Dagbok Juli 2016

1 juli

Lämnade Ermioni vid 10-tiden för att segla upp båten till Poros och lyfta upp den på land.

Utanför varvet lade jag ut ankaret för natten, skall lyfta båten nästa morgon klockan 8.

Lugnt och fint, inga svall, kan koppla av med en god middag med öl.

2 juli

Dags för upptagning, men ingenting händer vid 8-tiden, eller senare heller. Framåt 9 kommer en liten utombordsbåt ---men inte den. Han var en av dem som arbetade på varvet bredvid. Ja ja får ta det med ro, detta är Grekisk tid.

Nu kommer de som skall ta upp och vinkar att jag kan gå in till bryggan. Vadå bryggan, en ganska dålig betong klump som jag får lägga till vid sidan av. Ok, så småningom blir det i alla fall upptagning, med en stor mobilkran som de kör ut bredvid båten. När båten kommit ur vattnet sätts den på en kärra som dras med en truck. Allt går väl och båten kommer på plats bredvid en gammal stor skorv som inte varit i vattnet på många år. Fick reda på att det fanns flera som inte blivit betalda och hämtade av ägarna. Synd om varvets ägare som inte får betalt och kan inte bara göra sig av med dem.

Allt väl, här kan jag ligga lugnt en månad. Imorgon skall jag ta snabbfärjan till Athén och flygplan till Kos. Går ner till Tavernan som ligger vid badet och får en bit att äta. Inget jättetrevligt ställe men får gå.

3 juli

Dags att packa det jag behöver för att resa till Kos och träffa Åsa och mina kära vänner i Stukas taverna.

Från tavernan ringer de till taxi efter jag fått lite att äta och dricka. Skall bli kul att komma till Kalymnos igen. Har inte varit där sedan maj 2015, över ett år sedan.

Jag tar den lilla personfärjan från Peloponisos fastland över till Poros ön där färjan lägger till. Lite tid återstår innan färjan kommer så jag går bort till det lilla kaféet och tar en kopp kaffe och en öl. Kan behöva lite förstärkning innan den snabba resan över till Piraeus.

Väl famme i Piraeus hade jag ingen aning om hur eller var jag skall få tag i rätt buss. Jag går ut genom en öppning och stöter snabbt på en taxichaufför som naturligtvis är snabb att påpeka den oerhört stora fördelen att åka taxi till flygplatsen i stället för med buss. Visst! bekvämt, men DYRT! Jag avböjer tacksamt förslaget och drar mig iväg bortåt vänster. Går och går en bra bit och korsar vägen och över en öppen plats och träffar snart på en busshållplats. Ja men si där går ju den rätta linjen X93 tror jag den heter. 15 min senare kommer bussen och tar mig hela den timslånga vägen ända till flygplatsen, Termistelos Venizelos eller något liknande.

Kommer till Kos International Aerodromio på kvällen ca 22-tiden, OK allt väl så långt. Åsa skulle vara där och ta emot mig men jag hade fått reda på att hon inte kan komma för flyget från Landvetter i Göteborg blivit försenat 4 timmar så då hinner hon inte med nästa flyg från Stansted i London!! Ja vad skall man säga. Jag får åka ensam till Kalymnos, inte kul besked när man sett fram emot att träffas igen. Lite senare fick jag besked att hon hittat en annan resa som skulle gå via Arlanda, Stockholm och därifrån direkt till Kos. Bara det att hon skulle inte vara på Kos förrän framemot 4-tiden nästa morgon. Jag väntade på henne på flygplatsen ca 5 timmar. Det var träligt men vad gör man inte för att få träffas igen.

När hon väl anländer blir det desto kärare. Ingen taxi så tidigt på morgonen. Pratade med ett par personal om någon kunde ringa åt oss och jodå, det skulle man göra. Innan vi fick besked så kom där en taxi som ville köra oss. FINT!

Vi anlände till hotellet och tack och lov kom en kvinna ut och tog emot oss många timmar försenade. Vi fick bara lite sömn i ögonen för vi måste till hamnen i Mastikhari och ta färjan över till kalymnos.

4 juli

Innan vi skulle iväg igen ville jag ha en dusch. Dt fanns bara badkar så jag klev i detta och strax slant jag naturligtvis och slog höger sidas revben i kanten. Ja så var jag tillbaka med ungefär samma skada som jag fick när jag ramlade av cykeln i Kiparissia förra året. Fy faderullan vad ont jag hade. Måste ändå komma oss iväg så det var bara att bita ihop.

Väl över till Kalymnos gick vi till hotellet och checkade in. Trevligt var det och jättevänlig personal.

Efter vi legat och vilat ett tag gick vi iväg och tog oss en kaffe med tilltugg på vägen till Stukas Taverna.

Hos Stukas blev det kramar i mängder. Alla glada att ses igen, Maria, Vasilis, Popi och några till men Pantelis arbetade inte här längre men kom lite senare. Lilla Dimitra har vuxit en hel del men är lite reserverad. En stor leksaksnalle fick hon, härligt mjuk och fin och Maria fick en del kläder som vi haft med. Ja det var verkligen väldigt kul att ses igen.

Sedan blev det mat i mängder, chef sallad så klart, det visste Maria att vi ville ha. Ja det blev ett fasligt ståhej med massor som skulle dryftas hit och dit.

7 juli

Det blev tre dagar av roliga samkväm innan vi var tvingade att ta farväl för denna gången och resa hem, med färja och taxi till Kos flygplats.

Nu skulle Åsa stanna kvar hemma och sköta om sin pappa och syster samt alla barn och barnbarn. Jag  blev kvar hemma ett tag och reste ner till båten igen den 26:e juli.

oooooooooooooooo

26 juli

Nerresan till båten gick från Landvetter till Atén och buss till Pireus. Där blev det snabbfärja tillbaka till Poros.

När jag köpte biljetten för snabbfärjan ville jag ha tur/retur men visste inte vilken dag det skulle bli så jag fick ett telefonnummer att ringa när jag visste. När jag ringde fick jag ett kontrollnummer att visa upp i biljettkassan när jag kom till Pireus. Allt klaffade perfekt.

På Poros gick jag iväg och handlade en del matvaror att leva av i båten några dagar. Sedan tog jag den lilla fäjan tillbaka över till Peloponisos och taxi till båtvarvet. Stoppade in varor och bagage i båten och gick ner till tavernan för en bit mat.

Sent kom jag tillbaka till båten och fick en god natts sömn.

Under de tre resterande dagarna innan sjösättning slipade jag av propellern och vaxade in den igen med Propshield som jag använt många år. En del andra saker hann jag också med innan sjösättning lördag 30:e juli. Båten hade nu stått nära ett träd som under juli fällt en massa små frön så hela båten var nerlusad av dessa. Sopade av det värsta.

30 juli

Dags för sjösättning andra gången i år.

Efter kontroll att allt var ok för avfärd stack jag ner till Ermioni direkt. Denna lilla pärla till ort hade en stor dragningskraft på mina sinnen.

Tillbaka i hamnen fann jag en alldeles perfekt plats för båten men då var det en stor RIBbåt med dubbla stora utombordare, vilken jag mötte utanför hamnen på väg ut, som ägaren sa att det var hans plats. Då var jag på väg att lägga ut ankaret och hade intagit rak kurs för att gå in på platsen. Men då fick jag hjälp av ett par seglare som sa till honom att det finns en plats längre in. Han muttrade en del men föll till föga till slut och jag kunde gå in utan problem. Inte lätt att fixa allt när man är ensam.

Här i Ermioni blev jag kvar nästan hela augusti. Gott om tid, skall ju inte vara i Rom, Fiumicino förrän slutet av oktober. Hade beställt att ta upp båten där för vintern. Fick reda på av Fulvio Cruciani att kommunen nu hade beslutat att renovera gångbron vilken man måste förbi för att komma till varvet. Vid renoveringen skulle bron inte gå att öppna och de visste inte när renoveringen skulle börja. Fin planering! Ett stort problem hade uppstått. OK får väl lösa sig när jag kommer dit.

Jag hade nu fått några vänner här i Ermioni. Kostas i hamnen som skötte el och vatten till besökande båtar samt hade hand om avlppspumpar även i hamnen på Hydra och en del andra sysslor inom kommunen. En jättefin kille.

Andreas Staikos som jag träffade i en taverna där han satt med familj och vänner och beskådade en årlig fest, en föreställning med dansare, en eld och en vattenbrunn ur vilken dansarna hämtade vatten. Sedan krossade man dessa lerkärl i backen och släckte elden. Andreas har två döttrar varav den ena var med i dansen. Han tog mig med till sin och sina bröders olivlundar (farmen) som han kallade den. Han hade vindruvor och örter som jag fick med till båten. En annan dag åkte vi iväg och såg den stora Epidavros Teater med intilliggande museum och andra ruiner samt en anläggning för sprintlöpning mm.

Maria med döttrarna Vivi och Petroula samt Marias syster(kocken) Adonida i tavernan var underbara mot mig. Marias mamma och pappa var ofta i tavernan.