Gotland och Bornholm 2010

In english further down

Se film (bilder) från denna resa under annan flik (Filmer).
Vi, Amiralen och Kapten, tog en ny tur till Gotland, denna gång tillsammans med vännerna Rita & Wolfgang som vi träffade i Göta Kanal 2009, och besökte Bornholm på vägen dit. Underbara öar i Östersjön.

Ja, på Bornholm kom vi till Rønne och Tejn. Vi gick in i Allinge hamn men eftersom det var Jazz-vecka fann vi inte någon bra tilläggsplats vid bryggan. Att behöva klättra över flera båtar för att komma i land fann vi inte särskilt upphetsande. Så vi fortsatte till Tejn istället där vi tillbringade ett par dagar innan vi ensamma återvände till svenska vatten.

I rønne var det verkligen HETT, i flera dagar. Vi väntade på att ett par damer skulle komma och hälsa på hos Thorbjørn (Rita och Wolfgangs båt) för att följa med runt Bornholm. Det var Birgit, mamman och Heike hennes dotter. Till sist kunde vi lämna detta ursinnigt heta ställe, Rønne, och ge oss ut på böljan. Allinge, here we come. Men nej! "Fullbesatt" kan man säga. Vi skulle inte gå vidare med dem runt Bornholm utan återvända till Svea Rike, ensamma, för vidare färder till Gotland så vi gick vidare med dom till Tein för att efter ett par dagar lämna våra vänner och segla till Simrishamn.
En mycket trevlig liten stad med mycken stensättning, både vanliga storlekarna men också de små "knotten". De fanns överallt. Snygga stensättningar också med motiv i olika färger. Vi var på väg till Gotland och hade någon vecka att spendera på Blekinge-kusten.
Vi hade inte bråttom.
Så vi fortsatte så småningom till Hällevik, en mycket trevlig hamn där man en dag firade fiskets dag med utställning och div. lotterier och andra stånd. Vi köpte en rostfri bunke och lite souvernirer. Här var också hemmaarena för fobollslaget Mjällby som spelar i Allsvenskan. Strandvallen besökte jag och fick se dem spela mot Brommapojkarna i en noll-noll match. Inte så upphetsande men lite intressant iallafall. Hade jätteont i ryggslutet och benet då jag gick tillbaka till båten. Vi åt en jättegod middag på en fiskrestaurang efteråt med fisk och räkor.
Vi fortsatte genom en mycket vacker skärgård i Blekinge till Tjärö, en otroligt vacker ö. Så lugn och stilla utan störande motorbuller från trafik. Vi hörde nästan bara fågelsång.
Vi tog oss vidare och blev tvungna att runda Hasslö på utsidan eftersom det var reparationsarbeten på Hasslöbron som var stängd ett par dagar. Vi hörde det på VHFen.
Vi anlände till Karlskrona, Sveriges mesta flottstad med en historisk bakgrund av skeppsbyggeri och en starkt befäst militär anläggning.
Vi gjorde lite inköp och bunkrade och stannade ett par dagar. Vi hade inte bråttom. Karlskrona tycker jag mycket om och passade på att fylla år i denna trevliga omgivning och fick en flaska Gammeldansk av Amiralen.
I Bergkvara stannade vi bara över natten innan vi fortsatte till Kalmar som blev vårt nästa mål. En mycket trevlig stad, också mycket gammal med en massa intressant marinhistoria och marinmuseum bland annat. Här ligger ju också vackra Kalmar Slott vackert beläget strax intill hamnen. i Hamnen ligger för övrigt ett av de tre stora nya kustbevaknings fartygen( KBV 1,2 och 3). Det är inte långt till butiker och andra inrättningar. Det är bara att passera porten i muren in till den gamla staden så har man allt. Marinan är väldigt fin. En sak som dessvärre störde väldigt mycket var ett fasansfullt, in i märgen trängande oljud när man tar hand om avfallet från sopbilarna. Denna anläggning har man lokaliserat till hamnen. Det gnisslar och skär något alldeles förskräckligt en kort stund, för varje bil som lossar sin "dyra" last. Jag tror inte dom har upptäckt smörjfettet ännu. Kan man överse med detta inferno tidvis så OK.
Vi lämnade den vackra staden för en kort resa till Stora Rör, bara 8,2 M. Vi hade inte bråttom till Gotland och ville se lite mera av Öland. Och det fick vi !! Storm och regn i fyra dagar, men vi låg helt i lä så det var lugnt. Men när vi skulle ta bussen till Kalmar för proviantering så ......kom den inte. Där stod vi i regnet och väntade förgäves. Trafikkaos med två timmars förseningar fick vi sedan veta.
Men vi hade inte bråttom.
Vi tog en lång nästa trip, 40 M till Byxelkrok för avstampet till grannön i öst. Vi hade ju förlorat en del tid. Men vi hade ju inte br.... Nåväl. Här känner vi oss lite som hemma, en mycket trevlig hamn med en mycket aktiv hamnkapten.
Det blev en 50 M lååång resa över till Gotland och Flundreviken strax norr om Visby. Här var tidigare en reguljär gästhamn men har numera bara plats för enstaka kringströvande nomader, som vi. Kvinnlig hamnkapten (Gunilla)med make (Johan) hälsade oss hjärtligt välkomna och visste inte hur väl dom ville oss. De var ett härligt, gästvänligt par i en underbar, mycket välordnad hamn med väldigt fin klubbstuga som vi fick använda som vi ville. Här låg vi fint och kunde invänta Åsas båda döttrar som skulle anlända med flyg från Säve, Göteborgs "city"flygplats. Det var inte långt till flygplatsen från där vi låg, "bara över bergkammen där uppe" sa man. Vi går väl dit upp sa vi och knatade iväg. Låååångt var det och feeeel gick vi, men så småningom, I TID, kom vi dit.... det blev taxi tillbaka. Vi tillbringade några dagar tillsammans med alla våra fyra döttrar, en del med familjer, och besökte ett stenugnsbageri, på vägen till Fårö, där vi införskaffade ett par stenplattor att lägga i ugnen för att baka bröd på. Riktigt stenugnsbakat bröd.... kanske? Raukar, och sandstrand vid Sydersand var ett par av målen där. Fantastiskt fin sandstrandsbadplats och denna dag var vädret faktiskt riktigt fint.
En av dessa annars så regniga, blåsiga dagar, (Gotland skall ju ha bara fint väder) var vi på "vinprovning" i Gotlands enda vinframställningslokalitet. De har egen vingård. Men det var en besvikelse vad avser det första vinet vi fick "avsmaka". Dålig grappa!! smakade det. Men de kanske inte behöver framställa så mycket vin om de kan leva på den gedigna avgiften för att få tillägna sig denna Gutedryck. Det var ett sällsamt dåligt väder denna delen av sommaren som vi naturligtvis fick oss till livs. Vi fick tänka oss tillbaka till föregående sommar då vi hade härligt väder hela tiden för att inte deppa ihop helt. Så småningom tog det plötsligt slut och tjejerna måste hem igen. Avsked vid taxin kl 06,15 för hemresa. Vi blev kvar ett dygn till pga, vad tror du? kassss väder, för mycket vind, emot, inte roligt alls, men hamnen var fortfarande trevlig.
Återresan gick som i trans. Skulle sommaren redan vara slut, innan den riktigt börjat, utom några riktigt heta dagar på Bornholm. Amiralen hade bara ett par dagar kvar på sin semester så det var bara att bita i det sura äpplet och försöka göra resten till något mera positivt.
Byxelkrok igen, lika trevligt, lika fullbelagt men hamnkapten gjorde vad han alltid gjort och lika effektivt.
Vi gjorde fortsatt reträtt nästa dag, ända till Färjestaden mitt över sundet från Kalmar. Vi ville inte gå direkt till Kalmar utan utsträcka den lilla tid som återstod innan Amiralen skulle ta tåget hem. Vi hade tidigare fått reda på att våra vänner i Thorbjørn hade fått mastbrott och sökte hjälp på Sturkö söder om Karlskrona och var övertygade att de fortfarande var kvar där. När vi gjort klart med den gôrtrevlige hamnkaptenen och betalat för natten så ringer telefonen.
Hej det är Wolfgang, var är ni?
Jo vi är i Färjestaden.
Jaså, vi ligger i Kalmar och väntar på er!!!
---- OK vi kommer, skall bara försöka få pengar tillbaka.
Hamnkapten måste varit på sitt allra bästa solskenshumör för han betalade omedelbart tillbaka och önskade oss trevlig resa.
I Kalmar hamn blev det kärt återseende, och fest, för Åsa mest, som måste lämna oss nästa dag.
Kärt avsked vid tåget, ledsamt.

English.
For pictures, look at the movie instead. (see Movies)
To Gotland again. This time together with our friends Rita & Wolfgang who we  met last year in Göta Kanal. Now on a visit to Bornholm on the way. Wonderful islands in the Baltic sea.
Yes, on Bornholm we visited Rønne and Tejn. We went into the harbour of Allinge but since there was a Jazz-week  we found no mooring near the bridge, it was crouded. Jumping over a lot of boats, we found not very inspiring. So we went further down to Tejn instead.

Our visit on Bornholm in Rønne was a HOT experience for several days. We were waiting for a couple of ladies coming to visit Thorbjørn. Birgit the mother and Heike her daughter. At last we could leave this hot hell, (not hotel) and get out on sea. Allinge here we come. But no! Well, as we had planned not going round Bornholm together with them, we went further to Tein. After a couple of days we separated from our dear friends and went to Swedish coast at Simrishamn. We were heading for Gotland and had some days to spare before arriving in Visby.
So we went along the coast of Blekinge and visited Hällevik, a very nice place where they arranged a day for celebration of the FISHING. They also had some stands where we bought a stailess steel pot and some souvernirs. There was also the homestead of The Swedish Premiere Leage Socker Team Mjällby at Strandvallen. I had the opportunity to watch them play versus Brommapojkarna in a Nil/Nil match. Not very exciting but interesting. Had a lot of pain in my back and leg on the return. Had a really good dinner after that in a seafood restaurant, fish and shrimps and other seafood.
We went on through a very beautiful archipelago of Blekinge to Tjärö, a stunning place. So very nice and still, calm, as it is an island, no noice from traffic, only birds singing. Wunderful.
Next, we had to go around, outside Hasslö island, since there were repair job on Hasslö bridge that was closed for a couple of days.
Soon we arrived at Karlskrona, the navy city of  sweden. An ancient history background from ship building and a strong military fortification. Still a wharf, building submarines, Kockums.
After a couple of days, some purchase and bunkering, the course stood at Bergkvara, just to moore for the night.
Kalmar was next on agenda. Very nice town, also very old and with a lot of interesting navy history. Marine museum among other things. Kalmar Castle is very beautifully situated nearby the Harbour. If you can stand hearing the awful, screeming noice from the machinery every time a rubbish truck came, delivering its "valuable" cargo,-- then it´s OK. Well, in the evening and night it was peacefully. Maybe they haven´t dicovered the GREASE. In Karlskrona is one of our three big new Coast Guard ships moored, awaiting for next mission.