September 2013

1 september

Har kollat in väderfiler och ser att det kan inte bli avfärd härifrån Agios Nikolaos (Kreta) förrän på fredag eftermiddag.

Skall försöka gå in till ön Sirina på väg till Kalymnos. Där har jag lämnat mitt aktre ankare fastsatt vid en fender, om den nu sitter kvar fastbunden, eller kanske fiskarena har lagt beslag på det. Får se när jag kommer dit hur landet ligger. De hade lagt ut nät just där jag landade efter att jag drivit över hela bukten under natten. Jag hade ingen möjlighet att få loss det och fiskegubbarna var redigt förbannade när de inte kunde få upp sitt nät.

Håller på att sätta fast vårt nya ankarspel i fören. Det gamla havererade då vi skulle ankra tidigare här på Kreta. Ankaret löpte inte ut som det skulle utan hade fastnat på stegen som tyvärr var nerfälld. Kättingen hindrade att mera kätting kunde gå ut så det blev kättingjam. Hela spelet delade på sig ett par millimeter och en axel inuti gick sönder i gängorna och elmotorn brände ihop. Blir nog väldigt dyrt med nya reservdelar. Nu har vi köpt ett nytt i stället. Får väl kolla hur mycket det gamla kostar att reparera.

När båten satt fast på ön Sirina så låg hon med båda ankarna fast och med bredsidan mot den grova sjön. Ankarlinan låg på en rulle som sitter på pushpit och denna sidan av pushpiten har böjts ut rejält. Måste försöka dra den rätt igen med hjälp av block och vinscharna. Det är fantastiskt så mycket kraft man får ut med hjälp av dem.

Nu skall jag se till att få sova lite.

5 september

Nu är allt fixat. Ankarspelet på plats och funkar som det skall. Pushpiten har jag rätat upp men den kan behöva svetsas lite så den blir hel igen.
Ja imorgon ,fredag, bär det av nordost ut, upp mot Kalymnos. Jag skall försöka gå iväg vid 12-tiden efter att ha besökt Port polisen, betalat för fyra extra dagar här samt el o vatten hos en särskild hamnvakt. Skall bli intressant att se om ankaret ligger kvar på Sirina. Om jag kan se att det finns kvar men inte kan ta upp det själv så kan vi gå hit tillsammans Åsa och jag så kanske vi lyckas få upp det. Ett nytt kostar ca 1700 kr så det kan vara värt ett försök. Återkommer om detta.

6 september

Har letat efter fendern med mitt ankare men kan inte se någon. Antingen har den lossnat från repet eller har fiskarna tagit upp det eller kanske bara fendern.
Måste fortsätta till Kalymnos inna det blir hårt väder här ute. Bara 40 distans kvar.

Är i Pothia kl 17 och lägger till med min dragg, 10 kg, i aktern. Jag har tur att inte lägga det längre ut än de 50 meterna jag har på Ankarolinan. Räcker precis fram. Puh.

Nu ligger jag stadigt och kan fixa diverse saker som alltid uppstår efterhand.
Orkar inte ta ut cykeln ur påsen för att åka bort till Port Polisen, det får vänta till imorgon.

12 september
Har nu hunnit fixa saker i båten och bekantat mig med min andra familj i Stoukas Taverna. Känns skönt att det är bara 8 dagar tills Åsa kommer ner. Allt blir lite lättare när jag tänker så.

English further down

Fredag 20/9

Nu är amiralen tillbaka på skeppet!
Jag åkte hemifrån Götet ca 04:15 till Landvetter för vidare färd till Kos. Sedan färja till Kalymnos, vilket var rena drömmen jämfört med förra gången! Nu var det en "riktig" färja, och ingen piratbåt, och vädret var strålande! Solsken och svaga vindar. Den här gången behövdes inga besvärjelser eller korstecken för att komma över.....
Björn stod på kajen och log emot mig med öppna famnen!!  Underbart!!
Efter att ha installerat mig i båten, gick vi och köpte ett födelsedagskort till Vasilis (Marias man) han fyllde 40 år i går.
Att få träffa "familjen" igen var härligt! Stort kramkalas och glada miner!
Vi åt lite gott och gick tillbaks till båten tidigt, eftersom jag var trött.  Jag hade bara hunnit med 3 timmars sömn innan avfärd.

Lördag 21/9

I dag är jag utvilad och allt känns bra. Vi har sorterat tvätt, som vi sen lämnat till Maria, som i sin tur åker och lämnar den till en tant här på ön som tvättar åt oss till en rimlig peng.
Björn har börjat installationen av diverse prylar (som jag inte närmare kan beskriva..) som jag hade med mig hemifrån enl. önskemål.
Vid 3-tiden bjöd Maria på lunch. Mycket smaskigt som vanligt!
Det är så roligt att få träffa allihop igen, och bli lite uppdaterad om hur alla mår och se att allt är OK.
Framemot kvällskvisten, när Björn hade avslutat jobbet för dagen, gick vi en promenad runt stan och betraktade folklivet. Vi var också och tittade på en båt, som hade brunnit dagen innan jag kom. Det var en färja, uppskattningsvis 30 meter lång, som hade kommit med passagerare. Passagerarna hade tydligen gått iland för att titta lite på stan, och lämnat sina grejer ombord. Under tiden skulle båten tankas, och då hände nåt. Båten är i stort sett helt utbränd, men flyter eftersom det är en stålbåt. Vi hörde att ägaren inte hade någon försäkring, vilket förstås är en total katastrof i det här läget!

Vi stannar här ett par dagar till, så tvätten hinner bli klar, sen får vi ge oss iväg så fort vädret medger. Planen är att gå norrut förbi Samos och vidare en bit. Vi får väl se hur långt vi kommer innan det är dags att vända söderut igen. Det enda fasta datumet vi behöver ha i åtanke är den 25 oktober, då vi ska vara på Leros (Lakki) för att ta upp båten för vintern.

Söndag 22/9

Att promenera på stan är alltid kul, det ägnade vi oss åt efter en god frukost i sittbrunnen. Det första kortet till pappa fick vi lagt på lådan när vi var ute. Efter ett par timmar kom vi fram intill Stoukas, så vi gick in och hejade på Popi, som i vanlig ordning slet med förberedelser i köket. Maria jobbade på sjukhuset till 14:30 i dag, så hon var inte där.

Åter i båten ägnade Björn sig åt ytterligare installationer, den här gången en ”röd låda” till kylen. Den svarta lådan är redan utbytt! Jag sysslade med min favoritsysselsättning, läste en bra bok!

Efter middagen tog vi en sväng till Stoukas igen. Maria hade hämtat vår tvätt, så den fick vi med till båten på kvällen.

Måndag 23/9

I dag har det kommit en hel massa båtar, många hyrbåtar från Kos, och en del turkiska. Många turkar för amerikansk flagg, för att undgå skatt förmodligen.

Vi har också träffat både finländare och norrmän.

I hamnen ligger också holländare och australiensare, så här är internationellt så det förslår.

Tisdag 24/9

Sista dagen i Pothia innan det är dags att dra vidare. Vi kalasade på hemkokta räkor som fått kallna i sitt spad. Mycket mumsigt!
På kvällen
gick vi till Stoukas förstås, det var många trevliga människor där. Björn gjorde succé genom att visa hur man gör ”tranan” (från filmen Karate Kid)! Han fick både härliga skratt och applåder!!

Onsdag 25/9

I dag startade vi tidigt, och hade en skön tur upp till Leros. Visserligen fick vi gå för motor hela vägen, på grund av motvind hur vi än styrde, men det var svaga vindar, och vi var överens om att det var trevligt att åter vara på väg.

Väl framme i Lakki, gjorde vi oss oskyldiga för hela vinterupplägget av båten, så nu är det bara att komma hit och få upp båten på land när det är dags.

Det är en väldigt fin, nybyggd marina här, och all personal är mycket sympatiska.

Vi njuter av en god middag i solnedgången. Enda grumlet i glädjebägaren är Björns rygg. Den uppför sig inte som den borde, och det är inte roligt att se att han har ont.

Torsdag 26/9

Målet i dag är Patmos. Vi har aldrig varit där, men har hört att det ska vara fint , så efter att ha använt oss av de nya fina faciliteterna för dusch och toa, och efter en god frukost, så ger vi oss iväg. Dagen är underbar, lite lagom vind, och från ”rätt” håll dessutom, gör att vi kan hissa vår gennaker (ett segel som man sätter i stället för det vanliga förseglet. Betydligt större och lättare än det ordinarie seglet, oftast flerfärgat) . Den är blå och vit och lyser fantastiskt vackert i solskenet. Jag är säker på att alla som ser oss blir lite avundsjuka!

Jag fixar lite kaffe när vi gått halvvägs, och vid 17-tiden är vi framme.

En promenad i omgivningarna visar oss en pittoresk liten stad.

Bortsett från Björns rygg har dagen enbart varit positiv.

Fredag 27/9

Vi har ankrat precis framför bageriet, så det är lätt att skaffa färska frukostfrallor på morgonen.

Vi beslutar oss för att stanna en dag här på Patmos.

Vi hyr en bil, och ger oss av på upptäcksfärd.

Patmos är ett av Greklands största religiösa centrum, bl.a. finns här ett prästseminarium dit elever från hela Grekland kommer för att studera.

Det finns en grotta, ”S:t Annes grotta” där s:t John (the Divine) påstås ha skrivit ”Apocalypsen” som återfinns i uppenbarelseboken i bibeln.

Nu har vi varit inne i grottan, men vi kanske är lite för hedniska för att uppskatta besöket till fullo.

Vi fortsätter vår resa över ön, och får några mycket vackra kort från höjderna. Björn tar sig ett dopp när vi åter är nere i dalen.

En lätt lunch i en olivlund är precis vad vi behöver, innan vi återvänder till båten igen.

Vi kommer precis för att se en ”gubbe” bli akterseglad av sina kompisar! Han står på bryggan och viftar och ser olycklig ut, och kompisarna har just tagit upp ankaret och börjat segla iväg. De vinkar tillbaks till honom, men vänder inte och hämtar upp honom!! Han övertalar besättningen i en annan båt, som just är på väg att lossa sina linor, att få följa med dem i stället!! Undrar just hur det går sen....får han tag på ”sin” båt igen, eller....... och vad har han gjort för att förtjäna kompisarnas agerande.... det är inte alltid man får veta slutet på historien...

Lördag 28/9

Avfärden från Patmos går klockan halv tio. Vi får en ny jätteskön dag med segling nästan hela vägen till Samos. Sista biten får vi hjälpa till med motorn.

Färden tar ca 6,5 timmar, och vi går in i Samos marina, bredvid Phytagorion.

Vi är trötta efter resan i dag, och förutom att gå och heja på några vi lärt känna tidigare, så tar vi det lugnt resten av dagen, fixar mat i båten och går och lägger oss tidigt.

Söndag 29/9

Nu tänker vi ta oss runt Samos, till norra sidan. På det sättet får vi en bättre utgångspunkt för måndagens etapp. De nya väderfilerna säger oss att vi kan ta oss upp till Nisos Khios under måndagen, men sen får vi ta det lugnt ett tag, för det blir både regn och blåst från tisdag.

Vi seglar nu i Östra Sporaderna. Turkiets fantastiska bergsmassiv reser sig på vår högra sida hela tiden.

Vi går in i Karlovasi vid halv fem-tiden. En väldigt tom liten hamn. En del båtar står upptagna för vintern längst bort på hamnplanen. Ett par fiskebåtar ligger vid kaj, annars helt tomt.

När vi som bäst håller på att käka vår pytt-i-panna, kommer en STOR färja in!

Ska den verkligen få plats i den här lilla hamnen?? Jo, visst! Den kan till och med vända så fint, och går in mot kaj med aktern. På kajen finns massor av bilar (trodde att det var en stor parkering där bara) och människor, som nu börjar strömma in på färjan. Vi ser också långtradare som backar (!) in, och tydligen kopplar loss sitt släp, och kör ut och hämtar nya släp att backa in. Fler och fler släp backas in, varvat med bilar, och vi börjar snart misstänka att de puttar ut bilar och släp i andra änden på båten! Efter att ha lastat i ca en timme, avgår färjan. Vi vet inte varifrån den kom eller vart den ska, men effektiva var de då när det gäller lastning!

På kvällen sätter vi oss på en taverna en stund för en fika och lite studie av folklivet. Ganska mycket folk i rörelse för att vara en så liten ort.

En uträkning av hur långt Älvan färdats sedan starten av detta äventyr i Björlanda Kile den 18 juni 2011, ger en total distans av ca 4700 nm (=8700 km), vilket nästan motsvarar ett kvarts varv runt jorden! (jordens omkrets är ca 40 000 km)

Måndag 30/9

Vi startar kvart i sju på morgonen, samtidigt som solen går upp alldeles eldröd bakom Turkiets toppar, betagande vackert!

Efter lite mer än 8 timmars segling med vinden i ryggen, en ibland hisnande färd med vågor stundtals på ca 3 -4 meter, och en toppfart över 7,5 knop, kommer vi så fram till Khios.

I vår guidebok står att 1,6 km norr om Khios stad ligger en nybyggd marina, men författaren reserverar sig för hur långt byggnationen har kommit sedan trycket 2007. Enligt planerna ska här finnas all service inklusive el och vatten på alla bryggor, toaletter och duschblock mm. Dom har inte kommit någonstans med allt detta kan jag meddela. Men vi får en bra plats vid en betongkaj, och vi är självförsörjande vad gäller el och vatten när det behövs, så vi är nöjda med att vara här, och kan lugnt vänta ut allt dåligt väder några dagar.

Björn tar en cykeltur till stan, och hittar en synnerligen välförsedd supermarket, och på kvällen tar vi en promenad och hitter ett bageri som inte är av denna världen! Lena, du skulle vara här! Tårtor, bakelser, små kakor med all möjlig smaskig fyllning mm mm alltsammans väldigt vacket. Det är ett par killar som är tvillingar som driver det. De har bott i Kanada i många år, och pratar utmärkt engelska. De är så himla lika att det inte finns en chans att se vem som är vem, bortsett från att den ene har ett par glasögon uppskjutna i pannan! Det blir nog fler promenader innan vi lämnar detta stället........

English

Friday 20/9

Now the Admiral is back on the ship !
I left home about 4:15 to go to Landvetter for further travel to Kos. Then the ferry to Kalymnos , which was a dream compared to last time! Now it was a "real" ferry, and no pirate boat , and the weather was brilliant! Sunshine and light winds . This time was no need for spells or sign of the cross to get over .....
Björn stood on the dock and smiled at me with open arms !  Wonderful !
After a stop at the boat, leaving my luggage, we went and bought a birthday card to Vasilis (husband of Maria) he turned 40 yesterday .
To meet the "family" again was lovely! Big hugs and happy faces !
We ate some nice food and went back to the boat early, because I was tired.  I had only had time for 3 hours of sleep before leaving this morning.

Saturday 21/9

Today I am rested and everything feels good. We have sorted the laundry , which we then submitted to Maria, who then go and leave it to a lady here on the island who clean for us at a reasonable price .
Björn has begun installation of miscellaneous stuff (I can´t describe them at all ..) which I brought with me from home acc. wishes.
At 3 o'clock we were invited Maria for lunch. Very yummy as usual!
It's so nice to see everyone again and get a little update on how everyone is doing and see that everything is OK.
Toward nightfall , when Björn had finished work for the day , we went for a walk around town and just enjoyed the time . We were also looking at the boats, which had burned the day before I arrived. It was a ferry, roughly 30 meters long, that had come in with the passengers. The passengers had apparently gone ashore to look at the town, and left their stuff on board. Meanwhile, the boat was refueled , and then something happened . The boat is almost completely burned , but floats because it is a steel boat . We heard that the owner had no insurance , which of course is a total disaster for him!

We are going to stay here a couple more days, so we get the laundry back, and then we leave as soon as weather permits. The plan is to go north past Samos and a bit further . We'll see how far we get before it's time to turn south again . The only fixed date we need to keep in mind is October 25 , when we will be on Leros ( Lakki ) to take the boat up for the winter.

Sunday 22/9

Walking around town is always fun, that was what we did, after a good breakfast in the cockpit. The first postcard to Dad , we put in the mailbox when we were out. After a few hours we came up to a street near Stoukas , so we went in and said hello to Popi , who , as usual, were preparing tonights food in the kitchen. Maria workes at the hospital until 14:30 today, so she was not there.
Back in the boat Björn devoted himself to additional installations , this time a "red box " to the fridge. The black box is already exchanged ! I was doing my favorite pastime, reading a good book!
After dinner we went to Stoukas again . Maria had brought our laundry , so Björn to the boat when we left.

Monday 23/9

Today , there has come a whole bunch of boats, many rental boats from Kos , and some Turkish. Many Turks uses the American flag , probably to avoide tax.
We have also met both Finns and Norwegians.
In the harbor is also Dutch and Australians, so here is international with a vengeance .

Tuesday 24/9

Last day in Pothia before it's time to move on. We feasted on home-boiled shrimps who had been left to cool in its broth. Very yummy!

In the evening we went to Stoukas of course, there were many nice people there. Björn was a success by showing how to do "the crane" (from the movie Karate Kid)!  He received both lovely laughters and applause!

Wendsday 25/9

Today we started early, and had a nice sail up to Leros. Admittedly, we had to go for the motor all the way, because of the headwind however we steered, but there was just week winds, and we agreed that it was nice to be back at sea.
Once in Lakki, we payed for the entire winter layup of the boat, so now we just have to come here and get the boat up on shore when the time comes.
It's a very nice, newly built marina here, and all the staff are very sympathetic.
We enjoy a good dinner at sunset. The only bad thing is Björn's back. It does not behave as it should, and it's not fun to see that he is in pain.

Thursday 26/9

The goal today is Patmos. We've never been there, but have heard that it should be nice, so after having made use of the new fine amenities, shower and toilet, and after a good breakfast, off we go. The day is wonderful, a fair amount of wind, and from the "right" direction in addition, allows us to hoist our spinnaker (a sail that you put in place of the standard forsail. Much larger and lighter than the regular sail, usually multi-colored). It is blue and white and shines wonderfully in the sunlight. I am sure that all who see us gets a little jealous!
I make some coffee when we have gone halfway, and at 17 o'clock we arrive.
A walk in the surroundings shows us a picturesque small town.
Aside from Björn's back,this day has only been positive.

Friday 27/9

We anchored just in front of the bakery, so it's easy to get fresh breakfast rolls in the morning.
We decide to stay another day here on Patmos.
We rent a car, and set off on an expedition.
Patmos is one of Greece's largest religious centers, there is a seminary where students from all over Greece come to study. There is a cave, "St. Anne's cave" where's St. John (the Divine) is claimed to have written "apocalypse" as found in the Book of Revelation in the Bible.
Now we have been in the cave, but we might be a little too pagan to appreciate the visit to the fullest.
We continue our journey across the island, and get some very lovely cards from the heights. Björn takes a dip in the sea when we are back in the valley.
A light lunch in an olive grove is just what we need, before we return to the boat again.

We come just in time to see a guy get left behind by his friends! He was standing on the dock, waving and looking unhappy, and his friends have just taken up the anchor and started sailing away. They wave back to him, but do not turn and pick him up! He persuades the crew of another boat, which is just about to release their ropes, to go with them instead! Wondering just how it goes then .... does he get hold of "his" boat again, or ....... and what has he done to deserve his friends' behavior .... it is not always possible to know the end of the story ...

Saturday 28/9

We are leaving Patmos at half past ten. We get a new really beautiful day of sailing almost all the way to Samos. The last bit we get some help of the engine.
The journey takes about 6.5 hours, and we go into Samos marina, next to Phytagorion.
We are tired after the trip today, and except for going and say hi to some guys we know since before, we'll take it easy the rest of the day, fix some food in the boat and go to bed early.

Sunday 29/9

We now intend to go around Samos, to the north side. This way we get a better starting point for Monday's stage. The new weather files tells us that we can go up to Nisos Khios on Monday, but then we will have to take it easy for a while, because it will be both windy and rainy from Tuesday.
We are now sailing in the Eastern Sporades. Turkey's stunning mountains are rising on our right all the time.
We enter Karlovasi at half past four. A very empty small harbor. Some boats are entered for the winter farthest in the harbor. A couple of fishing boats are in port, otherwise it´s completely empty.
When we are eating our dinner, a BIG ferry comes in!
Will it really fit in this small port? Yes, of course! It can even reverse so nicely, and go toward the dock with the stern. On the quay are lots of cars (I thought it was a large parking lot) and people who are now beginning to go onto the ferry. We also see trucks backing (!) in, and apparently disconnecting their trailers, and run out and get new trailers to back in. More and more trailers are backed in, interspersed with cars, and we will soon begin to suspect that they putts out cars and trailers on the other end of the boat! After having loaded in about an hour, the ferry is departing. We do not know where it came from or where it is going, but they sure were effective when it came to loading!
In the evening we sit in a tavern for a while for a coffee and a little study of folk life. Quite a lot of people are moving around here thou it is such a small place.

A calculation of how far Älvan has traveled since the start of this adveture in Björlanda Kile June 18, 2011, gets a total distance of about 4700 nm (8700 km), which almost is equivalent to a quarter of the Earth! (circumference of the earth is about 40 000 km)

Monday 30/9

We start at a quarter to seven in the morning, while the sun rises fiery red just behind Turkey's peaks, stunningly beautiful!
After a little more than 8 hours of sailing upwind, a sometimes breathtaking journey with waves at times of about 3 -4 meters and a top speed of 7.5 knots, we then reach Khios.
Our guidebook says that 1.6 km north of Khios Town is a newly built marina, but the author has reservations as to how far the construction has come since he wrote it in 2007. According to plans, here are all services including electricity and water to all jetties, toilets and shower blocks etc. They have not gotten anywhere with this all I can say. But we get a good seat at a pier, and we are self-sufficient in electricity and water when needed, so we are happy to be here, and can safely wait out every bad weather days.
Björn takes a bike ride into town, and find a very well-stocked supermarket, and in the evening we take a walk and find a bakery that is not of this world! Lena, you should be here! Cakes, pastries, small cakes with all sorts of yummy filling etc. etc. everything very beautiful. There are a couple of guys who are twins who run it. They have lived in Canada for many years, and speaks excellent English. They are so amazingly alike that there is no chance to see who is who, except that one has a pair of glasses deferred in the pan! It will probably be more walking before we leave this place ........