, medan jag sippar på en himo portokalli (färskpressad apelsinjuice).

Rätt som det är så dyker den fagra Älvan upp vid infarten till hamnen! Jag viftar som en tokig för att Björn ska se mig!! Här!! Kör in fören mot kaj så hoppar jag på! Jag får hjälp av en vänlig servitör att hiva över väskorna, och sen drar vi iväg ut mot havet direkt! Vilken härlig känsla att åter vara ombord och på väg! Här ute på havet blåser en behaglig ljum vind, till skillnad emot vad som slog emot mig på flygplatsen. Det var som att gå in i en bastu!

Vi går ner till Agatonisi, och lägger oss i en liten vacker vik. Det tar ca 3,5 timmar, och känns som en perfekt distans att börja med.

Här är lugnt och skönt, det är bara vi och en fransman som har hittat hit i dag.

Onsdag 13

Vi startar tidigt och har kursen ställd på Leros och vår vän Stella.

Anländer efter en riktigt bra seglingstur på nästan 6 timmar. Installerar oss och tar oss en välförtjänt dusch. Här är varmt! Ca 33 – 34 grader.

Vi träffar Stella och Thassos och får veta att Thassos nu äntligen är på bättringsvägen. Stella har haft ytterligare bekymmer med bilen (relaterade till krocken), men nu är den skapligt körbar igen.

Jag lämnar 2 pepparkakshus till Stella och hennes mamma, jag hoppas att de klarar sig fram till jul.

Torsdag 14

Nu går vi vidare ner till Maria på Kalymnos. Vi vet nu att förlossningen kommer att ske (med kejsarsnitt) på onsdag nästa vecka. Dvs om inget inträffar innan dess.

Nu är vi framme, och får veta att Maria är på sjukhuset!

Ingen bebis än, men vattnet har gått, så det är dags nu!

Vi tar en taxi upp till sjukhuset, och 16:04 kommer Dimitra till världen!

En söt liten tjej som väger 2,7 kilo!

Både mamma och barn mår bra, härligt!

Stort GRATTIS till både Maria, Vasilis och storasyster Zoe! Och VÄLKOMMEN kära Dimitra!

Fredag 15

Vi åker upp till sjukhuset i dag igen.

Det är ju jätteskönt att Maria inte behövde åka till Aten för förlossningen. Allt blir så mycket lättare när de är här i Kalymnos. Hon har familjen i närheten, och får all hjälp hon behöver av alla vänner och bekanta. I Grekland är man beroende av vänner när man hamnar på sjukhus på ett helt annat sätt än i Sverige. Sjukhuset håller till exempel inte med mat eller vatten. Inte heller blöjor till bebisen. Allt som både mor och barn behöver måste komma utifrån.

Dimitra är så fin, hon sover mest, men när hon vill något så ger hon ifrån sig ett litet försiktigt pip, som antagligen kommer att förstärkas betydligt de närmaste veckorna!

Här är fruktansvärt varmt just nu. Så varmt att till och med Grekerna pustar i värmen! Vi har 37 grader i båten!  Vi kör fläkten för fullt, och försöker att minimera solstrålningen så gott det går.

Lördag 16

Vi åker upp till Maria på sjukhuset i dag också. Nu har Maria blivit av med droppet, och kan röra sig mycket bättre. Dimitra är en så fin och snäll liten bebis! Hon har kolsvart hår, och massor av det! Jättesöt!

Det är många som kommer in och pratar och beundrar Dimitra. Maria jobbar ju själv här på sjukhuset i vanliga fall, så hon känner nästan all personal. Ibland kommer det in någon doktor, men man kan inte se att det är en doktor, för de har alltid civila kläder på sig. När de varit inne och gått igen, förklara Maria för oss vem det var.

Vi får skjuts tillbaks till båten av släktingar som också har varit hos Maria ett tag.

Sen sitter vi på Stoukas ett tag och tar en kall drink och pratar med stammisarna.

Värmen håller i sig, det går inte att överhuvudtaget röra sig utan att bli fullständigt sjöblöt.

Söndag 17

Ett nytt besök hos Maria. Vi har ju inte så mycket annat att göra, och våra besök är uppskattade. Maria räknar med att åka hem på måndag eller tisdag. Då måste de först göra klart betalningen för vistelsen mm.

Värmen gör att man blir väldigt passiv. Vi pustar i värmen, går och köper lite glass, kanske en dricka eller en öl, pustar lite till. Det går åt massor av vatten för att hålla vätskebalansen normal!

Måndag 18

I dag åker Maria och Dimitra hem. Det blir nog väldigt skönt för dem båda att få forma sina rutiner utan inverkan från andra. ”Borta bra men hemma bäst”. Nu kan de forma sin vardag, och lära känna varandra i lugn och ro.

Vi handlar lite, men för övrigt gör vi så lite som möjligt i hettan.

Tisdag 19

Det har varit en blåsig natt. Vinden för ändå med sig lite svalka, så trots oväsen från diverse rep som slår och föremål som blåser omkring, så klagar vi inte.

Termometern står stadigt på minst 32 – 34 grader.

Björn har fixat en apparat som ger lite kyla in i båten. Den består av två fläktar som blåser ut kyld luft (2 slangar fyllda med vatten går ner i vattnet, genom ett sorts element och upp igen) in i salongen. Motorn hade pajat, men min kapten är trollkarl också, så han lagade den. Det blev visserligen några delar över, men dom var tydligen bara i vägen, så han slängde bort dem. Nu funkar det alldeles förträffligt!

Onsdag 20

Varmt, varmt, varmt!!! Svaga vindar i dag gör att det känns ännu värre än i går.

Jag har fixat biljett hem igen den 27:e, dvs om en vecka. Malin ska operera sin axel, och hon kommer att behöva hjälp med det mesta i början.

En chef-sallad och lite vitt vin är ungefär vad vi orkar med i värmen. Man måste vänta till dess att solen är på väg ner innan man kan sätta sig och njuta av maten, annars blir det för jobbigt.

Torsdag 21

Maria och Dimitra kommer till Stoukas en liten stund och vi är förstås där. Man kan inte se sig mätt på den lilla ljuvliga bebisen! Hon sover så gott trots allt oväsen och alla människor som kommer in och beundrar henne. Hon är tydligen mest aktiv på nätterna! Men Maria säger; ”jag klagar inte!” Maria kommer att vara en helt fantastisk mamma, och Dimitra har tur som är så älskad och efterlängtad.

När solen börjar dala så blir det lite mer liv bland seglarna. I den här värmen är det lätt att förstå varför man inte äter middag förrän framåt 8 – 10 på kvällen. Med svalkan efter solnedgången kommer energin, orken och lusten att vara tillsammans och prata om ditten och datten.

Vi har en mycket trevlig kväll tillsammans med Ulla och Tommy, som vi träffat tidigare, bl.a. på Leros. (Den som hänger med i våra svängar kanske minns en blåsig kväll i våras på Leros i en segelbåt tillsammans med ett härligt gäng som spelade både gitarr och ukelele, och sjöng så det stod härligan till. Där fanns även en historieberättare av stora mått som förgyllde stämningen.) Det är väldigt roligt att återknyta bekantskaper på det sätt som sker här.

Fredag 22

Nu är klockan 21:00 och temperaturen har sjunkit till ”behagliga” 30 grader! Det går inte att gå och lägga sig än på några timmar. Skönast är det på morgonkvisten vid ca 04:00, då är det i regel riktigt skönt en stund, men sen går ju solen upp och förstör det sköna! Vi hör att hemma är det 14 grader och regn, tyvärr måste jag säga att jag hade välkomnat bådadelarna några dagar! Och därefter kanske vi kunde få 25 grader eller så på dagarna…….

Lördag 23

I dag är det vårt barnbarn Linas födelsedag! Stort GRATTIS på 17-årsdagen kära Lina! Hoppas att din dag blir riktigt, riktigt bra!

Våra grannar sedan några dagar tillbaka, Sue och Keith gick härifrån i dag, med sikte på Kos, Nisiros och sedan Turkiet. Vi ses nog i Leros där de också lägger båten över vintern. Även Monika och Per gav sig iväg i dag. De skulle till Kos, där vi träffar dem igen på måndag. Monika sak åka hem liksom jag på onsdag. Hon ska till Stockholm, och det visar sig att vi båda reser med Apollo, som har två plan som lyfter från Kos på onsdag, med bara 10 minuters mellanrum. Så vi tar en gemensam taxi till flygplatsen.

Jag säger adjö till alla vänner på taverna Stoukas i dag. Nu ser jag inte dem igen förrän till våren. Då kommer lilla Dimitra att vara 8 – 9 månader, stora damen!!

Jag hoppas att hösten och vintern blir bra, och att lilla Dimitra växer till sig och låter sina föräldrar sova på nätterna!

Söndag 24

Vi sätter kurs på Kos, och ger oss av på morgonen. När vi är framme och har fått eskort (här hämtar man alla båtar i infarten till hamnen med en liten gummibåt, som kör före till anvisad plats) till vår brygga, märker vi att vi har en stadig bris in i sittbrunnen. Härligt!

Måndag 25

Trots att det även här är ca 32 – 34 grader hela dagarna, och ca 28 grader på nätterna, så känns det inte så pressande eftersom vinden svalkar oss något.

I dag tar vi fram cykeln och lämnar tvätt på vårt vanliga ställe.

På kvällen går vi bort till Tony´s och käkar en pizza, därefter promenerar vi bort till ”tvättgubben” och hämtar 3 stora kassar med nytvättade lakan, handdukar mm.

Tisdag 26

Eftersom vinden hjälper till att svalka oss lite, så tar vi en promenad in till Kos stad. Vi flanerar i parkerna, tittar på alla utgrävningar som sker på olika ställen och sätter oss och tar en färskpressad apelsinjuice med mycket is. Mycket svalkande!

På eftermiddagen blir det lite bestyr med packningen för min del, men det är snart avklarat.

Onsdag 27

Vi går ifrån båten en stund före överenskommen tid och sätter oss med en drink i skuggan och bara njuter.

Klockan 11:00 kommer Kristina och Per från sin båt. Kort därefter kommer taxin, och vi säger adjö till våra sjömän, och ger oss av till flygplatsen. Kristinas plan går 13:10, och jag ser när de lyfter. Mitt plan ska gå 13:20, men något har hakat upp sig i pappersexercisen, så vi väntar och väntar. Kl 13:55 lättar vi dock, och kaptenen lyckas flyga in en del av förseningen på väg till Sverige.

Så var min resa över för denna gång. Björn stannar kvar till det är dags att ta upp båten, den 22 oktober, och reser hem den 25:e oktober.

English

Tuesday 12

Björn has been home for 3 weeks, and returned to the boat. Now I am joining him for a while.

Malin is driving me to Landvetter airport at 5 o´clock n the morning!

I arrive at Samos at about 11:30 local time. Björn has sailed up from Kalymnos to meet me. I buy a few t-shirts from a lady I know since an earlier visit. (it´s a big demand on t-shirts from Samos!) These are especially ordered from Nomiki, Marias sister, who also has a tavern in Kalymnos.

After completing that order, I sit down at a tavern near the dock to await my Captain, while sipping on a “himo portokali” (freshly squeezed orange juice).

All of a sudden, the beautiful Älvan appears at the harbor! I wave  like crazy for Björn to see me!! Here!! Just put the bow here, and I will jump on! I get some help from a friendly guy on a tavern to throw the suitcases onboard, and away we go! What a nice feeling to be back on board and on our way! Once out at see, the wind is lovely and cool, not at all like what I felt coming out of the airplane. That was like going into a sauna!

We set sails for Agathonisi, and put our anchor down in a beautiful little bay. It takes about 3,5 hours to get here, and that feels like a perfect start.

Here is peace and quiet, it´s just us and a French boat who has found this place today.

Wednesday 13

We get an early start, and are aiming for Leros and our friend Stella.

We arrive after a very nice sailingtrip that took ca 6 hours. After installation and a well-deserved shower, (it´s warm here, ca 33 -34 degrees) we meet up with Stella and Thassos. As it turns out, Thassos is finally getting better! Stella has had more worries about the car (related to the crash) but now it is more or less OK again.

I leave 2 gingerbread-houses to Stella and her mother, I hope they will last until Christmas.

Thursday 14

Now we go on down to Maria on Kalymnos. We now know that the birth is going be on Wednesday next week. That is, if nothing unexpected happens before that day.

Now we arrive, and are told that Maria is in the hospital!

There is no baby yet, but the water has broken, so it is time!

We take a taxi up to the hospital, and at 16:04 little Dimitra comes to the world!!

A very pretty little girl that way 2.8 kilo!

Both mother and child is OK, lovely!

Big CONGRATULATIONS to both Maria, Vasilis and big sister Zoe! And WELCOME   dear Dimitra!

Friday 15

We go to the hospital again today.

It´s a very good thing, that Maria didn´t have to go to Athens to give birth. Everything is so much easier when she is here in Kalymnos. She has her family nearby, and gets all the help she needs from her family and friends. In Greece you depend on friends in quite a different way than in Sweden, when you end up in hospital. You get food and water and everything you need from your friends, for example diapers for the baby.

Dimitra is so lovely, she is sleeping most of the time, but when there is something she needs, she gives up a little blip, that probably will increase in the nearest weeks to come!

It´s terribly hot right now. Even the Greeks themselves sigh over the heat. We have 37 degrees in the boat right now! We have the fan on full, and try to minimize the sunbeams as well as we can.

Saturday  16

We go to Maria at the hospital again today. Now Maria has been freed of the needle in the arm, and can move around better. Dimitra is so nice and a good little baby! She has pitch-black hair and lots of it! Really, really cute!!

Many people come in and talk to Maria and admire Dimitra. As Maria normally is working at the hospital, of course she knows most of the staff here. Sometimes there is a doctor coming too, but you can´t see that he is a doctor, because they never wear any “doctor’s coat”. When they have been in and gone again, Maria explains to us who they were.

We get a ride back to the boat with some relatives that also has been to visit Maria for a while.

Then we sit down at Stoukas and take a cold drink and talk to the regular guys. The heat stays, it´s not possible to move at all without getting soaking wet.

Sunday 17

A new visit to Maria. We have not so much else to do, and our visits are appreciated. Maria is counting on leaving Monday or Tuesday. They have to make everything ready with the payment and so on.

The heat makes us very passive. We sigh, and go to buy an ice-cream, maybe a cold drink or a bear, then we sigh some more. The demand for water is huge, to be able to uphold the waterbalance!

Monday 18

Today Maria and Dimitra is going home. I think it will be very good for them to form their routines without involvement from others. Now they can come in to a every-day routine, and get to know each other in peace and quiet.

We do a bit of shopping, but other than that we do as little as possible in the heat.

Tuesday 19

It has been a windy night. The wind also brings a bit of coldness, so in spite of the noise from for instance ropes and loose objects that blows around, we don´t complain.

The temperature is steady on 32 – 34 degrees.

Björn has fixed a device that gives us a bit of cold in the boat. It contains of two fans that blows cold air (2 hoses goes down under the water, throw an element and up again) into the saloon. The motor had broken down, but my captain is also a magician, so he fixes it. Although there were some parts over when he was finished, they were apparently not necessary, so he threw them away and now everything is functioning beautifully!

Wednesday 20

Hot, hot, hot!! Some poor winds today makes the weather feel even hotter than yesterday.

I have bought a ticket back home at the 27:th, that is in a week. Malin is going to have surgery on her shoulder, and she is going to need a lot of help with everything in the beginning.

A chef-salad and some white wine is more or less all you can eat in this weather. You have to wait until the sun is going down to be able to enjoy the food, otherwise it´s too hard.