Torsdag 1

I dag bär det av till Kos. Först blir det besök hos Port Police (förstås!) för att betala för de dagar vi har varit här.

Vädret är med oss, vi hissar segel och kan segla hela vägen. En skön resa, men fortfarande kallt i vinden.

Vi får plats bredvid en finsk båt, vars besättning vi träffat tidigare, på Leros innan sjösättningen, Ulla och Tapio. De hade nu varit en sväng ner till Nisiros, och vänt uppåt igen.

Den här hamnen har allt man kan begära, fina nya duschar och toaletter, lugnt och välbevakat, nära till alla sorters affärer. Vi lämnade in ett segel här hos segelmakaren förra året, det ska vi hämta nu.

Fredag 2

Vi har hämtat vårt segel och lämnat in tvätt, som vi återfår tvättat och klart några timmar senare. Vi går till bagaren, slaktaren och supermarket, sen har vi laddat för några dagar till.

Här är så skönt, lugnt och fridfullt och ändå nära till allt man kan önska sig. Vi njuter!

Lördag 3

I dag har vi tagit en promenad in till stan. Vi har faktiskt knatat omkring i 4 timmar! Det finns mycket att se, och många handlare och servitörer som vill ha just våra pengar! Vi nöjer oss med några små inköp och sätter oss sedan på en servering och tar en öl, resp. en apelsinjuice. Sen vandrar vi vidare, tar lite kort och pratar med folk som vill sälja biljetter till båtturer till Grekiska öar, och även till Turkiet. När vi berättar att vi är seglare, får vi tips om olika ställen att besöka. Alla vi träffar är snälla och vänliga.

När vi är tillbaka i båten, börjar Björn med underhåll av länspump mm. Jag tar min läsplatta och sätter mig tillrätta i ett hörn.

Söndag 4

Det kommer att blåsa en hel del i dag, och regnskurar är att vänta, så vi blir kvar här ett tag till. Det känns inte som en uppoffring precis, här är härligt!

Regnskurar under dagen, men skönt väder ändå. Blåsten har avtagit. Björn putsar fendrar och båtens översida. Jag gör minsta möjliga idag.

Tisdag 6

I dag hade vi förberett oss för att gå till Kalymnos, men jag blev dålig i magen. Antagligen något som jag ätit. Vi avbröt planerna, men eftersom vi redan tagit in både cykel och ström, så blev det en del extrajobb för Kapten, som dessutom fick gå till receptionen och betala för en dag till. Jag fick sova några timmar, och repade mig under kvällen.

Onsdag 7

Vi återvänder till Kalymnos och Maria i dag. Av någon konstig anledning får vi alltid motvind när vi ska segla!! Det är väl ”Murphys lag” antar jag! Nåväl, efter en ganska guppig färd är vi nu ”hemma” igen. Våra finska vänner från Kos, Ulla och Tapio, är också här. De hade förstånd nog att ge sig av tidigare på morgonen än vi, och fick en mindre guppig resa!

Vi träffar flera seglarvänner som vi träffat tidigare, och det är alltid kul att se bekanta ansikten.

Torsdag 8

I dag träffade vi Rina och Per! (Jag berättade förra året om Rina, som är uppväxt på samma gata som jag i Västerås) Vi missade dem i går kväll, de kom till Stoukas precis när vi hade gått därifrån.

Det var väldigt trevligt att se dem igen! Vi fick en pratstund innan de skulle ge sig av. De fick lite problem när de skulle ge sig av, för någon av båtarna hade lagt sin ankarkätting över deras, så när de lyfte ankaret följde en annan ankarkätting med! Det är inte så lätt att haka av en sån kätting för den blir väldigt tung. Så småningom lyckades de i alla fall bli fria, och vi vinkade av dem. De har nu siktet inställt på Rhodos och Marmaris bland annat. Vi kom överens om att vi skulle få deras synpunkter på Turkiet nästa gång vi träffas, vi hoppas för deras skull att det blir ett positivt omdöme!

På eftermiddagen satt vi på Stoukas uteservering tillsammans med Ulla och Tapio och tittade på Turistbåtarna som kommer in här från Kos eller Turkiet. De har en uppgörelse med tavernaägaren bredvid Stoukas, så när det kommer en sån båt så slussas folk in på den tavernan, får köa för att få lite att äta, sen går de ombord igen och åker tillbaka. De blir inte mycket de får se av den här ön, men de får i alla fall nåt i magen…..

Lördag 10

En gråmulen dag, som gjord för läsning. På eftermiddagen går jag in till Maria, och vi tittar på babykläder på nätet. Hon beställer en del, både sparkbyxor, sockor, linnen och byxor. Här finns inte så mycket babykläder, åtminstone inte i bomull. Hon har inte heller någon som hon kan ”ärva” kläder efter, så hon får skaffa allting nytt. Det var väldigt roligt att få vara med och välja bland allt smått!

I hamnen är det rätt lugnt. Båtar kommer och går. Alla möjliga nationer ser vi här; Svenskar, Norrmän, Danskar, Finländare, Engelsmän, Fransmän, Holländare, Schweizare, Italienare, Turkar och inte minst Ryssar. Även Amerikanare kommer, men man kan aldrig vara säker på om det verkligen är en Amerikansk båt bara genom att titta på flaggan, många Turkar för Amerikansk flagg, så gör även en del Norrmän bl.a. Vi känner en del båtar sen tidigare, men många är också okända förstås. Många har charterbåtar, men ganska många har även egna båtar.

Tavernaägarna här har tydligen en överenskommelse att inte gå ut på bryggan till båtarna, så de kan inte ragga kunder på det sättet. Men Björn gör vad han kan för att få folk att välja just Stoukas Taverna!  Han har inga skyldigheter att hålla sig undan någonstans, och dessutom kan han göra sig förstådd på vilket språk som helst nästan!! Så många får en uppmaning att gå till Stoukas och äta eller fika!

Söndag 11

Björn har haft ont i ryggen några dagar, men nu börjar det rätta till sig igen. Vi har tänkt att ge oss iväg norrut i morgon, då ska vi få sydliga vindar. Kanske vi går upp till Leros några dagar. Vi har pratat med Stella i telefon, och Thassos är opererad sedan några dagar tillbaka, och de är hemma igen. Han kommer att behöva åka upp till Aten igen om några veckor, så läkaren får bedöma hur bra han har blivit, men han mår mycket bättre nu. Det känns som väldigt goda nyheter!

Måndag 12

På morgonen går vi in till Popi och säger adjö. Vi ses om någon vecka igen. Port Polisen fixa Björn, sen ger vi oss av till Lakki. Det blåser inte så mycket, men vi seglar gott och väl halva sträckan, sen blir det motorgång för resten.

På bryggan står Tapio och tar emot! De hade gått direkt från Kalymnos och hit i lördags. Trevligt att ses igen! Ulla och jag får tillfälle att utbyta några böcker igen. Hon är en bokmal, liksom jag.

Tisdag 13

En promenad in till stan gör oss gott, och vem tror ni kommer körande där, när vi precis kommer ut från en affär? Jo Stella!!! Det blir ett stort kramkalas förstås!!  I går kväll hade hon fått sin bil tillbaks från verkstan. De har faktiskt varit tvungna att kapa bort halva karossen där bak inklusive bakdörrarna, och ersatt alltsammans med nytt. Sen fick de förstås lacka om hela bilen. Den är jättefin nu.  Stellas mamma hade bakat små godsaker och bjudit alla grannar för att fira!

På kvällen var vi hemma hos Stella och Thassos och åt middag. Thassos är fortfarande inte bra trots operationen. Han har varit tvungen att åka till Kalymnos sjukhus flera gånger för att tömma ut var som bildas bakom örat. I morgon måste han åka tillbaka till Aten igen, och vi vet ännu inte hur länge han måste stanna den här gången. Vi hoppas innerligt att de inte släpper iväg honom för tidigt den här gången.

Torsdag 15

På förmiddagen är det varmt och soligt, sedan börjar det blåsa upp, och på eftermiddagen och kvällen är rejält blåsigt.

Vi får en inbjudan att ta en drink på kvällen i en av båtarna på andra sidan viken, så vi tar cyklarna och kör iväg i blåsten. Det är någon kilometer mellan de två marinorna. Det blir en festlig kväll med Rolf som spelar ukulele, Stig som spelar gitarr och skriver både texter och musik till sina låtar. Dessutom Kjell som är en hejare på roliga historier, och Ulla, Tommy, Björn och jag som alla var glada åhörare! Det blev många glada skratt bland goa gubbar!!

Fredag 16

Vi startar dagen med en cykeltur till stan. Vi handlar en del i supermarketen, åker även till grönsakshandlaren och bageriet.  Senare på dagen fixar Björn med båten och jag läser. På kvällen kommer Stella och jag hjälper henne med kort som hon vill skicka till alla som hjälpt henne när det var som allra svårast.  Hon är så oerhört tacksam för all hjälp, och tycker att det är otroligt att ni som aldrig träffat henne ändå var så fantastiskt givmilda. Hon säger att hon skulle vilja åka till Sverige någon gång för att se det land där folk har så stort hjärta!

När Stella lämnar båten, så kommer våra finska vänner Ulla och Tapio just förbi. Vi bjuder in dem på en kopp kaffe och sitter och pratar tills mörkret sänker sig.

Lördag 17

I dag börjar vi också med en cykeltur, till bageriet.

Efter frukost går jag iväg för att tvätta. Det finns tvättstuga här med ett antal tvättmaskiner och torktumlare. Jag blev aldrig klok på hur maskinen funkade (trots att jag är ingenjör!),  så efter att ha tillbringat nästan 30 minuter i tvättstugan, så tog jag ur all min tvätt och gick ut på utsidan där man kan tvätta manuellt! Då var jag inte så glad  kan jag säga!! Men till slut blev ju tvätten ren i alla fall, det var ju huvudsaken, och jag sparade 8 € som maskinen skulle ha kostat!

Björn har fixat med båten, det finns alltid en massa att göra om man vill!

Söndag 18

Björn startar dagen med sopning och strykning av däcket. Det behöver oljas in någon gång om året för att behålla sin yta intakt.

Vi är bjudna till Stella och Thassos på grill-lunch i dag. Stella kommer och hämtar oss. Vi får träffa Stellas mamma och pappa i dag igen. De är båda väldigt rara och vänliga. Thassos mår lite bättre i dag, så vi hoppas att det håller i sig. Vi träffade också Stellas svärdotter som är mycket söt och rar. Som vanligt så fick vi en fantastisk lunch, och var proppmätta när vi kom tillbaks till båten. Vi säger adjö till Stella för denna gång, men vi ses nog snart igen!

Måndag 19

Vi ger oss av från Leros, och bestämmer oss för att gå direkt till Kalymnos. Det är molnigt och rätt kyligt i luften. Vi hade tänkt gå till Palionissos först, det är en liten vacker vik där Marias syster har en taverna, men med tanke på vädret så skjuter vi upp det besöket. Där ligger man för ankar, och tar sin gummijolle in till stranden. Viken är som gjord för vackert väder!

Det var roligt att återse hela Stoukas-gänget igen!

Tisdag 20

Fick besked om att min pappa inte får plats på ett äldreboende. Vi är mycket upprörda!  Snart 93 år men inte tillräckligt skröplig tydligen!! Vem har då rätt att få hjälp? Det är en skam för svensk åldringsvård när man inte tillåter så gamla människor att få en bekymmersfri tillvaro!

Onsdag 21

Jag har bokat ett flyg hem på fredag. Något måste göras för att pappa ska få komma dit han vill komma.   Björn stannar kvar här i båten. Någon som har lust att komma ner och segla?

Högst upp  http://www. sy-alvan.se/124634974

Thursday 1

Today we go to Kos.
First, there will be a visit to the Port Police (of course!) to pay for the days we've been here.
The weather is on our side, we set sail and can sail all the way.
A fine trip, but it´s still cold in the wind.

We get a berth next to a Finnish boat, whose crew we met earlier, on Leros before launching, Ulla and Tapio. They had now been down to Nisiros, and turned upward again.
This harbor has everything one could ask for, nice new showers and toilets, it´s quiet and well-guarded, close to all kinds of shops. We left a sail here at the sail makers last year, we intend to fetch it now.

Friday 2

We have collected our sail, and we have left some laundry that we will get back washed and ready in a few hours.
We go to the bakery, the butcher and the supermarket, and then we have everything fixed for a few more days.
It’s so nice here, quiet and peaceful and yet close to everything you could wish for.
We feel great!

Saturday 3

Today we took a walk into town. We actually walked for about 4 hours! There is much to see, and many traders and waiters who want our money! We are content with a few small purchases and stay on a tavern for a beer, respectively an orange juice. Then we walk on, take some pictures and talk to some people who want to sell tickets for boat trips to the Greek islands, and also to Turkey. When we tell them that we are sailors, we get tips about different places to visit.
Everybody we meet is kind and friendly.
When we are back in the boat, Björn starts with some maintenance of bilge mm.
I take my e-reader and find a cozy corner.

Sunday 4

We will stay here a while longer because it will be very windy today, and maybe there will be some rain too. It does not feel like a sacrifice, here is beautiful! There are showers during the day, but nice weather anyway. The wind has subsided. Björn polishes fenders and boat top side. I do as little as possible today.

Tuesday 6

Today we had prepared ourselves to go to Kalymnos, but I felt bad in my stomach. Probably something I ate. We canceled the plan, but since we had already taken in both the bike and the power cable, it was some extra job for Captain, who also had to go to reception and pay for another day. I got to sleep a few hours, and became better during the evening.

Wednesday 7

We return to Kalymnos and Maria today. For some strange reason we always get headwind when we sail! That's "Murphy's Law" I guess! Well, after a rather bumpy ride, we are now "home" again. Our Finnish friends from Kos, Ulla and Tapio, is also here. They had sense enough to leave earlier in the morning than we did, and got a less bumpy journey.
We meet several sailing friends who we had met before, and it's always fun to see familiar faces.

Thursday 8

Today we met Rina and Per! (I told you last year about Rina, who grew up on the same street as me in Västerås) We missed them last night, they came to Stoukas just when we had left there.
It was very nice to see them again! We had a chat before they were leaving. They got a little problem when they would leave, because one of the boats had put his anchor chain over theirs, so when they lifted the anchor another anchor chain was hooked to it! It's not so easy to unhook one of those chains because it becomes very heavy. Eventually they succeeded to be free, and we waved to them. They have now set their sights on Rhodes and Marmaris among others. We agreed that we would obtain their views on Turkey next time we meet, we hope for their sake that it becomes a positive review!
In the afternoon we sat at Stoukas outdoor dining along with Ulla and Tapio and watched the tourist boats coming in here from Kos or Turkey. They have a deal with a tavern owner next to Stoukas, so when such a boat comes in, the people is channeled into the tavern, have to queue to get a bit to eat, then they go on board again and go back. They do not get to see much of this island, but they do at least get something in their stomach .....

Saturday 10

A gray and cloudy day, perfect for reading. In the afternoon I go to Maria, and we are looking at baby clothes online. She orders some things, both rompers, socks, chemises and pants. You can´t find so much baby clothes, at least not in cotton here. She hasn´t got someone she can "inherit" clothes from, so she has to get things new.
It was great fun to sit and choose among all the small clothes!
In the harbor, it is pretty calm. Boats come and go. We see all sorts of nations here; Swedes, Norwegians, Danes, Finns, Englishmen, Frenchmen, Dutch, Swiss, Italians, Turks, and not least Russians. Also Americans will turn up, but one can never be sure if it really is an American boat just by looking at the flag, many Turks have an American flag, so do some Norwegians among others. We know some boats from before, but many are unfamiliar off course.
Many have charter boats, but quite a few also have their own boats.
Tavern owners here have apparently agreed not to go out on the bridge to the boats, so they can´t pick up customers that way. But Björn does what he can to get people to choose Stoukas Tavern!  He has no obligation to keep away somewhere, and moreover, he can make himself understood in almost any language!
So many are prompted to go to Stoukas and eat or snack!

Sunday 11

Björn has had a back pain for a few days, but now it is better again. We are thinking of going north tomorrow, when we get southerly winds. Maybe we go up to Leros few days. We've talked to Stella on the phone, and Thassos has had the operation a few days back, and they are back home again. He will need to go up to Athens again in a few weeks so the doctor can judge how good he has become, but he's feeling a lot better now. That is very good news!

Monday 12

In the morning we go over to Popi to say goodbye. We will see you again in about a week. Port Police has been cleared by Björn, so now we head for Lakki. The wind is not very strong, but we can sail for more than half of the way, after that we go by motor. When we come in, Tapio is standing at the bridge greeting us! They had gone straight from Kalymnos and up here on Saturday. Good to see you again! Ulla and I get the opportunity to exchange books again. She is a bookworm like me.

Tuesday 13

A walk in to town does us good, and who do you think comes driving up when we exit a shop? Well Stella!!!!   Big hugs and kisses of course!!! Last night she had gotten her car back from the repairman. They had in fact cut off half of the bodywork including the back doors, and replaced it with new material. Then of course they had to repaint the whole car. It´s looking great now. Stella’s mother had done some sweets last night and gave to all the neighbors to celebrate!

In the evening we were at Stellas and Thassos for dinner. Thassos is still not well, despite of the operation. He has had to go to the hospital in Kalymnos several times to drain the ear from pus. Tomorrow he has to go back to Athens again, and we don´t know how long he has to stay there this time. We sincerely hope they don´t send him home too soon this time.

Thursday 15

In the morning it´s warm and sunny, then it starts to blow up, and in the evening it´s really windy.

We get an invitation for a drink in one of the boats that’s on the other side of the bay, so we take our bikes and fight the wind. There is about 1 km between the two marinas. It is a festive evening with Rolf who plays the ukulele, Stig, who plays guitar and writes both lyrics and music for his songs. In addition, Kjell is a master of funny stories, and Ulla, Tommy, Björn and I are all excited audience! There was lots of laughter among a bunch of great guys !

Friday 16

We start the day with a bike ride to town. We buy some things in the supermarket, we also go to the grocery store and the bakery. Later in the day Björn fixes things with the boat and I read. In the evening Stella comes, and I help her with the cards that they want to send to everyone who helped her when it was most difficult.   She is so incredibly grateful for all the help, and think it is amazing that you who never met her yet was so amazing generous. She says she would like to go to Sweden sometime to see the country where people have such a big heart!
When Stella leaves the boat, our Finnish friends Ulla and Tapio just go past.
We invite them for a cup of coffee and are sitting and talking until dusk.

Saturday 17

Today we also begin with a bike ride, to the bakery.
After breakfast, I set off for washing. There are laundry facilities here with a number of washers and dryers. I could never figure out how the machine works, (in spite of my engineer-exam!) so after having spent almost 30 minutes  in the laundry room, I took out all my laundry and went out on the outside where you can wash manually! At that time I was not so happy,  I can tell you!
But eventually the laundry got cleaned anyway, that was the main thing, and I saved 8 € which the machine would have cost!
Björn has fixed something on the boat, there’s always a lot to do if you want!

Sunday 18

Björn starts the day with sweeping and oiling the deck. It needs oiling about once a year to keep the surface nice.

We are invited to Stella and Thassos for barbecue-lunch today. Stella comes and picks us up. We get to meet her mother and father again today. They are very sweet and friendly. Thassos is feeling a tiny bit better today, and we hope that it will last. We also got to meet Stellas daughter-in-law, she is very cute. As usual we got a fantastic lunch, and we were stuffed when we got back in the boat. We say goodbye to Stella for this time, but we will be back soon enough.

Monday 19

We leave Leros, and decide to go straight to Kalymnos. It´s cloudy and a bit chilly today. We had thought of going to Palionissos first, it´s a little beautiful bay where Marias sister has a tavern, but considering the weather, we postpone that visit. You put your anchor down, and take the dinghy ashore there. The bay is made for nice weather!

It was good to see all Stoukas-guys again!

Tuesday 20

I´ve got news from home that my father don´t get a place in a retirement home as he want. We are very upset!  Soon 93 years but apparently not old enough! Then who has the right to a place? It´s a disgrace for Swedish elderly-care when they don´t allow that old people to have a life without worries!

Wednesday 21

I have booked a flight home on Friday. Something has to be done to get my father to where he wants to be.

Björn stays here in the boat. Anybody wants to go sailing?