Dagbok April 2016

Ermioni, Peloppenosos

Nu är det dags för en ny båtsäsong. CoolKärlek

Vi startar vår resa den 19 april. Första biten går från Göteborg till London Gatwick. Vi tar in på ett hotell över natten, och fortsätter nästa dag till Korfu. Där blir det åter övernattning, och på morgonen den 21:a april äntrar vi det sista planet som ska föra oss till Preveza och vår kära Älvan som stått ensam och övergiven hela vintern.

Lite fjärilar i magen har vi innan vi får veta hur hon klarat vinterns påfrestningar.

19/4

Malin kör oss som vanligt till landvetter. Tack älsklingen! Vi landar på London Gatwick kl 19.00. Det är inget problem att hitta till hotellet, som ligger i den stora flygplatsbyggnaden. Jättefint och nytt, men när vi öppnar dörren till vårt rum får vi en smärre chock! Galen Hela rummet är ca 10 kvadratmeter, varav ca ¼ består av en dubbelsäng, ¼ av badrum och resterande 5 kvadrat ska rymma våra väskor (4 st) och ge plats för oss själva att åtminstone kunna vända oss om! Det var lite trixigt att få plats att stänga dörren! Gilla inteJag har sett på TV att i Japan har de hotell som erbjuder en plats i en våningssäng och inget mer, så jag tänker att det i alla fall inte är så illa!!

Vi ger oss ut för att hitta ett ställe att äta, vilket inte var svårt. Det vimlar av dem här. Mätta och nöjda kommer vi till sist till ro i vårt lilla krypin.

20/4

Vi är uppe innan tuppen, klockan står på 04:30 när vi checkar in vårt bagage till nästa ställe på resan. Korfu är målet nu. Landar kl 11:00, och hittar vårt hotell en liten bit från flygplatsen. Ett fint, charmigt ställe med väldigt hjälpsam och trevlig personal. Vi får den här gången ett normalstort rum med gott om plats för allt bagage! Hjärta

Vi hittar en taverna och smörjer kråset medan solen fortfarande värmer, ca 20 grader!

21/4

Efter en god natts sömn, äter vi en utmärkt frukost i hotellets matsal, utan extra kostnad. Vi ska inte åka vidare förrän kl 14:00, så vi tar det lugnt i dag och ser oss omkring lite mer. Allt är så fint, och vädret är som en svensk högsommar. Vi njuter!

Flyget från Korfu till Preveza, vår slutdestination, tar bara 30 minuter. Efter lite letande får vi tag på en taxi som kör oss, via en supermarket för proviantering, till båten. Allt ser bra ut. Älvan har nog klarat vintern utan problem.

En kille från marinan kommer med stege så att vi ska kunna ta oss upp i båten. Han har med sig en lie som han slår gräset runt båten med, och så hjälper han till att lyfta upp all packning och proviant. Tack för hjälpen! Nu slapp vi krångla med rep för att lyfta upp allt.

Resten av dagen ägnas åt att få bort presenning, gummibåt, segel mm mm för att komma in i ruffen. Kylen startas och fylls, sängarna bäddas, vi brassar käk och till slut häver vi oss i säng för en välförtjänt vila när mörkret sänker sig.

22/4

Nu börjar det verkliga jobbet. Björn håller sig till utsidan och jag till insidan. Det har tydligen varit mycket fuktigt här i vinter. En hel del finns att rengöra, en del behöver slängas, som mögliga kuddar t ex. Ett avbrott för mat blir det, men för övrigt håller vi på hela dagen.

23/4

Björn kämpar vidare med utsidan, och jag med insidan.

24/4

Vi gör ett avbrott i bestyren och följer med bilen in till stan. Det är ett sund som skiljer båtvarvet från själva Preveza, och det finns en tunnel under sundet för biltrafik. Det går en gratisbil från varvet varje dag kl 10 med återresa kl 12:30. Det är perfekt för att hinna handla det man behöver, och kanske ta sig en öl eller nåt på en taverna.

25/4

Mera båtbestyr.

26/4

Det var meningen att vi skulle sjösätta i dag, men det blåser rätt mycket, så vi skjuter på det en dag. Det ger oss tid till att putsa och feja lite till.

Sayiadha

O 27/4

I dag får Älvan åter hamna i vattnet igen. Klockan 9:30 kom mannen med traversen och kl 10 var allt klart. Så skönt! Gilla

Vi går genast över till andra sidan sundet, där själva stan ligger. Det är gott om plats här, och vi kan ligga längs med kajen.

Först beger vi oss till Port Police. Där får vi en försäkran om att vi bara behöver en (1) stämpel för hela säsongen. Hmm, vi får väl se! Vi är luttrade vad gäller stämpeltokiga Greker….

Nästa ställe som vi efter stor möda letar oss fram till är skattemyndigheten. Vi behöver nämligen ett skattekonto för att kunna köpa en internet-sticka. Det är viktigt, för wifi är inte alltid tillgängligt, och i varje fall inte helt säkert överallt.

Nu beger vi oss till telefonaffären som ska fixa stickan åt oss. Det tar lite tid (som allt här!) innan den obligatoriska kontakten med Aten ger oss grönt ljus. Under tiden tar vi oss tillbaks till båten. Vi hinner både sätta upp försegel och tanka innan det är dags att återvända till telefonaffären.

När detta äntligen är klart är klockan 19:00 och vi letar rätt på en trevlig taverna för att smörja kråset. Vi firar att vi nu har startat seglingssäsongen!

To 28

Vi tänkte ge oss iväg på morgonen, men i enlighet med Murphys lag så hände förstås någonting! Toapumpen pajade!! Galen Man klarar sig inte länge utan toa! Kaptenen på den här båten är dock rustad för många eventualiteter, så visst kunde han trolla fram en ny toapump! Efter att ha tagit bort den gamla och satt i den nya, så funkar allt perfekt.

Som belöning fick Kapten en gratis klippning av Amiralen, så nu ser han ut som en adonis igen.

Vi bestämde oss för att stanna här ytterligare en dag.

Nästa problem uppstod när det var dags för mat. Gasolspisen gick inte att tända på normalt sätt. Även det problemet löste tusenkonstnären, min kära Kapten.

Dessutom har vi problem med inloggningen till banken. Vi håller nu på och försöker få kontakt med den svenska supporten, men med 39 personer före oss i kön, känns det lite hopplöst att sitta här i Grekland och vänta. Vi kom fram till slut i alla fall, och nu är ”alla” problem fixade!

Så vi sover gott i natt och satsar på tidig avgång i morron.

29/4 (Grekisk långfredag)

Vi startade kvart över 8 efter att ha ätit frukost. Dagens etapp blev 58,4 nm och tog 10 timmar och 15 minuter. Vi är nu i Sayiadha, precis vid gränsen till Albanien. Här är vackert och fridfullt. Vattnet häromkring är helt turkost, precis som i Söderhavet! Betagande! Efter att ha fixat kvällsmat och avnjutit densamma, orkar jag inget mer, men Björn går en sväng och tittar efter bekanta, eftersom han varit här förut. Då tillsammans med Ulla-Kristina och Björn. (Ja, det blir ju enklare om alla killar heter Björn!)

30/4

I dag är det Grekisk påskafton, och vi hoppas innerligt att vi inte behöver uppleva några bomber i år!!

Vi ska gå över till Gouvia på Korfu, ca 12 nm.

Albaniens kust försvinner i fjärran medan vi äter frukost och går med god fart på ett stilla hav. Solen lyser på oss, och allt är så vackert.

Vi närmar oss Gouvia hamn, och plötsligt går vi på grund! Gråter Vi känner att båten går över en liten puckel i dyn, och sen sitter vi där! För att luta båten åt sidan hänger jag mig utåt med mast-staget som säkerhet, och Björn kör hej-vilt med motorn! Plötsligt glider vi av grundet! Pust! Vilken tur att vi klarade det! Ha ha!

Nu fortsätter vi lugnt in till hamnen. Vi pratar med hamnkapten via VHF:en och får instruktioner hur vi ska gå.

Där träffar vi Vasilis som har varit vänlig nog att förvara våra båtbatterier + en låda, som Ulla-Kristina och Björn tagit med sig i sin bil från Sverige. Fantastiskt uppskattat, våra gamla batterier är verkligen urusla! Tusen tack för hjälpen!! Det var synd att ni inte kunde vara kvar här nere tills vi kom hit.

Med de nya batterierna stuvade i sittbrunnen stävar vi åter ut från land. Väldigt noga med färdriktningen!

Nu går vi till Korfu stad, där vi får plats i en marina där det ska finnas vatten, el, dusch och toaletter.Vi räknar med att stanna ett par dagar för att få tid att montera de nya batterierna. Samtidigt hoppas jag få tid att uppdatera vår hemsida. Vi har dessvärre inte skrivit något alls där än.

Murphy förföljer oss! Batterierna visar sig inte vara så lätta att få ordning på precis! Björn sliter och kämpar hela dagen. När det börjar mörkna har vi fortfarande ingen ström till varken kylen, lampor eller vatten. Gasolspisen funkar inte heller, eftersom den har en säkerhetskontakt som måste vara ansluten för att gasen ska komma fram. Så jag lagar mat i ficklampans sken på el-plattan som försörjs med ström via land. Utan vatten kan man ju inte diska, så jag får väl se det som något positivt i alla fall! Nu är det kolsvart ute och vi kan bara gå och lägga oss.