Dagbok September

Engllish further down

29/8 – 4/9

Den här veckan har Björn tillbringat med diverse arbeten i båten.

Vädret har varit mycket bra, idel solsken, så en och annan lugn stund har det säkert blivit även för en arbetsvillig kapten.

 

5/9

I dag på kvällskvisten kommer Marita och Lars, och de är hjärtligt välkomna!

Nu kan resan äntligen återupptas. Det är bara att kavla upp ärmarna, för nu blir det kanalfart och slussning både upp och ner! Lycka till med den fortsatta färden!  

 

Marita och Lars träffades på Säve, och reste tillsammans hela den krångliga vägen med flyg, taxi, tåg, tåg och tåg till Toul.

 

Nu följer utdrag ur Maritas dagboksanteckningar, som jag fått ta del av. Tack snälla Marita!

 

Måndag 5/9   
 

När vi kom till Toul stod Björn med cykeln vid stationen och väntade. Vi gick till båten med bagaget och gick sedan ut och åt pizza. När vi kom tillbaka drack vi champagne och åt jordgubbstårta. Sol och härligt väder hela dagen. Det var en mysig hamn i Toul.

 

Tisdag 6/9            Toul-Richardmenil

Solsken och varmt. Det blev shortsen på direkt. Vi tankade vatten och gick 11.30 från Toul. Vi gick genom 8 slussar (3 st ner och 5 st upp) och stannade vid Richardmenil 17.15.

Då hade vi gått ung. 30 km från Toul. Vi gick en lång promenad i byn. Det var mycket kuperat. Till sist var vi längst uppe på toppen där centrum låg och där hittade vi en restaurang där vi åt.

 
Onsdag 7/9          Richardmenil-Charmes

Regn på morgonen men efter lunch fick vi solsken. Vi gick kl 9 och gjorde 15 slussningar uppåt och gick totalt 47,5 M dvs.ung 89 km idag. Vi spelade sjömansvisor med Stefan Ljungkvist av hjärtans lust på vägen, bl.a. Dans på Brännö brygga och Ålefiskarns vals. Vi kom till Charmes 15.30 där vi lade oss utanpå ”El Mar”, en ombyggd fiskebåt, från Öer i Danmark, vars kapten hette Emil och var 75 år. Längre fram i berättelsen omnämns han som "dansken". Han visade sig vara associal. Det sa han dessutom själv. Han kallade också Björn associal.
I Charmes gick vi upp och handlade mat i en supermarche.

Det var enormt många husbilar som campade utefter kajen.

På kvällen åt vi som vanligt något gott i båten.

 

Torsdag 8/9         Charmes-Epinal

Vi startade 8.45 och slussade i början tillsammans med "dansken", men släppte honom sedan före oss. Vi sa till honom att vi ville gå före honom för att vi var så snabba och hade bråttom. Det gick honom förnär då han ansåg att han var lika snabb trots att han var ensam. Han ville vara ensam i slussen, en associal en. Han lovade oss att vi skulle få gå före honom nästa dag men när vi frågade honom om detta sa han att det hade han aldrig sagt. Snyggt.

Det hade regnat på natten,var litet mulet på morgonen men sedan blev det fint.

Vi kom till Epinal 16.20 och hade då gjort 16 slussningar uppåt. Sista biten in till Epinal gick vi i en kanal som bara var 1,60 m djup. Dansken stack för djupt så han låg utanför kanalen. Skönt att slippa honom.

Det var något slags cykelevenemang på kajen, så de monterade ihop hundratals cyklar.

Vi hade en härlig kväll.

 

Fredag 9/9          Epinal-Uzemain (sluss nr 17 ute i skogen)

Vi startade 9.00. Litet regn på morgonen, sedan uppehåll och mitt på dagen hällregn, men då satt vi inne och åt lunch medan vi körde till nästa sluss. På morgonen fick vi vänta ung en timma i andra slussen medan de rengjorde den med högtryckstvätt.

Vi slussade ihop med ett schweiziskt par i några slussar, men sedan släppte vi dem före oss så att de fick slussa med "dansken". Dom tryckte sig in bakom honom så att han blev tvungen att flytta sig längre fram. Han svor nog över detta tilltag. Damen i den Sweiziska båten cyklade mellan slussarna, och tryckte på fjärrkontrollen så att det skulle gå fort och så tog hon emot linorna när han kom med båten. Efter Epinal hade vi 14 slussar uppåt och sedan 16 slussar ned innan vi slutligen fick stoppa vid Uzemain (sluss nr 17) 18.55, eftersom den var avstängd.
Det gjorde emellertid ingenting för vi fick en oförglömlig kväll där ute i vildmarken, nästan trolsk stämning. Vi förtöjde alldeles vid slussen.
Vi åt lax och spelade Evert Taube, Lasse Dahlkvist mfl med Stefan Ljungkvist högt och ljudligt för det fanns ju inte en levande varelse i närheten. Det var ett underbart månsken, nästan fullmåne, fantastiskt vackert!!! 
Dansken stannade efter de 14 uppförsslussarna, så nu har vi hunnit långt före honom.

En del nedförsslussar här var manuella. Det var trevliga unga killar, studenter som sommarjobbade, som åkte mellan slussarna på skoter och vevade för hand. Ett tufft jobb.

Vi gick sammanlagt 15,5 M dvs 28,7 km och gjorde 30 slussar (14 upp,16 ner).

 

Lördag 10/9          Uzemain (sluss nr 17)-Pont-du-Bois (sluss nr 39)

Solen sken när vi vaknade och hela dagen var det ett enormt vackert väder, solsken från en klarblå himmel.
Vi steg upp 06.45 och efter frukost försökte vi se om automatslussen fungerade för det lyste rött, men den funkade inte så vi fick vänta till kl 9. Lars cyklade bredvid kanalen och tryckte på fjärrkontrollen i förväg, så att slussen skulle vara fylld när vi kom fram. Han cyklade också till ett Boulangeri och köpte bröd. Vid lunchtid hade han hittat en trevlig restaurang alldeles vid kanalen med brygga där man kunde förtöja. Vi gick upp dit och satt utomhus och åt Spagetti Carbonara. Det var stopp i ett par slussar, så vi fick vänta tills VNF:s slusspersonal kom och fixade till det.

Under dagen körde vi till sluss nr 39, Pont-du-Bois, dit vi kom 17.20. Där stannade vi för natten. Lars riggade upp vattenslangen i en buske så vi kunde duscha. Det var jätteskönt efter denna enormt varma dag. Här fanns inga duschar eller toaletter utan bara några pållare att lägga fast vid. Till kvällsmat lagade Björn omelett med sparris, jättegott.
På kvällen var det återigen fantastiskt månsken, nästan fullmåne nu. Vi gjorde totalt 22 slussar ner den här dagen.

 

Söndag 11/9          Pont-du-Bois- Fouchécourt

Det var litet mulet på morgonen och senare på eftermiddagen regnade det och åskade en del.
Vi startade kl 9 tillsammans med de 4 Wien-borna i hyrbåten från Le Boat, som hade legat akter om oss under natten. Vi slussade tillsammans med dem fram till Corre, där vi stannade för att handla, medan de åkte vidare. Vi kom dit några minuter i 12 och såg ett anslag redan från båten som talade om att affären var öppen mellan 9 och 12 på söndagar. Vi frågade om det fanns någon annan affär som kunde tänkas vara öppen, men det fanns det inte. Det var dessutom väldigt grunt där vi skulle lägga till så vi fastnade, men kom loss ganska lätt. Programmet PC Navigo i datorn råkade också försvinna.

Det här var inget bra ställe för oss så vi gick genast vidare.

Men vi hade knappt kommit ut på kanalen igen innan vi såg en kanal åt höger och en skylt som annonserade om en restaurang i marinan där inne. Vi gick in, men stannade vid en liten flytbrygga utanför marinan för det var för grunt att gå längre in. Vi gick upp till restaurangen och åt en härlig lunch, entrecote med pommes frites. Det smakade jättegott.
Mätta och belåtna fortsatte vi efter att ha lämnat tillbaka fjärrkontrollen i slussen. Nu slutade nämligen Canal de l´Est och vi kom in i Saone.

Det började hällregna. Vi fortsatte till Fouchécourt, där vi lade till 17.35. Det regnade och åskade en del men blev finare under kvällen. Björn och Lars lagade spagetti Boulognese. Totalt gjorde vi 12 slussar ner (3 st efter Corre), och avverkade 19,4 M dvs 35,9 km under dagen. Vi var nu 381 km från Lyon.

 

Måndag 12/9          Fouchécourt-Vereux sluss

Solen sken fantastiskt hela dagen. Vi startade från Fouchécourt 08.20 och var ungefär vid 10-tiden framme i Port-sur-Saone där vi stannade och handlade massor av mat. Jag kan fortfarande inte fatta hur vi kunde bära allt ner till båten.
Vi fortsatte 12.30. Vi passerade 2 tunnlar, först St Albin Tunnel (681 meter) och sedan Savoyeux Tunnel (643 meter).

Vi fortsatte till kl 19, då vi var framme vid näst sista slussen innan Gray och avståndet till Lyon var nu 296 km. Vi körde så fort det gick mot slussen för att se om vi skulle kunna hinna att passera den innan den stängdes av. Det var en lång raksträcka och Lars och jag stod på däck och höll tummarna men när vi var ung 100-200 m från slussen så slocknade ljuset. Den hade stängts av. Vi förtöjde alldeles vid slussen med hjälp av bergskilar, och låg där på natten. På kvällen var det fullmåne, fantastiskt vackert!!!
Under dagen hade vi totalt klarat av 10 slussar nerför och 2 tunnlar och en totalsträcka på 35,5 M, som med hjälp av medströmmen blev 85 km. Vi var nu 296 km från Lyon.

 

Tisdag 13/9          Vereux sluss, St-Jean-de-Losne

Litet duggregn på morgonen.
Vi startade 08.45 och vid 11-tiden var vi i Gray där vi tankade vatten som kostade oss 5 € då vi sa att vi inte ville stanna här pga att det var så grunt att vi inte kom ordentligt intill bryggan. Vi gick vidare till en annan kaj i Gray, som låg alldeles vid bron och dammen. Vi stod på bron, som hade fantastiska blomsterdekorationer, och tittade på fåglarna som badade hysteriskt nedanför.

Vi åkte vidare och vädret blev bättre, inget mer regn. Vi kom till St.-Jean-de-Losne 19.30 och där var det absolut fullpackat i marinan, men vi hittade en plats längst in. Här skulle vi ha träffat ett par bekanta till Björn, Ulla-Kristina och Björn Olsson, om de hade varit där med sin båt men de var ute och körde chartergäster på kanal  de Bourgogne med sin stora motorseglare. Vi fick träffa dem senare i Avignon, 24 sept. Se längre ner.
Totalt  gjorde vi 8 slussar nerför och avverkade totalt 42,3 M ung 85-90 km.

 

Onsdag 14/9          St.-Jean-de-Losne - Fleurville

Start i St.-Jean-de-Losne  07.40.
Härligt väder. Vi startade direkt och åt frukost under gång, för att vinna tid. Lars och Björn åt medan jag körde och sedan åt jag medan de körde. Underbar, solig morgon. Vi passerade 2 stora (200 m) slussar på förmiddagen. Från och med nu är flytväst obligatorisk. Slussvakterna gör ingenting innan man har flytväst på sig. Vi stannade i Chalon-sur-Saone 13.30, där Lars och Björn gick och handlade, medan jag gjorde lunch (Ravioli och bröd). De hittade en jättebra mataffär Carrefour. När vi hade ätit tankade vi 122 l diesel (1,5 €/l) och fortsatte sedan i det underbara vädret.

Vi kom till en stor sluss Orme, där det visade rött så vi fick kalla upp på VHF kanal 22. Det visade sig att en stor båt var på väg upp och det kom en jättestor passargerarfärja Rembrandt från Basel som skulle före oss in i slussen.

Vi fortsatte till 19.30, då vi kom till Fleurville,98 km från Lyon. Vi lade till vid en flytbrygga där det stod en gammal man och fiskade, och en svan kom och tittade på oss alldeles vid båten. Underbar röd solnedgång och månsken, nästan fullmåne. Totalt gjorde vi 3 slussar ner och avverkade 105 km och låg gratis under natten.

Torsdag 15/9          Fleurville-Lyon

Fantastisk soluppgång, alldeles röd. Vi startade 07.30 och medan jag styrde så åt Lars och Björn frukost och sedan bytte vi. Underbart soligt väder, inte ett moln på den klarblå himlen. Vi passerade Macon strax före kl 9. Vi mötte ett stort blått passagerarfartyg Provence. Kl 10.30 var vi i Dracé sluss, och 11.30 passerade vi Montmerle medan vi drack vårt förmiddagskaffe med bokstavskex med Nutella på.

Kl 12.30 passerade vi Jassans-Rottier ung 41 km från Lyon, där de lastade massor av sand.

Vi kom till Lyon ung kl 15-16 och jag ringde till Vincent (en god vän) då vi var utanför hamnen "The Port Confluent". Han såg oss från sin balkong och kom ned och bad hamnkapten öppna bron så att vi kunde komma in i marinan. Det är en fantastisk marina, alldeles ny, invigdes 20/5-11. Danskarna Dorthe och Bjarne, som Björn hade träffat på tidigare, låg vid samma brygga  med båten Bisse. Vi duschade och gick sedan upp till Vincents lägenhet. Den var enorm c:a 70 kvadratmeter + en jättestor altan på baksidan + en balkong längs med hela lägenheten på framsidan mot solnedgången och med utsikt över marinan, floden Saone och bergen på andra sidan floden. Vi satt på balkongen och Vincent bjöd på vin och öl för den som ville ha.

Lars och Björn gick sedan ner till båten och lagade mat, lax, potatis och hollandaisesås. Jag fick ledigt för att kunna sitta och prata med Vincent.

När maten var klar blinkade Björn med ficklampan och Vincent och jag gick ner. Vincent tyckte det var spännande att vara i en segelbåt. Vincent, som är flygkapten, berättade mycket för oss om flygning, vi hade massor av frågor, det var verkligen intressant. Björn hade talat med Åsa, som hade hittat en flygbiljett åt Lars med Ryan Air från Nimes via Bryssel till Göteborg tors 22/9. Lars tyckte det var bra så Åsa köpte den och skickade uppgifterna till Björns e-mail för utskrift.
Under dagen hade vi gjort 2 slussar ner och avverkat 51,73 M, dvs 98 km medströms.

 

Fredag 16 sept              Lyon

Solen strålade. Vi sov till 08.15, åt frukost och gick upp till Vincent.

När Vincent hade skrivit ut Lars boarding-card så gick vi ut på stan.

Vi tog spårvagn nr 1 till Perrache, bytte där till Metro och åkte till linbanan för att åka upp till basilikan. Vincent hade köpt dagskort åt oss och de gällde både på spårvagn, Metro och linbana. Där uppe var det en tjusig utsikt över Lyon, men tyvärr var det inte tillräckligt klar sikt för att se den snöklädda toppen av Mont Blanc som man kan göra vid optimala förhållanden. Vi såg dock konturen av berget litet svagt. Vi promenerade ner och kom in i gamla Lyon, där vi gick till en trevlig restaurang som Vincent kände till, för att äta lunch. Vi satt ute i det härliga vädret. Vi vandrade runt i gamla stan.

Rhone och Saone rinner samman i Lyon strax efter marinan som vi ligger i.

Vi promenerade över till Rhone och gick längs vattnet tills vi kom till operan. Där satt vi en stund och tittade på alla skickliga skateboardåkare på den öppna planen vid operan.

Vi tog metron till Perrache och bytte till spårvagn och åkte till IKEA.

Vi köpte köttbullar, lingonsylt, potatismos, sill och pepparrotssås mm. Vi var tillbaka i marinan 20.10 och skiljdes från Vincent på kajen. Han måste sova tidigt eftersom han var stand-by dagen efter och 5 dagar framåt och kunde kallas till tjänstgöring. Kallas han så ska han infinna sig i god form på flygplatsen iklädd uniform inom 1,5 tim.

Vi åt köttbullar, potatismos och lingon till middag och mandeltårta efteråt. Det regnade och åskade litet på kvällen.

 

Lördag 17/9               Lyon - Les Roches de Condrieu

Det regnade och åskade på morgonen. Vi lämnade Lyon 11.25. Vincent vinkade på balkongen när vi lämnade marinan. Efter ung 1 km kom vi till stället där Rhone går ihop med Saone. Strax därefter kom vi till slussen Pierre-Bénite, den första i Rhone. Slussarna blev nu mycket större, hade flytande pollare och det var obligatoriskt att ha flytväst på. Den här slussen hade en höjd på 11 m. Sluttningarna var täckta av vinodlingar. Vi fortsatte till Les Roches de Condrieu dit vi kom 16.30. Vi stannade där för Björn hade hört att det var en bra hamn. Strax efter att vi hade lagt till så började det åska och regna alldeles enormt.

Under dagen passerade vi 2 slussar, och avverkade 40 km.

 

Söndag 18 sept                Les Roches de Condrieu - Port de Cruas

Det var mulet och när vi kom till första slussen Sablons, så regnade det kraftigt.

Vi hade bra medström så det rullade på bra. det regnade fram till 14-tiden, sedan blev det uppehåll och t.o.m. litet sol på eftermiddagen. Vi gick igenom 5 slussar ner, och kom till Cruas, där vi passerade ett kärnkraftverk. Då fick vi ett anrop på VHF:en "Älvan, Älvan, Thorbjörn kallar". Det var Wolfgang som ropade. Han såg oss passera där han låg i hamnen och just pratade med danskarna, som också legat i Lyon, om Älvan. Vi vände och körde in och där låg både ”Bisse” och ”Thorbjörn”. Wolfgang berättade att  hans fru Rita var ute och letade efter katten Hexe som hade försvunnit i land. Hexe kom tillbaka senare på kvällen. Jag gjorde fattiga riddare på lunchen och vi hade IKEA-köttbullar och stekt potatis till middag. Under dagen gjorde vi totalt 5 slussar ner och avverkade 52,43 M, vilket omräknat blir 97 km. Vi hade dock i själva verket gjort 107 km pga den kraftiga medströmmen.

 

Måndag 19 sept            Port de Cruas - L'Ardoise

Vi gick ung kl 10 efter det att Thorbjörn och Bisse hade gått tidigare. Det var mulet men inget regn. Vi passerade bla Valence, Montélimar och St Etienne de Sort och 3 slussar: Ecluse Chateauneuf (17 m), Ecluse de Bolene (23 m, högst i Rhone) och Ecluse de Caderousse (9 m). I Ecluse de Bolene anropade jag slussvakten på VHF på franska. Första gången jag pratar i VHF. Jag sufflerades av Björn och Lars som ropade "håll in, släpp". Man skall ju nämligen hålla in knappen på luren när man pratar och släppa när man lyssnar. När vi kom till nästa sluss så hann jag bara anropa slussen och hälsa "Bonjour Monsieur", så blev det genast grönt ljus. Lars tyckte det var synd att jag inte hade börjat tidigare med att anropa slussarna. Men det var nog bara nybörjartur. Vi åkte förbi flera kärnkraftverk och såg flera borgar och slott i bergen. Det var medström och mycket kraftig medvind. Så kraftig vind att vi inte kunde lägga till när vi skulle vänta vid slussen utan fick köra hela tiden. Det var den starka Mistralvinden som slagit till. 
Ungefär 2 km efter sista slussen gick vi 3 km in till höger i en kanal till L'Ardoise, dit vi kom 19.10. Toaletten (1 st) och duschen låg inne i restaurangen på en pråm, och man fick fråga en man i en båt efter nyckeln. Capitaineriet var i restaurangen. Mannen sade att det var öppet kl 11, 15 och 18.

Totalt gjorde vi 3 slussar ner varav den andra i ordningen var den största i Rhone (23 m). Vi avverkade 35,3 M, vilket med medvind och medström blev 71 km.

 

Tisdag 20 sept            L'Ardoise-Avignon

De lossade makadam från en pråm med en kran när vi vaknade kl 8. Det blåste jättemycket, det var mistralvind. Solen sken dock härligt från en klarblå himmel.

Vi gick 10.30 och kom till Avignon 13.20. Hamnkapten kom ned till båten och talade om att capitaineriet var öppet mellan kl 8 och 18, och duschen var alltså öppen under samma tid. Vi åt litet lunch på båten och gick sedan ut på stan. Vi handlade mat på Carrefour och gick tillbaka till båten. Sen grillade Lars och Björn fläskkarré på kajen. Totalt gjorde vi 1 sluss ner och avverkade 14,69 M.

 

Onsdag 21 sept

Solen sken från en klarblå himmel och det var nästan vindstilla. Jag klev upp 07.35 och gick bort och duschade kl 8. Vi åt frukost och vid 11-tiden gick Lars och Björn upp och duschade. Därefter gick vi bort till järnvägsstationen och köpte tågbiljetter till 06.36-tåget till Nimes dagen efter, eftersom Lars ska åka hem. Sedan iväg till turistbyrån där en mycket hjälpsam dam förbeställde en taxi till kl 06.00 nästa morgon. Sedan blev det lunch på en mysig restaurang på Rue des Tenturiers, som heter "Au rendez vous". Vi festade till och åt förrätt, varmrätt och efterrätt och drack rödvin. Efteråt visade det sig att Lars bjöd oss, det var ju vi som hade tänkt festa av honom! Vi satt där till bortåt 15.30 då den förtjusande lilla servitrisen skulle stänga.

Vi gick sedan och köpte säkringar till toaletten, 10 st á 2 Euro och jag betalade detta med en enorm glädje då de hade en förmåga att gå sönder just då jag använde toan.

Därefter gick vi till Påvepalatset och efteråt till de vackra trädgårdarna och den härliga utsikten vid Domen. Sedan ner genom gränderna och förbi den mytomspunna bron, St. Benezét. När vi kom till kajen hade Wolfgang och Rita kommit och också Dorthe och Bjarne. När Lars hade packat satt vi på däck och drack gin och tonic och åt choklad och jordnötter till kl 22.45. Det var härligt varmt så vi satt i shorts och T-shirt. Sedan tidigt i säng för att kunna gå upp tidigt nästa morgon.

 

Torsdag 22 sept                Avignon - Lars åker hem

Solsken och blå himmel. Vi steg upp kl 5 och åt frukost och gick sedan upp till Capitaineriet där den förbeställda taxin kom punktligt kl 06.00. Vi åkte till järnvägsstationen och tog tåget till Nimes, sen flygbussen till flygplatsen, St. Gilles. Lars checkade in och gick in och vi drack te resp öl innan flygbussen gick tillbaka 09.30. Planet gick 10.15.  När vi kom tillbaka till järnvägsstationen åkte vi buss till Avignon. Vi gick från stationen till Les Halles där vi köpte jättefin lax. Sedan gick vi till Carrefour och köpte potatis och fläskkarré. Vi kokade några ägg och åt tonfisk och majonnäs till lunch på båten. Sen gick vi och pratade med Wolfgang och Rita i båten en stund.

 

Fredag 23 sept              Avignon

Sol och blå himmel, varmt och skönt, inte mycket vind. Efter frukost satte vi upp min dator och Björn hjälpte mig att föra över bilderna från kameran till datorn. Det var 844 st från turen på kanalerna med Älvan. Vi åt sedan lunch, och vandrade iväg upp till påvepalatset vid 14.30-tiden. Vi tog det elektriska tåget, som visar sevärdheterna i stan. Vi promenerade genom stan. Vi stannade på kajen på tillbakavägen och pratade med Dorthe och Bjarne en stund.

Wolfgang och Rita hade åkt vidare på morgonen. När vi betalade för 4:e natten sade hamnkapten att när man betalat för 4 nätter får man stanna resten av veckan gratis. Vi bestämde oss för att göra detta, eftersom Björn hade mycket tekniskt arbete att göra och jag skulle skriva dagbok för att skicka till Åsa.

 

Lördag 24 sept             Avignon

Sol och blå himmel, varmt och skönt, inte mycket vind. Vi åt frukost vid 9-tiden. Efter frukost började Björn arbeta med vissa tekniska grejor och jag började skriva dagbok på datorn. På eftermiddagen cyklade Björn till Carrefour för att handla och jag gick och duschade. Under tiden hade Björn Olsson med fru Ulla-Kristina ringt till Björn och sagt att de stod vid hans båt. De hade kommit med husbil från Medelhavet. Björn cyklade bort till dem då de hade gått iväg en bit bort och följde dem tillbaka till båten. Vi hade en mycket trevlig kväll. Vi bjöd på marinerad fläskkarré med Bernaissås och potatis och brylépudding till efterrätt, och så förstås vårat goda 10-litersvin. Björn var och talade med hamnkapten som sade att de kunde ställa sin husbil vid vår båt gratis över natten.

 

Söndag 25 sept          Avignon

Efter frukost var det arbete hela dagen. Dorthe och Bjarne åkte iväg. Samma som dagen innan, jag skrev och Björn kopplade sladdar. Underbart väder som vanligt.

 

Måndag 26 sept        Avignon

Samma underbara väder som förut. Vi arbetade hela dagen, Björn kopplade och jag skrev dagbok på datorn. Det var så varmt att vi tom öppnade kapellet i aktern. Vi hann inte äta förrän vid 17- tiden, då Björn lagade till litet god mat, dvs det är just nu.

 



Nu har vi fått ytterligare dagboksanteckningar från Marita!
Den här biten börjar där den förra slutade (förstås!) den 26 september.



På kvällningen cyklade vi till en stor Intermarché utanför muren i andra ändan på stan. Vi cyklade sedan hem med varorna och hämtade datorerna och cyklade till Mc Donalds som har gratis internet. Vi skickade bl.a dagboksanteckningar till Åsa.  Vi lämnade Mc D. vid 22:15-tiden, de stängde 22:30. Vi cyklade upp till Påvepalatset och Domen, som var fasadbelysta. Det var mycket mäktigt, rent trolsk stämning. Det var en del ungdomar som spelade dragspel, fiol och gitarr och sjöng, mycket vackert. Folk satt ute på restaurangerna och många promenerade runt. Vädret var underbart, man kände inte att man var ute. Vi avslutade kvällen på däck.

 

Tisdag 27 sept

Kvar i Avignon. Samma underbara väder. Efter frukost gick jag upp och tvättade en maskin vittvätt, Jag spände upp ett litet streck på akterdäck och det torkade snabbt. Björn kopplade sladdar och jag satt på akterdäck och skrev dagbok medan tvätten torkade.

Vid 20:30-tiden gick vi över till ett par svenskar som just hade kommit och som hade litet problem med VHF-en. Felet var en för klen kabel, så han fick en ny av Björn. De skulle gå till England för att sälja båten där. Per som han heter har varit borta i Karibien under ett år.

 

Onsdag 28sept

Kvar i Avignon. Samma underbara väder. Efter frukost cyklade vi till stan och uträttade lite ärenden.Vi var hemma vid 14-tiden och drack då kaffe och croissants. Sedan plockade Björn ur babordsbänken och kröp ned och drog upp elkablar till navigationsbordet. Vi stuvade ner vant och spridare mm i ”Lars” koj.
Jag läste och vi gick och duschade vid 17:30-tiden och sedan jobbade Björn vidare tills jag hade maten klar vid 19:30-tiden.

 

Torsdag 29 sept

 

Kvar i Avignon. Samma underbara väder. Jag frågade hamnkapten efter en bricomarché. Björn jobbade med sina kopplingar. Vi fyllde vatten. Jag läste Skippers råd. Vid 15-tiden åt vi litet, och Björn ringde till Rönnäng och frågade om den nya vinschen som inte fungerade.
Den förfärlige "dansken" med den ombyggda fiskebåten hade lagt till bakom oss. Vi fick nästan slaget. Hu!!


Fredag 30 sept

Samma underbara väder. Vi kastar loss och åker och tankar vid Capitaineriet, och lämnar Avignon 09:30.
"Dansken" hade åkt före oss på morgonen som tur var, han skulle till Navy Service och ta upp båten sa han. Hoppas han är borta innan vi kommer dit.
Vi äter frukost under gång och 11: 30 var vi framme i Beaucaire Ecluse och fick vänta ung 45 min för det var 2 pråmar på väg upp i slussen. Det kom en fransman i en Jenneau Espace som låg utanför oss medan vi väntade vid flytbryggan. Han bodde i sin båt året om. Strax innan Arles så svängde vi av åt höger, in på La Petite Rhone , mot St. Gilles, dit vi kom 16: 30. Vi tog cyklarna och åkte upp och handlade på Lidl och sedan lagade vi lax och potatis. Det var ett restaurangtält på kajen och där var det fest. Säkringarna till elskåpet var bara på 4 A så vi kunde inte ha båda plattorna på samtidigt.
Totalt gick vi 34,5 M under dagen.


                                  Avskedsmiddag i Avignon
                                          So long Lars
English

29/8 – 4/9

This week Björn has spent fixing some things in the boat.

The weather has been very good, sunny all the time so maybe there has been some time over even for a hard working captain.

Monday 5/9

Today in the evening Marita and Lars has come and they are very welcome.

Now the trip can go on with locks both up and down.

Marita and Lars met at the airport in Gothenburg and has made the whole long trip to Toul together.

Now this story will continuously be told by Marita from her notes I got from her. Thank you kindly Marita.

Monday 5/9

When we came to Toul station, Björn was standing there with his bike waiting for us. We went down to the boat and put all our luggage in. After that we went out and had a pizza. Back in the boat we had champagne and strawberry cake. Sunny weather all day. Toul has a very nice harbour.

Tuesday 6/9            Toul-Richardmenil

Sunny and hot. Shorts on immediately. We filled water and 11.30 we left Toul.

8 locks (3 down and 5 up) until we stopped inRichardmenil at 17.15.

That was 30 km. A long walk in the village. Much up and down. Highest up on the hill we found a restaurant where we had dinner.
Wednesday 7/9          Richardmenil-Charmes

Rain in the morning and sunny afternoon. At 9 we left and after 89 km we had made 15 locks. On the way we played seaman songs and had very fun and 3.30 PMwe had come to Charmes where we had a place outside El Mar,a rebuilt fishing boat from Øer in Denmark. The captain, Emil, was 75 years old. Further on in this story he will be known as The Dane. He showed to be asocial, and he also said so himself. He also called Björn asocial.

In Charmes we went up and bought some food in a supermarche. A lot of mobile homes were camping along the river. As usual we had something nice to eat in the evening, in the boat.

Thursday 8/9         Charmes - Epinal

At 8.45 we were in the lock together with the Dane but after that lock we let him go on his own. We had told him that we wanted to go before him because we were so fast and were in a hurry. That was too much for him. He said that he, despite he was alone, was equal fast.

He wanted to be alone in the lock, an asocial one. He promised us that we could go before him next day but next day when we asked him about this, he said that this he had never said. Very nice!!

In the night it was raining and some shady in the morning but very fine later on.

Epinal we reached at 4 and had gone 16 locks up. A shallow canal led into the city just 1.6 m deep so the Dane, and also Wolfgang we heard later, could not pass through. They had to stay at the branch. Good to get rid of the Dane.

There was some kind of event with bicycles and on the kay was a lot of bikes assembled.

We had a lovely evening.

Friday9/9          Epinal-Uzemain (lock#17 out in the wilderness)

We could not start until 9, there was no access to the lock before.

A little rain in the morning, raining cats and dogs on mid day but meanwhile we were inside having lunch while forcing the way to the next lock.

Vi startade 9.00. Litet regn på morgonen, sedan uppehåll och mitt på dagen hällregn, men då satt vi inne och åt lunch medan vi körde till nästa sluss.

In front of the next lock we had to wait for one hour while they cleaned it with high pressure water.

Together with a swiss couple we went through some locks but later on we let them afore so they could go together with the Dane. They squeezed in behind him and he was forced to move forward. For this he must have been very angry.

The swiss lady went between the locks on a bike and pressed the remote to make it faster and took the lines to make it really quick.

From Epinal we went 14 locks up and 16 down before we had to stop at Uzemain (lock # 17) at 7 PM, it was closed.

No worries, we had an unforgettable evening out there in the wilderness.

We had dinner with salmon and played songs on cd performed by Stefan Ljungqvist, very loud, there was not a living soul out there. An almost full moon was shining bright, beautiful!!!
The Dane stopped after the 14 locks up so now we are far in front of him. Some of the down locks here were manually driven and there were young, nice guys, students with a summer working, going between the locks on scooters and made the locks by hand. A tough job.

We went altogether 28,7 km and30 locks(14 up,16 down).

Saturday10/9          Uzemain (lock#17)-Pont-du-Bois (lock #39)

The sun was shining all day long from a clear blue sky.

We got up at 6.45 and after breakfast we tried to get through the lock but we had to stay til 9.

From now on, Lars went afore on bike pressing the remote to make it faster. In one place he also found a Boulangerie (bakery) and bought a bagette.

At lunch time he had found a nice restaurant just aside the canal where we had Spaghetti Carbonara. In a couple of locks we had trouble with the mashinery and had to wait for the personnel from VNF, the French Canals Company coming to fix it.
Today we reachedPont-du-Bois at5.20 PM where we stayed for the night. A nice place just aside with nothing but a water tap. Lars rigged our water hose in a bush and we had a lovely shower. Very nice after a long hot day.

For dinner Bjorn made an omelette with smoked pork and asparagus to that, lovely.

In the evening the moon was shining brightly again.

Today we made 22 locks.

Sunday11/9          Pont-du-Bois- Fouchécourt

The morning started with a shady weather and later in the afternoon we had some rain and thunder.

At 9 we started and stopped at Corre some minutes before 12. We wanted to buy some but could see a sign telling that it was open between 9 and 12 on sundays! We asked if there was another shop open but no.

Our computer programme, PC Navigo also stopped and we had no dongel to get it started again, we had borrowed it from Wolfgang and it was running as long as it was not stopped.

We also got stuck in the mud but could get free rather easy.

This was not a place for us so we went on.

Hardly we got out in the canal again when we saw a sign telling there was a restaurant inside a branch on the right side. We went up to the restaurant and had a lovely lunch with entrecote and frensh fries. Really good!

Very satisfied we went on and in the next lock we turned back the remote controller because now the Canal de l´Est was finished and we came intothe river Saone.

We went on toFouchécourt where we stopped at 5.35 PM. Much rain and thunder but got nice in the evening.Björn andLars cookedspagetti Boulognese.

12 locks down we made this day and 35,9 km. Now we were 381 km from Lyon.

Monday12/9          Fouchécourt-Vereux lock

Sunny all day long .

Around 10 we got to Port-sur-Saone where we stayed and had a great great shopping.

Cannot understand how we could manage to get it all down to the boat.

Now we passed two tunnels, first the St Albin Tunnel (681 m) and then the Savoyeux Tunnel (643 m).

At 7 PM we had only two more locks before Gray. In a furious speed we tried to reach the lock before it closed and when we had only at most 200 m the light went out. It was closed. We moored at the lock and had a wonderful evening and night in full moon. Beautiful.

During this day we had made 10 locks down an two tunnels, 85 km. Just 296 km to Lyon.

Tuesday13/9          Vereux lock –St-Jean-de-Losne

We started 8.45 in a light rain and at 11 we were in Gray where we bunkered water, had to pay 5 €. Expensive!!! We told the harbour captain that we could not stay at his bridge because we got stuck in the mud, could not get all the way in to the bridge. Went on to another bridge right beside a bridge over the river. On the brige, full of beautiful flower decorations, we stood watching the birds, hystericly bathing.

At 7.30 we got to St.-Jean-de-Losne and there the marina was absolutely full but managed to get into a minimal place between a large motorboat and the shore, deep enough for us, puuh.

In this place we should have met a couple of friends to Björn, - Ulla-Kristina and Björn Olsson if they had been here. They were out in the Bourgogne Canal with some charter guests with their big motor sailer. We met them later in Avignon.

Today we made 8 locks and 85 – 90 km.

Wednesday14/9          St.-Jean-de-Losne – Fleurville

7.30 this lovely morning we started and had breakfast on the go to gain some time. Lars and Björn was eating and I was driving and v v. Lovely sunny morning. We passed through two big locks, 200 m in length, in the morning. From now on you cannot pass a lock whithout having a waist on.

In Chalon-sur-Saone we made a stop for bunkering. Lars and Björn went away to shop in a Supermarket, Carrefour, while I was making lunch, Ravioli on can and bread. After lunch we got 122 liters of diesel fuel (1.5€ / lit) and continued our trip in a stunning weather.

In front of a big lock, ORME, (all of them were big from now on) we had red light and had to call them on VHF, channel 12. There was a big boat coming up so we had to wait. A very big passenger bark, Rembrandt from Basel, had to go in front of us in the lock.

At 7.30 we were in Fleurville, 98 km from Lyon. At a pontoon, where an old fishing man stood, we found our free birth. A big swan came up to us. We had a wonderful red sunset and moon shine - no, not the drink. Three locks and 105 km var dagens rekord.

Thursday 15/9          Fleurville-Lyon

Fantastic sunrise we had. We started at 7.30 and had breakfast on the run. Not one cloud on the sky. We passed Macon before 9 and met a big blue passenger ship, Provence.

At 10.30, Dracé lock and 11.30 we passed Montmerle while having our coffey.

At 12.30 we passed Jassans-Rottier appr. 41 km before Lyon. Here they had a big sand shipping. We arrived to Lyon at 15.30 and I called my good friend Vincent when we wore outside the harbour "The Port Confluent".

From his balkony he could see us and told the harbour captain to open the bridge to let us in. It is a fantastic Marina, quite new, only 4 months.

The danish people Dorthe och Bjarne, who Björn had met earlier were at the same bridge with their boat Bisse.

We had a shower and went up to Vincent. His apartment was 70 m² and had a balcony on both back and frontside with the whole apartment length. On the front side he saw the sun setting and had a view over the marina, the river Saône and the mountains behind the river. We had some wine and beer and a good chat.

Lars and Björn went down to the boat and fixed the dinner, salmon, potatoes and sauce Hollandaise. I was free to have a chat with Vincent. We all had dinner in the boat and Vincent thought it was thrilling to be in a boat. Vincent is a flight captain and he told us a lot about flying. We had a lot of questions and it was really interresting.

Björns Åsa had found a flight ticket for Lars on Ryan Air from Nimes via Brusseles to

Gothenburg on september 22. That was OK with Lars and Åsa bought it and sent the boarding cards to Björns e-mail to be printed out.

During this day we had made two locks and 98 km.

Friday 16/9              Lyon

This sunny morning we slept until 8, had a little breakfast and went up to Vincent. After Vincent had printed out the boardingcards for Lars, we went out on town.

The tram # 1 took us to Perrache, then the Metro to the point where we could go by a chain train steep right up to the Basilica. Vincent had bought one day travelling card for all of us and we could travel all over.

Up there we had a lovely view over Lyon but the sight was not clear enough to se the snowy top of Mont Blanc. We could only see the contour of the mountain a little waigh.

We went down to the old parts of Lyon and a little nice restaurant which was Vincents favorite where we had lunch. Then we looked around in the old town and the weather was very good.

Saône runs out in the Rhône right after the harbour we were in. We went over to Rhône and walked along until we came up to the Opera House. There, on the square, in the front of the Opera House, we sat down for a while looking at the skilled skate board runners.

Then we took the Metro to Perrache, changed to tram and went to IKEA.

We bought some swedish meat balls, mashed potatoes, Heering and some more. No Kalles Caviar. We wore back in the marina at 8 and said good bye to Vincent. He had to sleep early cause he was in stand by next day and could be called in for work. He has 1.5 hour to be in service after being called for. For dinner we had what we bought in IKEA plus an almond cake. There was some rain and thunder in the evening.

Saturday 17/9               Lyon - Les Roches de Condrieu

In the morning rain and thunder like in the evening.

We left the marina at 11 and Vincent waved us off from his balcony. After one km the Saône runs out into the Rhône. The first lock in Rhône was Pierre-Bénite. The locks now were much larger and had pollars going up and down. This lock was 11 m high or deep if you prefere.

There were wine yards on booth sides. We went on to Les Roches de Condrieu and stayed. Björn had heard about this harbour, it should be good. We were there at 4.30 and just as we had got moored it started raining cattle and thundering enormeously.

This day we had passed two locks and made 40 km.

Sunday 18 / 9                Les Roches de Condrieu - Port de Cruas

Today it was cloudy skies and when we came to the first lock, Sablons, heavy rain.

The stream was good so we had a fast run. Rain until two oclock then just clouds and in the afternoon some sun. After five locks down in Cruas there was a nuclear power station. Then we suddenly had a call on VHF: Älvan, Älvan, Thorbjörn calling! Wolfgang was calling. He had just seen us passing on the river. He had just had a chat with the danish couple about us. We turned around and in the harbour were both Bisseand Thorbjörn. Wolfgang told us that their cat Hexe had disappeared and that Rita was searching for her. Hexe returned later in the evening. I made some to eat for lunch and for dinner we had meat balls of course and fried potatoes.

Today we made 5 of theese big locks, takes long time, and 107 km with a good stream at our benefit.

Monday 19 / 9            Port de Cruas – L'Ardoise

We started at 10 after Thorbjörnand Bissehad left. Cloudy but no rain. We passed Valence, Montélimar and St Etienne de Sort and also three locks: Ecluse Chateauneuf (17 m), Ecluse de Bolene (23 m, highest in Rhône) and Ecluse de Caderousse (9 m).

At Ecluse de Bolene I called up on VHF in french. First time I use the VHF and had good help from Lars and Björn to Press and Release the button while talking or listening. At the next lock I just had to say ”Bon jour Monsieur” and there was green light. Lars thought that I should have done that long before but I think it was just beginners luck.

We saw several nuclear power staitions and also alot of burghs and castles up in the mountains. We had a good stream with us and also good wind from behind. It was so strong that we could not get moored in the meantime waiting for the lock to open. We had to run the motor all the time. The strong Mistral had caught us. Some two km after the last lock (this day) we went three km into a side canal up to L´Ardoise and landed at 7 PM.

In this harbour, a lagoon, everything was floating. Barks and pontoons for everything. The services was in the restaurant bark, open only at 11, 3 and 6. The key had to be asked for from a man in a motorboat. Yhe harbour captain, a woman, had her own bark.

In the lagon there was an very old big ship, sunk and stranded.

Today we made three locks down and with the stream 71 km.

Tuesday 20 / 9            L'Ardoise-Avignon

In the morning we woke up at 8 at the horrible sound from loading of macadam into a bark.

The Mistral was reigning even today. The sun was shining from a clear blue sky.

At 10.30 we went out and reached Avignon at 1.20 PM. The harbour captain told us that the office was open between 8 AM and 6 PM and that we could use the toilet and douch at theese hours.

A little lunch we had and then we went out to look at the city. In Carrefour City we made some shopping and took it to the boat.

Lars and Björn grilled some meat on the kay.

This day we only had one lock down and made 7 km.

Now we had reached the last harbour for Lars journey. Soon he was leaving us for going home to make some lobster fishing. This event is strictly limited in time so he had to be home in time for the start. Sept 26 I think it was.

Wednesday 21 / 9

Today, almost no wind and a clear blue sky. I woke up at 7.30 and had a shower at 8. We had breakfast and at 11 Björn and Lars had a shower. Then we went over to the railway staition to get the tickets for train to Nimes at 6.36 next morning. After this was done we went over to the Tourist Office where a very helpful lady ordered a taxi for us at 6.00 next morning.

Now it was time for lunch which we found in a very cosy restaurant on Rue des Tenturiers, named ”Au Rendez Vous”. We had a three dishes dinner and Vin Rouge to drink. Afterwords it showed that Lars was buying,-- our intention was to celebrate him! We had a nice time sitting there til around 3.30 when the very young and lovely little servant was about to close.

We went to se the Palace of the Popes and later the beautiful gardens and the beautiful views behind the Dome. After this we went down through the narrow small streets and passed the bridge of many mythes, the St. Benezét, Pont de Avignon, never finished all the way over to the other side.

At the kay Thorbjörn and Bisse were there when we came back.

After Lars had packed down his things we sat on deck and had a drink of Gin and Tonic and chocolate and peanuts until 10.45 in a very warm night, just shorts on.

To get up very early we had to strike the bed.

Thursday 22 / 9                Avignon - Lars going home

Sunny, blue sky. Up at 5 and had a very early brast. Then up to the Capitainery and the taxi at 6. Train to Nimes and the Navette to the airport. Lars checked in and we had tea and beer til the Navette went back 9.30. the plane left at 10.15. We went by bus back to Avignon. Much cheaper than the train.

On the way through the city we passed Les Halles where we bought a nice salmon just before they closed. Then up to Carrefour for potatoes and pork.

For lunch we had some cooked eggs, tuna fish and maionnaise. Then we went over to Thorbjörn and had a chat with Rita and Wolfgang.

Friday 23 / 9              Avignon

Sunny blue sky, still! Warm and nice and little wind.

After breakfast Björn helped me transmit my camera pictures to my computer. 844 pics from the tour on the canals with Älvan.

We had lunch and went to the Palace of the Popes where we took the electrical ”train” through the town showing all important there is to see. Afterwords we walked through the town and had a chat with Dorte and Bjarne, the danes, for a while. They said that Rita and Wolfgang had left earlier without saying good bye to them.

We paid for the fourth night and were told that we had the rest of the week for free. We decided to stay cause Björn had a lot of tecnical work to do and I had a lot with wrighting the diary to send to Åsa.

Saturday 24 / 9             Avignon

The same weather. After breakfast we started our work in the boat that would go on for several days.

In the afternoon Björn went by bike to Carrefour and I had a shower. During this time Björn Olsson and his wife Ulla-Kristina had called Björn and said that they were standing at the boat. They had come with their motorhome to visit us after leaving their boat in Saint Jean-de-Losne. They had also been down to the sea to have a bath in the Mediterranean Sea. Now they were on their way back home to Sweden.

We had a very nice evening together, dinner with marrinaised pork carré, Sause Bearnaise and Creme Brylé for Dessert and of course our good 10-liters box red wine. Their motorhome they could place beside our boat free for the night. They slept in the car.

Sunday 25 / 9          Avignon

Work all day. Oops! Did we forget to tell about the weather? Well its the same all week.

Today Dorte and Bjarne went off.

Monday 26 / 9        Avignon

The same as before. Very hot, we had to open all around and had only a bimini. We had not time to eat until 5 when Björn made some good food.

In the evening we went by bikes to a big Intermarché outside the big wall surrounding the inner city. Home with the stuff and then with the computers to Mc Donalds. Free internet if you buy something. We sent the diary to Åsa. The Palace of the Popes and the Dome were lighted up on all sides. Very mighty scenery. Some young people were playing accordeon, fiddle, guitarr and they were singing, very beautiful. People were sitting outside the restaurants and many just walked around. Wonderful weather, you could not feel that this was outside.

On deck we finished this day, late.

Tuesday 27 / 9  Still in Avignon

We don´t need to tell about the weather.

Still working

Half past eight we went over to a Swedish sail yacht which just had arrived and they had a little problem with the VHF. The power supply cable was tooooo thin. Maybe suitable for powering up a couple of LEDs! (Light Emitting Diodes) He got another cable from Björn.

They are going to England via the canals to sell the boat there. Per, the owner, had been in the Carribeeans for a year.

Wednesday 28/9

Still in Avignon. Some more job with electrical things.

We had a shower and more job until I had dinner ready at 7.30

Thursday 29 / 9

Still in Avignon. Everything the same. More work. Filled water. I read the book Skippers Advices. Björn called to Rönnäng in Sweden about his new electrical winch, never used, not functioning.

The horrible Dane had come to Avignon and had moored behind us. We almost fainted.

We wore lucky that he went off next day.

Friday 30 / 9

Same wonderful weather. Now we are off from Avignon.

We go to the fuel station at the capitainery for taking some diesel fuel.

Leaving Avignon at 9.30

The bad Dane had left earlier. Puh!

He should go to Navy Service and take up the boat he said. We hope he´s gone before we come there.

We take our breakfast during running to the lock Beaucaire Ecluse, in place at 11.30. We had to wait 45 minutes, two barks coming up. A french guy came up to us with a Jeanneau Espace which he lived in.

Before Arles we turned right, into the canal La Petite Rhône and had one lock before we came to St Gilles. At 4.30 we were there. In Lidl we found some to eat and had salmon and potatoes. On the kay there was a restaurant tent where they had a great party. Much people.

We could only use one electrical plate at a time cause the fuse was only 4 amps.

We made one lock and 15 km this day.


September ended
Continuing October

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen hemsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS