Vy över Hirsholm, Danmark. View from Hirsholm Denmark.

Presentation


In english,
look further down.


Vår båt är en HallbergRassy, Rasmus35 av årgång 1974 med nummer 286. Slupriggad masthead med doghouse. Motorn var utbytt från VP MD21 till en 59 Hk Volvo Penta MD22 (Perkins Prima).

Den var vid inköpet 2003 utrustad med stort peke med nedfällbar landgångsstege, bogpropeller, originalrigg, dGPS, radar, vindinstrument, logg, lod, battmeter, autopilot, radio med 10 CD-växlare och fjärrkontroll, solcell 51 W samt badbrygga.
Vi har bytt ut en hel del för att få lite bekvämare, och även säkrare, segling.
Så t ex har vi bytt ut hela riggen till en ny med rullstor och rullgenua med möjlighet att reva och rulla in från sittbrunnen.
Riggen är en tvåspridares Seldén rigg med Furlex och akterstagssträckare samt rodkick.
Seglen är North Sails med rullgenua, storsegel med fyra stående genomgående lattor, där översta delen av de längsta två är av kolfiber, samt gennaker med strumpa.
True Heading AIS och elektroniska sjökort på laptopdator, med RAM-fäste utökar säkerheten om det används på rätt sätt.
Hydrauliska styrningen är utbytt då den gamla gjort sitt. Det har blivit en hel del annat utbytt också, tex har vi bytt ut de gamla vinscharna till Andersen 2-växlade selftailing vinschar ST46.
Motorrumsfläkt, ny armatur på varmvattenberedaren med blandningsventil så man inte  skållar sig, ny landströmsinstallation, R&D flexibel koppling mellan backslag och propelleraxel samt dusch i sittbrunnen har tillkommit.
I år löper jag linan ut och byter ut R&D kopplingen till en AquaDrive och måste då även laminera fast ett fäste för lagret som då avlastar krafterna som hittills hamnat på backslaget och till sist på motorkuddarna. På detta sätt blir motorns uppriktning inte heller så kritisk och en del vibrationer minskar.
I år måste jag byta bakre tätningsbox till motoraxeln. Den började läcka på väg till Gotland 2009. Fyllde 12 lit motorolja som rann ut (det mesta ) innan vi var hemma. Jobbigt saneringsarbete. Skall också byta lager och tätning på backslagets framände, den läckte också.
Motorn är nu 15 år men kommer nog att hålla ett bra tag ännu.

Nu, i början av juni 2010 är allt klart.
Lycklig semester. Nästa, Gotland, igen, och Bornholm hoppas vi. Vi får väl se hur det går.

Semestern till Bornholm och Gotland blev helt underbar.
Se film omdetta.

I år 2011 skall vi segla ner till Medelhavet via Europas floder och kanaler. Så nu utrustar vi för fullt. 
Främst av allt sätter vi säkerheten ombord så nu har EPIRB och NAVTEX sällats till alla övriga sequrities.
Två deltaankare, nytt el. ankarspel med 50 m kätting till ena ankaret samt mera kätting och lina till de andra två, ja vi har ett SQR sedan förut. Mera fendrar behövs, speciellt för slussningarna som kan gå hårt till. Invertrar och ytterligare två solcellspaneler (nu har vi 4 x 50W) har sällats till den annars digra utrustningen. All garnering av mahognyribbor som täcker skrovsidorna har lossats för att kunna tvätta rent och komplettera med skrovisolering. Nya cyklar har införskaffats, de gamla har gjort sitt. Det är dags att byta ut kopparröret från gasolflaskan i fören till spisen så det går ju lättare nu när ribborna är borta. Toautrymmet får en ansiktslyftning med nytt på väggarna och keramiktvättställ samt hålltanken utrustas med utsug ovan däck. En bimini mot solens strålar har vi sytt och är klar så när som på rören som skall krökas och sågas till. En ny och större gummibåt, 2,77 m.
Ja detta är bara några saker av allt som skall fixas, hoppas vi hinner med att göra åtminstone det mesta.
Vi "kanske" hinner med lite småsaker på vägen ner.

 



English 
Our boat is a Hallberg Rassy, Rasmus35, 1974 with number 286. Sloop rigged masthead with doghouse. The motor is exchanged from Volvo Penta VP MD21 to a 59 Hp VolvoPenta MD22 (Perkins Prima).

In 2003, when we bought the boat, it was equipped with a big peek with a folding ladder, bow thruster, original rig, dGPS, radar, wind instrument, logg, sonar, battery meter, autopilot, radio with 10 CD-changer and remote control, solarcell 51w and a bridge on the aft.
We have exchanged a lot of things to get some comfort, and also to get a safer sailing.
We put up a new rig with furling main and also furling genoa with possibility to reefing sails from cockpit. The rig is a two spreader Seldén rig with Furlex, aft stay tensioner and a rod kick. The sails are North Sails with furling genoa, furling main sail with four round, thin, standing battens, where the upper part of the longest two are made of carbonfiber, and also a gennaker with foil down. So easy to handle. Just drag it down when wind increases over the edge. I asked my sail maker how much wind it can take before break down and he just said : enough. I think he meant that I will take it down long before, because otherwise it will become very inconvenient.

True Heading AIS and elektronic sea cards in a laptop, with RAM-holder extend the security (if used in a safe way).
The hydraulic steering is exchanged as the old one was worn out and cylinder leakage, even after repair. A lot of other things have also been exchanged, so there are new winches, Andersen 2-gear selftailing ST46.
Motor room exhaust fan, the water heater equipped with a blender valve for preventing over heated tap water, new electric 230 V installation, R&D flexibel junction between the propeller shaft and the motor, and also a shower in the cockpit have been installed.
This year (2010) I exchange the R&D junction into an AquaDrive junction and have to laminate fast a bracing for the bearing wich will take the power from the propeller shaft directly into the hull instead of letting the motor cushions have it all. In this way the lining of the motor will not be so critical and vibrations will decrease, I hope.
This year I have to exchange the motor shaft tightening. It started leaking on our way to Gotland in 2009. 12 liters of motoroil, most leaking out, before we got home. Hard work cleaning up. I also have to exchange bearings and tightening on the reversing gear, it was also leaking. The motor is now 15 years old but in good shape, starting at once.

Now, in early june, 2010, it´s all fixed.
Happy holiday. Next, Gotland again, and also Bornholm I hope. Let´s see what comes around.



Now we know the result of all preparations. It went very good this summer, 2010. Nothing failed.

 This year 2011 we are going to the Mediterranean sea via the rivers and canals of Erope. Germany, Nederland, Belgium and France. We prepair the boat for the harsh life at sea.
The sequrity onboard comes first so now we have got EPIRB and NAVTEX added to the rest. Also two new Delta ancors with 50 m ancor chain for one of them and chain and rope for the two other, yes we have an old CQR ancor also. More fenders are a need in the locks. Inverters and two more solar panels (now we have 4 x 50W). The inner sides of the hull will be washed and equipped with insulation so every mahogany list is taken away. We bought new bicykles since the old ones are obsolete.
The gas copper tube for the stove will be exchanged, much easier now when sides are exposed. The head will look nice with new wall "paper" and ceramic washbasin. The holding tank will be emptied from above deck. A bimini to put up against the sun we have made and is almost ready. A new rubber dinghy, bigger than the old, 2.77 m.
These are only some of all things we have to do so we hope we will get ready for the voyage.

Ansiktslyftning har gjorts både här och där. Teakdäcket har vi nåtat om och slipat samt behandlat med Golden Teak Sealer för att få behålla något av den fina teaklystern. Sittbrunns-teaken har fått samma behandling, utom omnåtning. Den var lackad men inte snygg. Övrigt trä har fått lite annan behandling med lack av märket Le Tonkinois. En linoljebaserad lack med kinaolja i. Den är både hållbar och ger ett underbart djup, speciellt om man lägger på många lager.
Den blå "HR-linjen" högst upp är påbättrad.
 
English
Make up has been performed everywhere. The teak deck has got new joints between the ribs and being sanded and also treated with Golden Teak Sealer to keep some of the fine teak lustre. The teak in the cockpit got the same treatment except for the joints. It was furnished but not good looking. Some other wooden details have been furnished with a furnish of the brand Le Tonkinois. A linseed oil based furnish with China oil in it. It is long lasting and has a wonderful depth especially when painted in many layers with some fine grain sandings in between.
The blue "HR-line " far up on the hull has got new blue paint.

En "targabåge" med skotvagn gjorde jag för att bättre kunna skota storen......

English
  A hold for the sheet wagon I made for better control of the main...

....liksom en båge baktill för en extra solpanel och radarstolpe med mera. Här finns utrymme för mera som kan tillkomma. Biminitopp är på gång för användning i Medelhavet som vi tänker anlöpa förhoppningsvis nästa år 2011.

ENGLISH
  ... as well as an arch in the aft for holding an extra solar panel and a radar pole and so on. There is room for more things to come. Bimini is coming. Will be used in the Mediterrainean Sea when we hopefully will get there next year 2011.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS