Dagbok Maj 2016

Bredvid Nanny, Björn och Ullas båt

1/5

 Jag tänkte ta en dusch nu på morgonen, men efter att ha balanserat oss fram en bra bit på en bedrövlig pirarm, (vi hade ändå en väldig tur att det inte blåste när vi var där, för då hade båten krängt helt förfärligt) visar det sig att det är låst och igenbommat vid duscharna! Jag blir så trött på det här stället! Mandrakihamnen på Korfu – gå inte dit med båt säger jag bara! Arg Piren där vi fått plats längst ut (förstås!), är i mycket dåligt skick. Man måste balansera sig fram minst 200-300 meter in till land, och duscharna är som sagt inte tillgängliga.  För att slänga skräp måste man gå ytterligare ca 300 meter bort. Men betalt tar dom! Vi betalade 32 € för ett dygn! Jämför detta med Kos marina som förra året tog 24 € för en fantastisk plats med alla tänkbara faciliteter. Och väldigt säkra bryggor!

 

Björn sätter igång med batteri-installationen igen, och efter ett tag så har han övervunnit problemen med nedsänkta batteripoler som inte har utrymme för tillräckligt med kopplingar. Eureka! Varde ljus!! Allt funkar!

Nu drar vi härifrån det fortaste vi kan!

Vi går tillbaks till Gouvia och till Vasilis, som än en gång hjälper oss. Han tar hand om de gamla batterierna efter att ha vinkat in oss på en plats bredvid Ulla-Kristina och Björns båt. Han säger att vi lugnt kan ligga kvar här några dagar, för det kommer ingen hit nu. Härligt! Nu kanske vi äntligen kan få lite lugn och ro.

Vi bestämmer oss för att impregnera och sätta upp biminin nu när vi har en stor hamnplan utanför relingen. Sagt och gjort, vi lägger ut tyget och sprayar det ordentligt. Sen monterar vi upp alltsammans på båten. Någon timme senare kommer dessvärre ett regnväder och spolar bort all impregnering! Jaja, vi har ju i alla fall fått biminin på plats. Vi får spraya om den när vädret blir stabilare igen. De närmaste dagarna ska det bli regn och ev åska, så vi stannar där vi är.

 2/5

I dag har Björn lyckats få kylens automatiska reglering på plats. Den har varit ur funktion ett tag, så man har varit tvungen att stänga av och sätta på kylen manuellt. Dvs hålla koll på temperaturen hela tiden. Nu regleras den automatiskt igen, vilket är jätteskönt.

Nästa projekt är installation av en batteriladdare, som behövs för att ladda batterierna med landström. Även det fixas i dag.

Själv har jag nu äntligen kommit igång på uppdateringen av hemsidan. Nu hoppas jag att det inte ska behöva ta så lång tid innan nästa uppdatering.

 3/5

Vi har haft regn och åska ett par dagar, men nu är solen framme igen. Nu torkar vi allt som blivit fuktigt, och värmer oss själva i solens glans. Nu planerar vi att lämna Gouvia i morron, så vi handlar på oss lite diverse nödvändigheter och stuvar undan allt som inte måste vara framme. Vädret är kollat på flera olika webbsidor, och ser bra ut för morgondagen. Vi fyller på vatten och laddar alla datorer, plattor och telefoner.

 4/5

Vi ger oss av 07:30. Vi tänker gå tillbaks till Preveza i dag. Det är en lång väg, men med vinden i ryggen känns det bra.

Vi smyger fint ut ur hamnen. Väl ute på öppet vatten lyckas Björn få ordning på gummisnodden till rodergivaren, vilket betyder att vi nu inte behöver styra manuellt längre. Det är jätteskönt att autopiloten åter funkar! Det innebär att vi nu kan sätta oss och äta frukost i lugn och ro utan att oroa oss för att komma ur kurs. Det enda vi behöver kolla är förstås eventuella andra båtar i närheten.

På en sån här lång distans blir det inte så mycket gjort. Jag ser mig omkring och tar in allt det vackra omkring oss, tar ett par kort när vi passerar stället där Malin ska semestra lite senare i sommar. Sen läser jag lite, löser lite korsord och bara kopplar av. Björn tar fram manualen till autopiloten (som har varit inne för reparation) och fixar och trixar för att ställa in allt maximalt bra. Vi håller båda koll på omgivningen så att det inte dyker upp nån båt för nära oss. Så här tidigt på säsongen är det inte så många ute i segelbåt, men vi ser kanske ett 10-tal båtar totalt, med de flesta är ganska långt bort. En och annan färja ser vi då och då. Vinden är mycket svag och vi går för motor. Efter några timmar börjar vi få dyningar emot sidan på båten. Det blir ju lite obekvämt när båten rullar. Hade vi haft någon vind, så hade vi kunnat hissa segel och få en lugnare gång, men vinden är nästan obefintlig. Ytterligare någon timme senare får vi lite vind akterifrån, och vi lyckas få seglet att dra oss lite grand. Men dyningen ökar, och till slut går jag ner och lägger mig på sängen, för man får ont överallt när man måste sitta och hålla emot rullningarna. Kapten står stark, och för båten med säker hand ända fram till målet! Tack min älskade Kapten!!

Inne i hamnen är det helt lugnt, och det är skönt att få knyta fast båten vid kajen.

I kväll blir det besök på en taverna, som serverar den bästa pizzan jag ätit sen vi kom till Grekland! Mums!

5/5

Dagen ägnas åt ett besök hos våt internetleverantör för att reda ut några frågor, samt att fylla på förråden av mat och vatten, och även annan dricka.

6/5

Vi väntar på att germanos (vår internetleverantör) ska ringa. Inget händer.

 

7/5

Vi har tröttnat på att vänta, och går iväg till Lefkas. Det går en kanal in emot en bro (som visar sig vara en färja) som öppnas en gång i timmen. Vi ankrar utanför, liksom ett 10-tal andra båtar, och väntar på att klockan ska bli 13:00. Då öppnas bron (dvs färjan vänder sig åt sidan) så att alla kan gå igenom.

Vi följer kanalen, som har ett innanhav på vår styrbordssida (höger), sen en bilväg, därefter ”vår” kanal och på vår babordssida (vänster) en lång pir och havet på utsidan. Väldigt fint!

Vi hittar en bra plats i Lefkas Town, vid stadskajen.

Efter en rekognosceringstur på stan, återvänder vi till båten. Vi tar en drink och slår oss till ro och bara njuter. Solen skiner, temperturen är ca 24 grader och en mild bris sveper in över land. Detta är livet på en pinne! Hjärta Romantiskt Eva, romantiskt!

8/5

Här är så vackert och lugnt att vi bestämmer oss för att stanna några dagar.

 

 

I Pilos vid den rostiga skorven

16 maj
Nu har vi varit här ett tag och Åsa måste åka hem för hon har fått reda på att hennes pappa inte mår bra. En liten stroke och allmänt dålig kondition pga uttorkning och undernärdhet. Inget att göra åt annat än att ta flyget hem. Skaffa biljett.
Åsa lyckas fixa flygbiljett till Kjell, vår båtgranne också.
De åker tillsammans till Stockholm. Åsa tar annat plan till Landvetter där Malin hämtar henne.

17 maj
Jag lämnar Lefkas vid 12-tiden men sitter fast i en kätting som lämnats kvar på botten. Lyckes få upp härligheten till strax under ytan. Kopplade på en repstump som jag kunde sätta på vinchen och få upp den lite till. En man som sett min belägenhet kommer ut i sin gummibåt för att hjälpa mig. Äntligen loss. Jag går ner söderut genom den ”trånga” leden, där man håller på att muddra på två olika ställen, och kommer till en vik på Ithaka, Kioni, där jag varit förut. Denna gången var det fullt vid alla bryggor och ensam svårt att ligga för ankare med lina i land då gummibåten ligger stuvad på fördäcket. Nåväl, går vidare söderut och finner till slut en annan bra vik där jag ankrar över natten.

18 maj
Lämnar Ithaca och går hela vägen ner till Killini på Peloponisos nordvästra hörn. Här hälsar jag på hos Antreas Stivas i hans taverna. Jag blir kvar i Killini ett litet tag och inväntar bättre väder. Här åskar och regnar det ordentligt.

22 maj
Sticker vidare till Kiparissia där jag skadade mig när jag föll av cykeln i höstas. Det skall inte upprepas. Här träffar jag ett trevligt engelskt par, Hazel och Alan. Stannar här två dagar, blåser mycket, väntar.

24 maj
Hazel och Alan går iväg lite före mig och får ett litet försprång som bara växer. Lite stökig motsjö på väg ut. Blir väl bättre när jag ändrar kurs mot söder, men icke. Vågor och vind rakt emot, ungefär som vanligt. Så småningom kommer jag fram till Pilos där Hazel och Alan har lagt till längst ut vid sidan av piren. De säger att hela hamnen är full utom de platser som verkar vara privata. Strax framför deras båt ligger en mycket gammal och mycket rostig f.d. utflyktsbåt som de ståt på och hjälper mig att lägga till vid. OK då, får väl duga för någon dag. Vädret är ganska oroligt och vi bestämmer oss för att stanna ett tag. De har kollat väderläget och bestämmer sig för at vänta till fredag.

26 maj torsdag
Jag bestämmer mig för att gå iväg idag. Vill inte vänta en dag till. Ser bra ut vid avresan men när jag rundar åt öster nere vid Methoni har vinden ökat markant och har den nu rakt i ryggen. Fattar inte varför vågorna är så höga när det inte blåser mera. Så svårt att styra. Kan inte reva genuan, något är fel. Nu är jag inne i ett område där man måste styra rätt emellan grundflaken. Bara jag kommer förbi detta… Det fixar sig så småningom, men vad i hela friden är det med djupet. Mätaren visar allt mellan 0,9 och 1,5 m (under kölen) vad är fel? Sjökortet säger att det skall vara djupt här. Fortsätter, vad annat kan man göra i detta läge. Kommer fram till ett annat område med mindre djup och då fungerar lodet igen. Puh!! Nu har jag lyckats få in genuan. Fattade inte varför den inte gick att få in ens med hjälp av elvinchen. Jag kollade uppåt masten och såg att en lina virat sig runt förstagsprofilen och seglet. I ett sådant här läge tackar man särskilt för autopiloten som styrde duktigt medan jag kunde gå fram och sträcka linan, efter att jag släppt ut hela seglet. Nu var det inga problem att rulla in genuan. Resten blir en lugnare resa fram till en vik där jag ankrat förut, Yerolimena. 

Yerolimena ankring

26 maj forts.

Här i Yerolimena är det sig helt likt. Inga förändringar alls. Inga möjligheter att lägga till för att komma iland. Hade gärna ätit något gott på en taverna. Natten var lugn och fin.

27 maj
Går nu vidare till en annan ankringsvik, Ormos Frangos. Här har jag också varit tidigare. En helt underbar vik med turkos vatten. Lugnt o fint. Ett par andra segelbåtar ligger också här.

 

Monemvasia

28 maj
Idag blir det en resa upp till Monemvasia på östra sidan om den tredje utskjutande halvön från väster räknat. Här finns en urgammal stad inhägnad med stadsmurar på sidorna och med högt berg på baksidan samt vatten och mur på framsidan. Här fick jag plats utefter kajen i hamnen. Förra året när jag var här fick jag ligga med ankare mot yttre kajen. Så mycket enklare det är att ligga vid sidan av. Jag gick bort till en taverna i hamnen och åt salad och zucchini balls. Jättegott.

29 maj
Tog det långa klivet ända upp till Ermioni, 49 M, 9 till 5 jobb. Åt lite skåpmat i båten och gick ut och köpte en glass. Sen gick jag bort till en taverna som visade fotboll , Aten mot Tessaloniki tror jag det var, oavgjort 0-0. Drack en stor Mythos medan jag satt där och fick lite snack med lokalbefolkningen. Mycket trevlig afton. Här blir jag kvar ett bra tag tror jag. Här är sååå mysigt.
Kommer att ta upp båten på Poros Yachting Service i juli månad och åka hem efter att Åsa kommer ner till Kos den 3:e juli samtidigt som jag åker från Aten till Kos för att besöka våra vänner på Kalymnos några dagar. Vi kommer nog hem 7-8 juli.

ÖverstMaj 2016

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

10.07 | 19:56

Härligt att höra! Ha en go sommar, Lisa! Kram från Åsa

...
09.07 | 14:34

Roligt att läsa och så otroligt bra skrivet. Kul att följa er. Kram Lisa

...
04.07 | 12:26

Har glömt datumet men gratulerar på bemärkelsedagen.Ha det bra!!!
Hälsningar Lars Åke.

...
08.05 | 11:15

Tack för kontakten. Den betyder mycket för oss.Läget är oförändrat.

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS