Dagbok Juli

7 juli

Lämnar hamnen tillsammans med Nya Zeeländska paret Andrew och Claudia. De hade hyrt båt för en vecka i Poros och ville gå ner till Monemvasia tillsammans med mig. Det blåste kraftg sidvind när vi skulle iväg. De gick iväg först och höll på att kvadda sin båt mot en motorbåt i lä men Andrew lyckades hålla ifrån så det var bara hästskobojen som fick sig en törn. Inga skador i alla fall. Gott. När jag skulle gå ut fick jag hjälp av en fransman från Toulon. Vi hade träffats lite tidigare då de ville bjuda på en öl. Han kom ombord och hjälpte till att först släppa loss fören och sedan hjälpa till med att få upp sista biten av kättingen eftersom jag fick ta över rodret då han var ovan att styra och manövrera vår båt. Allt gott och väl, jag släppte av honom på yttre kajen. Tack och farväl. Nu var jag ensam igen.

Skaplig segling ner till Monemvasia med god akterlig bris till en början men avtagande vart efter så inget att göra annat än att ta hjälp av den evigt underbart assisterande järngenuan, min underbara Perkins Prima, MD22, alltid startvillig, klagar inte.

Bara ett litet problem just nu, den läcker från sötvattensystemet. Måste fylla vatten ibland. Inte så mycket, har gått över 50 distans utan att fylla under väg. Har tidigare, på Kos, köpt nya ändstycken, gummibälgar, till värmeväxlaren, den främre läckte som ett såll. Har bytt båda men ett litet läckage finns som får åtgärdas senare.

Framme i hamnen kollade jag om det fanns möjlighet att få plats utefter kajen men det var knökat.

OK ut med ankaret tack och lov ingen hård vind så det gick bra. Kom in till kajen och höll på med förtöjning när en kvinnlig Port Polis kom fram och gav mig ett formulär att fylla i. Tio minuter sa hon men jag sa att jag håller på att förtöja och sa 20 minuter, då sa hon kom till oss imorgon. Då sa hennes manliga kollega att jag måste flytta båten närmare en yttre båt för att jag låg för nära en ramp för upptagning av båtar. OK jag flyttade mina tampar ett snäpp närmare den andra och då var det bra men jag låg ganska snett. Undrar om de ofta har någon upptagning av båt.

8 juli

Har idag varit borta till den gamla staden som ligger utefter den branta sluttningen på ett stort berg som bildar en halvö. Det var mycket sevärt men ack så jobbigt. Det var mycket turistiskt utefter den smala ”gatan”. Där fanns allt från utställning av konst och tryckta bilder, bishotterier, träsniderier, kafeterior, matutskänkning och ölhak. Efter jag gått hela denna gatas längd som befann sig i ungefär samma nivå gick jag ner till de lägre delarna av bebyggelsen och gick där nere men sen skulle jag upp hela vägen igen. Puh och puh och pust och stön, jobbigt, blev tvungen att få en öl när jag kom upp igen.

Här i bukten simmade två sköldpaddor som var ca 45 cm i diameter. Jag såg den ena men fick inget kort.

Här några foton från den gamla staden

9 juli

Lämnar Monemvasia för att runda södra änden av denna utstickande landtunga, den östra av dessa tre "fingrar" och hamnar efter 29 M(=sjömil) på Elafonisos där jag ankrar i Simos Beach. En smal sandförbindelse sträcker sig ut mellan ön Elafonisos och en liten ö strax utanför. Nästan paradisiskt. Man kan skönja vatten bakom sandremsan på bilden.

Stannar bara en natt här för jag vill vidare väster- och norrut.

10 juli

Efter en kortare resa på 33 M har jag kommit till den västra sidan av den mellersta landtungan som sträcker sig söderut på Pelopponesos och är framme vid nästa ankringsställe, Yerolemenas. Kunde inte lägga till vid land någonstans. Hade annars tänkt att besöka en taverna för en god bit mat. Låg lite dumt mitt i viken men det var ingen fiskare som opponerade sig så det var lugnt.

Methoni försvarsverket

11 juli

Till Methoni gick jag vidare nästa dag, en sträcka på 40 M. En stor vik som jag inte utforskar närmare. Här finns ett stort försvarsverk som underhålls med reparationer.

12 juli

Vidare till en intressant ort, Pylos, där ett stort sjöslag ägde rum slaget vid Navarino i oktober 1827. En vacker bukt med skydd åt nästan alla håll. Bara 8 M hit från Methoni men ville inte missa denna

Några bilder från Pylos nedan

Vid infarten till Pilos Bay, Navarino
Vid stadskajen, hög och svår att nå upp till
Här fick jag lite förfriskningar

13 juli

Idag blev det en något längre dagsetapp på 27 M upp till Kyparissia. Bild på badstranden i rutan bredvid.

Var ute och cyklade långt i denna ort och föll omkull från cykeln så tungt att jag skadade revbenen både framtill och bak i ryggen. Detta visade sig bli en utdragen läkningsprocess.

Jag hade stannat just i en gatukorsning och ville sätta ner foten, men fick inte loss den från trampan. Grova nabbar på både trampan och sandalen. Skall försöka förbättra stannatekniken.

14 juli

Nästa dag gick färden vidare till en ankringsvik. 29 M. Här låg stora kryssningsfartyg och en stor fyramastad segelbåt. Orten heter Katakolo och är tydligen värd ett besök av långväga resenärer.

15 juli

Idag avverkas ytterligare 26 M och jag landar i Kyllini på Pelopponesos nordvästra hörn. Detta är en STOR färjehamn för färjor till främst Zakyntos och Kefallonia. Innanför stora hamnen finns en mindre hamn för småbåtar och lokala fiskebåtar. Här lämnade jag båten 14 dagar och reste hem.

När jag låg här hade jag så ont i överkroppen att jag visste inte varken till eller från som man säger. Det var en plåga att ta mig ombord efter att ha varit iland och det blev MÅNGA ombordstigningar. Låg här i 7 dagar innan jag fick en resa hem och var under tiden med en taxi till Patras för undersökning, detta var i alla fall min avsikt, men kom inte längre än till en stad på vägen dit. Var tvungen att stanna till där för att få en röntgenplåt sa taxichauffören. Gick in där, taxigubben var kvar, fick tala med läkaren efter en stund, det var fullt med folk överallt, och han frågade vad som hänt och var någonstans. Jag berättade och sa att det hänt i Kyparissia. Han sa: gå ut och vänta. Där ute i väntrummet fattade jag att detta skulle ta hela dagen så jag gick ut för att få tag på taxisten, bilen var kvar men inte gubben. Gick in igen och där stod han. Jag sa till honom att jag ville åka tillbaka till hamnen och så blev det. 80 € fattigare till ingen nytta alls. Nästa dag gick jag bort till färjeterminalen för att få en taxi för att fråga om det fanns en röntgencentral på närmare håll och vem står där? så klart samma taxi. Va fan finns det bara EN taxi i denna stan? OK han sa att det finns en så han körde dit, till stan bredvid, inte så långt. In där och fick röntgat mina revben. Det var en ung kille som kontaktade en läkare för att fråga något. Sedan visade han plåten och sa att det nog inte var något brutet. Men va faan jag hade ju så förb..t ont. Läkaren hade sagt att eftersom jag kunde andas in djupt och hålla andan vid fotograferingen så kunde det troligen inte vara brott. Han vet ju inget om min smärttröskel och jag ville ju att fotograferingen skulle bli så bra som möjligt så jag led hellre. Nåväl inget att göra åt. Åkte tillbaka med samma taxi, ja han väntade så klart. Ytterligare 30 € fattigare, plus 20 för röntgen. Jag fortsatte lida.

16 juli

Här undersökte jag möjligheten att kunna lägga båten säkert och åka hem. Det visade sig att ägaren till min grannbåt hade haft den stora oförskämdheten att sätta två mooringlinor i fören på sin båt. Jag beslöt att ta loss den ena och sätta den på min båt. Satte fast den i styrbords akterpållare. Efter en liten tid, kanske dagen efter, visade det sig att när en fiskebåt som låg på andra sidan viken hade avslutat sina reparationer tog han upp sitt ankare och då började det knaka i repet. Det visade sig att repet var så långt att det gick hela vägen över till andra sidan och var fastsatt i en grov kätting som låg utlagd för just att sätta fast mooringlinor i. Ja beslutade att sätta fast det i en tunn lina som kunde brista om någon annan skulle dra i det. På så sätt skulle inte min båt skadas.

Amiralen Åsa undersökte om det gick att få tag i billiga biljetter så jag kunde komma hem ett slag. Jodå, om jag tog färjan över till Zakyntos så kunde jag flyga direkt till Landvetter.

17 juli

En mycket stor motorbåt kom in i hamnen och tog plats en bit ifrån mig. Ägaren började ansluta sin el till stolpen, då försvann elen helt. Jag gick bort och det hade samlats några gubbar för att försöka övertyga ägaren att det var fel på hans anslutning men han var säker på att den var helt felfri. Medan detta pågick drogs kablar ut och sattes in en massa gånger. Efter ett tag när det var utrett hade min batteriladdare lagt av. Stendöd. Jag tog isär den och bytte en finsäkring som var alldeles svart. Gott, i med en ny och pang, där gick den också. Ingen chans att kunna åtgärda detta fel. Den måste hem om jag skall kunna reparera den.

19 juli

Gick bort och köpte färjebiljett till Zakyntos. Flygbiljett skrev jag ut, så skönt att komma hem ett tag. Ont hade jag, verkligen.

Bredvid mig kom en stor segelbåt in med 7 personer. Ryssar och greker, tre barn. På kvällen pratade jag lite med ryssen " Alexander". Han var trevlig, hade jobbat hos en vän i Stockholm som hade ett bageri. Frågade om han gillade Putin men han var inte förtjust i honom. Bra sa jag. Vi snackade en del. Jag sa att jag hade födelsedag nästa dag.

20 juli

Blev väckt tidigt av någon som ropade mitt namn. Uppradade på sidan av deras båt stod båda familjerna och Alexander sa Gratulerar på födelsedagen på svenska. Sedan sjöng alla: Happy birthday to you. Sedan fick jag en stor hemmagjord tårtbit med ett litet ljus i form av en ETTA. Det var helt utomjordiskt, jag var helt tagen.

21 juli

Dags att ta färjan hem. På Zakyntos hade jag gott om tid och åt gott på en taverna innan taxin tog mig till flyget.

På Landvetter stod Åsa och väntade. Gôtt att vara hemma ett slag.