Dagbok Juli Diary July

                                                   Wolfgang, Corrinna och Rita

                                                "Corr" är Wolfgangs systerdotter


                                                         "Corr" is the niece of Wolfgang
English further down


Lördagen den 2/7 avgick båda båtarna i regn, blåst, kyla och höga vågor, och svallvågor från övrig trafik på Elbe. Det bar sig inte bättre än att masten släppte från sina stöttor, och Björn fick en riktigt svettig stund för att rädda masten fram till nästa hamn.

 

De stannade i Geesthacht, och blev kvar där ett dygn, men fick till slut ordning på mast och allt annat, och kunde sedan på måndagen fortsätta mot Wulfstorf.

 

Vid ”hebewerk” i Luneburg (som närmast kan beskrivas som en jättehiss, som lyfter båtar upp till 100 meter långa, 38 meter upp) fick de vänta 4 timmar innan det var deras tur att hissas upp till högre höjder. Nästa uppstigning var slussen innan Uelzen, där man kommer ytterligare 23 meter över havet.

 

På tisdagen 5/7 kom de till Uelzen, där fick Björn hjälp av en dykare att lossa en lina som satt sig i propellern! 

 

39 nm efter Uelzen, gick de så in på mittellandkanal.

 

Abbesbüttel nådde de på onsdagen, och på torsdagen hamnade de i Misburg, i närheten av Hannover.

 

Efter att ha nått Minden på fredagen den 8/7, så blir det nu ett uppehåll på ett par dagar. Man inväntar ny besättning, Marie och Pär, som väntas kliva ombord på söndag. Det finns förstås alltid sånt som behöver göras vid eventuella stopp, så Björn kommer inte att vara sysslolös under tiden.

 

 

8/7 – 11/7 Minden. En mycket trevlig marina, god ordning, men hamnkapten är ”ein Berliner”  och de är inte särskilt trovärdiga enligt mitt ressällskap Wolfgang, de går inte att lita på. Detta fick vi bevis på då vi skulle lämna marinan och gå ett litet stycke tillbaka på kanalen för att tanka båtarna från en tankbil som skulle komma kl 10 var det avtalat. En kvart senare hade bilen inte ”dykt” upp så vi gick vidare tillsammans med Pär och Marie som hade mönstrat på.

 

11/7 Minden Marie & Pär mönstrar på

 

12/7 Recke, inte mycket att nämna om detta ställe. Bara en anhalt.

13/7 Münster, eller detta

14/7 Flaesheim, eller detta

 

Fredag 15/7

 Sista arbetsdagen före SEMESTERN! Anna-Sofia, Malin och jag åker med StenaLine till  Kiel, med avgång 19:30. Vi åker med Maries & Pärs bil.

 

Lördag 16/7

Vi rullar av båten kl 09:00, och åker genom Tyskland till Fredrichfeldt där Anna-Sofia, Malin och jag mönstrar på Älvan. Det blir en trevlig kväll i goda vänners lag.

 

Söndag 17/7

 Marie & Pär lämnar. Åker vidare till Holland med bilen.

 Kl 10:30 går vi ut på Rhen. Det är en bred flod och vi har ca 3 knops medström, så nu går det undan! Här är massor av pråmar som förstås alltid har företräde, så det gäller att se upp och helst ha ögon i nacken. Vi lägger till i Emmerich.

 

Måndag 18/7

I dag kommer vi till början av Waal-kanal, vid Millingen. Vi fortsätter till Nijmegen, där vi tar till höger in på Maas. Vi går till Wannsum, där vi provianterar och tankar. På vägen hit får vi byta den tyska gästflaggan, eftersom vi nu är i Holland!

 

Tisdag 19/7

Vi går vidare till Rijke, en liten trevlig hamn mellan Venlo och Roermond.

 

Onsdag 20/7 BJÖRNS FÖDELSEDAG!

Han blir firad med både sång (ja, när man fyller 70, så får man stå ut med det!) och paket! Han får en hängmatta med tillhörande filt att ligga på, och myggnät att skydda sig med. Den ska spännas upp mellan stormasten och focken, och så ska han ligga där och mysa med en kall Sangria! Även Rita & Wolfgang kommer till vår båt med sång, tomtebloss och en flaska ProSeco. Mycket stämningsfullt!

När vi klarat av alla morgonbestyr, går vi vidare till Maastricht, där vi hittar en fin marina i utkanten av stan.

På kvällen letar vi efter en restaurang, där vi kan käka födelsedagsmiddag. Efter rundvandring, kommer vi till marinans egen restaurang. Där får vi först veta att köket har stängt, men sen säger bartendern att han nog ska kunna fixa lite gott åt oss i alla fall. Det slutar med en mycket god måltid för oss alla, och goda drycker därtill. Så alla är väldigt nöjda och glada när vi återkommer till våra respektive båtar på kvällen.

 

Torsdag 21/7

 I dag är det dags för Anna-Sofia och Malin att åka hem. Vi går med båten in till centrala stan, och följer dem till centralen. De åker tåg, byter tåg och byter sedan till buss, och kommer till slut till Bryssels flygplats, för vidare transport till Göteborg – Säve. Tack för de fina dagarna mina älskade ungar!

 

Fredag 22/7

Så är det dags för ny besättning. Lena & Bertil kommer till centralen i Maastricht, där vi möter dem, för eskort till båten.

Efter lite proviantering, så lägger vi loss, och går vi vidare till Liege. På vägen är det åter dags att byta gästflagga, nu går vi in i Belgien. Rita och Wolfgang har gått vidare redan på förmiddagen, och tanken är att vi ska hitta varandra i Liege. Men de har gått in på en liten marina som vi missar, så vi går lite närmare stan. När vi kommer in i hamnen, slutar drivningen av propellern att funka!! Vi hamnar först vid en stor stålbåt, som vi grabbar tag i för att ändå få någon kontakt med land. Men det kommer ut en ilsken gubbe och skriker åt oss att flytta på oss! Vi försöker förklara för honom att det är ”emergency”, men han bryr sig inte om våra skäl för att hålla i hans båt. Vi drar oss fram till en ”turbåt (liknade paddan)”som ligger bredvid ”arga gubben”. Vi har fått ögonen på en plats på andra sidan av den smala kanalen som marinan består av, men vi är ju på fel sida! Till sist kommer hamnkapten och ett par andra gubbar till vår hjälp. Vi får över en lina till rätt sida, och sen drar de oss över till platsen som är ledig.

Det visar sig att en del bultar hade lossnat i motorrummet (och vad som mer hade hänt är okänt för undertecknad….), så det är fullt jobb hela lördagen.

Vi får kontakt med Rita & Wolfgang på fredag eftermiddag, och vi bestämmer att träffas igen på söndagen.

 

Lördag 23/7 I dag äter vi födelsedagsmiddag igen, nu uppvaktas Björn av Lena och Bertil. Han får en röklåda med alla tillbehör! Det ska bli mycket mumsigt att få rökt fisk någon dag! Den kommer säkert att bli väl använd, särskilt nere i medelhavet, där det är nära till fisken! Enligt Wolfgang, så är det också väldigt smaskigt att röka kycklingklubbor.

 

Söndag 24/7

Nu är reparationerna klara så vi kan gå vidare, och målet för dagen är Namur. Vi hittar en plats mitt emot marinan, utanför Thorbjörn. Här finns inga bekvämligheter, men heller ingen hamnavgift.

 

Måndag 25/7

Går vidare, och märker nu att landskapet börjar förändras. Vi närmar oss Ardennerna. Vi stannar i Dinant. Här finns alla bekvämligheter. Det här är staden där saxofonens uppfinnare föddes, och det märks överallt i stan.

 

Tisdag 26/7

Vidare färd ut ur Belgien och in i Frankrike! Så nu byter vi gästflagga igen, sista bytet innan medelhavet!

Den första franska slussen är också platsen där man visar upp sina båtdokument och betalar en ”Vingette” för vidare resa på de franska kanalerna. Man får också en fjärrkontroll, som ska användas när man närmar sig varje sluss fram till Toul. Man skickar en signal till slussen att ”nu är vi på gång”, och slussmekanismen startar och öppnar slussportarna. När man är inne i slussen, har gjort fast och är klar att slussas upp (eller ner) så lyfter man en stång som sitter i slussväggen. (Finns en blå och en röd, den blåa lyfter man normalt, den röda är till för nödstopp) Då stänger portarna och vattnet fylls på (eller tappas ur). När det är klart öppnar slussportarna  på andra sidan så att man kan köra ut.

I Givet, mitt i Ardennernas bergskedja stannar vi. En trevlig liten stad, och en väldigt trevlig hamnkapten.

På kvällen hittar vi en mysig restaurang, där vi äter avskedsmiddag tillsammans med Lena och Bertil.

 

Onsdag 27/7

I dag på morgonen, klockan 05:15 (!!) mönstrar Lena & Bertil av. De har nu en 13 timmar lång tågresa (!!), med diverse byten, innan de når franska Rivieran. Där ska de tillbringa en vecka innan hemfärd. Vi hoppas att de ska få lite mer sol, och lite mindre regn under kommande vecka. Och ett särskilt tack till min slusskompis Bertil för ett bra samarbete!

När dagen har kommit igång, så går vi vidare genom vår första tunnel, Ham-Sur-Meuse. Den är 560 meter lång, 5,80 bred och 3,60 hög. Sen kom ett antal slussar och tunnel nr 2 innan vi kommer fram till Revin.

Här finns fin toa och dusch, och även tvättmaskin, men det är nåt underligt med öppettiderna för de här faciliteterna. Man stänger klockan 09:30 på morgonen och öppnar igen klockan 16:00……..därefter öppet hela natten till nästa morgon………….??? Fransk tideräkning? Ja, varför vara som alla andra…

 

Torsdag 28/7 – Söndag 31/7

I Revin har Rita & Wolfgang fått besök av Philip, som är Ritas son, och hans fru och deras lilla dotter. Så vi blir kvar här över helgen. Philip med familj åker hem igen på söndag eftermiddag.

                                                   I glada vänners samvaro
                                               Happy together with friends
English


Saturday July 2, booth boats started in rain, hard NW wind (directly from behind, along the river ), coldness and high waves and later a lot of swell from these small ferries trafficking the Elbe in Hamburg harbor.

The mast got loose and Björn had a real sweaty time to hinder the mast from going into the deep until next harbor. 

They stopped in  Geesthacht for 24 hours and fixed everything and could go on to Wulfstorf. This was on the Elbe-Seitenkanal leading to Mittellandkanal.

At the  ”hebewerk” in Lüneburg, (can best be described as a giant elevator, lifting boats up to 100 meters in lenght, 38 meters up with the water and everything), they had to wait for 4 hours before they could go in to be lifted up to this higher level. Next lift was the lock in Uelzen, where they got another 23 meters over the sea level.


On Tuesday July 5, they got to Uelzen where Björn got help from a diver to get rid of a line in the propeller!

 

After 21 km from Uelzen they went into the Mittellandkanal


Abbesbüttel they reached on Wednesday July 6 and on Thursday 7 they got to Misburg in the proximity of Hannover.

 

Minden was reached on Friday July 8 where they had a stop for a couple of days. New crew was coming, Marie and Pär, coming Sunday. There is always something to do on board, work that was unfinished and even work not even started, so Björn will be busy.


July 8 to 11 

Minden. A very nice marina, well in order, but the harbor captain is "ein Berliner" and they are not very thrustworthy my travel company Wolfgang said, they can not be thrusted. This became a truth when we left the marina. To get some diesel fuel from a truck that would come at 10 o´clock we had to go a little back on the canal. We waited for 15 minutes but since nothing showed we went on together with Marie and Pär who now had joined.
 

11/7 Minden, Marie & Pär came as crew.

12/7 Recke, Nothing to say about this place. Just a stop.

13/7 Münster, the same.

14/7 Flaesheim, just the same.

 

Friday 15/7

Last working day before VACATION! Anna-Sofia, Malin and I are going in the  car of Pär and Marie and  take the Stena Line ferry to kiel 7.30 PM from Gothenburg.


Saturday 16/7

We get off the ferry at 9 AM and ride through Germany to  Fredrichfeldt where  Anna-Sofia, Malin and I enter Älvan. A very nice evening we have accompanied  with very good friends.

 

Sunday 17/7

Marie & Pär leaving. They go on by their own car to Holland.

At 10.30 AM we go out on the Rhein. It´s a very large river and we have a 3 knots stream with us so now we make 9 knots! A lot of big barks are going on the river in a high speed, always having the right to go before everyone else, so you have to watch out and preferably have eyes all around, like spiders. We take a mooring in Emmerich.


Monday 18/7

Today we enter the Waal canal at Millingen. In Nijmegen we take off to the right into the Maas. We go to Wannsum where we bunker food and fuel. On the way we change the guest flag from German to Dutch. Now we are in Holland.

 

Tuesday 19/7

Next stop is Rijke, a small very nice harbor between Venlo och Roermond.

 

Wednesday 20/7 BJÖRN´S BIRTHDAY!

He has to withstand a song ( yes, when you are 70 you have to take that! ) and getting packages! A net hang mat with a blanket to lay on and a mosquito net on top for protection. It shall be hung between the mast and the fore stay. Then he will just lay there cool with a cold sangria! 

Also Rita and Wolfgang come to our boat with song, a card and a bottle of ProSeco. Very nice! Thank you. 

When everything is set and done we go on to Maastricht where we find a good marina in the outskirts of town. 

In the evening we search for a restaurant where we can have a birthday meal. After walking a roundabout we come to the restaurant of the marina. They have just closed the kitchen but the guy says that he probably can fix some goodies for us. It ends up with a delicious dish for all of us and also good drinking. We were all very satisfied and happy when we came back to our boats.

 

Thursday 21/7

Today time has come for Anna-Sofia and Malin to leave the ship. We go to the central town and follow them to the train station. They have to change train and take a bus to get to the airport of Brussels. They take the plane to Gothenburg City airport directly. Thank you my beloved kids for these fine days!

 

Friday 22/7

Time for new crew. Lena and Bertil are coming to the train station in Maastricht where we meet them and take them to the boat.

After buying some food we take off and go to Liege. On the way we have to change flag again cause now we are in Belgium. Rita and Wolfgang has already gone in the morning and we have to find them in Liege.

But they went into a little marina which we missed so we go a little closer to town. When we come into the harbour the propeller driving stops working!!

We get up along a big steel boat which we on purpose touch on his fenders to decrease the speed, and grab on to, to get some contact with a steady thing to get stopped. A mad man and his wife comes out  and they shout at us: You can´t lie here!!!! Get lost!!! But in Belgian language of course.

We try to explain that it is an EMERGENCY but he doesn´t care about our case to hold on to his boat. We drag on to another boat in front of the boat of the mad mans boat. We have seen a place on the opposite side and we get help from the harbour captain and another man to reach this place. Now the mad man understands the situation and gives me a very long wooden boats hook to push with in the bottom. We come into place. OK.

It shows that a bunch of screws (4) has come loose from the AquaDrive coupling between the propeller shaft and the gearbox and are now lying on the bottom of the motor room. Full job whole Saturday to put them back again after first taking away a steel piece in between which makes the coupling possible to put on to the gear box. A piece of one screw broken off was still in there. Had to get it out.

We get in contact with Rita and Wolfgang Friday afternoon and we decide to meet again on Sunday.

 

Saturday 23/7

Today we are having another birthday dinner and Björn is now courted by Lena and Bertil . He now receives a stainless smoker with all assets! Very good having smoked fish some day! Must be frequently used especially in the Mediterranean Sea where the fishes are close.

According to Wolfgang it is also very tasty with smoked chicken clubs.

 

Sunday 24/7

The repair is now ended and we can go on. Today it will be Namur for staying. On opposite side of the river and the marina we find a place outside Thorbjörn. No comfort here but also no pay.

 

Monday 25/7

Getting further on and now we can see that the landscape is changing. We are getting closer to the Ardennes. We stay in Dinant. Here we have all facilities. This is the town where the inventor of the saxophone was born and it´s obvious cause all over the town there are a lot of saxes standing, on bridges, streets and places.


Tuesday 26/7

We are leaving Belgium and getting into France and have to change flag again, the last before the Mediterranean Sea!

In the first lock in France we have to show our ships documents and also pay the "Vignette" to be able to go on in the French canals.

Here you get a remote control which is to be used before entering every lock all the way up to Toul. You push a button when you come close to the lock and the machinery starts opening the gates of the lock. When you´re in and moored you lift a blue bar placed in the side of the lock, almost in the middle. A red bar close to the blue is used for emergency stop. The gates closes and then the water fills or empties the lock. When you´re up or down the gates opens and you can leave the lock.


We make a stop in Givet, in the middle of the mountains of the Ardennes.

A pleasant small town, and a very nice harbor captain.

In the evening we find a cozy restaurant where we are having a farewell dinner together with Lena and Bertil.

 

Wednesday 27/7

This morning at 5.15 !!  Lena and Bertil are leaving us. They now have a 13 hours loooong train journey with some changes before they reach the French Riviera. They will spend a week there before going home.

We hope they will have more sun and less rain coming week. And a special thank to my lock-partner Bertil for a very good cooperation! 


Later this day we pass our first tunnel,  Ham-Sur-Meuse. 

It is 560 meters in length, 5.8 m wide and 3.6 m high. After that some locks and tunnel # 2 before we enter Revin.


Here we find toilet, douches and even a washing mashine. But there is something weird with the opening time for these facilities. They close at 9.30 AM and it´s closed until 4 PM...... after that it´s open all night until 9.30 AM.....??? French timing? OK why do as everybody else?


Thursday 28/7 – Sunday 31/7

In Revin  Rita & Wolfgang is visited by Philip, Ritas son and his wife and their small daughter. So here we stay until Monday. Philip and his family are going home to Germany again Sunday afternoon.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen hemsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS