Dagbok September - November

 

                                                                    

                                                                             Samos, vy mot flygplatsen i NV

English further down

1/9
Efter en väldigt trevlig vistelse hemma med besök av nära och kära var det dags att resa tillbaka.
Denna gick via London, Stansted där jag fick tillbringa ett par timmar. Lite mat och vila hann jag med så det gick ingen nöd på mig. Efter säkerhetskontrollen fick jag köpt med mig en flaska wiskey, tre stora Toblerone och ett paket mattlump. För dom som inte vet vad mattlump är kan jag tala om att det är Engelsk Lakritskonfekt.
Väl tillbaka till en båt, som syntes vara i samma skick som då jag lämnade den, var det för sent att hälsa på i Tavernan. Dom stängde precis när jag var tillbaka kl 23,45 Hann bara säga Kalinichta (god natt).
Under tiden jag var hemma hade en fd kapten tagit hand om båten och sett till att ingen lyft mitt ankare så att båten hamnar mot kajen. Allt var perfekt. Gott att ha vänner som tar hand om det man inte själv hinner med eller kan göra. Kaptenen heter Adonis och han fick en av de tre stora Toblerone jag hade med mig. Gott sa han, den skall jag ge till min flickvän. Han vill inte ha betalt, kommer inte på fråga.
Dom e goa!! allihop. Känns gôtt.
Det har inte hänt särskilt mycket sedan dess. Maria och Vasili har firat sina födelsedagar så jag bakade en mjuk chokladkaka med en massa grädde som täckte det hela. Maria sa att hon föredrar vaniljkaka men sa också att denna var den bästa chokladkaka hon ätit. Nästa dag bakade jag en vaniljkaka till henne. Båda dessa paket hade jag köpt i Italien. Dom ville ha de tomma paketen för att se om dom kan få tag på dessa i Grekland. De måste ha varit en succé.

Nu skriver jag 13/9 och det har varit en fin tid hittills och min äldsta dotter Camilla fyller 45 år idag. Tänk vad tiden går fort.
På lördag 22 september kommer Åsa och hennes tjejer Anna-Sofia och Malin ner till mig. De landar på Samos så det blir till att ta en tur dit upp för att hämta upp dem. Vi får väl se vad som händer sedan.

 

 

19/9, onsdag
Sticker idag kl. 10.50 ut på resan till Samos för att träffa mina kära som anländer med flyg lördag den 22.
Som vanligt blåser det nordväst och det blir till att köra motor och ibland kan jag få lite hjälp av genuan (förseglet). Första stopp blir en fin ankarvik på Lipso. Då har jag avverkat 29 sjömil (M), halva sträckan på ca 7 timmar. Här är jag helt ensam med getterna. Vilka getter ? Ser inte en enda. Ja dom ligger väl och lurpassar någonstans. Underbart skönt är det, varmt o gott. Fixar käket och kollar om det finns internetmöjlighet. Inte då, inte ens telefonförbindelse. Skönt det med.

 

20/9
Lämnar Lipso 11.45 och får en fin vindvinkel som gör att jag kan sträcka ända upp till Samos för segel. Detta är livet. Segling när den är som bäst. 28 M senare vid halv sju kan jag ankra i bukten utanför hamnen efter att jag kollat upp om det mot förmodan skulle kunna finnas en ledig plats där inne. Som vanligt är det smockfullt i hamnen.

 

21/9
Väntar länge på att några båtar skall ge sig av men inget liv o rörelse. Ett par nya båtar anländer utifrån och jag tänker att det kommer att bli svårt att få en plats. Väntar ett tag till och ar sedan upp ankaret och går sakta in i hamnen och se – där finns en ledig glugg som jag kan överta. Finemang !! Alldeles bredvid ett skåp med el o vatten också, underbart. Nu är det bara att vänta på besättningens ankomst imorgon.

 

22/9 lördag
Dom skall inte landa förrän kl 20.55 så jag hinner med att röja i båten för att dom skall få plats. Segelsäckar och cyklar stuvar jag ovanpå akterruffen och binder fast med rep så dom inte kan flytta på sig. Två segelsäckar på däck framför ruffen. Resten finner sin plats på den stora ytan i salongen som bildas då man sänker ner bordet och lägger i två dynor att ligga på. Denna plats blir oanvänd som sovplats så här är gott om utrymme.
Sen tar jag hinken fylld med vatten och en tvättsvamp som jag köpte på Kalymnos ( tvättsvampön, var annars?) och tvättar av hela överbyggnaden som blivit görskitig av allt damm som kommer från trafiken och övrig hantering i Pothia på Kalymnos där jag legat i en månad. Vill inte att damerna skall bli smutsiga så fort dom kommer ombord. Måste byta tvättvatte flera gånger. Nu ser den riktigt galant ut. Har inte varit så ren sedan senaste regnet i början på juni.
På kvällen står jag på huvudgatan och väntar på taxin som dom skall komma med. Men taxin kör in en annan gata och kommer runt ner till kajen, han sa att han inte fick köra ner på kajen denna sena timma. Som tur är går jag ner till båten efter en stund och då håller dom som bäst på att kliva ombord. Fick hjälpa dom med väskorna. Allt väl, alla ombord. Installationsprocedur. Ingen var sugen på att gå ut och få en bit mat utom kapten som hade svultit sedan frukosten för att han trodde att de inte ätit på länge. Åsa gick iallafall med kapten av sympatiskäl och vi delade på en pizza. Allt väl. Flickorna hade under tiden tagit igen sig lite och sedan bäddade vi för oss alla. Kapten fick också nya sängkläder samtidigt. Nu var dagen fullbordad. God natt!

23/9 söndag
Vi beslöt att ge oss iväg redan första dagen då vi hade ett ganska späckat schema framför oss, en vecka går fort. Vi kom iväg kl 12 och var framme i den lilla underbara ankringsviken på Agatonsis sydöstra sida 15.40, bara 16 M. Kapten och Anna-Sofia badade. Underbart. Malin är lite frusen av sig men hon vågade titta på. På kvällen spelade Amiralen och flickorna kort men kapten avstod gärna. Spel av alla slag står inte högt i kurs hos kapten om det inte gäller musik. Denna sort är dessvärre inte lika högprioriterad hos Amiralen. Så småningom kom John Blund och hade ett ord med i laget. En mycket fin första dag på denna deras underbara men korta semestervecka.

 

24/9 måndag
Kl 10.20 lämnade vi denna underbara tillvaro till förmån för vidare färder mot Leros och närmare bestämt till Lakki där vi har för avsikt att besöka Leros Marina och där leverera återstoden av den avgift som man bestämt att vi skall betala för att ställa båten på land under de fem månader som jag kommer att vistas hemma. Det blir dyrare om återstoden skall betalas via bank hemmavid. Innan vi gick in i marinan stannade vi i en vik för att bada.. Underbart var det med 21 grader och klart vatten.
Vi gick in i Lakki marina där de har bra sanitära fasciliteter. Detta uppskattas högeligen, av damerna speciellt. De hade sänkt avgiften från 22 € till 20, 5 €. Bra! Jag fick ett litet snack med ett par av de svenska båtarna som deltagit i seglingen Leros runt som hålls till minne av finlandssvenske författaren Göran Schildt vilken bott på ön under många år, numera avliden. Det hade blåst mycket hårt och en båt hade mastat av vid nedre spridaren. När Åsa och jag, med gummibåten gick bort till Leros Boatyard för att betala, såg vi denna båt ligga där med bruten vinge, såg väldigt sorgsen ut.
Vi hade en trevlig tillvaro i hamnen. Duscharna hos damernas var däremot rena katastrofen sa dom eftersom de inte fick något vatten så länge det var herrar som duschade. De tog allt vatten. Tur att dom inte behövde lägga pengar i en automat. Så småningom fick de vatten i tillräcklig omfattning att få bort löddret från kroppen. Snacka om dålig kapacitet / lågt tryck.

 

25/9
Lämnar Lakki vid 10.30 och fick lite skön segling i svag vind ner till Pothia på Kalimnos. Här är aldrig några problem att få en plats vid kajen. Åsa styrde in mot kajen och jag droppade ankaret en bit utanför. Perfekt tilläggning! Vem fick berömmet? Inte Åsa som styrde utan jag som bara släppte i ankaret. Märkligt att det måste alltid vara en man som är ansvarig för tilläggning och därmed hyllad.
Vi gick till MIN taverna, Stoykas Taverna, och de fick äntligen träffa min familj som de längtat efter. Kramar och pussar till höger och vänster huller om buller. Visste inga gränser.
Vi hade en fin middag hos dem och allt var bara jättefint. Synd bara att vi måste lämna dem redan nästa dag för att hinna ända upp till Samos i tid. Flickorna ville ha en extra dag på Samos före avresa. Förståeligt då denna ö är ett resmål som väldigt många väljer. Detta syns på den ström av skandinaviska turister som kommer dit. Svenska kan man höra pratas överallt. Trevligt.

 

26/9
Styvt 7 timmar tog det nästa dag att för motor (och lite genua mot slutet) komma till Agatonisi och den underbara ankarviken med alla getter, och en brun ko. Lugnt. 35 M av 50 avverkade. Bara 15-16 kvar till Samos.

 

27/9
Redan 10 över 8 tog vi upp ankaret och gick med motor ut ur viken medan flickorna sov, eller kanske?
Lugnt väder ingen sjö, ingen vind. Vi kan äta frukost under gång, no problems. Bra att komma till Pytagorion tidigt för att få en plats vid stadskajen. Bara 15 M dit. Så småningom vaknar flickorna och vill ha lite i magen. Denna resan över blev senare lite stökig med väldigt korta vågor utan synbarlig vind. Undrar vad som hänt? Inte sig likt. Lite jobbigt blev det hela vägen upp till Pytagorion. Ingen vind till hjälp.
Väl framme fick vi en fin plats direkt, men vi lyckades nog inte komma precis mellan två ankarkättingar då jag släppte ankaret utan kom kanske lite snett vilket påpekades av engelsmannen som vi hamnade bredvid. We will see later I said. No problems.

 

Allt väl. Nu var det torsdag 28 september och lördag den 29 var avresedagen, på kvällen.
Vi bestämde att vi hyr en bil imorgon och reser ut och tittar lite mera på ön.

 

28 september
Vi åkte tvärs över ön upp till Vahti eller Samos town som den också kallas.
Det var verkligen överfullt med bilar och folk här, fredag, inte en enda P-plats! Vi körde och körde och lyckades komma in i gränderna, så smala att man hade svårt att svänga runt hörnen, och då hade vi den minsta 4-sitsiga bilen som tänkas kan. Där var enkelriktat överallt. Att backa var uteslutet. Här måste man vara infödd Vahti-bo för att veta hur man tar sig ut igen. Vi kom bara längre och längre in och högre och högre upp, alla vägar ledde uppåt. Till slut var vi bara tvungna att fråga om vägen ut igen.
Vi stötte på en gammal gumma som stod i en T-korsning. Vi frågade och hon svarade och pekade hur länge som helst. Mycket att berätta hade hon. Det kom en bil på väg uppåt som skulle svänga höger men vi stod mitt i korsningen så han kom inte fram. Gumman pratade oupphörligen och till slut när han signalerade var jag bara tvungen att backa lite men gumman följde med och fortsatte prata. Hon pekade åt ett visst håll så vi tog den vägen och gumman står nog kvar och pratar ännu. Puh!!
Väl ute igen på den stora gatan lyckades vi till slut parkera och gick för att leta upp en viss affär inne i stan som Anna-Sofia sett i en broschyr. Vi hörde oss för och hittade så småningom denna affär. Här fanns godis av alla de sorter, men vi köpte inget av detta i alla fall.

 

Jag drack en öl på ett ställe där vi fick lite förfriskning så det blev Åsa som fick fortsätta att köra härifrån. Tänkte inte på det när jag tog ölen!!
Vi hade fått ett tips att åka upp i bergen och kika på ett ställe som skulle vara alldeles speciellt. Manolates heter det och ligger högt uppe i bergen en bit västerut.
Ja nog var det högt upp alltid. Vägen dit var tidvis som en slingrande orm fast mycket värre!!! Det var växelläge ettan som gällde i varje kurva för att över huvud taget komma runt till nästa hårnålskurva. Åsa körde som en gudinna Väl uppe fanns en parkeringsplats som tur var. Vi såg oss omkring och gick runt lite uppåt och neråt och fick några fotogrfier över den srålande utsikten. Ovanför låg en hel by. Undrar hur de kan försörja sig här uppe. De hade små souvernirer som båtar och annat gjort av papper och målat, fint! Tydligen en specialitet på detta ställe.
Två vackra tavernor fanns i omedelbar anslutning till p-platsen. Vi var mätta så det fanns ingen anledning att besöka en taverna till. Tyvärr, hade gärna druckit en öl till. När vi hade tittat tillräckligt på detta underbara ställe och fått alla foton vi önskade var det bara nerresan kvar. Åsa fortsatte att köra som en gudinna, nerför. Brant var det!
Vi fortsatte, efter det att vi var ”på banan”, mot Samos town igen men nu for vi bara förbi för att ta oss tillbaka mot Pytagorion igen. På vägen slank vi in hos Lidl och handlade lite.
Väl tilllbaka i båten tog vi igen oss. Lite senare gick vi till en Bar och köpte var sitt glas med färskpressad juice och var sin stor glass special i stora glas med stråparaply på en pinne. Det var många olika sorters gott i detta glas. Vi hade så många glas och andra saker på bordet så vi blev tvungna att utöka med ett bord till. Jättegott var det.

 

29 september, Lördag, Hemresedagen
Vi hade bilen ytterligare två dagar, tredje dagen, för bara 11 €.
Vi tog en runda till upp til Samos town och runt igen. Inget nytt. Vi borde ha åkt en fin resa upp till en stad längst uppe på nordvästra sidan, Karlovasi, med underbara vyer istället.
Denna resa gjorde jag ensam istället på söndag då de redan åkt hem. Jag körde sedan utefter hela norra sidan utefter havet hela vägen bort till Samos town. Underbart fint var det. Tråkigt att de inte fick se detta vackra. När jag berättade för Åsa att jag åkt denna tur sa hon att hon hade tänkt att vi skulle ta denna vägen men hade inte sagt något om det. Så synd!!!
På kvällen blev det pusskalas och avskedsceremoni. Det hade varit en helt underbar vecka för alla involverade, inte minst för mig som inte tycker att det är så roligt att vara ensam. Underbart väder men det är allt gott med lite sällskap

 Anna-Sofia, Malin och Åsa glassar sig

                                                  **********************************

Oktober

Jag stannade i Pytagorion ytterligare till på torsdag 4 oktober då vinden äntligen vred över till västlig. Ville inte gå för motor hela vägen ner till Kalymnos igen, inte om det går att segla. Det är bara att vänta lite. Om man inte har bråttom, och det är det jag har minst av.
Kom så iväg på torsdag och seglade ner till ”vår” ankarvik på Agathonisi med alla getter och en brun ko. Lugnt och fint igen. Älskar denna viken!


Fredag 5 oktober var det lite mera vind och nu kom den rakt bakifrån! Inte så bra, förseglet, det enda jag satte, ville inte stanna kvar på en och samma sida så jag fick gå lite öster om layline för att få bästa fart. 
För de som inte är så bevandrade i seglingens ädla konst vill jag bara tala om att ”layline” är raka vägen mot mål, eller rundningspunkt om man deltar i tävling. 
Efter 7 timmar och 35 M anlände jag till Kalymnos igen. Fem knop i medel. Vinden ökade hela tiden och vågorna blev större efterhand så jag beslöt att hjälpa till med motorn eftersom de större upphinnande vågorna var besvärliga då de hela tiden ville vrida båten tvärs med påföljande slagsida. Med lite hjälp av motorn kom jag undan de värsta vågorna så det blev lugnt och fint. Kom in i hamnen och fick en bra plats strax utanför”MIN TAVERNA”.

14 oktober
Har nu legat här i nio dagar och har hunnit med att fixa lite underhåll på båten. Teaken på däck och i sittbrunnen har blivit slipad och försedd med nytt UV-skydd i form av en teak sealer. Den bevarar också den fina lystern av teak. Hade lite tur när däcket var avslipat och det kom ett ordentligt regn som spolade bort allt slipdamm och lite salt. 
Har också splitsat, ”flätat”, ihop två linor som jag använder till akterankaret. Vid ett tillfälle då jag kom upp till Samos räckte inte linan till ända fram till kajen så jag fick förlänga med en annan lina fastsatt med en knut! Inte så bra då det kan hänga upp sig. Och det gör det alltid när det är bråttom, Murphys lag.
I övrigt har jag bara njutit av det fina vädret och den underbara värmen. 25 grader, minst, på dagarna och inte under 19 på nätterna. Hemma har jag hört att det är bara regn och tom minusgrader ibland. Kontrast mot här. Har kontrakt på upptagning av båten 12 november hos Leros Marina. Har biljetter att ta mig hem 16 november via Atén och Bryssel till Landvetter. Min älskade Åsa hämtar mig på Landvetter sent på fredag kväll. Skall bli gôtt att komma hem till alla kära och nära.
Får fixa allt innan dess.
Just nu njuter jag av att bara vara här.

 

29/10 måndag
Hej igen!
Har sedan senast bara väntat och fördrivit tiden men även målat däck och relingslister ytterligare en gång. Nu borde dessa stå sig bra mot allt regn och blåst som kommer i vinter. Har också nästan varje dag fått mig lite kunskaper i Grekiska språkets hemligheter av Maria och Pantelis med flera på Tavernan. Ja detta har ju förstås pågått mest hela sommaren till och från. Har även lärt Maria lite svenska.

 

Just nu har vi en lite ostadigare vädersituation med hård blåst och imorgon, tisdag, får vi ordentligt med åska och medföljande störtregn. Har för den skull satt upp kapellet under biminin, dubbla skydd, skadar aldrig. Blev tvungen att flytta båten till en bättre skyddad position i hamnen. Här fanns först ingen elanslutning, trasig, men igår drog jag en lååång kabel till nästa skåp. Har en 50 m kabelvinda och den gick åt så när som på ett par meter.
Här är lika varmt som vanligt trots all blåst, 25-28 °C ☼ på dagen och 19-20 °☻på natten. Får se om tempen sjunker imorgon med allt regn. Här är skönt att vara än så länge.

Om två veckor skall jag ta upp båten på land och kolla vad jag måste göra innan jag kan sätta i den igen. Några saker vet jag redan men en del annat kan ju uppenbara sig vid upptagningen. Jag skall byta två ventiler vet jag iallafall sen blir det väl en del bättring av bottenfärgen och borttagning av snäckskal och gräs vid vattenlinjen. Putsning av hela skrovet ovan vattenlinjen kan också bli nödvändigt. Relingslisten är skadad och ett par bitar behöver bytas ut.
Ja listan blir sannolikt längre.
Men nu tänker jag bara lata mig och ha det bra, en sak i sänder.

                                                     _/)

 November

Är nu kommen till Lakki på Leros och här får jag ingen kontakt med internet så denna uppdatering får vänta till senare.

Idag skall båten upp på land men det har blåst ordentligt den senaste veckan så jag har dragit på tidpunkten då jag måste gå upp till Lakki. Tittade på en Gribfil (väder) och den sa att vinden skulle bli lite mindre måndag morgon alltså den 12/11. Men den spådomen var falsk.

Startade 6.55 för att gå de 18 distansminuterna (M) men blåsten höll i sig så det var ibland 16 m/s och bra med vågor.

Igår ringde de från marinan för att få bekräftelse på upptagningen och frågade när det kunde bli. Jag sa mellan 10 och 11, men då sa hon OK mellan 10 och 10.30 och då sa jag OK. Det visade sig vara svårt att hinna dit i tid så jag fick köra med högre varvtal på motorn än jag brukar. Jag hann i tid med minsta marginal.

Väl inne vid kranen ville dom inte lyfta förrän genuan, förseglet, var nertagen så det blev till att rafsa ner den snabbt.

Senaste tiden har präglats av stark blåst och ytterligare en natt med regn och åska för några dagar sedan. Annars är det fortfarande varmt och skönt.

Efter upptagningen fick jag frågan om jag ville ha botten rengjord och det ville jag verkligen. Det satt en hel del havstulpaner på delar av botten och i övrigt var den röda bottenfärgen alldeles svart. Jag fick båten skrapad och högtrycksspolad så den såg jättefin ut på lite håll. Vid närmare granskning fanns det lite mer havstulpaner att ta bort så de tog jag bort dagen efter, innan de sitter för hårt fast. Ankarkätting med vidhängande rep och ankare ligger nu på en lastpall på marken. Regnet får göra rent detta. För det kommer mycket regn på vintern här nere.

Vid kranen kom en svensk och presenterade sig, men vänta nu, dig har jag sett tidigare, det var här i Lakki när Ralph var med mig här. Vi har träffats varje dag efter det. Mats Vik heter han och har en Albin Ballad segelbåt. Han bor ombord här hela vintern. Vi kommer att ses när jag kommer ner igen.

 

Har idag, 13 november, tagit ut toastolen från toaletten för att komma åt att ta bort bottenventilen och bottengenomföringen. Måste sätta in en ny genomföring och en kulventil så det blir riktigt tätt. Det gamla har hängt med sedan båten byggdes 1974 och består av en konisk rörventil ingjuten i skrovet.

Så här kan vi inte ha det längre, det måste till en förändring.

Har behövt kapa bort det mesta för att komma åt, och sedan har jag borrat en massa hål runtom för att få bort den. Hårt jobb! Nu måste jag införskaffa en sticksåg så jag kan såga ut runtom för att bli av med allt det gamla. Skall köpa ny bottengenomföring och ventil men det hinner jag inte nu innan avresa så det får bli till våren. Kollade i affären här vad det finns för rördelar. De har inga rörböjar!! Måste ha en om jag skall få ihop det.

 

14-15 november

Sticksåg inköpt. Hålet uppsågat, men oj så taggigt det blev. Det var ett hårt jobb för både sågbladen, ja det första tog snabbt slut, och mig. Kroppsställningen under båten var svår. Jag behövde såga utifrån underifrån så det blev tungt. Visste inte att brons är så svårforcerat. Jag behöver också fila ner det mesta av taggarna innan det går att få dit bottengenomföringen. Nu kan jag inte göra mera för jag har ingen fil.

Kollade vilken dimension det blir på avloppet från diskhon också. Lika stort som toan. Jag får skaffa detta hemma och ta med ner, kanske.

 

Har hört av Mats att jag måste täppa igen alla skrovgenomföringar så inte insekter bygger bon i rören och att det är bäst att inte ha någon kätting eller rep hängande ner från fören för då kan råttor och möss ta sig in i båten. För den skull har jag släppt ner det sista av repet som är splitsat till kättingen också, allt ligger nu på marken på en pall framför båten. Alla genomföringar är igentäppta utom de två som släpper ut allt regnvatten som hamnar på däcket.

På kvällen firade jag min sista dag före hemresa tillsammans med Mats som tackade ja till att äta middag med mig. Det blev en trevlig afton med Gevaliakaffe och Whisky efteråt. Innan han gick fick han med sig lite från min kyl som blivit över, jag hade bara lite till frukosten nästa morgon.

 

16 november

Hemresedags!! Har stuvat in cykeln, gummibåten och alla fendrar i akterruffen, styvt jobb. Det är ett underbart väder med sol som lyser så starkt. Under kapellet som nu är uppspänt är det olidligt hett. Jag kan inte ta på mig skjortan ännu men jeansen har jag på. Måste vara välklädd när jag landar hemma för där är det bara tre grader varmt. Stänger av alla el förbrukningar utom länspumpen som får ligga kvar i automatikläge.

Kommer iväg kvart i 12, till fots med resväska på hjul, känns konstigt och nytt. Först går jag bort till Mats och ger honom den sista mjölken som inte gick åt vid frukosten. Han har kommit igång med att forma till reglar som han skall ha att fästa utanpå skrovet som mall för att plasta. Han har tidigare byggt om sin Ballad och gjort den längre men formen blev inte som han önskade så det är detta som han nu vill ändra på. Först nu kan jag ta på mig skjortan, måste se lite anständig ut då jag går upp till Marina Office och ber dem ringa efter en taxi. Den komma pronto.

Går tillbaka ner till Mats och tar farväl och hämtar min resväska. Taxin kommer som utlovat och jag är äntligen på väg. Taxin körde en lite lantlig väg med underbara vyer istället för att ta den stora vägen

På flygplatsen fick jag vänta nästan två timmar. Ett ganska litet propellerplan startade strax efter kl. 2 och flög mig till Atén. Jag trodde inte att ett propellerplan kunde accelerera så att det kändes som ett jetplan i starten. Enormt, men det behövs då landningsbanan är väldigt kort på Leros. Efter 55 minuter var jag i Atén.

Där hade jag endast två timmar väntetid innan nästa plan lyfte mot Bryssel. I Bryssel var det endast en och en halv timma innan nästa plan startade mot Göteborg. På Landvetter stod Åsa och tog emot mig när planet landat kl. 10 på kvällen åtta timmar efter resans början. Det var minsann väldigt kallt hemma. Hon hade tagit med sig en tjock underbar tröja som jag kunde ha under jackan. Så skönt!! 

Hemma!!!! Bättre hemma i kylan där man kan komma in i ett uppvärmt ombonat hus än i båten med kanske 10 – 12 grader och måste ha värme påslaget. Diesel eller landström, dyrt i båda fallen men framför allt inget sällskap. Det har varit mycket ensamt sista tiden där nere så jag är strålande glad att komma hem till min Åsa igen.

 

 

 

Utsikt mot nordväst på Samos, mot flygplatsen

English

1/9
After a very enjoyable stay at home with visits from loved ones, it was time to go back.
This went via London Stansted where I got to spend a couple of hours. A little food and rest I had time for so no worries. After the security check, I bought a bottle of whiskey, three large Toblerone and a package of English Licorice Lumps.
Well back in the boat it appeared to be in the same condition as when I left it, it was too late to visit the taverna. They shut down just when I was back at 23.45 just in time to say Kalinichta (good night).
During the time I was at home a former captain took care of the boat and made sure that noone lifted my anchor so the boat would run into the quay. Everything was perfect. Good to have friends who takes care of things you do not have time to do yourself. The captain is called Adonis and he got one of the three large Toblerone I had with me. Very good, he said, I will give it to my girlfriend. He doesn´t want to be paid, does not matter.
They are good! Everybody I know. Feels good.
Nothing much has happened in the meantime. Maria and Vasili celebrated birthdays so I baked a chocolate cake with a lot of whipped cream covering the whole. Maria said that she prefere vanilla cake but she also said that this cake was the best chocolate cake she had been eating. Next day I baked her a vanilla cake. Both these packages I had bought in Italy. They wanted to have the empty packages to see if they could get them in Greece. Must have been a succes.

Now I write 13/9 and it has been a nice time so far and my oldest daughter Camilla is 45 years today. How time flies.
On Saturday, September 22 will Åsa and her girls Anna-Sofia and Malin come down to me. They will come to Samos so I have to take a trip up there to pick them up. We'll see what happens then.

 

19/9, Wednesday
Starting today at. 10:50 the trip to Samos to meet my dear arriving by air Saturday september 22.
As usual the wind blows from north and I have to run the engine and sometimes I get a little help from the genoa (foresail). First stop will be a nice ancor bay on Lipso. Then I have made 29 nautical miles (M), half the distance in about 7 hours. Here I am all alone with the goats. Where are the goats? Cannot see any one. Yes, must be lurking somewhere. Wonderful, wonderful it is. Checking if there is internet here. Not a chance, not even telephone connection. Wonderful.

 

20/9
Leaving Lipso 11.45 and gets a nice angle against the wind which allows me to stretch all the way to Samos with sails. This is life. Sailing at its best. 28 M later at six-thirty I can anchor in the bay outside the harbor after I had checked if there maybe could be a place inside. As usual it is filled up.

 

21/9
Waiting a long time for some boats to leave, but no motion. A couple of new boats arriving and I think it will be difficult to get a place. Waiting for a while and takes up the anchor and goes slowly into the harbor and wow - there is a place that I can get into. Fine! Right next to a cabinet with electricity and water as well, wonderful. Now it's just a matter of waiting for the crew's arrival tomorrow.

 

22/9 Saturday
They will not come before 20:55 so I have time to clear the boat so they can fit in. Sail bags and bikes I store on top of the aft cabin and tie with rope so they can not move. Two sail bags on the deck in front of the cabin. The rest will find its place in the cabin. This place is not used for sleeping so here is plenty of room.
Then I took the bucket filled with water and a sponge that I bought on Kalymnos (sponge Island, where else?) and washed all above the deck, this was very dirty from all dust coming from transports and handling in Pothia on Kalymnos where I stayed for a month. I do not want the ladies to get dirty as soon as they enter on board. Had to replace the dirty water several times. Now it really looks good. Has not been this clean since the last rain in early June.
In the evening, I stand on the main street, waiting for the taxi bringing them to me. But the taxi drives into another street and goes around down to the quay, he said he was not allowed to run down on the quay this late hour. Luckily, I went down to the boat after a while and saw them just entering the boat. I helped with the bags. All well, all aboard. Installation procedure. No one was eager to go out and get a bit to eat except the captain who had been starving since breakfast as he thought they had not been eating for a long time. Asa and the captain shared a pizza. All well. The girls had meanwhile got a little rest and then we fixed all beds. Captain also got new sheets at the same time. Now the day was complete. Good night!

 

23/9 Sunday
We decided to get off the first day as we had a pretty full schedule ahead of us, one week goes fast. We went out at 12 and arrived to the small wonderful ancor bay on the southeastern side of Agathonisi at 15:40, just 16 M. Captain and Anna-Sofia had a bathe. Wonderful. Malin is a bit frozen but she dared to look at us. In the evening the Admiral and the girls played cards but the captain is happy whithout playing. Games of all kinds is not a big thing with the captain. Eventually Sandman and had a word with the team. A very nice first day at this their wonderful but short holiday week.

 

24/9 Monday
At 10:20 we left this wonderful life for the benefit of further expeditions against Leros and more specifically to Lakki where we intend to visit Leros Marina. Here we will deliver the remainder of the fee that was decided that we have to pay for lifting the boat and put it up on the hard for five months. It will be more expensive if the balance is paid by bank at home. Before we went into the marina, we stopped in a cove for swimming .. Wonderfully, it was at 21 degrees and clear water.
We went into Lakki marina where they have good sanitary fascilities. This is greatly appreciated, especially by the ladies. They had lowered the fee from 22 € to 20 € 5. Good! I had a little conversation with a couple of guys from two Swedish boats that participated in sailing around Leros held in memory of Finnish Swedish author Göran Schildt which lived on the island for many years, now deceased. It had blown very hard and one boat had broken the mast down at the lower spreaders. When Asa and I, with the dingy went away to Leros Boatyard to pay, we saw the boat lying there with a broken wing, looking very sad.
We had a nice life in the harbor. The showers of the women, however, was a disaster they said, because they did not get any water as long as there were men showering. They took all the water. Good thing was that they did not have to put money in a machine to get water, it runs on time and they should have to put in more money. Talk about poor capacity / low pressure.

 

25/9
Leaving Lakki at 10.30 and had some nice sailing in light winds down to Pothia on Kalymnos. There is never any problem getting a mooring at the quay. Asa headed toward the dock and I dropped the anchor just outside. Perfect docking! Who got the praise? Not Åsa who ruled. I just dropped the anchor. Strange that there must always be a man who is responsible for docking and thus celebrated.
We went to MY tavern, Stoykas Taverna, and they finally got to see my family they longed for. Hugs and kisses right and left helter-skelter. No limits.
We had a nice dinner with them and everything was just beautiful. Too bad we had to leave them already the next day to catch up to Samos in time. The girls wanted to have an extra day on Samos before departure. Understandable as this island is a destination that many people choose. This is visible in the stream of Scandinavian tourists who come there. You can hear Swedish spoken everywhere.

 

26/9
Around 7 hours it took the next day with the engine (and a bit of genoa towards the end) to come to Agatonisi and the wonderful anchor bay with all the goats, and a brown cow. Quiet. 35 M of 50 done. Only 15-16 left to Samos.

 


27/9
At 8 next morning we took the anchor up and went with the engine out of the bay while the girls slept, or maybe?
Calm weather, no wind. We can have our breakfast on the run, no problems. Good to get to Pythagorion early to get a place on the city quay. Only 15 M to get there. The girls will have something to eat soon. This trip was later getting a bit messy with very short waves without any visible wind. I wonder what has happened? Not as usual. A little messy it was all the way up to Pytagorion. No wind to help.
At once we got a nice place but we did not get right into place between two anchor cables as pointed out by the Englishman who we ended up next to. We will see later I said. No problems.

 

All well. Now it was Thursday, September 27 and on Saturday 29 the girls will go home in the evening.
We decided to rent a car tomorrow and travel out and watch some more of the island.

 

Sept. 28
We went across the island up to Vahti or Samos town as it is also called.
It was really crowded with cars and people here, Friday, not a single P-spot! We drove and drove and managed to get into the alleys so narrow that it was difficult to swing around the corners, and we had the smallest 4-seat car you can think of. There was one way traffic everywhere. Backing up was out of the question. Here one must be a native Vahti-citizen to know how to get out again. We just came further and further in and higher and higher, all roads led upward. In the end, we just had to ask for directions to get out.
We saw an old woman standing in a T-junction. We asked, and she talked and talked and pointed and talked. Much to tell, she had. There was a car on the way up that wanted to turn right, but we stood in the middle of the intersection so he could not pass. The old woman talked incessantly and finally when he signaled I just had to back off a bit but the woman followed and continued talking. She pointed in a certain direction so we took the road, and the woman is maybe still standing there talking. Whew!
Out again on the high street, we managed to find a parking place and went to look up a specific store in town which Anna-Sofia had seen in a brochure. We asked in a place, and found the store later. There were sweets of all kinds, but we bought none of this.

 

I had a beer in a place where we got som refreshment so Åsa had to drive from here. Did not think about it when I took the beer!
We had received a tip to go up into the mountains and look at a place that would be very special. Manolates it is called and is located high up in the mountains a little west out from Samos.
Yes, it was really high up. The road sometimes was like a twisting snake but much worse! It was the gear position number one in force in each curve to even get around the next bend. Åsa drove like a goddess Once on top there was a parking, luckily. We looked around and walked around a bit up and down and got some pictures over the stunning view. Above there was an entire village. I wonder how they can make a living here. They had small souvenirs as boats and other things, made of paper and painted, fine! Apparently a specialty for this place.
Two beautiful taverns were in the immediate vicinity of the p-spot. We were not hungry so there was no need to visit a tavern. Sorry, would gladly drink another beer. When we had looked enough at this wonderful place and got all the pictures we wanted, it was just the trip down left. Åsa continued to run as a goddess, down. Steep it was!
We continued, after we were "on track" again, to Samos town but now we just passed by to get back to Pytagorion. On the way we slipped into the Lidl and bought some.
Back in the boat we had a siesta. Later we went to a bar and bought a glass of freshly squeezed orange juice and also a large ”ice-cream special” in large glasses with straw umbrella on a stick. There were many different kinds of goodies in this ice-cream. Delicious!
We had so many glasses and other things on the table that we had to expand with one more table.

 

September 29, Saturday, day of departure
We had the car two days and the third day, for just 11 €.
We went for a ride to Samos town once more and then back again. Nothing new. Instead we should have gone a nice trip up to the city at the top of the north-west side, Samos, with gorgeous views.
This trip I made alone instead on Sunday when they had already gone home. I then drove along the entire north side along the ocean all the way to Samos town. Wonderfully nice it was. Sad that they did not get to see this beautiful. When I told Åsa that I rode this ride, she said she had thought that we would take this route but had not said anything about it. What a pity!
In the evening there was kissing party and farewell ceremony. It had been a wonderful week for all involved, especially for me. I´m not fond of being alone. Wonderful weather down here but it's good to have somebody around.

 

I stayed in Pytagorion until Thursday, October 4 when the wind finally turned over from south to west. Did not want to go by motor all the way down to Kalymnos again, not if it is possible to sail. Just wait a bit. If you are not in a hurry, and that's what I have the least of.
Went away on Thursday and sailed down to "our" anchor bay on Agathonisi with all goats and a brown cow. Nice and easy again. Love this bay!

Friday, October 5, it was a little more wind and now it came straight from behind! Not so good, the foresail did not want to stay on the same side so I had to go a little east of the layline to get the best speed.
For those who don´t know so much about the noble art of sailing, I just want to mention that "layline" is the course straight at the goal, or a rounding point if you participate in a race.
After 7 hours and 35 M I arrived in Kalymnos again. Five knots in mean speed. The wind increased all the time and the waves got bigger so I decided to help with the engine because the larger waves were overtaking and it was difficult because they always wanted to turn the boat around. With a little help from the engine, I escaped the worst of the waves so it was nice. Came into the harbor and got a good spot just outside "MY TAVERNA".

Oct. 14
I have now been here for nine days and have managed to get some maintenance on the boat. Teak on deck and in the cockpit have been sanded and painted with new UV protection in the form of a teak sealer. It also preserves the fine lustre of teak. Had a bit of luck when the entire was sanded and there came a heavy thunder storm rain that washed away all dust and salt.
Have also spliced, "braided" together two lines that I use to stern anchor. At one point, when I came up to Samos there was not enough rope to come al the way up to the dock so I had to extend with another rope, fastened with a big knot! Not as good as it can get caught. And it always does when you are in a hurry, Murphy's Law.
Otherwise, I'm just enjoying the nice weather and the wonderful warmth. 25 degrees, at least, in daytime and not below 19 at night. 
At home, I have heard that it's just rain and even frost sometimes. Contrast with this. Have a contract to take the boat up November 12 in Leros Marina. Have tickets to get home on November 16 via Athens and Brussels to Landvetter. My beloved Åsa pick me up at Landvetter late on Friday night. Will be nice to come home to all my darlings. 
Have to fix everything before that.
Right now I´m just enjoying being here.

29/10 Monday
Hello again!
Since last time I have just waited and spent the time but also painted the deck and railing bars once again. Now, these will be well protected against all the rain and wind that will come here in winter time. Also I have, almost every day, learnt some more from the Greek language by Maria and Pantelis and others in the Taverna. Yes, this has of course been going on during most of the summer, on and off. Maria has also learnt some Swedish from me.

Right now the weather situation is a little unstable with strong winds and tomorrow, Tuesday, we get some thunder with accompanying heavy rains. I have put up the tent under the bimini, dubble protected, can never be bad. I moved the boat to a more secure position in the harbor. There was no electricity, broken, but yesterday I put out a loooong cable to the next cabinet. I have a 50 m cable reel and it was used except for a couple of meters.


As usual it is warm here despite all the wind, 25-28 ° C ☼ during the day and 19-20 ° C☻ at night. We'll see if the temperature drops tomorrow with all the rain. It's nice to be here so far.

In two weeks I will take the boat up on shore and check out what I have to do before I can put it into the water again. Some things I already know but some other can of course appear when it is up. I have to replace two bottom valves that I know of and there will also be some improvement of the bottom painting and removal of shells and grass at the waterline. Polishing the hull above the waterline may also be necessary. Guard rail strip is damaged in a couple of places and need to be replaced.
Yes the list will probably be longer.
But now I will just be lazy and have a good time, one thing at a time.

                                                     _/)

 

12/11

Now I have come to Lakki on Leros and I have no contact with the internet so this update will have to wait a little.

Today the boat has to come out of the water but it has blown very much the last week so I have delayed the departure when I have to go up to Lakki. Looked at a Gribfile (weather) and it said that the wind was going to be a little less Monday morning ie 12/11. But the prophecy was false.

Started 6:55 to go the distance 18 miles (M), but the wind persisted so it was sometimes 16 m/s and big  waves.

Yesterday they called from the marina to get confirmation of the lifting and asked when it could be. I said between 10 and 11, but then she said OK between 10 and 10.30 and then I said OK. It proved difficult to get there in time so I had to run at higher speed on the engine than I usually do. I managed in time with minimum margin.

Once inside the crane they wouldn´t lift until the genoa, foresail, was down so I had to snatch it down quickly.

Last time has been characterized by strong winds and another night of rain and thunder a few days ago. Otherwise, it's still nice and warm.

After the lifting was done, I was asked if I wanted to have the bottom cleaned and yes I really wanted that. There was a lot of barnacles on parts of the bottom and the rest of the red painted bottom was black. I got the boat scraped and high pressure flushed and it looked really nice from a little distance. On a closer look, there was a little more barnacles to remove so I removed them the following day, before they are too hard to take away. The anchor chain with attached rope and anchor is now on a pallet on the ground. The rain will clean it. There is a lot of rain in the winter down here.

At the crane a Swedish guy came and introduced himself, but wait a sec, you, I have seen you before, it was here in Lakki when Ralph was with me here. We have met every day after that. Mats Vik is his name and he has an Albin Ballad sailboat. He lives aboard here all winter. We will see each other when I come back.

 

Today, November 13, I have taken out the toilet from the head to be able to remove the bottom valve and the bottom feed through. I have to install a new feed through and a ball valve to make it really tight. The old one has been used since the boat was built in 1974 and consists of a conical pipe valve molded into the hull.

We can´t have it like this anymore, It needs to be changed. I had to cut away most of it to get space, and then I drilled a bunch of holes all around to remove it. Hard work! Now I have to purchase a jigsaw so I can cut out all around to get rid of all that old. Must buy new things but I do not have time now before departure, so it will be in spring time. I had a check in the store about what kind of pipe fittings they have down here. They have no pipe bends! Must have one to get it together again.

 

November 14 to 15

Jigsaw purchased. The hole is cut out, but oh so jagged it is. It was a hard job. I had to cut it out from underneath so it was heavy. Did not know that bronze is so hard to penetrate. I also need to file down most of the tags. Now I cannot do more, I have no file and no more time to do it.

Checked which dimension on the drain from the sink as well. Equal to the toilet. I can get this at home and bring down, maybe.

Have heard from Mats that I have to clog all through hull fittings so no insects can come into the pipes and that the best is not to have a chain or rope hanging down from the bow, the rats and mice cannot get into the boat. For that reason, I let down the last of the rope that is spliced ​​to the chain as well, everything is now on the ground in front of the boat. All entries are blocked except the two holes which lets all the rainwater that comes on deck come out.

In the evening, I celebrated my last day before departure with Mats that agreed to have dinner with me. It was a nice evening with Gevalia Coffee and whiskey afterwards. Before he left, he got some things from my fridge., I just had a little for breakfast next morning.

 

Nov. 16

Departure day! Have stowed the bike, rubber boat and all the fenders in the aft cabin, tough job. It is a wonderful weather with the sun shining so brightly. Under  the cockpit tent it is now unbearably hot. I can not take on my shirt yet but the jeans I have on. Must be properly dressed when I land at home, where there is only three degrees warm. Turns off all electricity consumptions except bilge pump that may be left in automatic mode.

Leaving the boat, without shirt, at 11:45, on foot with a suitcase on wheels, it feels strange and new. First, I go to Mats and give him the last milk that I did not have at breakfast.

He has started to shape the studs that he shall have to attach outside the hull as a template. He has rebuilt his ballad and made it longer but the shape was not like he wanted so this is what he wants to change now during the winter. Now I´m cool enough to put on my shirt, must look a little decent when I go up to the Marina Office and ask them to call a cab. It´s coming directly they say.

Going back down to Mats and say goodbye and gets my suitcase. The taxi comes as promised and I'm finally on my way. The taxi went a small road with gorgeous views instead of taking the high road.

At the airport I had to wait almost two hours.

This rather small propeller plane started shortly after 2 PM and flew me to the Athens. I never thought that a propeller plane can accelerate so fast that it feels like a jet plane at the start. Huge, but it is needed since the runway is very short on Leros. After 55 minutes I was in the Athens.

There I only had two hours waiting for the next plane took off towards Brussels. In Brussels, there was only one and a half hours before the next plane started to Gothenburg. At Landvetter Åsa met me when the plane landed at 10, - eight hours after the start of the journey. It was indeed very cold at home. She had brought a thick gorgeous sweater that I could have under the jacket. So very nice it was!

 

Home!! Better at home in the coldness, where you can get into a warm cozy house and be dressed well, than in the boat with maybe 10 to 12 degrees and must have the heating turned on. Diesel or land electricity, expensive in each case, but especially no company. It has been very lonely last time down there so I'm very glad to come home to my Åsa again.

                                                        ************************

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Lars-Åke | Svar 11.10.2012 19.36

Ha det bra och hälsa flickorna. Vi hade två mycket varma veckor i Turkiet.
Annars allt väl. Hälsningar Lars-Åke och Margareta

Inger | Svar 23.09.2012 18.34

Ser skönt ut. Snart drar vi, Inger och Roddie, till Rhodos för lite sol och värme. Ha det så bra på Samos.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS