Dagbok Juni

Måndag 1 juni

Vi vinkar adjö till Leros klockan 06:50. Tapio, du väckte oss inte! Men vi vaknade faktiskt 05:30 i alla fall! Vi vinkar åt Tipi, där nog alla sover! Vädret är vackert, sol men inte mycket vind. Vi har ca 10 timmars färd framför oss. Vinden kommer efter en stund, och vi har en bra resa i ca 7 timmar. De sista 2 timmarna blir besvärliga, eftersom vinden avtar och gammal sjö tar över befälet över vågorna. Våra 7 ton guppar som en badanka när vågorna har lust att gå åt fel håll. Vi går in i en mycket vacker vik i Amorgos, efter att ha tillryggalagt 54,9 nm.

Pytt-i-panna har aldrig smakat bättre än efter en lång dags segling!

Tisdag 2 juni

Efter att ha tillbringat natten på svaj alldeles utanför Karapola, Amorgos, går vi iväg efter en morgonfika. Vi är dock tillbaka igen en timme senare, efter att ha gått ut från viken och mötts av förfärliga vågor trots en vind på ca 7 m/s. Vi går nu in till kajen och lägger oss. Det blir problem med ankaret som inte får något fäste i botten. Till sist verkar ankaret hålla i alla fall. Det blåser riktigt kallt, och prognosen säger för närvarande att vi kommer att bli kvar här åtminstone till på lördag.

På kvällen går vi till en taverna och smörjer kråset. Något roligt får man ju ha!

Vi träffar ett par australiensare där, de har tagit sig hit i dag. Damen var fortfarande lite dålig, hade blivit sjösjuk på vägen hit. Hon sa att hon minns inte ens när hon blivit sjösjuk innan dess. Jag kan förstå att dagens vågor kräver sin tribut! Det är hemskt där ute!

Flera båtar kommer in, och det blir riktigt trångt i hamnen, sen en stor färja också klämt sig in. Den ska stanna till klockan 7 i morgon bitti, och den ligger väldigt strategiskt placerad för vår del, så vi har vindskydd hela natten!

Onsdag 3 juni

Vi har ingen land-ström, och solen skyms mestadels av moln, så det kommer kanske att bli brist på el här i båten. På kvällen läser jag en stund i skenet från en stavlampa, men släcker tidigt.

Torsdag 4 juni

Vi tvättar alla solpaneler för att maximera laddningen, men det är fortfarande inte full sol, och dessutom skuggas en del av panelerna av andra båtars master.

Nu har vi fått tag på en tant som tar upp avgifter för kajplatsen. Hon kunde också hjälpa oss att få el från land! Så nu kan vi ladda batterierna igen, och köra igång datorn.

På kvällen träffar vi det australiensiska paret (Elaine & Micheal) igen på samma taverna som sist. De har, liksom vi, funderingar på hur länge vi ska behöva vara kvar här. Blåsten håller i sig, och vi stannar där vi är minst ett dygn till.

Fredag 5 juni

Färjan ger sig iväg klockan 7 på morgon som vanligt, och en timme senare går våra Schweiziska båtgrannar, som gjorde en fruktansvärt dålig tilläggning i går. Så dålig att vårt stag till biminin kröktes i närkampen! Det verkade vara verkliga amatörer, de hade till och med hissat gästflaggan upp-och-ner! Det är faktiskt en förolämpning att inte ens hålla reda på hur landets flagga ser ut! Vårt biministag lyckades Björn böja tillbaka med viss hjälp av en av besättningsmännen på den Schweiziska båten.

I dag kom en ny båt, polsk denna gång, och ville lägga till bredvid oss. Minst lika usla besättningsmedlemmar kan jag säga! Med nöd och näppe fick vi behålla vår utombordare till dingen (som sitter i aktern, på relingen!) Det slutade med att en kille från en annan båt hoppade i sjön och tog sig upp i sin gummijolle, rodde ut till polackerna, och tog över rodret. Därefter gjordes en säker tilläggning! Skadorna denna gång begränsades till min vänstra handled som jag använde alldeles för mycket för att hålla anfallande båt stången! Gör ont, men går över om några dagar.

Nu lugnar vi ner oss med en kopp kaffe, och hoppas att inget mer händer innan vi kan ta oss ut från den här ön. Tidigast söndag enligt senaste prognoser. Det är bara att gilla läget…..

Lördag 6 juni

Vi firar Sveriges nationaldag lugnt och stilla. Inga fler olyckstillbud att rapportera.

Söndag 7 juni

Äntligen tar vi oss ut från Amorgos! Nu går vi till Naxos. Vi får rejält med dyningar längs med båten till att börja med, och det svänger som tusan i sidled. Men efter att vi når öarna söder om Naxos, så lugnar det ner sig betydligt. Så småningom får vi en väldigt fin akterlig vind, och kan hissa gennackern (= den färgglada blåsan som man ser på en del segelbåtar en vacker sommardag). Älvan blir stilig med den blåvita tjusiga blåsan i fören! En bit innan Naxos hamn ökar vinden så att vi får ta ner vår vackra gennacker igen. Vi försöker segla med den vanliga genuan, men nu tar vinden slut! Så är det med segling, underbart är kort!

Vi lyckas få en av de sista platserna i hamnen. Egentligen är den här platsen reserverad för en fiskebåt, men vi lovar att ge oss iväg i mogon bitti, och då är det OK.

Måndag 8 juni

Vi byter plats i hamnen, så fiskargubben får tillbaks sin plats. Vi stannar en dag till. Det är väldigt svårt att få någon tillförlitlig väderprognos. Vi läser att det ska vara ca 5 knop nordlig vind, i verkligheten är det ca 10 knop  sydvästlig vind. Och så vidare. Så vi tänker gå upp tidigt i morgon bitti och bedöma om det är möjligt att ta sig härifrån. Vi vill helst gå till Kithnos  Loutra, som ligger nordväst om oss. Dit är det ca 50 nm. Reservplan 1 är Paros, bara 5-6 nm härifrån, ifall det blåser för mycket. Då har vi i alla fall sluppit ut från Naxos. Resevplan 2 är att gå antingen norrut till Siros, eller mer västerut till Serifos, beroende på vinden. Serifos ger oss kortare väg, men är inte riktigt bästa vägvalet, eftersom vi gärna vill nå fastlandet så snart som möjligt.

Tisdag 9 juni

Vi går upp klockan 5 på morgonen, och kommer iväg innan blåsvädret har kommit igång. Vi får en del sjö emot oss i början, men när vi väl passerat Paros så lugnar det ner sig. Resten av resan går fantastiskt bra, förutom att vi inte kan segla. Vi går hela vägen till Kithnos, 50 nm, vilket tar 8,5 timmar. Loutra är en liten hamn, och de flesta platser är upptagna, men med vår smala båt så kommer vi nästan alltid in någonstans. Så nu ligger vi mycket bra och har även fått landström. Skönt att komma iland efter en lång dags färd.

Här finns varmvattenskällor som springer ur berget och tar sig ner mot havet. Källorna användes redan under antiken av greker och romare.

Det finns ett antikt badhus-spa, som har blivit upprustat sen vi var här 2012. Det byggdes ursprungligen av kung Otto, Greklands förste kung. Där kan man ta sig ett bad i detta varma källvatten. Man kan också se ångande varmvatten komma upp från en källa nära hamnen.

Under kvällen kommer fler båtar, vilka får allt mer problem att få en plats för natten. Så vi hade tur som kom tillräckligt tidigt.

Onsdag 10 juni

Vi går från Kithnos till Lavrion, ca 2 mil från Aten i dag.

Det är inte lätt att få en plats i hamnen. Charterbåtar dominerar stort. Charterbolagen har tydligen köpt rättigheter till olika delar av kajerna. Den som då inte har en charterbåt, vet inte var man ska lägga sig, eftersom det inte är skyltat någonstans. Dåligt att inte ens ha skyltar med ”gästplats” i det här läget. Vi gick in på en ledig plats, gick upp till Port Police och frågade om det var OK att ligga där. Men såklart det var en plats som var hyrd! Vi fick gå ut och flytta en bit igen. Nu har vi löfte om att det är Ok att ligga här i alla fall. Elen är kopplad, och vi kan koppla av för i dag. Vi tänker stanna här några dagar. Vi ska leta reda på ett ställe där vi kan lämna in vår tvätt, vi ska proviantera, Björn ska kolla bogpropellern som har låtit lite mysko, motor och vad det nu är ska ses över mm mm.

På kvällen går vi en sväng på stan. Här finns flera fina fontäner och bättre trottoarer och mer grönska än på öarna. Dagens mat intas på en servering nära hamnen.

Torsdag 11 juni

Besöket hos Port Police gör vi i dag i enligt med beskedet vi fick i går. Då hade de tydligen inte tid med oss. Nu fick vi hjälp att ringa till en tvättgubbe, som skulle komma till båten och hämta tvätten. ”As soon as possible” sa han att han skulle vara vid vår båt. Jag gick i förväg tillbaks till båten, för att vi inte skulle missa gubben medan vi gjorde färdigt hos Port polisen. Sen väntade vi en halvtimme, inget hände. Då ringde Björn och frågade hur länge det skulle dröja innan de kom. Tio minuter, var svaret, med tillägg max 20 minuter. OK! Efter en timmes väntan gav vi upp!!!! Vi blir aldrig kloka på ”Greek time”! Tvätten lämnar vi nog i en annan hamn…….

Vi gick till marknaden som hålls här varje torsdag. Där fanns allt mellan himmel och jord i en salig blandning. Försäljarna skrek för att överrösta varandra och folk myllrade omkring hela området. Det fanns massor av frukt och grönsaker som var riktigt fräscha och fina. Sen fanns det både kläder, husgeråd och tingeltangel i en salig röra. Mitt i röran satt en gubbe och spelade dragspel!

Fredag 12 juni

Trots allt så fick vi lämnat vår tvätt i dag. Björn pratade med några gubbar på en taverna, och det slutade med att de ringde till en tvättfirma, som lovade att komma och hämta tvätten kl 8 på kvällen. Och hör och häpna, det kom en gubbe ungefär i rätt tid och fick med sig vår tvätt! Den blir klar på måndag efter 13, och då måste vi hitta till gatan där firman ligger och hämta tvätten själva, eftersom gubben inte har någon bil då!

Ja, det är ju det jag säger, att man aldrig blir riktigt klok på ”Greek time” eller ”Greek mind”.

Nu får vi vår tvätt tvättad i alla fall, det känns bra.

Våra grannar, ett franskt par, väntade i flera timmar i dag på en tankbil, som skulle komma till deras båt. På kvällen fick de veta att tankbilarna inte får arbeta efter klockan 8 på kvällen! Så de får vänta till i morgon!! Alla drabbas på ett eller annat sätt av den grekiska mentaliteten.

Lördag 13 juni

I dag firar man prinsbröllop i Sverige! Hade varit roligt att få se, men man kan ju inte få allt. Tack Kristina för fina bilder! Ler stort

Värmen har kommit på allvar till oss i dag. Vi hade 32 grader i sittbrunnen för en stund sedan. Pust och stön! Man kan alltid hoppas att det snart går till mer behagliga 25 grader, som vi har vant oss vid, men den förhoppningen är väl bara önsketänkande.

Dessvärre har vi upptäckt att kylvattnet läcker igen. Så det räckte nog inte att byta den där gummigrejen som jag berättade om tidigare. Vi får väl se hur det går när vi ska köra motorn igen. Kanske det behövs ytterligare någon grej för att täta alltsammans.

Söndag 14 juni

Vi stannar ytterligare några dagar här. Nu är det redan 30 grader i skuggan klockan 9 på morgonen. Vi får väl se hur dagen artar sig.

Pust igen! 34 grader på dagen, och ingen vind! LedsenDet blir mat på "vår" taverna på kvällen.

Måndag 15 juni

I dag hämtar vi vår tvätt. Vi har också konstaterat att kaffebryggaren har sett sina bästa dar, och det är dags för en ny. Det finns en affär här, som har en himla massa grejer och lite till. Vi har varit där en gång förut, och det blir aldrig billigt att gå dit. Tanken var att inte gå dit någon mer gång, men så hamnade vi där i alla fall. Nu blev det inköp av en ny bryggare, hushållsrullar, klädnypor, shorts mm mm. Bara bra saker som vi ”behöver”! Nu gäller besöksförbud i den affären fram till dess att vi ger oss iväg härifrån!

Tisdag 16 juni

Färden går vidare. Vi har fyllt vatten och skaffat proviant för några dagar. Det är ganska svaga vindar i dag. Målet är nu Poros, inspirerade av Ulla och Tapio. Tack för tipset!

MEN nu är Björn ensam på båten. Jag åker hem i dag för att fira min syster som snart fyller år. Det blir en överraskning för henne, hon tror att jag fortfarande sitter i medelhavet och guppar.

Lördag 20 juni

I dag fyller min kära syster år! GRATTIS min älskade syrra!! Jag lyckades överraska dig rejält!

Björn har tagit sig vidare, och är nu i en vik på östra sidan av Poros.

Det återstår att se om Björn hittar någon bra, säker hamn att lägga båten för några veckor. I så fall kommer han hem till mig, åtminstone ett par tre veckor när det är som varmast.

Nu skriver Björn själv

16 juni

Nu är jag ensam igen. Ställer nu mina färder söderut, närmare bestämt Poros.

Har inte gått runt udden till Poros town utan stannat i viken nordost om. Lugnt och skönt. Ligger väl kvar här ett tag. Andra dagen kommer det in en del vågor utifrån den öppna viken men ankaret håller bra. Under tiden jag ligger här fixar jag några små saker. Det finns flera saker som behöver fixas men en dag i taget.

20 juni

Har nu varit här fyra dagar och lättar ankar för att segla ner till Ermioni på Peloppenosos

Här är väldigt fint. Ligger först på yttre sidan av stenpiren men det är väldigt guppigt här så nästa dag flyttar jag över till innersidan. Här kommer inte vågorna från de snabba färjorna in så mycket.

Erik Johansson med S/Y Salsa

Här återser jag en vän från Kalymnos, engelska paret Keith och Sue med sin båt Broke Awaigh. Dessutom kommer en kille, Erik Johansson, med båten S/Y Salsa, som jag träffat på Leros två gånger där han tagit upp sin stora båt för vintern. Förra året åkte han och hans tjej och jag tillsammans till Leros flyplats med Stellas taxi, Stella som de också kände så klart. Han var nu ute på en charterresa med sina gäster och hade båten på södra sidan om detta näs. Kunde inte fatta att just han av alla människor skulle vara där samtidigt. Tydligen många som gillar Ermioni. Han skulle ju till Kanarieöarna. Ja han hade varit där också. Nu var båten hälftenägd. Försökte bjuda på en öl. Men han hade lite bråttom tillbaka, gästerna tog ett bad bara, sen skulle de avgå. Hälsa till pappa Lars sa jag innan han försvann.

Här har jag nu legat i 17 dagar, ingen PortPolis har velat ha avgift så helt gratis. Underbart, till och med vatten gratis. Grekland kommer att gå under